Bouwverslag: De Banckert van Billing Boats

Vraag!!!!

Dat is goed bedankt voor jullie reacties!!
Ik ga dus 1 stuurstang weg doen. maar nu heb ik een vraagje:
Kan je er voor zorgen dat de servo een minder grote draaicircel maakt? (als jullie snappen wat ik bedoel :-)
Want anders duwt de servo het roer te ver :-(

Gr. David

Dat is goed bedankt voor jullie reacties!!
Ik ga dus 1 stuurstang weg doen. maar nu heb ik een vraagje:
Kan je er voor zorgen dat de servo een minder grote draaicircel maakt? (als jullie snappen wat ik bedoel :-)
Want anders duwt de servo het roer te ver :-(

Gr. David

Hi Dave,

Ik ben bang dat het weglaten van 1 stuurstang alsnog niet het juiste reultaat zal opleveren. Ook ik zie, maar kan mij vergissen, dat de aansluitingen gesoldeerd zijn op dat driehoekig "ding". Als ik dit goed zie, dan kan jouw stuurstang dus niet t.o.v. de driehoekige "ding" draaien waardoor jij je servo op kunt blazen.

Koppel de zaak aan je servo kant eens los en beweeg een roer, ik ben bang dat jouw stuurstang dan mee wil draaien in de rondte en dat lijkt mij niet de bedoeling.

De verbinding tussen driehoekig "ding" en je stuurstang moet kunnen draaien. Dit zou je kunnen bereiken door een gaatje in het driehoekige ding te boren en de stuurstang haaks te buigen en vervolgens door het gaatje te steken.

Hoop dat jij dit een beetje snapt en eerst een losse test doet voor je iets stuk laat lopen.

hallo

terug naar de schakelaar

eenkant voor een pompje en de andere kant kan je voor je verlichting gebruiken
je moet er zo een drukschakelaar op zetten zoals vroeger aan een staande lamp stond (zo een ronde knop meestal)
eenmaal drukken licht aan tweede keer drukken licht terug uit
zo kan je de verlichting aan steken en spuiten met je pomp op 1 kanaal

groetjes raf

Hi Dave,

Ik ben bang dat het weglaten van 1 stuurstang alsnog niet het juiste reultaat zal opleveren. Ook ik zie, maar kan mij vergissen, dat de aansluitingen gesoldeerd zijn op dat driehoekig "ding". Als ik dit goed zie, dan kan jouw stuurstang dus niet t.o.v. de driehoekige "ding" draaien waardoor jij je servo op kunt blazen.

Koppel de zaak aan je servo kant eens los en beweeg een roer, ik ben bang dat jouw stuurstang dan mee wil draaien in de rondte en dat lijkt mij niet de bedoeling.

De verbinding tussen driehoekig "ding" en je stuurstang moet kunnen draaien. Dit zou je kunnen bereiken door een gaatje in het driehoekige ding te boren en de stuurstang haaks te buigen en vervolgens door het gaatje te steken.

Hoop dat jij dit een beetje snapt en eerst een losse test doet voor je iets stuk laat lopen.

Ja bedankt!
Ik heb gisteren gewoon alles los gemaakt:p daarna de servo op 1 roer aangesloten zonder te solderen en het werkte:cool:
Maar ik moet toch wel het ''driehoekje'' vast solderen op lijmen aan de stuurstang? want als die losraakt... kan je niet meer sturen :-( voor de rest buig ik alles gewoon zo dat het blijft zitten :-)

Gr. David

Beste David
het kan zijn dat ik je verkeerd begrijp, maar er hoeft niets gesoldeerd te worden aan de roer heugels

full

de clips waar ik gebruik van maak moeten kunnen scharnieren, zo ook het achterste gebogen draad.
trouwens deze clips kosten iets van 70 ct ps, maar vind deze investering qua betrouwbaarheid dik zijn geld waard.
nog een voordeel is dat met de draadeinden kan je de afstand naar je servo exact afregelen.
als er nog vragen zijn hoor ik het wel groet Loek

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste David
het kan zijn dat ik je verkeerd begrijp, maar er hoeft niets gesoldeerd te worden aan de roer heugels

full

de clips waar ik gebruik van maak moeten kunnen scharnieren, zo ook het achterste gebogen draad.
trouwens deze clips kosten iets van 70 ct ps, maar vind deze investering qua betrouwbaarheid dik zijn geld waard.
nog een voordeel is dat met de draadeinden kan je de afstand naar je servo exact afregelen.
als er nog vragen zijn hoor ik het wel groet Loek

Met het solderen bedoel ik het messing driehoekje met het boutje en moertje zodat het driehoekje niet los kan gaan. want dat gebeurt volgens mij wel snel:mad: : het driehoekje moet toch aan het roer vastzitten zodat als je het driehoekje beweegt het roer ook mee gaat :-)
Waar kan je die clips kopen? waarschijnlijk komen er dan nog 7EU verzendkosten bij:-(

Gr. David

Nee hoor David
die van mij zitten gewoon geklemd tussen de twee moeren.
voor de bovenste twee kan je zelfborgende moeren gebruiken, maar bij mij zijn ze nog nooit los getrild, en ik vaar er al een paar jaar intensief mee
vr gr Loek

David, wat ik alleen niet begrijp waarom je twee stangen van de roeren naar de servo hebt gemaakt, de twee driehoeken heb je met elkaar verbonden dan zou een stang naar de servo voldoende moeten zijn?
groetjes piet

David, wat ik alleen niet begrijp waarom je twee stangen van de roeren naar de servo hebt gemaakt, de twee driehoeken heb je met elkaar verbonden dan zou een stang naar de servo voldoende moeten zijn?
groetjes piet

Ja eigenlijk wel:p maar loek heeft het ook zo :oops:
full

Gr. David

het kan natuurlijk wel zo, maar in een van mijn eerdere boten had ik dat ook en ik vond dat het ging wringen.
je kunt het natuurlijk altijd even met een proberen om te kijken of het net zo goed werkt als met twee.
groetjes piet

Beste Piet en David
Ik heb twee stangen naar de roeren lopen omdat je de servo dan gelijkmatiger belast.
de achterste stang tussen de driehoeken hoeft eigenlijk niet.
de driehoeken zijn exacte kopieën van elkaar.
het geheel was voor mij een proef voor een andere boot waar ik mee bezig ben, nl de Poolzee.
ook omdat ik met draadeinden M3 werk kan je de stuurstangen nauwkeurig afstellen, en heb geen last van wringen.
het is een kleine lichte servo die ik gebruik, die moeiteloos de roeren aansturen
mvg Loek

Het is onmogelijk dat bovenstaande opstelling niet zou wringen. Stuur "geometrisch technisch" klopt het namelijk niet.
Teken het maar eens uit en je zult zien dat het niet kan.
Het is wel redelijk simpel op te lossen door de "koppelstang" tussen de twee driehoeksplaten weg te laten.

@Adam,
Niks is onmogelijk.,alles kan zolang je het maar wil :D ..

Maar als alle afstanden gelijk zijn vanaf het draaipunt dan zal er weinig wringing zijn, het voordeel van dit principe is dat je kracht van alle 2 de roeren word verdeelt over 3 stangen (trekkend en duwend) inplaats van 2 op de servo rechtstreeks, maar dan moet er geen mm verschil zijn,

Maar weer ff :ontopic:

Schiet al aardig op david....

Grtz Vincent,

Back