Bouwverslag / Beginnersverslag Raptor 50 V2 Titan

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door MacDuijster, 21 feb 2011.

  1. Roop

    Roop

    Lid geworden:
    3 jul 2009
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Inderdaad bestaat het risico dat het stiftje in de poelie loskomt. Wat je ook kan doen is een stukje krimpkous erom heen doen. Mocht de borgschroef loskomen wordt het pennetje door de kous op zijn plaats gehouden.

    In het begin is het handiger om het onderstel omgekeerd te monteren. Dan heb je namelijk wat meer speling met de staartrotor ten opzichte van de bodem.

    Siliconen is niet voldoende.

    Succes
     
  2. dafke695

    dafke695

    Lid geworden:
    10 dec 2010
    Berichten:
    223
    Locatie:
    harelbeke
    Hallo ,

    Goed bezig , ben ook van plan een raptor 50 bij te kopen , dus ik volg hier eerst nog ff.

    Ps : op welke site koop jij ?

    Groeten
    David
     
  3. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    Hoi David,

    Ik heb tot nu toe alles gekocht via marktplaats.nl (ik hoop dat ik dat hier mag noemen anders bij voorbaat excuses mod.)

    Let hierbij wel op! er zit veel rotzooi tussen en vooral als beginner is het niet te doen om een goede heli te onderscheiden van een mooi gepoetste slechte heli met een leuk gespoten kap eromheen.

    Ik ben dus op zoek gegaan naar een nieuwe kit (bouwpakket) en heb die na een poosje zoeken ook gevonden. Alles zat nieuw in gesealde zakjes daar kon dus niet veel mis mee zijn.
    Een Gyro (Futaba 401) en een bijpassende servo heb ik inmiddels ook gekocht via marktplaats.

    Eigenlijk puur om kosten te besparen wil ik zo veel mogelijk via het verkoop gedeelte van dit forum en via de bekende sites zoals marktplaats kopen. Ik ben me ervan bewust dat hier risico's aan zitten maar ik moet ook zeggen dat tot nu alles wat ik heb gekocht netjes op tijd en in de beloofde staat door de verkopers is geleverd.

    Groeten Marco
     
  4. dafke695

    dafke695

    Lid geworden:
    10 dec 2010
    Berichten:
    223
    Locatie:
    harelbeke
    Ok bedankt mannen , ga ff op zoek nu , had er ene gevonden op ebay ook , nieuw met motor en uitlaat voor 299.
    Ook een volledig bouwpakket.

    Zal straks ff knoopje doorhakken.

    Groeten
    David
     
  5. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    Vandaag een super dagje gehad! Vanochtend weer lekker een aantal uurtjes kunnen bouwen aan de Raptor en vanmiddag even wezen kijken bij de Indoor Fly Meeting in Tiel.


    Allereerst de staart rotor assembly in elkaar gezet. Best even een priegel klusje maar goed de handleiding volgen dan lukt het wel.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Dan is het tijd om de aandrijfriem(belt) door de staartbuis te voeren. 'Gewoon' rustig doorvoeren lukte bij mij niet dus een oplossing verzonnen met het ouderwetse ijzerdraadje. (eerst draadje door de staartbuis, belt eraan knopen, en het geheel weer terug trekken!)
    [​IMG]
    [​IMG] :rcplane:
    [​IMG]
    De complete tail....
    [​IMG]
    [​IMG]
    Het andere uiteinde van de belt.....
    [​IMG]

    De motor op zijn werkplek gehangen...
    [​IMG]

    Ik vind hem toch best indrukwekkend groot!
    [​IMG]
     
  6. corsairk

    corsairk

    Lid geworden:
    22 jul 2009
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Kinrooi - België
    Hey Macduijster,
    Ik vlieg zelf ook met de raptor50, t'is een heel leuk ding om mee rond te jakkeren. Ik heb er wel de canopy van mijn Trex600 op staan omdat er rond mijn Trex een Hughes500 romp zit.:D

    [​IMG]

    De Trex is dus de Raptor en de Hughes is de Trex :D.

    Had dit weekend jammer genoeg problemen met het starten van de Raptor, de lager van mjn slipkoppeling had de geest gegeven. Heb vandaag een nieuwe slipkoppeling moeten bestellen, de lager is blijkbaar niet apart verkrijgbaar, dus de volledige unit moet vervangen worden.

    Veel succes en plezier met je Raptor.
    Ronny
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
  8. Claude

    Claude

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    795
    Locatie:
    West-Vlaanderen - België
    Met uitzondering van de carbon-look is hier in de afgelopen jaren weinig veranderd in het aanbod.
    Maar met wat plak en vliegwerk kan je makkelijk zelf iets proberen hoor.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2011
  9. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    Na nog een paar uurtjes bouwen (lees plakken :D) begint de bouwfase nu echt zijn einde te naderen!!

    De kwaliteit van de stickers??!!.....:snipersmile::snipersmile:

    Maar... het resultaat mag er zijn volgens mij.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    Niet echt voor hoeven bouwen maar toch een stapje dichter bij eindresultaat en dus het echte werk....

    De zender & ontvanger zijn binnen:

    De keuze is gevallen op een: Futaba T8FG met een Futaba HS6008 ontvanger.

