Bouwverslag CNC-Telemaster

De romp samenbouwen

In het vorige bericht al aangegeven dat ik de intentie had om een aantal onderdelen opnieuw te frezen uit berkentriplex en 4 mm triplex. Hieronder de opnieuw gefreesde onderdelen. De vleugelbevestiging was origineel voorzien om gemaakt te worden uit 10 mm vuren. Wordt in mijn geval een sandwich van 3 lagen triplex.

100724%20-%20Romp%20Telemaster%20-%20001.jpg

Voor het lijmen eerst even checken of alles past.

100724%20-%20Romp%20Telemaster%20-%20002.jpg

Waarna alles in elkaar gelijmd wordt. Hier heb ik geen foto's van. Tijdens dit deel van het project heb je vier handen nodig. En geen tijd om ook nog foto's te maken. Acheraf bedenk je dan: ik had er wat foto's van moeten maken. Maar ja, te laat.

100724%20-%20Romp%20Telemaster%20-%20007.jpg

Een van de mij nog steeds fascinerende dingen tijdens het bouwen. Je begint met onderdelen die slap, krom, soepel zijn. Met het idee als dat maar goed komt. Hieronder een voorbeeld. Deze kromme, slappe zijwanden moeten tezamen een sterke staart gaan vormen........

100724%20-%20Romp%20Telemaster%20-%20006.jpg

De onderkant van de staart is gepland van timmerplaat. Hier komen de bouten door die het stabilo en kielvlak op zijn plaats moeten houden.

100724%20-%20Romp%20Telemaster%20-%20009.jpg

Dit vervangen door 4 mm triplex.

100724%20-%20Romp%20Telemaster%20-%20010.jpg

De motorkap in onderdelen.....

100724%20-%20Romp%20Telemaster%20-%20011.jpg

.... en gebouwd. De triplex spanten steken een mm door. Comform de orginele tekeningen zijn de balsa delen 4 mm dik. Had dus ook 5 kunnen zijn.

100724%20-%20Romp%20Telemaster%20-%20014.jpg

De 6mm inslagmoeren voor de vleugelbevestiging. Om te voorkomen dat het hout splijt markeer tik ik de moeren eerst voorzichtig op de plek waar ze moeten komen. Dit geeft 4 markeringen. Deze 4 gaatjes boor ik een mm of 3 voor met een 2 mm boortje. Daarna de plaat plus de moer in de bankschroef en er helemaal indraaien.

100724%20-%20Romp%20Telemaster%20-%20012.jpg

En hier dan de romp. En ja hoor: hij is weer recht geworden. En stevig.
De Sk5065-270 heb ik van Wim geleend om te passen of die er ook in kan als de neus in elkaar gelijmd is. Ik had daar wat twijfels over. Maar dat gaat goed. Dus de neus is nu ook in elkaar gelijmd.

100724%20-%20Romp%20Telemaster%20-%20016.jpg

Wat nog rest is de ruwbouw van de rolroeren en flaps. Een daarna alles nog eens langslopen voor details als neuslijsen, indekking stabilo e.d.

En schuren.

Vraagjes, antwoorden gezocht

Ik loop tegen een aantal zaken aan waar ik vragen over heb.

Ik zoek een sleepkoppeling. b.v. Schleppkupplung II - Flugmodelle und Zubehör - Modellsport Schweighofer. Nu lijkt deze overal niet leverbaar. Wordt hij nog wel gemaakt? Is er een vergelijkbaar alternatief zelf te maken of ergens leverbaar?

De Simprop koppeling lijkt me nogal lomp en Lindinger heeft een stuk staal. Waar kan ik het beste voor gaan?

Hoe zit de koppeling met dit soort sleepkoppelingen aan de servo. Het lijkt alsof er een stalen stang door loopt die via een kwiklink aan de servo gekoppeld wordt. Betekent dat dat de stang steeds krom gebogen wordt bij het koppelen/ontkoppelen of zit er een soort scharnier in de stang?

