Bouwverslag Blunt Nose

Hallo allemaal,
ik ga proberen een een bouwverslag bij te houden van een blunt nose van flite test.
ik heb de plannen al uitgeprint en aan elkaar geplakt, ook heb ik bijna alles in 5 mm depron uitgesneden en de vleugel heeft al vorm gekregen van dat heb ik jammer genoeg geen fotos.
dit is tot nu toe mijn grootste gemotoriseerde vliegtuig hij heeft het met 15 cm gewonnen van mijn ander vliegtuig :p. ik heb ook een nog grotere zweefvligtuig, maar die heeft geen motor.
als dit vliegtuig af is en ook echt vliegt, dan hoop ik hier een goedkoop fpv setje op te zetten en er dan fpv mee te vliegen al zal dat niet makkelijk worden, maar dat is voor later eerst zien dat hij vliegt op 3S

nu wat fotos van de vorderingen:
de donkere zwarte bovenkant
imag10279vspu.jpg

de kleuren op het vligtuig heb ik gedaan met tape, het geeft het ook nog wat stevigheid

onderkant:
imag1031i6s9c.jpg

ik weet niet of je het kunt zien op de foto, maar je ziet op het witte (moet nog bedekt worden met tape) 2 puntjes, dat is voor CG.

imag1034rjszb.jpg

hier zie je de kromming van de vleugel, het houd zijn vorm doordat ik er half door snij er lijm tussen druk en het in de juiste vorm vast hou tot de lijm droog is. zo deed ik het ook met de andere vleugel.

tot nu toe ben ik heel blij hoe het er uit ziet. ik ben nog aan het wachten op 2 servos voor ik de vleugel kan dicht plakken.

Laatst bewerkt:
aangezien de servos nog niet waren aangekomen kon ik niet echt iets doen dus heb ik even op hobbyking naar een motor gezocht ik heb 4 motors gevonden, er is natuurlijk veel meer keuze dan alleen die 4 motors ze hebben allemaal 28 mm als diameter, ze wegen ongeveer het zelfde, als ik kan vertrouwen op de specificaties van hk.

1100kv: NTM Prop Drive Series 2830-1100KV Motor (EU Warehouse)
1100kv: Turnigy D2836/8 1100KV Brushless Outrunner Motor (EU warehouse)
1400kv:D2826-10 1400kv Brushless Motor (EU Warehouse)
2200kv: D2826-6 2200kv Outrunner Motor (EU Warehouse)

de laatste zal misschien toch wat te veel toeren maken. ik denk dat ik ga voor die van 1400kv omdat dat er tussen de andere motors ligt.

Ik ben van plan volgende setup te gaan gebruiken:
Motor D2826-10 1400kv Brushless Motor (EU Warehouse)
ESC: de motor heeft een max current van 21, maar ze raden een 40A ESC aan, is 30A niet genoeg dan?
30A: TURNIGY Plush 30amp Speed Controller (EU warehouse)
Of anders 40A: HobbyKing 40A BlueSeries Brushless Speed Controller (EU warehouse)
Servo's: Corona 929MG Metal Gear Servo 2.2kg/ 12.5g/ 0.10sec (EU warehouse)
Als iemand tips heeft of een andere setup dan zou ik dat graag willen weten :).
De servo's zijn al besteld dus die zijn ook al geïnstalleerd.

Laatst bewerkt:
die max current is meestal continu.
pieken (als je even volgas geeft) kunnen best eens wat hoger zijn.
verder is het niet zo dat een motor gewoon netjes stopt met draaien als je er teveel van vraagt.
hij gaat gewoon door, tot hij opbrand of de regelaar het opgeeft.
in die tijd trekt hij dus ook meer amperes dan men opgeeft.
gewoon even opletten na het vliegen of de motor gewoon warm word, of bloedheet.
wordt hij bloedheet, zit er een te zware prop op

Beetje extra in de regelaar is daarom aan te raden.
zeker bij de HK materialen, omdat hk nog wel eens wat positief is met zijn opgave van wat electronica aankan.

