(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

Zo dat is een mooi torretje.
Dat zal de biglift in een leuk slepertje veranderen.
Komt er ook een lange pijp aan?

nou, eerst een kijken wat dit voor vermogen geeft. Er zit op deze demper al een extra aangelaste bocht. Volgens de vorige eigenaar scheelde dit een stuk.

Ja klopt Johan, had ik al gelezen over de warmte. Kan goed zijn dat de motor gewoon bloot voor het kopschot komt, en dan ff kijken hoe de uitlaat erin kan, komt goed.

Bedoelde je de romp met de beplating uit 1 stuk? Gaat niet met de afmeting van de gamma plaat. Heb dus twee delen gemaakt, maar wel met aan beide uiteinden 10 mm balkjes, met het tussenschot van de romp ertussenin.

Je moet altijd zorgen voor lange lijmnaden .

Rompnaad van de trainer 1600.
full

Er zit dat nog een verdubbelaar op.
full

Niet alleen bij de romp , ook de vleugel beplanking hoort anders .

full

Zo is het ook op de tekening . ;)

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, okey, hoewel ik me voor de vleugel slecht kan voorstellen dat zoals ik het gedaan heb, dit constructief niet verantwoord is. Ik ga er ook nog rolroeren in maken, in dat geval zou ik de lijmnaad zoals op tekening aangegeven doorkruisen. Ook op de naad van plank tot plang, het punt waar de ribben smaller worden, heb ik extra versteviging (2x 2,5 mm tegen de ligger en driehoekjes 3x3 cm tegen de ligger/beplanking aangebracht

De tweede vleugel is nu ook zover als de 1e. Nu de beuken ''deuvels'' inlijmen die door de romp gaan om wisselen van de vleugel tegen te gaan:

Even een tussendoor resultaatje. Blijft altijd leuk he, even in elkaar zetten. Het landingsgestel heeft ook zijn plek gevonden. Wielen zijn kogel-gelagerd, draait super, geen enkele speling, super!

Laatst bewerkt:
Het gaat even niet zo heel snel, omdat ik nu ook de tuin aan het vernieuwen ben. Zojuist nog wel even bezig geweest met de ''vleugelverbinders'' van romp naar vleugel. Ik denk dat dit wel een aardig systeem is, wat erg makkelijk los en vast te maken is:

Het plaatje aluminium op maat gemaakt, en daten in geboord. Het plaatje zit nu even met een schroef, maar nadat de vleugel straks uitgelijnd is, kan hij definitief in de epoxi, en wordt de schroef vervangen door boutje moertje (= escape voor het geval de epoxy mocht loslaten). De hoofdliggers zijn aan beide zijden verstevigd met vliegtuig triplex.

Ik heb voor draadeind m4 gekozen, die in de ''verbinder'' gedraaid wordt. De verbinder schuif je met de spleet in de aluminum strip, je haalt de ''pal'' over die op het ronde gedeelte van de ''verbinder'' klikt en klaar is kees. Om het draadeind nog meer versteviging te geven (en een betere ''look'' schuif ik over het draadeind een buis van koolsto. Deze gaat er precies overheen, net niet te strak en zeker niet te los (geen speling, nét alsof het ervoor gemaakt is):

Laatst bewerkt:
Het gaat even niet zo heel snel, omdat ik nu ook de tuin aan het vernieuwen ben. Zojuist nog wel even bezig geweest met de ''vleugelverbinders'' van romp naar vleugel. Ik denk dat dit wel een aardig systeem is, wat erg makkelijk los en vast te maken is:

Het plaatje aluminium op maat gemaakt, en daten in geboord. Het plaatje zit nu even met een schroef, maar nadat de vleugel straks uitgelijnd is, kan hij definitief in de epoxi, en wordt de schroef vervangen door boutje moertje (= escape voor het geval de epoxy mocht loslaten). De hoofdliggers zijn aan beide zijden verstevigd met vliegtuig triplex.

Ik heb voor draadeind m4 gekozen, die in de ''verbinder'' gedraaid wordt. De verbinder schuif je met de spleet in de aluminum strip, je haalt de ''pal'' over die op het ronde gedeelte van de ''verbinder'' klikt en klaar is kees. Om het draadeind nog meer versteviging te geven (en een betere ''look'' schuif ik over het draadeind een buis van koolsto. Deze gaat er precies overheen, net niet te strak en zeker niet te los (geen speling, nét alsof het ervoor gemaakt is):

Hey Hendrik

Ik zou het alu plaatje voor de hoofdligger plaatsen.
Hou hij nu zit kan je niet folien of je moet er weer een houten plaatje omheen maken.
Voor de ligger komt al beplanking dus zit hij al rondom het hout.
Het zijn handige dingen om de struts vast te zetten, ik had ze ook in gebruik.

Nou, ik doe hier wel een klein stukje balsa beplanking op. De positie van de strut lijkt me goed zo. Als ie naar de andere kant van de ligger komt, zit ie steeds verder uit de midden. Lijkt me goed zo.

Zo, na een weekje tuinieren weer even tijd voor biggy.
De bevestiging van de struds van de vleugels zijn zover klaar:

In de romp heb ik gekozen voor een T profiel aluminium:

Bovenop het T prfiel komt 3 mm multiplex, russen het onderschot. Daaroverheen komt nog een strook 3 mm, tot aan de zijkanten van de romp. Gaat geen kant meer op:

Back