Ik zie bij sleepmodellen bij het kielvlak/stabilo vaak een stangen/kabel constructie in de vorm van een omgekeerde V om te voorkomen dat de sleepkabel e.e.a. verstoord denk ik. Is dit nodig?

Ik wil aan de onderkant een voorziening maken zodat ik in de toekomst eventueel een spandoek o.i.d. kan slepen. Weet iemand waar het aangrijpingspunt voor een dergelijke koppeling aan de onderzijde moet zitten?

Ik heb her en der wel wat info gevonden, maar ik kom er niet echt verder mee. Wat linkjes naar wat sites met (constructie) foto's zijn ook welkom.

Alvast bedankt,

Willy

Willy,

Zelf gebruik ik de sleepkoppeling van Simprop op de Ibis. Relatief groot, maar misstaat niet als hij eenmaal op de kist zit. En meteen een mooi groot montagevlak, om de krachten op te vangen.

Een andere oplossing, die een beetje lijkt op de sleepkoppeling die je hier laat zien, heeft KD-Modelltechnik bedankt. Een verbouwde propmeenemer van een electromotor:
http://www.kd-modelltechnik.de//sonstiges/Rascal/DSC01052.jpg

De aansturing vindt meestal plaats door de ontkoppelstang direct aan de servo te hangen. De geringe speling van de stang in de koppeling is voldoende om de zijdelingsbeweging op te vangen. Zowieso de stang in het binnenste gaatje van de servoschijf hangen, soms zelfs een gaatje nog dichter naar de draai-as boren. Zo heeft de servo de optimale kracht (en de zijdelings beweging is ook nog eens minimaal). Als je bij 100% servouitlsga precies de koppeling van dincht (stangetje gelijk met bovenkant koppeling) tot volledig vrij kunt krijgen, gaat het goed. Beweegt de ontkoppelstang veel verder, is het een kwestie van het stangetje verder naar binnen zetten op de servoschijf (lang verhaal, maar gaat vaak mis).
Neem een stevige servo, in noodsituaties kan het de redding van je sleper zijn. Het komt wel eens voor dat de zwever niet af kan koppelen, de sleper moet absoluut zeker af kunnen koppelen in noodgevallen. Een servo met 6 a 8 kilo stelkracht lijkt me hier wel op zijn plaats.

De stangetjes tussen stabilo en kielvlak zijn er om 3 redenen:
1. Versterken de constructie. Een kielvlak kan het behoorlijk te verduren krijge als de zwever een binnen/buitenbocht maakt en de sleeplijn om het kielvlak hangt.
2. Vliegtechnisch zijn die stangetjes ook prettig. Als de sleeplijn aan de verkeerde kant van het kielvlak hangt als de zwever een buitenbocht vliegt, wordt de sleper naar binnen gedwongen. Door de schuine stangejtes schiet de sleeplijn makkelijker over het kielvlak heen.
3. Stangetjes voorkomen dat de sleeplijn in de buurt komt van je roer-aansturingen en zich kan verhaken.

Groet,
Gerben

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik de Simprop koppeling bestel.

Nog even een vraag over de stangetjes tussen stabilo en kielvlak. Als ik er voor de stevigheid stangen in et zal het toch gauw een koolstof buis van 6 of 8 mm moeten worden. Dunner zal niet echt bijdragen tot de stevigheid. Maar of dat nu echt veel toevoegt vraag ik me af. Dit Als ik alleen een verbinding maak voor de geleiding van de sleeplijn zou b.v. een stalen push-pull kabel volstaan. Geeft ook niet zoveel drag.

Is dat een optie of zie ik iets essentieels over het hoofd?

Ter info: vandaag het onderstel afgeleverd gekregen.

Op de Ibis heb ik 3mm rond carbon, voelt zeer degelijk aan. Met je 6mm ga je uit van een drukbelasting, ik ga echter uit van een trekbelasting. En inderdaad wordt staalkabel ook wel gebruikt.

