(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

Rustig de tijd voor nemen en vragen staat altijd vrij. Hogeveen-Deventer is ook nog wel te doen, dan wil ik je altijd helpen met een stappenplan maken hoor. Geen probleem. Vergeet niet dat dit na de Bunte ook nog maar mijn tweede kist is die ik bouw, dus ik heb ook lang niet alle wijsheid in pacht, maar kan me er op deze manier goed mee redden

De tekening IS de beschrijving. Meer is niet nodig.
Als je van tekening wil bouwen, moet je natuurlijk eerst leren tekeninglezen. Eenvoudig beginnen, en langzaam opbouwen. Niemand is met alle kennis geboren.
Om de biglift voor grotere motoren geschikt te maken loont het om aan de binnenkant tegen de langsliggers een doos van dun berkentriplex te lijmen. Deze versterking loopt van het motorschot tot tenminste halverwege de vleugel.
Deze versterking kan ook direct tegen de rompzijdelen gelijmd worden (binnenzijde, nat in nat lijmen met bisonkit ivm trillingsdemping). Wel rekening houden met de spanten, die in het voorste deel eveneens van berkentriplex gemaakt moeten worden.

Laatst bewerkt:
De tekening IS de beschrijving. Meer is niet nodig.
Een handleiding of bouw beschrijving is geen tekening (er kunnen wel tekenigen in staan) In een handleiding staat meestal de volgorde van bouwen en een beschrijving van gebruikte materialen.
Gezien ik het wiel niet voor het tweede maal wilde uitvinden was daar ook de vraag naar.

Als je van tekening wil bouwen, moet je natuurlijk eerst leren tekeninglezen. Eenvoudig beginnen, en langzaam opbouwen. Niemand is met alle kennis geboren.
Helemaal mee eens.

Om de biglift voor grotere motoren geschikt te maken loont het om aan de binnenkant tegen de langsliggers een doos van dun berkentriplex te lijmen. Deze versterking loopt van het motorschot tot tenminste halverwege de vleugel.
Deze versterking kan ook direct tegen de rompzijdelen gelijmd worden (binnenzijde, nat in nat lijmen met bisonkit ivm trillingsdemping). Wel rekening houden met de spanten, die in het voorste deel eveneens van berkentriplex gemaakt moeten worden.

In de tekening die ik in het bezit heb is het brandschot uit gevoerd in 8mm met daar teken aan een doos van 4 mm. Tevens is in deze tekening als motor de HP 61F getekend. het geraamte is uitgevoerd met 8x8 balkjes
en het zij paneel bestaat uit 4 verschillende delen.Dit zal waarschijnlijk gedaan zijn om de kans van scheuren en breken te verkleinen.Ook is er terhoogte het eerste raamstijl (in hendrik zijn tekening spant 4 ) een versteving aangebracht.

Gezien dit het Draadje is van hendrik wil ik hier niet verder mijn tekening/ bouw wijze discuseren.
De Tip van PE zal ook zeker onderzocht worden of dit nodig is in deze construktie, hier voor dank.
Met nat in nat lijmen neem ik aan dat je bedoelt beide te lijmen delen insmeren met lijm , deze aan elkaar plakken , zodat je als het ware en lijmlaag krijgt die als een soort demper gaat werken.

groetjes Gerrit.

over een mening valt niet te discuseren

In de tekening die ik in het bezit heb is het brandschot uit gevoerd in 8mm met daar teken aan een doos van 4 mm. Tevens is in deze tekening als motor de HP 61F getekend. het geraamte is uitgevoerd met 8x8 balkjes
en het zij paneel bestaat uit 4 verschillende delen.Dit zal waarschijnlijk gedaan zijn om de kans van scheuren en breken te verkleinen.Ook is er terhoogte het eerste raamstijl (in hendrik zijn tekening spant 4 ) een versteving aangebracht.

Die tekening is 25 jaar oud:D

Naar die tekening bouwen is veel te zwaar .
Het kan en moet veel lichter.

full

En aan een beschrijving van een bouwdoos die 25 jaar oud is heb je niks , als je de tekening niet kan lezen en veranderingen kan aanbrengen is het een stapje te hoog voor je .

Van de .pdf kan je zo een nabouwen .

Mvg Johan (die er al een paar gebouwd heeft)

Laatst bewerkt door een moderator:
Gezien dit het Draadje is van hendrik wil ik hier niet verder mijn tekening/ bouw wijze discuseren.
De Tip van PE zal ook zeker onderzocht worden of dit nodig is in deze construktie, hier voor dank.

groetjes Gerrit.

over een mening valt niet te discuseren

Hier mag best gediscuseerd worden hoor, zolang het zinvol is en leerzaam voor anderen heb ik daar zeker geen problemen mee.

Het zou mooi zijn als er een tekening anno 2011 was, geschikt voor bijvoorbeeld 26 cc om een flinke sleep mee te maken :yes:

De Big lift waar ik mee sleepte woog 7.5 kilo met de MVVS 26, en kon aardig wat slepen. Met huckepak ging zelfs een 6 kilo zwever mee omhoog. Geen gezicht, die grote zwever boven op mijn kleine BL.
Als je een BL met 6 kilo of minder kunt bouwen heb je de ideale kleine sleper te pakken

@ gerrit
In de tekening volgens de link die je liet zien zijn alle materialen aangegeven. Bij triplex moet je even opletten waar je populieren (licht) en/of berken(middelzwaar) moet nemen. Voor hoogst belaste onderdelen neem je beukentriplex, hoewel berkentriplex gelamineerd met glasdoek ook beresterk is. In plaats van Populierentriplex gebruik ik tegenwoordig nog alleen maar de timmerplaat van Gamma.
Tip:
Bouwen doe je meestal van binnen naar buiten, en van voor naar achter.

