Bouwverslag Bugatti 100 P

  • Topicstarter Topicstarter WV
  • Startdatum Startdatum
Jitze,

besturing is inprincipe niet speciaal. echter met een 4s accu ga ik geen interne Bec mee gebruiken, als het al te krijgen is. nee deze jongen krijgt gewoon een ontvanger accu mee.

gr

vincent

Mmmmm bijna wel ;) . Een Spin55 regelaar (bijvoorbeeld) kan tot 8s en maar liefst 8 servos aan. geen reden dus voor een extra batterij en losse BEC die voor nog meer potentieel risico kunnen lijden. IMHO, hoe meer geintegreerd, des te beter is alles op elkaar afgestemd. maar daar kunnen meningen in verschillen ;)

Telemetrie werkt ongelofelijk fijn trouwens.

Mooi resultaat voorlopig!

grtz!

Erik
 
@Wv. de wielen zijn de nog de standaard wieltjes die bij de kit zaten veel te klein inderdaad de correcte willen zijn een factor 4 groter . moet echter nog wel zoeken naar een manier om het asje uit de strut te persen of freezen want dat is veel te kort. De hoofdligger is nog niet doorgezaagd. echter ik denk dat ik het een en ander zo aanpas dat dat niet hoeft.

@erik v Schaik; ik ben pas geleden een toestel verloren door een uitgefikte regelaar kwam met een mooi wit rookpluimpje richting terra firma. vandaar mijn voorkeur voor een separate voeding van mijn ontvanger en servo's

de romp is nu ook aan de voorzijde volledig ingedekt. kan van het weekend met het staartje verder en het indekken van het midden gedeelte van de vleugel.. zal nog wel een iets beter fot plaatsen van het weekend

grt,

Vinze
 
Laatst bewerkt:
Vinze;1439110De hoofdligger is nog niet doorgezaagd. echter ik denk dat ik het een en ander zo aanpas dat dat niet hoeft.[/QUOTE zei:
Ik ben benieuwd hoe je dat gaat oplossen.
Fotoos!
 
@ Vinze,

Er is altijd een oorzaak bij een defekt. Als die te achterhalen is kan je het ook verhelpen, en ook in ander modellen toepassen. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld zeer recent een extra module in mijn zender parallel laten monteren naast mijn spectrum module voor extra telemetrie en meer kanalen. 4 kanalen hou ik dus bezet als ik vlieg ;)
 
De hoofdligger is nog niet doorgezaagd. echter ik denk dat ik het een en ander zo aanpas dat dat niet hoeft.

Nu ik een mooi setje retracts van Pieteralje heb overgenomen, heb ik mijn P100 ook maar weer eens op de bouwtafel gelegd.
Het gegeven van een doorgezaagde ligger zat me toch niet lekker en ik heb mijn documentatie er maar eens bij gepakt. Ik kom tot de conclusie dat de oplossing van Laurent B. niet klopt.
Bij het origineel zaten de wielen veel verder naar voren (bij ingetrokken gear). Een deel van het wiel verdwijnt daarbij in de fairing aan de voorzijde van de vleugel die origineel ook veel groter was dan bij de kit.

Eens kijken of we hier wat kunnen verbeteren.
 
Op een oplossing voor het landingsgestel moet ik nog even broeden, dus alvast maar wat anders gedaan.
Hoewel de contouren van de vleugel heel aardig kloppen, is er wel erg gemakkelijk met de vorm van de ailerons omgesprongen; er klopt niet veel van. Daarnaast ontbreken de (tweedelige) splitflaps.
Tijd om eea te verbeteren dus :mrgreen:.

De ailerons bestonden uit met linnen beklede ribbenconstructie, dus dat wordt een oplossing als van de staart.
De tweedelige flaps waren indekt met (tulpen?)hout. Daar moet ik nog even over denken hoe ik dat ga uitvoeren; Bart's A10 draadje nog maar eens doorspitten.

Een paar plaatjes:
Het achterste deel van de ribben is eraf gezaagd en twee hulpliggers vormen de voorzijde van de verkasting van ailerons en flaps.

full



De hoofdliggers heb ik gemaakt (bij wijze van experiment en omdat het 5mm balsa op was) van een sandwich van 4mm hard balsa, UD koolstof en 1mm zacht balsa, verlijmd met epoxy. Het laagje zachte balsa maakt het makkelijk om de ligger met de ribbencontour gelijk te schuren.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Wouter,
Goed idee van dat carbon met een laagje balsa! Met die splitflaps gaat het denk ik wel lukken. Je kan hier twee onafhankelijk beweegbare delen maken en met twee servo's en wat slim gemix maken wat je wilt.
Groeten,
Bart
 
WV,

waar komen die foto's in een keer vandaan? volgens de lijnen is het is de laurant uysenne bugatti van rcpilot. met counter-rotating drive.
schitterend

gr

vincent
 
Via het draadje op RC-groups, zo kwam ik trouwens ook bij de video van de 1:1 replica.

