Bouwverslag Caldercraft "Imara" 1:32 [Verb]

Beagle, Daar heb ik nu plezier van om zoiets te lezen. Maar goed dat ze niet in de Kliko zijn gegooid. Ook een reparatiewerf moet zorgen voor wat grijpvoorraad. Ze nemen gelukkig niet veel ruimte in beslag. Succes verder met de verlichting. Gr. Klaas.

Eerst maar nog eens wat modelbouw.
Het maken van de inzet van de lucht luiken voor de machinekamer.
IMG_3058.jpg

En de roosters in de machinekamer wand.
IMG_3059.jpg

Het zouden normaal vierkante gaten moeten zijn, doch zulk boortje heb ik niet.
Maar op 50 cm afstand zie je al niet meer dat het gaten zijn.

Het is gelukt….. ik heb een kajuit-verlichting die min of meer op schaal is.
Tweemaal een kring van 4 Led’s in serie met een voorschakelweerstand van 820E
Dit is de opstelling voor de machinekamer.
IMG_3065.jpg

Het was wel nodig om een soort compartimenten in de voorkant van de opbouw te maken en wat ook belangrijk was is een bodem erin te voorzien. Die heb ik verwezenlijkt met een blad tekenpapier.
IMG_3067.jpg

IMG_3066.jpg

De dekverlichting is nu ook 2 kringen van 3 led’s met een voorschakelweerstand van 2K7

de totale verlichting,dekverlichting + kajuitsverlichting, van het voorste dekhuis is 9 mA.
Ik heb getracht er foto’s van te nemen…. doch op papier geeft het een meer felle indruk dan met het gewone oog.
IMG_3061.jpg

PS @ Klaas De kajuitsverlichting vooraan is met die ledjes met die zwarte isolatie de machinekamer is met die bolle.

Beagle, Je hebt er een gezellige kajuit van gemaakt! Misschien een rare vraag, maar wat voor effect geeft het als je de leds in de MK naar beneden laat schijnen? In het echt zitten de lampen meestal aan de plafonds en dan krijg je wat minder direct licht op de patrijspoorten in de lichtkappen. Maar misschien heb je dat al geprobeerd? Gaat je wel lukken denk ik en laat het gerust weten als je te weinig leds hebt. Gr. Klaas.

Die MK... om die leds naar beneden te laten schijnen zou ik die houten latjes moeten omkeren... en die zijn nu juist weer gelijmd met epoxy. Er eens een nachtje over slapen.

En de ledjes, zitten die ook verlijmd, of kun je die uit hun gaatjes drukken? Ja, ik roep maar iets! In ieder geval niet van wakker gaan liggen en morgen heb je ineens een goed idee! Slaap ze! Gr. Klaas

Ik ga de verlichting in de MK toch maar niet veranderen.
Wat je nu op de foto ziet, en je ziet soms een ledje , komt omdat je gewoon op oog hoogte zit met het model!
Het staat op de werktafel. Normaal zie je dat model op het water en dan is je ooghoogte ongeveer 170-200 cm hoger en dan kan je onder die hoek onmogelijk in de ledjes kijken.

Ledjes omkeren, zodat ze naar beneden schijnen heb ik ook overwogen, maar dan moet ik weer een constructie gaan uitvinden, zodat ik ,bij mogelijk defect, toch weer aan de ledjes kan. Nu zit dat latje met epoxy vast.

Lekker laten zitten dan Beagle. Als het resultaat naar je zin is dan prima toch! Op naar de volgende uitdaging om het schip helemaal naar je zin te maken. Gr. Klaas.

nou zeg, Dat durf ik niet op een forum vertellen :)

Het begon doordat de lichten van het dek en de binnenverlichting steeds amen aangaan als je ze bedient via de zender.
Dan haal je de dekhuizen weg en met testdraden ga je meten en vermits je daar geen massa in de connectoren hebt moet je wel een +12V op één klem zetten en de ander klem naar de massa van je accu.
Dan blijkt dat alles werkt en dan ga je verder klooien ,op zoek naar de fout.
Vermits je dat dus aan het vaarwater moet doen, maak je al snel een kortsluiting.

Met gevolg dat de sound module geen geluid meer wil geven, dat de rookgenerator ook niet meer werkt en dat de ledjes van de soundmodule niet meer branden…
Opgesmoort ????

Daar het allemaal SMD techniek is kan je weinig zelf herstellen en uit arme noodzaak bestel je maar een nieuwe module… Die komt na een 4 tal dagen aan en na het W.E. ga je dat thuis rustig terug aanschakelen.

Domme grrrrrrr …… nog werkt het niet, geen geluid, geen licht, maar de led’s op de sound module werken wel op de werkbank, niet in de boot. Blijkt dat er een spoortje op je eigen gemaakte gedrukte schakeling is doorgebrand en dus geen 12V doorlaat

Terug proberen….

Hoera… de lichten werken, maar nog geen geluid……

ben je toch vergeten met al dat uitbouwen/ inbouwen van de connector van de LS na te kijken… die zat niet op zijn plaats…..