Groet,
Gerben

Willy,
Ik zie tot mijn vreugde dat je mijn vakantie nuttig besteed hebt :-)
Gaaf hoor.
Tot snel!
Arjan

Arjan,

Je was met de sleepvluchten in Olst wel de katalysator om dit bouwproject maar eens serieus op te pakken. En ik moet zeggen dat ik al bouwend laaiend enthousiast geworden bent.

Willy

Bij het "virtueel" bouwen van de Telemaster in Solidworks liep ik bij het stabilo en kielvlak zoals eerder ook vermeld tegen wat onvolkomenheden aan.

100729%20-%20Kielvlak%20past%20niet.jpg

En ja hoor, bij het passen van de kielvlak-stabilo combinatie op de romp was het bingo. Een spleet van een paar mm.

100729%20-%20Afwerken%20onderdelen%20-%20005.jpg

Ik ga er van uit dat het stabilo vlak op de romp moet liggen. Dan moet de voorkant van het kielvlak dus aangepast worden. Ik heb de onderlijst van het kielvlak aangepast en de onderdelen voor het kielvlak opnieuw gefreesd en een nieuw kielvlak in elkaar gezet. Hieronder is het verschil tussen het oude (bovenste) en nieuwe kielvla (ligt eronder) te zien.

100729%20-%20Afwerken%20onderdelen%20-%20027.jpg

Het stabilo en hoogteroer zijn gecompleteerd en afgewerkt.

100729%20-%20Afwerken%20onderdelen%20-%20013.jpg

Voor de flaps en de rolroeren ben uit voor het originele ontwerp gegaan, dus opbouwen uit ribben met een indekking. In de andere bouwvoorbeelden zie je vaak massieve achterlijsten toegepast.

Ook de flaps en de rolroeren zijn gebouwd. In het originele ontwerp zijn de scharnierpunten van flaps en rolroer aan de bovenzijde voorzien. Het scharnierpunt van de flaps heb ik aangepast en naar onderen gebracht. Daartoe heb ik een strook 6 mm balsa aan de scharnierende zijde gelijmd en dit recht afgeschuurd. Alternatief was het frezen van andere ribbetjes. Maar dit was simpeler uit te voeren.

Hieronder de situatie met de aangelijmde balsa strook.

100729%20-%20Afwerken%20onderdelen%20-%20008.jpg

En de afgewerkte versie.

100729%20-%20Afwerken%20onderdelen%20-%20020.jpg

De roerhoorns heb ik ook conform originele concept gefreesd. Het vreemde is dat een lang en een korte roerhoorn is voorzien: de lange voor het scharnierpunt onder den de korte voor het scharnierpunt boven.

Maar wel een zeer fraaie oplossing! Even het sleufje tussen twee ribben vijlen en....

100729%20-%20Afwerken%20onderdelen%20-%20016.jpg

... past perfect.

100729%20-%20Afwerken%20onderdelen%20-%20017.jpg

De neuslijst van de vleugel is opgebouwd uit 2 x 6 mm balsa (12 mm heb ik niet). Als ik de schuurmal had gevolg was de neuslijst zelfs 15mm dik geworden. Ik bouw dus een iets "stompere" neuslijst dat het originele concept.

100729%20-%20Afwerken%20onderdelen%20-%20021.jpg

En daarna in vorm geschaafd en gevijld. En de onderdelen maar eens in concept in elkaar gezet. Dit wordt hem dus!!! :-)

100729%20-%20Afwerken%20onderdelen%20-%20022.jpg

En hier een foto van de andere zijde.

100729%20-%20Afwerken%20onderdelen%20-%20024.jpg

Hier en daar nog wat kleinigheden aanpassen. En de romp op een paar punten. Zo wil ik de motorruimte nog wat versterken, wat M4 bevestigingspunten onder de cabine maken en een bevestingspunt voor het slepen aan de onderkant voorbereiden.

Maar eerst eens in detail uitzoeken of ik alles heb om de Telemaster af te bouwen.

Achterwiel staat op backorder bij HobbyCity, maar heb ik van Wim kunnen lenen. folie ligt bij de douane voor inklaren, maar zou een dezer dagen moeten komen en de motor is ook onderweg.