Wat me trouwens stoort is de vorm van de canopy bij de rc-pilot versie. Hier moet toch echt iets met een plug gemaakt worden!
 
vind je het erg als ik eerst even probeer het toestel in bekleedbare staat te krijgen voor ik daar aan durf te denken?
 
Nee hoor, hoe staat het er eigenlijk mee?


Nu ik besloten heb het landingsgestel meer "schaal" te plaatsen, lijkt het mij logisch om ook de struts een beetje fatsoenlijk er uit te laten zien.
Zoals op onderstaande foto goed zichtbaar is, moet dat niet heel ingewikkeld zijn om te maken.



Maar waar maak je dat van? Aluminium? Messing? En welke kwaliteit moet ik hebben?
Is een diameter van 8 en 6 mm bruikbaar en is een wanddikte van 1mm voldoende?
Waar vind ik veren en welke sterkte heb ik nodig voor een model van ca. 2,3 kg?

Oef, dat zijn wel veel vragen :oops:
Gelukkig is er een hoop kennis op het MBF :D
 
Gelukkig is er een hoop kennis op het MBF :D

Maar dan moet ie wel gedeeld worden :help:


De vleugel begint ook al wat vorm te krijgen.

full



De flaps zijn uitgezaagd, maar zoals te zien blijft er door het s-slag profiel weinig dikte om voldoende torsiestijve flaps te maken. De kop is ca. 6 mm op z'n dikste punt.

full



Daarom heb ik de flaps als positief mal gebruikt. Eerst een laagje oracover

full



en dan 3 lagen 160gr glas. Kijken of het lukt superdunne, maar stijve flaps te maken.
Het ligt nu te drogen, morgen weten we meer.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij deze dan een klein beetje antwoord.

1mm wanddikte lijkt me voor aluminium nogal weinig. Messing zou wel moeten gaan met 1mm wanddikte bij een buis van 8mm.

Qua veren: wat is je veerweg? Ik ga uit van een versnelling van 3G, dus moet er in jouw geval zo'n 7kg=70N weggedempt worden over de veerweg.
Dan kijk je even in de catalogus van Alcomex en zoek je een veer die de juiste diameter heeft, en daarbij ongeveer aan jouw specs voldoet. Even een aardig belletje naar Alcomex doen dat je voor hobby ff 2 veertjes nodig hebt en hopelijk ligt er na een paar dagen een envelopje op de mat.

Succes ermee!
(niet iedereen nu naar Alcomex bellen, ik wil binnenkort ook nog veren voor de Porter hebben.)
 
Kijk, daar kunnen we wat mee :D :cool:

Messing dus, lijkt me ook makkelijker verwerkbaar (te hardsolderen), maar volgens mij bestaat er wel verschil in kwaliteit tussen de ene en andere soort messing. Hoe kom ik daar achter (behalve dmv trial-and-error :mrgreen:)?
 
Laatst bewerkt:
Kijk, daar kunnen we wat mee :D :cool:

Messing dus, lijkt me ook makkelijker verwerkbaar (te hardsolderen), maar volgens mij bestaat er wel verschil in kwaliteit tussen de ene en andere soort messing. Hoe kom ik daar achter (behalve dmv try-and-error :mrgreen:)?
Trial and error is misschien de beste optie nu. Er zijn vast wel ergens bizarre soorten die bruikbaar zijn, maar je moet er ook aan kunnen komen. Ofwel: probeer het eerst maar met datgene waar je aan kan komen.
 
Het avontuur met de splitflaps is niet naar tevredenheid verlopen. De GFK-flaps waren te slap en de dikte ("dun-te" eigenlijk) van het profiel was zoals verwacht gewoonweg te klein. Daarom maar een enkele flap gemaakt, die door middel van een CFK torsiestang worden bediend.

full



De flaps zijn afneembaar, dus als ik nog een lumineus idee voor de splitflaps krijg... (daarnaast ook gewoon erg makkelijk voor de afwerking e.d.)

full



Ook de ailerons beginnen vorm te krijgen. Deze zij toch lastiger dan bv het hoogteroer, omdat de tipverdraaiing ook in de aileron doorwerkt.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top