How eindelijk licht… maar geen geluid.
Was ik een belangrijk geluid vergeten te programmeren in een slot en als daar geen geluid in staat werkt de sound-module niet.

Krijg je nog problemen met de MAC en WIN-7 die niet altijd je SD Card herkent.
maar uiteindelijk werkt elk onderdeel afzonderlijk.

totdat …..je alle dekhuizen op zijn plaatszet en de boot vaarklaar wil testen….

Grrrr. verd**** $$??**ççç gaan de dekverlichting en de kajuitverlichting toch weer samen aan ….( terug dus naar toestand van 2 weken geleden)

Dan fladdert je €-briefje naar omlaag. Eureka, in de connector voor de achterste verlichting, in het dekhuis zelf, zit er bij een soldering toch niet één klein , piepklein draadje dat een kortsluiting maakt tussen de naastliggende
draad ( beiden dus de besturing van de lichten. even met een kniptang langs …..)

Kostprijs: een tweede soundmodule a xxx €, een hoop mails naar de fabricant ervan, de apotheker die wat kalmeermiddel moet geven, slaaploze nachten.. hopeloos gekl*i van een modelbouwer,

Maar uiteindelijk een tevreden modelbouwer. De verlichting en de geluiden werken nu zoals ik wou.

Er zijn niet veel modelbouwers die hun blunders hier neer durven zetten...
Maar mooi dat het uiteindelijk toch voor elkaar is gekomen! En die soundmodule raak je wel kwijt... of je zet 'm in een ander schip!

Heel herkenbaar Beagle! Soms bekruipt me het gevoel dat ook de leeftijd me zachtjesaan parten gaat spelen. Dingen die ik vroeger bedacht en aan elkaar soldeerde werkten meestal gelijk. Nu moet ik eerst een tekening maken om te zien of alles wat ik heb bedacht wel klopt en kan. Maar het omgekeerde komt ook voor. Een 30 jaar geleden van losse componenten gebouwde motorregelaar deed het wel, maar de regeling liet te wensen over. Weggooien is ook zonde, dus toch maar eens op de pijnbank om te zien wat er mis was. Bleken een paar transistors niet complementair. Wat anders gezocht en gemonteerd en zowaar.... functioneren zoals het hoort. Jammer genoeg een regelaar zonder BEC en met de + van de ontvanger batterij aan de + van de vaaraccu. Echt eentje uit de Oude Doos=Digit 5 boek). Maar zoals je al schrijft, als het uiteindelijk werkt is de voldoening groot. Gr. Klaas.

Verleden W.E elke avond wat gaan varen met de Imara… op de “Mark” . en gedurende die 3 dagen geen averij, geen fouten, geen zaken die plots niet meer werken.

Kom wel tot de ontdekking dat ik heel lang , heel lang kan gaan varen, ook met verlichting en ook met de rookgenerator in werking… Die accu’s lijken niet leeg te geraken en de zender met zijn 3000mAh ook niet… dus ik kan uren vaarplezier hebben en moet niet bang zijn dat ik de vcolgende dag niet kan varen omdat er moet opgeladen worden.
Dit had ik feitelijk geplant en ben blij dat de praktijk de theorie bevestigd..

Een paar maal gevaren zonder bovenbouw en met een Stroommeter zichtbaar tussen de voeding motoren… nder volle vaart verbruiken mijn twee motoren, met die riemaandrijving samen maar 1,6A. De rookgeneratror is feitelijk de grootste verbruiker aan boord.

De verlichting moet aangepast worden, die kajuitverlichting is pas heel laat merkbaar als het bijna nacht is. maar s’nachts ga ik niet meer varen,bij schemering , zoals nu, rond d 21.00 bemerk je nog niet dat er lampjes branden in de kajuiten. Dat ga ik moeten aanpassen.

Maar nu de vragen.

1) Iemand suggereerde van een camera aan boord te plaatsen… welke camera zou ik kunnen gebruiken… Lifest zo’n ding dat niet te groot is en je ergens bijna verborgen kan inbouwen…( geef maar de link waar je dat kan kopen ook. ik ben te lui om het te zoeken.)
Hoe neemt dan zo’n camera zijn beelden op?? is dat op een micro SD kaartje ?

2) ik heb geprobeerd al varende ook tegelijk een filmpje te maken. dat is mij min of meer gelukt Dat zit nu op mijn foto camera, maar hoe krijg ik dat hier zichtbaar in het forum…

Er zijn niet veel modelbouwers die hun blunders hier neer durven zetten...
Blunders zijn meer dingen als zoeken naar een storing, regelaars vervangen, motoren vervangen, bedrading vervangen, terwijl de accu gewoon leeg is.
Een rtr boot kopen in het water gooien en dan een film plaatsen is nu eenmaal GEEN modelbouw, kom je bovenstaand geschreven ellende ook niet tegen.
Iemand die zelf ontwikkelt en bouwt heeft nu eenmaal " leermomenten", ik wil dat geen blunders noemen.