    Rateltje op de rechter-stick dus Mode1

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    Leeft het project nog? [​IMG] [​IMG]

    Jawel!! [​IMG]

    Startkist incl. Powerpaneel, Brandstof Pomp, Starter, 12v Accu, etc, etc.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Trainingskruis en mooi setje 'Heli' Gereedschap

    [​IMG]

    Volgens mij nu dus echt BIJNA compleet

    [​IMG]
     
  12. Splitje

    Splitje

    Lid geworden:
    11 mei 2011
    Berichten:
    1
    Ik ben dezelfde kit aan het bouwen en ben nezig met inbouwen servo''s. (Futaba S3001) De draad van de hekservo is te kort om bij de ontvanger aan de voorzijde te komen, maar hij moet waarschijnlijk aan de gyro gekoppeld owrden die erens in het midden zit..
    Iemand dat probleem al eerder ontmeot.
    Ik heb eerder een Hirobo Shuttle gevlogen (kit), dat was easy. Dit is een vreselijk gepiel met kleine schroefjes en moertjes ne inderdaad heel erg nauwkeurig de bouwtekening volgen. Kost een helboel tijd en schiet slecht langzaam op. Misschien dat ik hem eind mei afgebouwd heb, daarna nog mijn bestaande zender Futaba F17 V3 plus inprogrammeren en de Shuttle instellingen overschrijven.
    Dan heel voorzichtig invliegen in Amersfoort.
    Misschien wil je een keer samen komen om de bouw/vliegen te bespreken?
    succes
     
  13. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Leuk! Mijn eerste heli was ook een Titan. Ik heb er mee leren vliegen en ondertussen is die flybarless en zit er allerlei onzin op (andere motor, andere kap, alu onderdelen enz.)

    Die stikkers kan je mooi glad krijgen met een haarfeun. Beetje warm stoken en dan krimpen de kreukels er zo uit!

    Succes!
     
  14. name

    name

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Belgie
    Die zender t8fg kan je toch ombouwen tot mode 2 , niet ? :)
     
  15. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ja.
     
  16. dafke695

    dafke695

    Lid geworden:
    10 dec 2010
    Berichten:
    223
    Locatie:
    harelbeke
    en hoe doet die raptor het ?
     
  17. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    Helaas kan ik de lijst uit mijn eerste post niet meer aanpassen, dus ik ga hier gewoon vrolijk verder!

    - Graupner Starterpen (met vrij-loop) €55,-

    - Ontvanger Accu (Robbe) 3500 mHa €38,-

    - Diverse kleine materialen. €200,-
    Filters
    Kabelbinders
    Voltspy
    Dubbelzijdige foamtape
    Ball-link reamer
    Coolpower Heli brandstof.
    Etc.

    - Simulator 'Great Planes Real Flight 6' €199,-


    ----------------------------------------------------------------------
    Totaal (and counting!) €1572,25
    totaal besparing t.o.v. nieuw:€402,50 (and counting!)[/QUOTE]
     
  18. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    Nee, nee, nee!!! Het project is niet dood, geen echtscheiding :D, geen andere hobby's, en niet de handdoek in de ring gegooid!!

    Ja, ja, ja ja!!! 13 maanden na de eerste post is het dan EINDELIJK zover!! The Raptor is ready to fly..

    Vandaag zo goed mogelijk de instellingen van de zender gedaan en tevens voor het komende halfjaar mij stempel op de kalender gezet! 8) Dus de komende tijd minimaal 1x per week naar het BMC vliegveld.

    Ik weet dat het in het echt allemaal veel moeilijker is maar op de Sim (Realflight 6) gaat het al prima. 'Nose out' en 'Nose in' hover. Vooral met de 'heli orientation' trainer heb ik al menig uurtje op geoefend.

    Dus nu ECHT volgende week naar het veld MET helikopter.

    Groeten, Marco.
     
  19. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    Vandaag een prachtig cadeau gekregen van mijn lieftallige (v)echtgenote!

    Een beginnerscursus helicoptervliegen bij Flycam.
    5 lessen van 1 uur. :D :D

    Ik ben echt reuze benieuwd, volgende week vrijdag de eerste les en volgende week zaterdag gelijk de tweede.

    Volgens mij een mooie start en zeker zeer leerzaam!

    Heeft iemand van jullie ervaring met dergelijke vlieglessen?
     
  20. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    Hierbij een update van de laatste vorderingen: inmiddels 2 vlieglessen gehad bij Flycam. Dat was echt Super leerzaam en natuurlijk super leuk om te doen!

    Even de Sim en mijn Tracer 90 buiten beschouwing latend was dit de eerste keer dat ik met een echte R/C Heli heb gevlogen en ik kan jullie vertellen dat dit knikkende knietjes en klamme handjes opleverd.

    Wel was voor mij al heel snel duidelijk dat wat de meningen ook allemaal zijn, voor mijn heeft het uren simmen heel veel nut gehad. Ja, een echte heli is heel anders maar de basis krijg je op de Sim echt wel mee. Ik zou iedereen willen aanraden; absoluut doen!! Ik heb zelf gekozen voor Real Flight 6 van Great Planes met de bijbehorende Futaba Elite controller. Ik kan dus alleen over deze Sim oordelen en ik vind hem zijn geld absoluut waard. Het enige nadeel is dat je echt een flinke computer moet hebben om deze Sim op de hoogste instellingen te kunnen draaien. Een I5 processor en een flinke grafische kaart is een must.

    Mijn Raptor heeft zijn eerste tank Nitro gehad en deze tijdens het inlopen stationair opgedronken. Binnenkort nog 1 tankje er stationair doorheen pruttelen en dan is hij echt klaar voor de maiden Flight!

    Het gaat er binnenkort dus eindelijk toch van komen!!!

    Ik hou jullie hier op de hoogte.
     

Deel Deze Pagina