Vandaag nog even wat tijd gevonden om mij met de aandrijving bezig te houden….
Vooral dan de uitlijning van de as, de assteun en de motor.
Resultaat.
Hoe mooi ook , heel mijn ontwerp, brouwsel, geklungel, gaat de Kliko in. Ander en hopelijk beter
Waarom zul je zeggen :
Om het na te kijken heb ik even een dummy schroefas gemaakt . Zo kan ik kijken of de steun rond de as is uitgelijnd met de motoras. Zoals je op de foto ziet komt het aardig overeen en heb ik maar verschillen van enkele 0,0xmm. Was dus al zeer blij met het behaalde resultaat.
De opstelling met de dummy.
Detail van de dummy en de motoras.
Leek mij mooi uitgelijnd.
Nu ging ik de test doen met de A-meter.
in vrijloop BB motor = 0,126 A. SB motor 0,133 A. ( klein verschil , maar twee motoren zullen ook niet gelijk zijn.) —> verschil verwaarloosbaar.
Nu plaats ik de steun in de boot. zo zonder na te kijken of de grondplaat evenwijdig is met de schroefassen.
terug meten.
BB motor = 0,471A. SB motor = 0,506 A Whow wat een verschil met de vrijloop.
Eerste opmerking, die koppelingen, maakt dat lawaai zeg… !!!!!( ik had ze me stiller voorgesteld.)
Met de hand voelen aan de schroefassen bemerk ik toch geen voelbare trillingen.
Nu ben ik de grondplaat wat gaan bijregelen.
en kom tot :
BB motor = 0,245 A. Wat denk dat aanvaardbaar is met schroef, schroefas gekoppeld.
Doch SB motor, wat ik ook doe, ik krijg hem niet lager dan 0,495 A.
Voor mij, ondanks al het werk dat ik in die plexi steunen heb gestoken…. ze liggen in de kliko.
Dus andere manier van de motoren in de boot in te bouwen ….
Ik denk aan een schot vast in de boot maken. dan met een lange as gaan kijken waar het middenpunt ervan komt op dat dwarsschot. die maat aanhouden om de motorgaten in dat schot te boren. ???
Motoren op dat schot vastschroeven. Andere koppelingen gaan zoeken, bv. veerkoppelingen.
of ……iets anders …
???????????????? Help.