(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

Ook kreeg ik nog een in aanbouw zijnde biglift van Pé. In de vleugels zitten al flaps ingebouwd!

Hierover later meer, eerst de mijne verder bouwen.

Pé, nogmaals hartelijk dank voor alles van vandaag.

Motortje loopt weer als een tolletje!
Ik denk dat Hendrik het verhaal wel zelf wil vertellen ;)

PS Hendrik,
PM me je adres, dan stuur ik je nog een uitlaatflens op.

Ah, super!

Voor degene die niet weten waar dit over gaat: de uitlaat is een standaard demper, maar daar heeft de vorige eigenaar een tussenstuk tussen laten lassen. Wat bleek toen de motor liep, was dat het aansluitvlak van het zelfgemaakt gedeelte niet vlak is, zodat de uitlaat ook mét pakking zal lekken. Ik laat er nu een flens op lassen, zodat de aansluiting wel mooi vlak is. (zal later foto's maken als ik hem uit elkaar heb).

Hoi Hendrik,

Gelukkig dat het maar een kleinigheid was!

Electro is zoveel simpeler...:rolleyes:

Blij dat hij mooi loopt!

Succes met de biglift verder!

Grt, Louis

hahahaha, ik kan er nu wel om lachen, maar het is echt dom van mij, pffffft

Ach Hendrik, je hebt in ieder geval een ritje kunnen maken naar het altijd gezellige Zuiden. Wel bijzonder behulpzaam van Pe dat hij je heeft willen helpen. In ieder geval mooi dat het torretje nu lekker draait. En nu snel afbouwen die kist ;);). Ik heb van Madduc zijn Salto overgenomen maar mag er geen elektro aandrijving in zetten. Uiteraard moet hij wel omhoog dus er komt weer een sleepkoppeling in (na de nogal omvangrijke reparatie die ik moet uitvoeren). Ik laat mij dan graag slepen! Succes verder!! Beste groeten, Maarten

Ja, de behulpzaamheid is geweldig! Buiten de stommiteit om heb ik weer veel geleerd, en daar gaat het om.

Ja, gaat nog wel ff tijd in de afbouw zitten, maar goed, hij zal gaan vliegen. Aan de krachtbron licht het niet meer, haha

Deze grijns maakt alles goed.
hendrik.jpg

als je al die tijd hebt zitten proberen moet er toch nooit of "amper" benzine in het motorgedeelte gekomen zijn?
Of je hebt tenminste nooit geprobeerd aan te zuigen tot de benzine gewoon uit de uitlaat liep...

Ik denk dat er vanaf nu iemand op het forum altijd eerst een uitlaat gaat controleren alvorens nog maar te kijken of de bougie het wel doet, of de benzineslang aangesloten is :yes:

Dat doe je niet met een benziner , die heeft een membraampompje .

En benzine in de uitlaat wat later kan gaan ontsteken is ook niet dat wat je wil .

Mvg Johan

Stijn, Benzine in de uitlaat was in dit geval niet mogelijk ivm de uitlaatpakking die de poort afsloot.
Overigens heb ik zelden benzine in de uitlaat van een benzine 2T gezien. Dan krijg je hem geheid niet meer gestart, zo verzopen is hij dan. Nogmaals, dat doe je niet met benzinemotoren.

Laatst bewerkt:
nou, voorlopig ben ik vaak rond 8:00 uur pas thuis uit het werk en dan ben ik vanaf 5:00 uur op de been en heb ik geen trek meer in bouwen. Daarom stel ik mezelf ook nooit een termijn waarin iets af MOET zijn, dat werkt niet prettig. Bovendien moet er af en toe ook gevlogen worden. Voorlopig lig ik nog heel best op schema, want het plan van het voorjaar was: deze zomer lekker veel vliegen, de tuin doen en dan van't najaar aan ''een nieuwe project beginnen''. Nou, de tuin is zo goed als klaar, de biglift ruwbouw klaar en vvor de rest: wacht maar mooi af, ik haast me om niemand :yes:

Werken ? als je zo'n aanval krijgt moet je onmiddelijk gaan zitten en wachten tot het over gaat.

Sorry kon de verleiding niet weerstaan na het lezen van de tekst:

nou, voorlopig ben ik vaak rond 8:00 uur pas thuis uit het werk en dan ben ik vanaf 5:00 uur op de been

Na het lezen van dit zeer interresant draadtje ( alle pagina's in 1 ruk doorgelezen)

Even een vraagje tussen door,

Ik ben in het bezit van een orginele multieplex tekening 3 delig in deze tekening zijn diverse nummeringen aanwezig. Nu de vraag heeft iemand van jullie misschien ook een handleiding / bouw beschrijving van deze tekening liefst een pdf file ?

mvrg Gerrit,

Veel succes Hendrik met de verdere bouw en laat je niet gek maken;)
ziet er heel goed en strak uit.

Dank je!

Ik heb geen beschrijving. Maar ik kan je wel meegeven: de tekeningen zijn uit de tijd dat er nog niet zulke zware motoren op gemonteerd werden, dus zul je zelf her en der wat extra versteviging moeten aanbrengen. Of wat bouwverslagen lezen, op clubs informeren, ff zelf een bouwverslag maken en vragen stellen....

Ik betwijfel of er uberhaupt een beschrijving is. Al gegoogled?

Laatst bewerkt:
Zo besefte ik laatst dat mijn motorschot ook lang niet sterk genoeg is. Zoals ik het heb uitgevoerd stond het ook op tekening. Tja, als je naief bent en denkt (zoals ik eerst) dat je een tekening hebt en deze domweg kunt bouwen, dan kom je bedrogen uit, maar al doende leert men, en das ook veel waard. Dat ga ik binnenkort ook veranderen, maar daar maak ik uiteraard weer foto's van. Daarnaast het fenomeen ''motor koeling''. Daarover heb ik prachtige tips van Pé gehad. Ook hier zal ik verslag van leggen! Ik bedoel maar: veel lezen, kijken, vragen stellen en vooral goed luisteren. En uiteindelijk bepaal ''jij'' wat je er van overneemt en hoe je bouwt.

Serge noemde het hierboven ''win-win situatie'' en dat is inderdaad zo.

Laatst bewerkt:
heb zo'n beetje alles afgezocht op het internet, niet gevonden tot nu toe
De tekening is op ware grote en is van multiplex BIG LIFT von R.Sommer
alles is genummerd op deze tekening en om volgorde fouten te voorkomen is een handleiding wel handig
Wel heb ik op het www 2 pdf tekeningen gevonden met wat teksten er bij maar deze tekening is niet het zelfde dacht ik.
Ben nog niet begonnen met de bouw wel aan het voorbereiden kan nog alle kanten op.
maar als hij zo strak word als de uwe kan ik alleen maar hopen.

Back