Ik zal de scharnieren en kwiklinks nog maar even natellen. Ik zal er wel weer te weinig hebben.

Laatst bewerkt:
En toen was het pauze

De rolroeren zij nu aan de tippen afgewerkt. De motorkap is passend gemaakt. De servodeksels en de toegangsbeleid voor de ontvangerruimte is toegevoegd.

Connector voor de servokoppeling in de vleugel gesoldeerd. Viet niet mee om 12 draden aan een groene MPX stekker te solderen, maar het is gelukt,

Ik gen de gefreesde platen nog even langsgelopen en heb nog een paar onderdelen gevonden. O.a. voor een luchtinlaat en de achterkant van de romp.

Het wordt nu even rustig: het wachten is op de levering van folie, de sleepkoppeling, scharnieren e.d. Dan kan ik weer verder.

Willy duurt het nog lang? :-)
De baantjes in Olst zijn de afgelopen twee weken steeds iets langer gemaaid, je hebt nu aan alle kanten voldoende ruimte met een 20m sleeplijn.

Geen idee hoe lang het nog duurt.

De motor heb ik gisteren gekregen. Maar het wachten is op de folie. Had ik op 1 juli al besteld, 2 weken vóór ik begon met bouwen. Is verstuurd, maar ligt nu al twee weken voor inklaring bij de douane.

Bij Schweighofer vorige week wat essentiële onderdelen besteld zoals scharnieren en sleephaak. Daar nog geen verzendbericht van ontvangen. Zit dus ook nog in de pijplijn.

Als dat binnen is kan e.e.a. afgemaakt worden.

Afgelopen woensdag de folie ontvangen. Ook alle andere spullen ontvangen zodat de Telemaster afgemaakt kan worden. Ik had ondertussen wat reparatiewerk onder handen genomen aan de Piper Cub, Zagi en m'n Freely. Dat eerst even afgerond.

De komende week pak ik de bouw van de Telemaster weer op.

eDrawings file

Zoals ik in het eerste bericht al heb aangegeven heb ik de CNC-Telemaster in eerste instantie "virtueel" in elkaar gezet. Meer dan de freesfiles, te downloaden op de site van Modellfliegergruppe Burgfalken Urbach e.V., heb ik ook niet. Wel heb ik vanuit deze files een 3-D model getekend.

Voor diegenen die de CNC-Telemaster eens van alle kanten willen bekijken: dit is beschikbaar als een eDrawings file op mijn website www.propa.nl onder de downloads en dan vervolgens onder tekeningen.

Deze file is met een gratis en vrij te downloden viewer te bekijken, te roteren, te doorsnijden. De viewer is te downloaden via Free eDrawings Viewer for SolidWorks, DWG and DXF files.

Modificaties

Ik loop nogal wat achter met het bouwverslag. Vandaag even een inhaalslag. Het eerste wat ik opgepakt heb is het doorvoeren van wat modificaties.

Ik wil de mogelijkheid hebben om later eventueel een sleephaak aan de onderkant in te bouwen. Daar kan nogal wat trekkracht op komen te staan, dus maar voor een stevige constructie gegaan. De plaats: achter het toegangsluik voor de sleephaak boven servo.

De diagonalen daar doorgezaagd.

100831%20-%20Telemaster%20ARF%20-%20001.jpg

Waardoor een ruime opening ontstaat.

[
100831%20-%20Telemaster%20ARF%20-%20002.jpg

En een frame met inslagmoeren gemaakt zodat een toegangsluik stevig vastgezet kan worden.

100831%20-%20Telemaster%20ARF%20-%20003.jpg

Ik heb nog een 10 jaar oude model-parachutist op zolder liggen. Toen gemaakt op basis van een FMT tekening. Ik wil de mogelijkheid hebben om het ding t.z.t. weer eens omhoog te kunnen brengen en te laten vallen.

