Bouwverslag De 7 Provincien 1910

Ah,by the way.
In het boekje van de NVM waar het model in staat,zijn ze ook niet echt dunner aan de zijkanten,en de goede man heeft ook 3 gordels aangebracht.Maar de boeg moet anders.
Moet ik ff een tussending vinden,maar lukt met zekerheid.

Ik heb een tip nodig voor het verleggen van het dek.
Had tot nu toe ook nooit ermee te doen,buiten zoals iedereen een getekend dek.

pantsergordel

Hallo John,
Even ter vermijding van allerlei spraakverwarringen (en wellicht ben ik nu aan het muggeziften...) Dit soort schepen, (dreadnoughts, pre-dreadnoughts, pantserschepen) hadden slechts één pantsergordel. Deze bevindt zich rond de waterlijn (erboven er eronder). Reden is simpelweg dat op deze plek de kans het grootst was dat een granaat in zou slaan en het schip zou doen zinken. Bovendeks waren alleen vitale onderdelen van een pantser voorzien. Bij de zeven provincien betrof het hier oa de commandotoren, barbettes van het zware (28cm) en middelzware geschut (15cm). De overige 'banen' die je op de scheepshuid zie zijn dus géén pantsergordels maar geklonken reeksen huidplaten.

Dit is ook de reden dat schepen die in een zeeslag een groot aantal geschutsstreffers konden doorstaan, toch met slechts één torpedo tot zinken werden gebracht: de torpedo slaat nl. in onder de pantsergordel. Het volledig pantseren van een schip was echter geen optie: véél te zwaar. Bescherming tegen torpedo's werd dan ook vooral gezocht in het onderverdelen van het schip in zo veel mogelijk waterdichte compartimenten.

Ter volledigheid: een pantserdekschip (schepen van de Holland-klasse) heeft géén pantsergordel, slechts een (licht) gepantserd dek dat tegen invallende granaten beschermt.

Gr. Sander

Hallo John,

Neem geen "fouten" over van een ander model ondanks dat het in een boekje staan. Alleen het originele schip is een goede ijk. Wat Sander beschrijft is waarheid. Het waren niet meer dan gewone huidplaten. Welliswaar had de 7 Prov. wel een pantsergordel maar inwendig. Ze hebben de Regentes-klasse gebruikt hiervoor (waaronder dus ook de Hertog behoort) De Holland-klasse had alleen een gebogen pantserdek.

Kijk goed naar foto's, het liefst van het origineel en reken alles om naar de juiste schaal. De tolerantie van 1 - 1,2mm wordt al gauw in jouw schaal 75 tot 90mm in het echt. Huidplaten van dit formaat lijken mij sterk.

Ik weet dat je er tegen aan loopt te hikken om dit te veranderen maar je hebt zo'n mooie romp gebouwd en het zal jammer zijn om het zo te laten. Je zit nu nog in een bouwfase waarbij je het KAN veranderen. In een later stadia kan het niet meer en krijg je er misschien wel spijt van.

Succes.

groeten Paul

pansergordel

Hallo John,

Ik moet paul een beetje gelijk geven.Je zit nu nog in een fase waarin je dit soort dingen kunt varanderen.
Ik heb hier op het forum ook een verslag gelezen waar gebruik gemaakt wordt van karton en/of papier om huidbeplaating te simuleren.
Ik dacht dat de bouwer hier onder de naam Zinnia.
Verder wil ik nog even zeggen dat het er goed uit ziet en dat ik ook deze verder zal volgen.

Gr wilco

@ All,

Allereerst moet ik me bedanken bij een ieder die dit verslag volgen en hun mening geven.
En gelijk hebben jullie allemaal,het werkt niet"echt"als het er zo uitziet en vooral zo blijft.
Of het nu Roel is met "Overkill"(goede spreuk trouwens)of Paul met zijn raad en ervaring met deze schepen,het helpt moed te vatten.
Ja,Paul een beetje zat ik er tegen te hikken,maar ben vandaag begonnen met het schuren van de boeg en de pantsergordels.
Ja,:svdb 10 ik weet nu het zijn niet allemaal pantsergordels,maar ik noem ze zo(gemakkelijker).
De boeg ziet er stukken beter uit,de gordels ook,morgen een beetje bijplamuren,en vrijdag weer mee naar mijn werk om het geheelweer in de grond te zetten.
Dan maak ik weer een foto en jullie zullen zien dat met goede raad men zich zelf een groot plezier doen kan.

Bij deze;bedankt jongens.

Hallo,

Zo na een dagje schuren,en een gevoel van"Blood,sweat and tears"hier de "gemodificeerde boeg"en de pantsergordel,de huidplaten enz.
Afgeschuurd met een 60 er korrel daarna met 150 er korrel.Vingerkoppen heb ik niet meer.:-)
Maar het ziet er veel beter uit,het ligt nu tussen een halve en 1 mm aaan de zijkanten van de romp.
De pantsergordel 1 mm(het schuine op de banen heb ik weer recht geschuurd)Hoekig.
Het origineel hat een sterkte van 10-15 cm,dus nu lig ik zeker op schaal.
Ik bouw schaal 1:75 ergo 1 mm x 75 is 7,5 cm dus lukt wel zo.
Hier een foto van de boeg zoals zij nu is,en ik ga verder met in de grond zetten.
Laat jullie niet misleiden door de witte grondverf over de banen,het ziet er dikker uit als het is door de grondverf.

my.php

Van dat bloed, zweet en die tranen zul je geen spijt hebben!
Liever nu even pijn dan volgend jaar denken: "Sh*t... Had ik maar..."
:thumbsup:

Hallo,ziet er goed uit hoor!Maar je had dat stukje muur in de hoek, toch ook gelijk kunnen doen:-D.Maar zonder gekheid,hier zul je geen spijt van krijgen,dat je een stukje van de beplaating hebt gehaald.Anders erger je
er alleen maar aan nu dit gezegd was.

