Bouwverslag Damen Stan 4708

Bedankt. De tekeningen zijn natuurlijk niet perfect maar mijn eerste model is best aardig gelukt en de tekeningen benaderen nu nog iets beter de realiteit. Zelf vind ik het leuk om anderen te kunnen helpen en ik was op zoek naar wat houvast voor het bouwen van de 4708 maar kon niets vinden. Wel kreeg ik foto's aangeleverd die ik goed kon gebruiken (met name dank aan Mathieu). Tegenwoordig is er ook een bouwpakket van Dumas beschikbaar maar de details wijken nogal af.
Met het delen van de tekeningen hoop ik medebouwers te kunnen helpen.
Ik heb geprobeerd schaal 1:50 aan te houden maar heb wel alles moeten schatten aan de hand van foto's (zie begin van dit bouwverslag). Het model is 94cm lang.
Helaas kan ik de tekeningen niet uploaden (svg wordt niet geaccepteerd) maar indien gewenst kan ik ze wel mailen. Stuur dan maar in een pm jouw email adres.
De 4207 is ook een pracht schip en vaart natuurlijin Nederland rond.
Jouw bouwverslag was een van de eerste verslagen die ik als inspiratie heb gebruikt. Ik dacht daarom dat deze al was afgebouwd :).

Leuk om te horen dat mijn bouwverslag een beetje als inspiratie kon dienen @Frank 4708. Helaas heb ik met gezin en werk niet altijd even veel tijd. Hierdoor gaat de voortgang langzaam. Daarbij wil ik zoveel mogelijk laten werken. Dat kost tijd. Maar ik vind dat je een erg mooi model hebt neergezet! Ik hoop dat een enthousiaste bouwer je tekeningen kan gebruiken!

Groet Chris

Hoi Chris, Bedankt voor het compliment. Over het algemeen ben ik zwaar onder de indruk wat hier allemaal wordt gebouwd.
Een gezin neemt veel tijd in beslag maar dat is zeker de moeite waard. De bouw van mijn Smit Rotterdam is onder andere ook vanwege die reden met heel wat jaartjes vertraagd geweest.
Ben jij van plan het geschut op het dek te laten werken? Als je daar ideeën voor hebt hoor ik het graag want ik ben nog aan het puzzelen. Het lijkt zo simpel (en dat is het waarschijnlijk ook) maar ik ben er nog niet uit. Het laten bewegen van de loop heb ik al helemaal opgegeven.
De plannen verbeter ik nog steeds en ik voeg nog items toe (zoals details van de mast, kisten op het dek, etc.).
Volgende week hoop ik beide vellen op A0 formaat te laten afdrukken en dan ga ik conform de plannen de tweede versie bouwen en hier en daar verbeteringen doorvoeren. Uiteindelijk hoop ik dan bruikbare plannen beschikbaar te kunnen stellen.
Succes met de afbouw van jouw 4207. Lijkt me ook een leuk project maar ik heb nog twee modellen op het oog. De Abeille Bourbon vind ik prachtig maar ook de Happy Hunter heeft altijd hoog op mijn verlanglijst gestaan.
Waarom zitten er maar 24 uur in een dag? :)

Frank,

Ik denk niet dat Chris geschut op de boeg zal hebben, de 4207 zijn in Gorinchem gebouwd en uitgerust met een blusmonitor.
Wel kunnen ze uitgerust worden met fundaties voor bv .50 machinegeweren, die worden dan zover mogelijk naar voren geplaatst op het brugdek.
Voor zover mij bekend heeft alleen De Schelde in Vlissingen een licentie/vergunning om wapentuig te bouwen op vaartuigen.

De tekeningen van de 4708 zijn van de 4207 afgeleid maar aangepast op de US markt en zoals bekend gaan die daar net even anders met wapens om dan wij hier in Europa ;).

Maar allebei pracht modellen geworden.

Groet,
Mathieu

Zie ik bij mijn andere verslag dat er toch een optie is voor het uploaden van bestanden.
Daarom bij deze de ontwerpen op correcte schaal 1:50.
Te openen in o.a. InkScape en uit te printen op A0 formaat.
Uiteraard is dit geen garantie dat alles past maar een beetje handige bouwer kan hier denk ik wel mee uit de voeten.
Ik heb ook wat 3D ontwerpen gemaakt in TinkerCad. Wie daar toegang toe wil moet maar even een berichtje schrijven.

Bijlagen

Back