De romp samenbouwen
In het vorige bericht al aangegeven dat ik de intentie had om een aantal onderdelen opnieuw te frezen uit berkentriplex en 4 mm triplex. Hieronder de opnieuw gefreesde onderdelen. De vleugelbevestiging was origineel voorzien om gemaakt te worden uit 10 mm vuren. Wordt in mijn geval een sandwich van 3 lagen triplex.
Voor het lijmen eerst even checken of alles past.
Waarna alles in elkaar gelijmd wordt. Hier heb ik geen foto's van. Tijdens dit deel van het project heb je vier handen nodig. En geen tijd om ook nog foto's te maken. Acheraf bedenk je dan: ik had er wat foto's van moeten maken. Maar ja, te laat.
Een van de mij nog steeds fascinerende dingen tijdens het bouwen. Je begint met onderdelen die slap, krom, soepel zijn. Met het idee als dat maar goed komt. Hieronder een voorbeeld. Deze kromme, slappe zijwanden moeten tezamen een sterke staart gaan vormen........
De onderkant van de staart is gepland van timmerplaat. Hier komen de bouten door die het stabilo en kielvlak op zijn plaats moeten houden.
Dit vervangen door 4 mm triplex.
De motorkap in onderdelen.....
.... en gebouwd. De triplex spanten steken een mm door. Comform de orginele tekeningen zijn de balsa delen 4 mm dik. Had dus ook 5 kunnen zijn.
De 6mm inslagmoeren voor de vleugelbevestiging. Om te voorkomen dat het hout splijt markeer tik ik de moeren eerst voorzichtig op de plek waar ze moeten komen. Dit geeft 4 markeringen. Deze 4 gaatjes boor ik een mm of 3 voor met een 2 mm boortje. Daarna de plaat plus de moer in de bankschroef en er helemaal indraaien.
En hier dan de romp. En ja hoor: hij is weer recht geworden. En stevig.
De Sk5065-270 heb ik van Wim geleend om te passen of die er ook in kan als de neus in elkaar gelijmd is. Ik had daar wat twijfels over. Maar dat gaat goed. Dus de neus is nu ook in elkaar gelijmd.
Wat nog rest is de ruwbouw van de rolroeren en flaps. Een daarna alles nog eens langslopen voor details als neuslijsen, indekking stabilo e.d.
En schuren.
In het vorige bericht al aangegeven dat ik de intentie had om een aantal onderdelen opnieuw te frezen uit berkentriplex en 4 mm triplex. Hieronder de opnieuw gefreesde onderdelen. De vleugelbevestiging was origineel voorzien om gemaakt te worden uit 10 mm vuren. Wordt in mijn geval een sandwich van 3 lagen triplex.

Voor het lijmen eerst even checken of alles past.

Waarna alles in elkaar gelijmd wordt. Hier heb ik geen foto's van. Tijdens dit deel van het project heb je vier handen nodig. En geen tijd om ook nog foto's te maken. Acheraf bedenk je dan: ik had er wat foto's van moeten maken. Maar ja, te laat.

Een van de mij nog steeds fascinerende dingen tijdens het bouwen. Je begint met onderdelen die slap, krom, soepel zijn. Met het idee als dat maar goed komt. Hieronder een voorbeeld. Deze kromme, slappe zijwanden moeten tezamen een sterke staart gaan vormen........

De onderkant van de staart is gepland van timmerplaat. Hier komen de bouten door die het stabilo en kielvlak op zijn plaats moeten houden.

Dit vervangen door 4 mm triplex.

De motorkap in onderdelen.....

.... en gebouwd. De triplex spanten steken een mm door. Comform de orginele tekeningen zijn de balsa delen 4 mm dik. Had dus ook 5 kunnen zijn.

De 6mm inslagmoeren voor de vleugelbevestiging. Om te voorkomen dat het hout splijt markeer tik ik de moeren eerst voorzichtig op de plek waar ze moeten komen. Dit geeft 4 markeringen. Deze 4 gaatjes boor ik een mm of 3 voor met een 2 mm boortje. Daarna de plaat plus de moer in de bankschroef en er helemaal indraaien.

En hier dan de romp. En ja hoor: hij is weer recht geworden. En stevig.
De Sk5065-270 heb ik van Wim geleend om te passen of die er ook in kan als de neus in elkaar gelijmd is. Ik had daar wat twijfels over. Maar dat gaat goed. Dus de neus is nu ook in elkaar gelijmd.

Wat nog rest is de ruwbouw van de rolroeren en flaps. Een daarna alles nog eens langslopen voor details als neuslijsen, indekking stabilo e.d.
En schuren.