(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

en een drukke baan, maar goed, daar ging dit draadje niet over, Heb zojuist nog even een fatsoenlijke motor bevestigings plaat gemaakt van 5 mm aluninium (kan ook 6 zijn, heb nog niet nagemeten). Vervolgens de motor weer op de houten plaat bevestigd en aangesloten. Nu mét controle lampje. Die ging bij inschakeling inderdaad rood knipperen en daarna uit, dus klaar om te starten. ik kreeg hem nog niet aan de praat. Met de shoke aan gaf hij helemaal geen geluid, zonder de shoke af en toe iets. Er moet gewoon weer even de elctrische starter op voor de eerste keer. Als ie het dan niet doet weet ik het niet meer en moet de ontsteking echt nagekeken worden.
 
2S lipo cellen zijn noodzakelijk, of 6S NiMH. 4S NiMH zal niet werken.
Sluit de accu ook eens direct aan zonder de schakelaar. Vaak hebben de stekers slechte contacten, (vettig, vervuild of gewoon te los). Ik las in een eerdere posting dat de motor gelopen heeft nadat de naalden verder geopend waren.
Als de ontsteking gevonkt heeft, moet eerst de andere magneet onder de sensor geweest zijn, anders gebeurt er niets meer.
Stuur anders de motor maar op, dan kijk ik ernaar.
 
Even opsturen is de beste optie .

Ik heb het er nog met Pe over gehat die ik toevallig in Boxmeer trof.
Lekker zitten kletsen over MVVS en Zenoah :yes:

Hij heeft iets meer aan special apparatuur om de MVVS te testen , ook kan hij de carb even afdrukken.

Mvg Johan
 
zul je zien dat het iets simpels is .in iedergeval jij ziet het niet ,ik weet het niet ,dus ik mag niet oordelen . en als iemand er met kennis naar kijkt is het vaak zo gepiept .

succes
 
Eerst eens de sleepkoppeling aan het maken. Hiervoor neem ik 4 plaatjes vliegtuigtriplex van 2 mm. De middelste twee heb ik een sleuf uitgezaagd, waar de messing buis precies tussen past. In de messingbuis past weer precies een soldeerbus, die weer aan een staalkabel gesoldeerd wordt:



Dit geheel ligt nu te drogen. Straks een sleufje inzegen tot net door de buis heen, waardoor straks de lus van het sleeptouw doorheen kan
 
Ik gebruik liever een lange staalpin met wat lossere passing. Dat zal altijd goed lopen, ook als er kleine beschadigingen op de pin komen. De pin moet dik genoeg zijn om niet door te buigen als hij uit de bovenste geleidingsbus getrokken wordt.
Als er krachten opstaan zal het korte kabeleinde willen kantelen, waardoor e.e.a. meer servokracht nodig heeft.
 
Ja, besef ik, daarom heb ik de ''sleuf'' ook minimaal gehouden (zo'n drie millimeter) waardoor het kromtrekken van deze soldeerbus niet aan de orde is. Ik kan er natuurlijk voor kiezen er nog een (afgezaagde) soldeerbus tegenaan te solderen. Dan heb je al snel een 40 mm massief geheel. bij 3 bussen 60 mm....
Op zich geen gek idee om er in elk geval 1 bij op te maken. En met strakke passing bedoelde ik meer het triplex wat mooi om de buis heen zit. De soldeerbus schuift makkelijk in de buis: gaat niet strak, maar heeft ook niet veel speling, waardoor de huls in mijn beleving niet krom kan trekken.
Bovendien blijft het setje tijdens het slepen gewoon gesloten en ontkoppelt de zwever (tenzij er een noodsituatie is)


Een en ander zit met vurenhout in de epoxy verlijmd. De rest maak ik dicht met massief balsa:

 
Laatst bewerkt:
De messingbuis is sterk genoeg. Wat ik bedoel te zeggen is, het volgende.
Als met een zwever in problemen losgekoppeld moet worden gebeurt het volgende:
1) de staalkabel met eindhuls wordt omlaag getrokken. zolang de eindhuls ook boven geleid wordt is er niets aan de hand.
2) op het moment dat de eindhuls de bovenste geleidingsbus verlaat zal de trekkracht op de lijn de kabeleindhuls properen te kantelen. Door de korte lengte van de huls zal verder bewegen zeer zwaar gaan vanwege de nu veel hogere wrijving.
Als het servo dan niet beresterk is kan de huls blokkeren, en het loskoppelen gaat mis.
Met een gewicht van zo'n 10 kilo aan de haak moet alles nog goed loskoppelbaar zijn. Vandaar dat ik liever een lange stalen pin neem in plaats van een kabel met eindhuls.
De opbouw van de sleepconstruktie is uitstekend. Alleen de koppelpen bezorgt me kriebels.
 
