(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

In de vleugels had ik al eerder de beuken pennen verlijmd. In de romp heb ik nu messing ''buizen'' verlijmd, waar de beuken pennen invallen. ''Links en rechts'' sluit ik de buizen op met triplex/balsa balkjes en epoxy.

De buisjes zijn straks niet meer zichtbaar, die verdwijnen achter de vaste beplanking tussen de vleugels. Het middenstuk tussen de vleugels wordt een afneembaar luik.

Ook heb ik inmiddels blokjes in de vleugel ingelijmd, waar haakjes zijn ingedraaid, waar het elastiek/tairep omheen kan.

Laatst bewerkt:
Ja, het wordt nu langzaam een stevig geheel. Ik kan nu de vleugels aan de onderzijde ook met beplanking gaan sluiten (eerst nog even de servo kabel erin). Maar goed, ik moet in de tuin ook weer verder, dus het gaat ff niet zo hard hoor...

moi ,het begint er op te lijken .

straks nog een huckepak erop voor het vgg, dan is het helemaal af :D

maar je schiet lekker op met de bouw ondanks het gewroet in je tuin

ik met een robbe amigo (charterachtige)

snoopy en de biglift waren toendertijd eigenlijk de huckepak dragers en slepers .

Gaat lekker Hendrik, ik heb zat zwevers liggen die graag met het eerste sleepje met deze kist omhoog willen. Laat maar horen als je zover bent!!
Succes met het verder bouwen van deze leuke kist. Groeten, Maarten

nope ik vlieg niet op de hei . heb op deelen leren vliegen vanaf mijn 14e tot mijn 16e

tussendoor nog een beetje gerommeld met wat serpent auto's .
en opmijn 36e drukte mijn vader heel gewoon de zender in mijn handen ,hier vlieg jij eens (dat was dus al 20 jaar geleden dat iik gevlogen had )en zo is het weer begonnen .en vliegen mijn pa en ik op elten

haha, grappig. Ik heb op mijn 10e een jaar gevlogen. Daarna stopte mijn vader met vliegen. Aantal jaren later met auto's begonnen en uiteindelijk 1:5 brandstof bigscale bij AMCA gereden. Tot mijn 36e. Geen sponsors meer om de wedstrijden en al het materiaal te financieeren. Ben dus begin vorig jaar overgestapt naar het vliegen. En daar heb ik geen spijt van!

Ik vind het daarom wel gaaf dat ik nu, naast electro ook brandstof kan gaan vliegen. Van't weekend de motor een op een plaat monteren en proefdraaien :yes::D:p

gisteravond geprobeerd de motor aan te slingeren. Niet gelukt. Basisprincipe volgens uitleg MVVS site: shoke aan, draaien tot ie aan slaat. Daarna gaat ie uit, shoke uit zetten, aanslingeren en lopen. Dit lukte niet, en volgens mij omdat ie geen benzine krijgt. Eerder met de bigscale auto's had ik zenoah blokken met een membraam waar ik voor het starten een aantal keren de membraam indrukte zodat hij benzine aanzoog. Hie zit dat niet op. Ik heb de aanvoerslang zo ver mogelijk gevuld, maar de laatste 4 cm vult hij niet als je de slang op de nippel drukt. Moet ik nu een paar druppels benzine op de zuiger gooien (bougie eraf), of werkt dat bij deze motoren niet? Bij de nitro motoren werkte dit eerder wel. Ander probleem is dat ik geen goeie bougiesleutel heb. De ribben van de cilinder zitten heel kort op de bougie, dus je moet een sleutel hebben met een heel kleine diameter...

Iemand tips om hem aan de praat te krijgen?

Hou met je duim de lucht inlaat dicht van de carb.

Probeer zo aan te zuigen (ontsteking uit)

werkt dat nog niet draai je de bijde naalden precies 360grad verder open.

Dan nog eens proberen met de duim op de carb .

Meestal zuigt hij nu wel aan.

En benziners niet lang op een bok laten lopen .
Koeling is heel schecht .

Mvg Johan

Ah, dat laatste werkte Johan (met de naalden 1 slag verder open). Straks weer naar buiten met het spul en dan weer proberen.

Wat ik vreemd vind is dat je de shoke niet dicht kan zetten zonder er met de handen bij te blijven. Er zit een veer op die hem automatisch open houdt. Is dat altijd zo?

Vergeet niet de naalden terug te draaien .

Een veer zit alleen bij deze motoren.
Je zou hem eens kunnen uithaken en kijken of hij door een kogel met veerte onder de as word vastgehouden als hij open staat .

Mvg Johan

Ja, er liggen 3 beton opsluitbanden onder. (was op de foto nog niet, maar had ik met starten wel gedaan hoor)

Ik krijg hem nog niet aan de praat trouwens. Hen de gasklep met starten ietsje open staan. (1/8 wordt geadviseerd). Hij krijgt wel brandstof nu trouwens...

Laatst bewerkt:
Staat de prop op 1 uur als hij tegen de compressie gedrukt word ?

Je krijgt hem anders vaak niet door 2 vonken geworpen.

Mvg Johan

Back