Laatst bewerkt:
De Big lift waar ik mee sleepte woog 7.5 kilo met de MVVS 26, en kon aardig wat slepen. Met huckepak ging zelfs een 6 kilo zwever mee omhoog. Geen gezicht, die grote zwever boven op mijn kleine BL.
Als je een BL met 6 kilo of minder kunt bouwen heb je de ideale kleine sleper te pakken

@ gerrit
In de tekening volgens de link die je liet zien zijn alle materialen aangegeven. Bij triplex moet je even opletten waar je populieren (licht) en/of berken(middelzwaar) moet nemen. Voor hoogst belaste onderdelen neem je beukentriplex, hoewel berkentriplex gelamineerd met glasdoek ook beresterk is. In plaats van Populierentriplex gebruik ik tegenwoordig nog alleen maar de timmerplaat van Gamma.
Tip:
Bouwen doe je meestal van binnen naar buiten, en van voor naar achter.

die timmerplaat van de gamma is populieren

Gezien ik zelf nog al een oude eigenwijze man ben, heb ik toch besloten om de tekening uit 1970 van r.sommer Big Lift 1 te gaan gebruiken.
gezien deze kist zich heeft bewezen met de orginele motor.Wel zal de te bouwen kist worden voorzien van zwaardere motor en zal de bouw hier op worden aangepast en de te gebruiken materialen.

xs57927.jpg

een voorbeeld van de bouwwijze

mvgr Gerrit

Gezien ik zelf nog al een oude eigenwijze man ben, heb ik toch besloten om de tekening uit 1970 van r.sommer Big Lift 1 te gaan gebruiken.
gezien deze kist zich heeft bewezen met de orginele motor.Wel zal de te bouwen kist worden voorzien van zwaardere motor en zal de bouw hier op worden aangepast en de te gebruiken materialen.

xs57927.jpg

een voorbeeld van de bouwwijze

mvgr Gerrit
modelbouwers eigenwijs ,welneee ,valt reuze mee ;)

Laat ik eens proberen aan alle fabeltjes rond timmerplaat een einde te maken.
Timmerplaat is volgens Gamma Albizia hout uit moerasgebieden, waarschijnlijk ALBIZIA FALCATARIA, net soortelijke massa vanaf 0.3 Haaks verlijmd in lagen van 1mm dik. Te krijgen in 3, 5, 8mm. Het is lichter dan populieren-, maar zwaarder dan balsatriplex. Het heeft van de drie houtsoorten de beste trillingsdemping, en is niet bros zoals populieren wel is, en balsa soms.
Zagen, frezen, boren gaat uitstekend. Schuren ook. Schroeven worden uitstekend gehouden. Verlijmingen zijn uitmuntend, zowel met cyanoacrylaat als met witte houtlijm en construktielijm.
Het stof werkt prikkelend op de slijmvliezen. (neusjeuk, niezen)
Kromgetrokken plaat kan helaas niet rechtgestoomd worden. Dit kan wel met balsa triplex en met populierentriplex.
http://www.hort.purdue.edu/newcrop/duke_energy/Albizia_falcataria.html
Timber:
24. Density. S.G. 0.42 0.46
25. Natural durability Poor
26. Preservation Easy
27. Sawing &&&& Easy
28. Seasoning &Easy with correct techniques
29. Other features. Soft and non-fissile
Utilization:
30. Sawn Timber Light construction: boxes, etc.
31. Round wood . Shortfibre pulp: veneer / plywood
32. Other products.. -

Laatst bewerkt:
okee weer wat wijzer , is toch wel die plaat waar altijd die iritante stikker op zit waar op staat ideaal voor figuurzagen (dan heb ik de goede )

door de lijm te verhitten verander je de struktuur van de lijm en laten de meeste soorten los, zelfs loctite laat los.
een sticker die op een metaal soort zit kun je supersnel verwijderen door het even in te spuiten met WD 40

Zo, vanavond ook de tweede vleugel volledig beplankt. Nu nog eea schuren en dan kan ik komende week met de rolroeren beginnen. (morgen vliegen in twente)

Mooi hendrik, wel even heeeel veeeel foto's maken hoe je de rolroeren er gaat inzetten!

Hoi Lindert,

Ben vanavond met de rolroeren begonnen, en heb foto's gemaakt. Er is alleen 1 probleem. Dit is weer zo'n tuk dag waarin alles tegen zit, en dan denk je: ff lekker bouwen, maak je foto's, wil je ze hier neerzetten, zijn ze NERGENS op de schijf en ook niet in het camera geheugen van het toestel zelf te vinden. Er is denk ik een instelling veranderd, want de laatse 2 filmpjes van gisteren (wildvliegen in twente) zijn ook al nergens terug te vinden :bad-words:

Ik zal bij de tweede helft van de vleugel een ander toestel gebruiken (of dit toestel, maar dan moet ik eerst weten wat er aan de hand is).

Ik ga de rolroeren in elk geval bevestigen door middel van foliescharnieren en niet met nylon scharniertjes.

Back