Ja, okey, maar dat is dan toch op te lossen door 1 of twee extra soldeerbussen erop te solderen? dat maakt het geheel ook massief.

Ik heb nog een bigscale auto servo liggen, die komt er sowieso ook op, en dan in combi met bovenstaande moet het toch meer dan sterk genoeg zijn?
 
Je kunt ook gewoon een verenstalen pen nemen....
Oh en ik heb servokabel gehaald, genoeg om 24 servo's in alle uithoeken van je Big Lift te verbinden :-)
Ik kom morgen wel even langs
 
Motortje loopt weer als een tolletje!
Ik denk dat Hendrik het verhaal wel zelf wil vertellen ;)

PS Hendrik,
PM me je adres, dan stuur ik je nog een uitlaatflens op.
 
Laatst bewerkt:
Ja, besef ik, daarom heb ik de ''sleuf'' ook minimaal gehouden (zo'n drie millimeter) waardoor het kromtrekken van deze soldeerbus niet aan de orde is. Ik kan er natuurlijk voor kiezen er nog een (afgezaagde) soldeerbus tegenaan te solderen. Dan heb je al snel een 40 mm massief geheel. bij 3 bussen 60 mm....
Op zich geen gek idee om er in elk geval 1 bij op te maken. En met strakke passing bedoelde ik meer het triplex wat mooi om de buis heen zit. De soldeerbus schuift makkelijk in de buis: gaat niet strak, maar heeft ook niet veel speling, waardoor de huls in mijn beleving niet krom kan trekken.
Bovendien blijft het setje tijdens het slepen gewoon gesloten en ontkoppelt de zwever (tenzij er een noodsituatie is)


Een en ander zit met vurenhout in de epoxy verlijmd. De rest maak ik dicht met massief balsa:


Hendrik,

Twee kleine tips voor de plaatsing van je sleephaak: zet die sleephaak aan de achterzijde van je vleugel, en plaats die zo laag mogelijk tegen je model.

De zwever die je sleept zal steeds een trekkracht uitoefenen op je haak, en dus ook op je vliegtuig. Zoals je haak nu geplaatst is, zal de neus van je sleper omhoog getrokken worden. Je zal hierdoor heel onrustig gaan vliegen, wat niet bevorderlijk is bij een sleep.

Je moet proberen die trekkracht zodanig te laten aangrijpen op je vliegtuig dat die kracht ahw door de as van je motor gaat. Dus haakje naar achter en zo laag mogelijk tegen de romp.
 
Heren, hier het verhaal van de motor:

Ik schaam me echt een ongeluk, maar ja, shit happens. Jullie hebben allemaal kunnen lezen dat ik de motor niet draaiende kreeg en wat ik met behulp van Pé, Johan en Arjan allemaal geprobeerd heb. Uiteindelijk ben ik vandaag naar Limburg gereden waar Pé mij met koffie opwachtte. Pé snapte er eerst ook niks van. Hij heeft werkelijk alles gecontroleerd en getest, en alles wees erop dat hij het gewoon moest doen.

Maar nee, Pé had nog niet alles gecontroleerd: de uitlaat. Hij schroefde hem los, bukt voorover en kwam lachend overeind: DE PAKKING ZAT MASSIEF TUSSEN DE UITLAAT EN HET BLOK!!

Hoe dom kon ik zijn dit te doen?! Toen ik het blok gekocht heb (gebruikt) zat er geen pakking bij. Omdat we bij de 1:5 auto's wel altijd pakking gebruikte, wilde ik dat hier ook. Standaard pakking hadden ze op dat moment niet bij de winkel, dus heb ik knippakking gekocht. De contouren uitgeknipt, de twee gaatjes eruit geboord, en de uitlaat terug gemonteerd. Compleet vergeten het binnenstuk eruit te snijden. Toch wel een essentieel detail om een motor te laten draaien....

hahahaha, ik kan er nu wel om lachen, maar het is echt dom van mij, pffffft

:yes::D:yes::D:yes::D:yes::D:yes::D

Alle helpers super bedankt voor jullie tijd en inzet!


Ik heb zojuist de motor nog even laten draaien en een filmpje gemaakt:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top