Proficiat Beagle.

Beagle, Fijn voor je dat het allemaal blijft werken. De cameraatjes heb ik wel gezien bij Expert, Hema, Kruidvat en Action. Ze nemen het op een micro SD kaart op. Zal mijn kleinzoon eens vragen. Die gebruikt af en toe zo'n ding ook. Roel van Essen had er eentje (gemonteerd op een servo) verstopt in het stuurhuis van zijn politieboot. Dat stuurhuis had wel grote ramen.
Fimpje van je camera "overgieten" in je PC. Daar eventueel bewerken en uploaden bij Youtube. Ongetwijfeld zullen er andere wegen zijn. Zelf film ik met een tablet en zet het vandaar rechtstreeks op Youtube.
Opvoeren van de verlichting is denk ik een kwestie van smaak. In het echt zie je overdag ook niet dat de verlichting binnen brandt. Je zou ook kunnen overwegen om er een regelbare weerstand tussen te zetten. Of met vaste weerstanden een dag en een nacht stand. Heb je nog wel een vrij schakelkanaal nodig. Schakel je in de dagstand via een lage weerstand naar de massa en gebruik je voor de nachtstand een andere route met een hogere weerstand. Kijk maar of je zoiets iets vindt. Gr. Klaas.

Verleden W.E elke avond wat gaan varen met de Imara… op de “Mark” . en gedurende die 3 dagen geen averij, geen fouten, geen zaken die plots niet meer werken.

Kom wel tot de ontdekking dat ik heel lang , heel lang kan gaan varen, ook met verlichting en ook met de rookgenerator in werking… Die accu’s lijken niet leeg te geraken en de zender met zijn 3000mAh ook niet… dus ik kan uren vaarplezier hebben en moet niet bang zijn dat ik de vcolgende dag niet kan varen omdat er moet opgeladen worden.
Dit had ik feitelijk geplant en ben blij dat de praktijk de theorie bevestigd..

Een paar maal gevaren zonder bovenbouw en met een Stroommeter zichtbaar tussen de voeding motoren… nder volle vaart verbruiken mijn twee motoren, met die riemaandrijving samen maar 1,6A. De rookgeneratror is feitelijk de grootste verbruiker aan boord.

De verlichting moet aangepast worden, die kajuitverlichting is pas heel laat merkbaar als het bijna nacht is. maar s’nachts ga ik niet meer varen,bij schemering , zoals nu, rond d 21.00 bemerk je nog niet dat er lampjes branden in de kajuiten. Dat ga ik moeten aanpassen.

Maar nu de vragen.

1) Iemand suggereerde van een camera aan boord te plaatsen… welke camera zou ik kunnen gebruiken… Lifest zo’n ding dat niet te groot is en je ergens bijna verborgen kan inbouwen…( geef maar de link waar je dat kan kopen ook. ik ben te lui om het te zoeken.)

2) ik heb geprobeerd al varende ook tegelijk een filmpje te maken. dat is mij min of meer gelukt Dat zit nu op mijn foto camera, maar hoe krijg ik dat hier zichtbaar in het forum…

Zoiets bijvoorbeeld .........................?

http://www.banggood.com/HD-1080P-DI...DVR-Motion-with-Remote-Control-p-1043345.html

Maar nu de vragen.

Ik ben momenteel met deze aan het experimenteren, het is officieel een drone camera / monitorsetje (dus klein en licht) maar in mijn situatie wil ik hem gebruiken om tijdens het varen met een van mijn stoomscheepjes het algemene overzicht op de machine, de manometer en peilglas van de watervoorraad in het oog te houden (ik zal binnenkort mijn verslag over de bouw van het scheepje weer eens updaten en dit er dan gelijk in mee nemen of aanhalen).
Het is een compleet setje (maar ex SD kaart die je er nog bij moet kopen) en kost thuisgebracht nog geen 50 €uro, de beeldkwaliteit voor zowel dichtbij (in mijn geval 20 á 30 cm) als voor veraf vindt ik redelijke goed voor zijn prijs en leuk genoeg om mee te rommelen en te experimenteren. Bevestigen door middel van een stukje klittenband of post elastiek en verder - zoals met of bij alles - nog een paar voor- en nadeeltjes.
Met deze camera kan je na een paar aanpassingen (die normaal bij gebruik al in de drone ingebouwd zitten) op afstand opnemen en of foto's maken.

thanks voor de links. maar ik heb echt geen camera nodig die on-line life kan bekeken worden. Zo gesofistikeerd moet het nu ook niet zijn..

Op N-spoor forum had ik al iets gelezen over een USB-stick -camera die ze daar gebruiken. Dat is iets dat ik zowat in gedachten had.
Alleen lees ik dat die USB- camera's uitgerust zijn met een mini-SD card, wat ik dus zoek, doch dat die enkel werken bij detectie van beweging en als de beweging stopt, stopt ook de opnames en starten niet automatisch terug op. en dat nadeel wil ik dus niet hebben.

Back