Daarnaast, het scheelt 5 eur.
dan heb je aan een 40 amp regelaar in een volgend toestel net wat meer dan aan een 30.

Bedankt voor de informatie, na het vliegen zal ik ook kijken of de motor niet te heet word.
Als regelaar zal ik dan de 40A regelaar nemen als die maar €5 duurder is.

Ik heb de vleugel nu aan elkaar gelijmd, de bestelling voor de motor, regelaar en nog een paar kleine dingetjes ga ik vandaag nog proberen te doen en dan hoop ik dat ze van de week aankomen.

Laatst bewerkt:
Motor, regelaar en props zijn besteld. Morgen ga ik de motormount maken van hout of misschien aluminium maar dat heb ik nu niet dus ik zal het van hout maken.

Voor Sinterklaas ga ik waarschijnlijk een niewe afstandsbediening kopen omdat mijn dx6i 2 gebroken trim tabs heeft, ik weet dat je deze online kan bestellen maar ik kocht de dx6i in mode 1 en ik vlieg mode 2 dus heb ik het moeten veranderen En dat is niet zo goed gelukt dus op de elevator stick zit een elastiekje die hem in het midden houdt.

Ik zat te denken aan een turnigy 9x (met de plannen om deze te upgraden met een frsky module, maar dat is voor later) omdat die erg goedkoop zijn en de ontvangers ook niet te duur zijn. Of zou de 9xr beter zijn?

Als iemand een andere kent voor onder de €100 6+ kanalen en met goedkope ontvangers (niet meer dan €15 per stuk) .
Natuurlijk ik kan ook meer geld besteden aan aan afstandsbediening met meer kanalen en functies maar ik probeer het nu nog simpel en goedkoop te houden.

Toch al een tijdje geleden dat ik hier nog iets heb gepost.
Mijn bestelling bij hobbyking heeft wat problemen gehad deze zijn opgelost en het pakket is verstuurd staat er nu.

De romp is eigenlijk zo goed als af, enkel de mtor mount installeren.
Hier wat foto's:

Bovenkant
imageigix4.jpg

Onderkant
imageaju7u.jpg

Ik vind de verticale stabilisator een beetje klein?
imagergufi.jpg

De motor mount is gemaakt van triplex
imagevxfxl.jpg

De 'klepjes' voor de batterij, regelaar en ontvanger.
image46uh1.jpg

Voor de zender ga ik waarschijnlijk wachten tot de turnigy 9x er weer is in het eu warenhuis bij hobbyking.

Edit: ik zie dat de foto's een beetje klein zijn, ik zal morgen is kijken of ik ze groter kan maken.

De vleugel is nu af. Alleen als ik hem hem mooi balanceer moet er een 3S 4000mah in en die is nogal zwaar. Maar als ik hem zou laten balanceren met een 3S 1500mah dan zou er gewicht bij moeten tot die evenzwaar is als de 4000mah.
En dat maakt het vliegtuig erg zwaar en als ik dan met de neus de grond in ga zal die waarschijnlijk kapot gaan.
De motor is al vastgelijmd dus die kan ik niet meer verplaatsen de regelaar en ontvanger zitten ook zo ver mogelijk naar voren. De servo's zitten ook al gelijmd op de vleugel en de vleugel is ook al dicht gelijmd. Wat ik misschien kan doen is iets zacht voor op lijmen zodat dat de schok een beetje opvangt, of zal dat niet veel helpen?

Hij vliegt!!!:p:p

Ben net terug van de eerste vlucht en hij vliegt!! Hij is erg snel! Er was wel wat wind maar daar kon die wel tegen. Heb er geen foto's of filmpjes van.
En man wat was het koud het voelde net of mijn handen bevroren waren.

