Bouwverslag CNC-Telemaster

Willy,
Mijn Taxi is natuurlijk wat kleiner maar ik heb daar een keer een wat miinder fortuinlijke landing mee gehad. Toen waren wat spantjes gebroken, de breekbouten niet. Volgens mij is 4x6mm nylon akelig sterk.
Wel hebben ze de gewoonte na verloop van tijd dunner te worden door slijtage. Ik vervang ze dus zo af en toe voor nieuwe.

Maten en gewichten

Zojuist even het e.e.a. aan metingen verricht.

Gewichten:
- romp 1890 gram
- stabilo+kielvlak 150 gram
- vleugel 890 gram
- accu 8S 500mAh 1070 gram

Maakt het totaal vlieggewicht van exact 4000 gram.

En de Telemaster onder vollast gemeten met als setup:
LiPo 8S 5000 mAh, Hobbyking 60A ESC, SK5065-270 en JXF 17x10 prop

Geeft volgas:
45A, 30.7V, 1340W, 6680 omw/min en een trekkracht, gemeten met digitale unster, van 5,7 kg

Dus gaat de sleper met zwever er achter loodrecht omhoog,daar zou ik wel eens willen bijzijn als er gestart wordt.
succes

Mooi gewicht Willy!

De gemiddelde zwever piloot kan het niet zo waarderen als je gaat hoveren met de sleper er nog achter is mijn ervaring, het publiek des te meer ;)

Qua prop zou je eventueel nog een maatje groter kunnen (of 2), hoewel dit al hele mooie waardes zijn. (voldoende koeling vooropgesteld)

Groet,
Gerben

Gezien de reacties houd ik het voorlopig op de kunststof schroeven voor vleugelbevestiging.

Wat betreft de prop vergroten. Ik wil de stroom beperkt houden tot 40-50 A. De regelaar is denk ik het zwakke punt in de keten. Er zit een HobbyKing 60A regelaar in. Specs van deze regelaar geven 8S a6A met een piek van 70A aan, maar de ervaring van collega vliegers en het forum van HobbyKing geven aan dat er met enige regelmaat een regelaar uitfikt. Vermoedelijk zitten er 35V FETs in de regelaar en dat kan bij 8S (33.6V piek) goed of fout gaan. Ik lijk een exemplaar te hebben dat het uithoud. Het afgelopen jaar heeft de regelaar in de Challenge gezeten die ook met een 17x10 gevlogen. Tot op heden is de regelaar heel gebleven, maar hem zwaarder belasten durf ik niet.

Gezien het gedrag bij gasgeven tijdens de maiden, verwacht is dat een kleinere spoed het vlieggedrag zal verbeteren. Dus een 18x8 of 19x8 past denk ik beter bij de combinatie setup en Telemaster. Maar, gezien het bovenstaande, ik ben wat voorzichtig met experimenteren met deze regelaar. Dus ik laat de 17x10 de rest van dit vliegseizoen maar even zitten.

Gistermiddag de Telemaster uitgebreid uitgeprobeerd. 4 vluchten getimed op 12 minuten motorloop. Stevige, vlagerige wind. WK3-4 schat ik

- Zwaartepunt is nu goed instelbaar.
- Flaps op 50% en 100% (zo’n 75 graden naar beneden) werkt uitstekend. Mixer met hoog doet z’n werk.
- De domping is nu ook goed.
- De ingestelde aileron differentiatie lost het wegzakken in de bocht op. Gerben bedankt voor de tip.

Vlucht 1 lag het verbruik op 1900 mAh, vlucht 2,3,en 4 rond de 2900. Het verschil was dat de eerste vlucht rustig gevlogen is, de overige stevig "geragd". Omhoog naar 300m en dan met volle flaps recht naar beneden. Verbazend hoe langzaam en gecontroleerd hij dan daalt.

Ik heb nu de Unilog in het model zetten. Wat observaties. Een praktische max hoogte is zo'n 300m daarna wordt het model wel erg klein.
Het benodigde vermogen vrij rustig rondtokkelen (bij +/- windkracht 3) is 300 tot 500W. 500-700W is nodig om "normaal" omhoog te komen.
Volgas vliegend is het max vermogen (dynamisch dus) 1250W. Vergelijk dit met de eerder gemeten 1350 W statisch. Het stijgvermogen is 8 m/s. En hij blijft onverminderd stijgen.

De aansturing van de flaps had ik op een 3 standen schakelaar gezet.
Is wat lastig bereikbaar en bedienbaar. Volgende keer weer op de schuif rechtsonder m'n FF10.

Nog eens kijken of de zijwaarts stelling naar rechts vergroten het wegtrekken naar links nog verbeterd. En bij rustig weer de mixer voor de flaps eens finetunen. Maar ik denk dat dat wel aardig zit.

Ik ben zeer tevreden over het machien.

Volgende onderwerp wordt slepen.

Back