Dus verder gegaan met maken van bevestigingspunten onder de cabine zodat een montageplaat onder de romp, ongeveer in het zwaartepunt, kan worden vastgezet. Hoe dat moet worden zie ik in de toekomst wel, maar bevestigingspunten kunnen geen kwaad en zijn er nu redelijk eenvoudig in te zetten.

Twee strips met inslagmoeren gemaakt.

100831%20-%20Telemaster%20ARF%20-%20005.jpg

En die in de romp vastgezet. Dit geeft nu vier punten waar iets aan kan worden vastgeschroefd.

100831%20-%20Telemaster%20ARF%20-%20009.jpg

De motorruimte aan de voorzijde versterkt, zodat nu een stevige bak is ontstaan, Daarnaast een magneetsluiting voor de motorkap gefabriekt.

100831%20-%20Telemaster%20ARF%20-%20006.jpg

En de sleephaak aan de bovenzijde op z'n plaat s gezet.

100831%20-%20Telemaster%20ARF%20-%20007.jpg

En toen kon het folieën daadwerkelijk beginnen.

Het folien

Ik heb van het folien niet zoveel foto's gemaakt. Is redelijk recht toe recht aan.
Ik heb m'n favoriete kleurenschema er weer opgezet: geel met rood.

Hieronder één foto van een tussenfase van het folieën van de romp.

100831%20-%20Telemaster%20ARF%20-%20010.jpg

De stukken provisorisch in elkaar gezet. Zo komt ie er dan uit te zien.

100831%20-%20Telemaster%20ARF%20-%20012.jpg

En een blik in het nog lege motorcompartiment.

100831%20-%20Telemaster%20ARF%20-%20013.jpg

Mogelijk dat ik er nog wat aan verander, strookje geel hier een daar.
En wat belettering knutselen.

Maar dat heeft geen prioriteit. Eerst de servo's erin en de roeren bevestigen.

En dan ben ik nu weer bij met m'n bouwverslag :-)

Willy,

Ziet er leuk uit!
2 vraagjes:
Ik zie koelluchtinlaten, heb je ook koellucht uitlaten voorzien?
Hoe krijg je de accu's erin? Zo op de foto te zien lijkt het wat krap om een 8S pakket in de breedte erin te krijgen?

Groet,
Gerben

Gerben,

Er komt wel een koellucht uitlaat achterin. Moet wel, anders vliegt waarschijnlijk de klep van de motorkap open. Ik denk dat ik aan de onderzijde achter de sleepkoppeling in een segment de folie verwijder.

8S past gestapeld. Had ik bij het tekenen uitgezocht. Net even geprobeerd. Past na de bouw ook. 10S past net niet. Ik hoop alleen dat het pakket niet te ver naar voren moet om het zwaartepunt goed te krijgen. Dan wil de klep niet dicht.....

Willy

Ik denk dat alles zo ongeveer wel klaar is. Servo's, besturing, setup zit erin.
Vanmiddag in de tuin e.e.a een paar minuten volgas laten draaien. En alles bleef heel.
Motor wordt wel heet.

Ik heb nog wat foto's gemaakt, die volgen nog.

Vanavond nog de volgende dingen doen:
- Iets verzinnen dat de accu tijdens de vlucht niet naar voren schuift
- Een paar ons lood verzamelen :-(. Ik denk dat het zwaartepunt te ver naar achteren ligt
- Stekkers van een twee pakketten omsolderen.
- En een paar 8S pakketten en de zenderaccu laden.

En dan morgenochtend in Vorchten op het veld van de MVCNOV de maiden.

Willy,
mooi hoor
Over je accu: ik leg ze altijd op een stukje klittenband (en op de accu plak ik dat natuurlijk ook) en daaroverheen zo'n hersluitbare trekstrip. Gaat geen kant meer op dan.
Ik heb ooit een bundeltje van die grote stevige van iemand over genomen. Weet niet of je er behoefte aan hebt maar vanavond ben ik op het veld in Olst om te parachutespringen. Ik leg er in ieder geval een paar in mijn koffer, mocht ik je ergens treffen.

Back