Ik heb er wel 10 minuten gestaan voor dat ik durfde te gooien:p
De landing was een beetje hard, de verticale dingen zijn afgebroken maar met een beetje lijm is dat zo opgelost.
Nu moet ik jammer genoeg wel gaan leren voor mijn examen morgen:(

Vandaag ben ik weer gaan vliegen ondanks het slechte weer, hier is een Videla van de vlucht http://youtu.be/s__7F2h9xP4 er waren sols wel wat angst momenten.
Dat blauwe op de voorkant is trouwens een holle cilinder met daar in een stukje hout voor wat meer gewicht vooraan maar hij was volgens mij toch nog iets te zwaar langs de achterkant.
Het was de eerste keer dat het mij gelukt is om het vliegtuig te vangen :D

Even een vraag: in dit topic, pagina 2, post 25 wing-glider-2 staat dat geladen hoeveelheid delen door gewicht=vliegtijd.

Alleen als ik dat bij die van mijn gegevens doe dan wordt het: gewicht 582gr, geladen hoeveelheid: 593mah.

dat wordt dus 593mah/582gr=1.02 mah/gr
Of moet je het pas berekenen als je de batterij leeg hebt gevlogen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag toch is geprobeerd op te vliegen met een 3S 4000mah en ja hoor het ging heel goed! :D
Hij kan nog steeds onbeperkt omhoog :)
Net toen ik wou opstijgen kwam een man wat vragen stellen, en heb natuurlijk ook even laten zien hoe hij vliegt.
Ik zal morgen een camera meenemen op te filmen en te laten zien hoe die nu vliegt.

Hallo,

Het was vandaag de laatste dag het vliegtuig :(
Ik was langs mij op volle gas aan het vliegen en deed heel zachtjes een beetje omhoog en de hele achterkant begon te trillen, daarna deed ik het nog is en toen midden in de lucht brak de vleugel in tween :(
De batterij en motor lagen 5 meter verder dan het vliegtuig. ik heb geen filmpje van de crash.

voor de crash:
imag106392enc.jpg

imag10652belh.jpg

na de crash:
imag1075ytin4.jpg

imag1081tfi65.jpg

imag1078lzcn1.jpg

Maar zoals je kunt zien op de foto's is hij enkel gebroken in het midden, dus heb ik het bidden stuk er tussen uit gesneden en de vleugels (die geen schade hadden) aan elkaar geplakt, dit was 10 minutjes werk.

imag1085bednb.jpg

imag1084l5c6i.jpg

hij ligt nu ook al in mijn kast waar ik mijn vliegtuigen neerleg
imag10873ufyt.jpg

Wat ik nu van plan ben met de motor en regelaar is om ze op een andere vleugel te zetten eentje die ik ga uitsnijden met een hete draad als dat lukt :D

alleen heb ik hier wat vragen over:
wat zou een goeie vorm zijn voor een vleugel rond de 1 meter, aangezien een vleugel lift krijgt doordat de lucht over de bovenkant een langere afstand moet afleggen en dus sneller moet gaan. dus als ik een vleugel maak met een hoogte van 3cm heeft die meer lift dan een hoogte van 1 cm. maar met een hoogte van 3 cm heb je meer weerstand dus vliegt die ook langzamer. maar wat is dan het beste om lang te kunnen vliegen? een dikke vleugel of een dunne vlegel(voor beide vleugels een platte onderkant)?

is het handig om er zoals deze ook had een midden stuk te hebben?dan heb ik namelijk meer plaats voor de batterij.

Ik zat te denken aan een turnigy 9x aan te schaffen met als doel om deze te upgraden met een module met meer bereik zodat ik verder weg kan vliegen. allen is het een goede zender? mijn budget ligt niet zo hoog namelijk onder de 100. ik sta natuurlijk open als mensen andere goedkope (betere?) zenders kennen.

Laatst bewerkt:
Back