Bouwverslag: De Banckert van Billing Boats

Wordt erg leuk, ben momenteel ook met 1 bezig.

Moet Raf wel gelijk geven met het feit over de reling.
Ik zou persoonlijk ook de reling plaatsen op een stukje afval hout en dit met de brander solderen, zo krijg je het egaal en netjes, en zie je er later niks meer van.
Secondelijm word niet mooi, dit gaat een erg ruig oppervlakte geven, en na het verven ga je dat zien.
 
Tazz, ik heb nu verschiedene boten de hekjes gelijmd met secondenlijm en het geeft geen enkel probleem, ziet er strak uit en ook met schilderen geen enkel probleem.
heb vroeger de blusboot van graupner gebouwd en de toren moest gesoldeerd worden maar het was een hoop schuur en vijl werk.
maar ik zou zeggen probeer het eens en gaat het niet goed kun je altijd nog solderen.
groetjes piet
 
Beste Piet,Dan moet ik dat maar eens proberen, heb het al eens eerder gedaan, maar dat ging niet goed, en ben toen gelijk gaan solderen, toch maar ff uitvogelen dan.Grts,Jeremy.
 
Beste Piet,Dan moet ik dat maar eens proberen, heb het al eens eerder gedaan, maar dat ging niet goed, en ben toen gelijk gaan solderen, toch maar ff uitvogelen dan.Grts,Jeremy.

Misschien ligt het er ook nog aan wat voor seconden lijm je gebruikt?:p

Gr. David
 
hallo

het probleem met lijmen is dat je gewoon twee ronde oppervlakken op elkaar lijmt
je hebt dus een heel klein lijm oppervlak
als je nu de draad (horizontale reling)aan de paal wat zou invijlen met een rond vijltje dan vergroot je het lijm oppervlak enorm en ga je ook mooie en sterke lijm oppervlaken krijgen

anders blijft het een zeer fragiele reling die bij de minste stoot terug loslaat

solderen is niet moeilijk en met afval stukjes kan je het gemakkelijk leren
de grote fout die altijd gemaakt wordt is dat de werk stukken niet warm genoeg worden gemaakt en dan is het niet solderen maar plakken
kloders soldeer kan je vermeiden door dunne tin te gebruiken
1 a 2 mm is reeds meer dan dik genoeg
eerst vertinne (terug weg vegen met een doekje )van de twee stukjes en dan tegen elkaar leggen en een klein beetje tin toevoegen (niet op de soldeer stift )maar op de te solderen stukken en dan heb je een mooie soldeer las
als hij blinkt (glimt)dan is het een sterke las
blijft hij mat dan is er te koud gesoldeerd en is hij breekbaar

gr raf
 
Dat doe ik ook altijd,

Alleen dat stukje van vertinnen doe ik niet,
Gebruik altijd S-39 voor deze kleine oppervlakten zodat het er netjes tussenvloeit... naderhand is dit erg sterk en ziet er ook ( glimmend ) uit.

Groetjes,
Jeremy.
 
Dat doe ik ook altijd,

Alleen dat stukje van vertinnen doe ik niet,
Gebruik altijd S-39 voor deze kleine oppervlakten zodat het er netjes tussenvloeit... naderhand is dit erg sterk en ziet er ook ( glimmend ) uit.

Groetjes,
Jeremy.

Als je dat radio soldeer gebruikt heb je ook geen s 32 nodig
Want daar zit harskern in
Heb je later ook geen moeilijkheden met een soort carosie
mvg
Frederik:D
 
hallo


S39 is voor zinke dakgoten te solderen
hoe goed je het ook proper maakt er blijft altijd S39 achter wat later heel je reling begint op te wreten
hars kern soldeer is de juiste zoals frederik reeds had aan gegeven

als je reling soldeerd eerst die het dichts tegen het dek zit daarna de volgende draden
de reden is dat je rond de reeds gesoldeerde verbindingen een watje kunt leggen waar je een paar water druppels op laat vallen(goed nat)
zo heb je eventjes tijd voor de bovenliggende las te solderen zonder dat de ingepakte soldeer las loskomt

gr raf
 
Dankje rafIk zal dit even gaan uitproberen en even bij de electra zaak voor betere soldeertin gaan kijken. Die wij hebben is volgens mij zonder harskern maar ik weet het niet zeker. Enig idee om dat te zien?Groet,Jeremy
 
Dankje rafIk zal dit even gaan uitproberen en even bij de electra zaak voor betere soldeertin gaan kijken. Die wij hebben is volgens mij zonder harskern maar ik weet het niet zeker. Enig idee om dat te zien?Groet,Jeremy

Mooi recht afsnijden en dan met een vergrootglas moet je in het midden een gekleurd puntje zien
mvg
Frederik:D :D :D
 
hallo

als je zegt dat het voor elektronica is dan geven ze je de juiste
probeer dunnen tin te krijgen (1 à 2 mm)dat soldeerd veel mooier dan met dikke

gr raf
 
@ Raf,

Dankje.
Dit soort tin heb ik ook het liefste, aangezien je beter bij de eventuele hoekjes en naadjes komt enzo. Ik zal maandag gelijk ff kijken!

Edit: even weer ontopic;

David hoe staat het met de bouw? alweer een stukje verder? ben benieuwd!
 
Ik gebruik voor heel kleine onderdelen ook soldeerpaste ( wordt in elektronica toegepast )
Dit zit in een soort injectiespuitje en kan heel dun aangebracht worden. Daarna even warm maken en klaar.

Groeten, Jan.
 
weer wat hekjes gedaan (beter gelukt;)):
dsc09495sg.jpg




En een open deurtje voor de stuurhut gemaakt, ik ben nu bezig met het intrieur:

dsc09499f.jpg



En de twee schakelaartjes aangesloten en in een houtje gezet:
dsc09506c.jpg



Gr. David
 
Gaat de goede kant op david!Let er wel op dat je bij het stuurhuis het kozijn goed stevig maakt, deze lijkt me bij jou een beetje krom of is dit foto bedrog?Verder hardstikke goed!
 
Gaat de goede kant op david!Let er wel op dat je bij het stuurhuis het kozijn goed stevig maakt, deze lijkt me bij jou een beetje krom of is dit foto bedrog?Verder hardstikke goed!

Bedankt voor het compliment!
Ja ik ben de kozijnen aan het verstevigen met plamuur want bij het uitdrukken van de ''houten raampjes'' gingen er stukken af:(

Gr. David
 
Back
Top