Groeten E.J.

Van Zinnia weet ik het niet helemaal zeker, maar wie zeker weten met karton werkt is Laurent.

de beplating van een schip is niet zo eenvoudig om te doen.

In het geval van dit model was de beplating veel te dik, inderdaad...

Nu lijkt het mij opgelost

de groetjes,

Laurent

Hallo allemaal,

Had deze week ook niet veel tijd,maar toch wel een beetje verder gekomen.
Ik heb de patrijspoorten geboord en ingezet 136 stuks voor de gehele romp,de klimladders aan de zijkanten van de romp,de ankers geplaatst(zitten nog los,gaan er uit bij het spuiten)verschillende luiken geplaatst,deze moet ik nog in de grond zetten.
Het roer zit ook,en de aandrijving ook voor zover.
De volgende stap zal zijn,alle houtdelen nog in de grond te zetten en dan eindelijk de romp in het Muisgrijs en rood te spuiten.

my.php

Dit was het dan eerst maar weer,tot de volgende keer!

Voor een goede tip om het Teakhoutendek te leggen ben ik zeer dankbaar.

Hallo John,

Was zeker een lastig klusje geweest die huidplaten dunner maken? Het ziet er in ieder geval een stuk beter uit.

Bouw ze...

groeten Paul

ziet er zo veel beter uit.
als je dit later nog had moeten doen had het een hele klus geweest(en veel werk voor niks)

Hallihallo,

Zo,eindelijk was het dan vandaag zover,de definitive kleur zit er op.
Ziet er al goed uit,ookal is mij dit "muisgrijs"wat die toen gebruikt hebben te donker maar ik denkt zo in het geheel naderhand zalhet er goed uitzien.

my.php

Zo,dit was het weer.Ga nu verder met het dek.

Hoe doen jullie het dek beplanken?Alles erop en ertussen zwart draad of de zijkanten van het fineer zwart maken,of het fineer kompleet zwart om het naderhand weer blank te schuren?
Welk syteem werd toen gelegd op deze schepen?

@Paul,

Ja zeggen we maar zo op z`n Rotterdams:het was een teringklus!Maar neemt niet weg dat het zijn moest!Het ziet er veel beter uit zo.
Enne,jammer dat je geen derde Marineschip maakt,dit ligt je goed.

Oki,groet,John

Hallo John,

Ziet er al goed uit zo in die kleuren. Over dat beplanken, daar zijn vele manieren voor. Snuffel wat bouwverslagen af en kies de beste methode...
Maar zeker niet de fineerlatten eerst zwart maken om vervolgens kaal te schuren. Inkt of verf trekt te veel in de vezels van het hout.

Welk model ik kies om te bouwen hangt meestal van hoe mijn pet staat. Het kan even goed een sleper of koopvaardijer worden. Zo heb ik al eerder een 3-eilanden schip (rond 1910), de Zwarte Zee 3 en 4 gebouwd.

groeten Paul

Hallo aan iedereen,

Zo deze week heb ik enige uurtjes aan het tussen(boven)dek gezeten en met het beplanken begonnen.
Een tijdrovend werk,maar het loont zich als je dan klaar bent hiermee.
Daar mij na dagenlang zoeken in het Internet enz.geen informatie bekend was over het hoelang de dekdelen zijn/waren,moest ik mijnfantasie een beetje vrije loop laten.
De dekdelen zij gemaakt van streepjes Teakhoutfineer 5 mm breed en 0,8 mm dik.De lengte was hier vrij varieerd,het langste deel meet hier 9,5 cm.Daaronder verschillende kleinere maten.
Het systeem is eigenlijk het zelfde gelegd als bv.laminaatvloerdelen.
Deze optie leek me voor dit dek het beste daar men het naderhand niet meer zo ziet,door het sekondaire geschut die op dit dek staan(4x 15 cm en 6x 7,5 cm)en de dekhuizen enz.
Voor het imiteren van het "Kalfaatwerk"de zwarte tussenruimtes tussen de dekdelen,heb ik zwart karton als eerstes ophet dek gelijmd,de fineerstreepjes erop gelijmd en als afstandhouder een fineerstreepje er tussen gestoken.
Bij dit dek heb ik geen zwart ijzergaren genomen tussen de dekdelen,wat ik bij het bakdek en achterdek wel zal doen,daar deze in het zicht zijn en meteen in het oog springen.

Bij het bak en achterdek zal ik zo goed het gaat naar systeem het dek leggen,en dit zal echt wel een beetje langer duren.
Hier nog een paar fotos van het tussendek,en dan tot het volgende update maar weer.

Grtz,John

my.php

Ik ben het nog een keer,
Op de fotos zoals jullie zien,zit ik hier niet alleen,mijn zoon(11 jaar)bouwt hier ook.en wel een "Duitse Schnellboot van Revel"daarom ook de blikjes verf enz.Is het zelfde model als die van Roel van Essen in een ander forum over Schnellboten.

Hallo John,

Leuk dat vader en zoon hun eigen scheepswerf hebben! Het de ziet er prima uit.:thumbsup: De hoofd fundaties heb je er ook al in zitten.

groeten paul

Back