Bouwverslag de Wiesel

Ja, het is maar om je bezig te houden hé, en doe het zelf plamuur is wel stevig spul hoor :)
En gewicht speelt dan al helemaal geen rol.

Daarom, en zo hard gaat dat ding ook weer niet dus, Als ik nou een cat bouwde die 70 ofzo gaat jah dan moet het wel hé ;)
maar voor me eerste bootje ga je toch niet gelijk van dat spul allemaal kopen, stel ik vind het niet leuk dan zit ik ermee :)

jah daarom, eerst mij een beetje af lopen te zeiken en daarna met mij eens zijn :)

En ik zie mensen die bouwen ze van balsa, die van mij is volledig uit triplex, dus dat is sowieso al stukken sterker als balsa hoor..

Hallo mensen. Mijn naam is Theo en ik ben ook voor het eerst begonnen met het bouwen van een modelboot. Jullie raden het al, het is ook een wiesel. De romp is inmiddels klaar om geschuurd en geplamuurd te worden. Het schuren ga ik morgen doen, daarna maar eens even kijken hoe epoxy/glasvezel werkt.

Kan iemand mij ook vertellen wat voor motor ik het beste in deze boot kan zetten? Ik heb geen flauw idee wat ik op moet letten.

Groet,

Theo

hoi theo,

het beste is als je motor dezelfde diameter heeft als je schroef. Je moet ook opletten of het een snelle motor is ook als die belast word. En je moet kijken of het geen 24volt motor is want dan heb je weinig snelheid als je op 7.2 of 8.4volt vaart je kan ook een snelle tamiya motor nemen.

tim

Ik heb een klein probleempje denk ik...

Ik heb me schroefaskoker volgepoten met vasaline, alleen dan doe ik er alles in en dan even testen alleen dan word het vloeibaar aan de binnenkant, is in het water anders of hetzelfde ?

hoi stefan,

het mag best vloeibaar zijn als het maar water afkeert en een beetje smeert. ik gebruik altijd koggelager vet watervast. Vaseline heb ik geen ervaring mee. Maar loopt je as wel soepel genoeg van wege vaseline? maar dan moet het niet oplossen want dat doet het dacht ik wel na een tijdje dus als je merkt dat het er te veel tegelijk uitkomt dan zou ik het vervangen door robbe schroef as vet of koggelagervet van kroonoil.

tim

Ik vind hem er leuk uitzien en varen. Krijgt hij ook nog een leuk flitsend kleurtje?

Over dat vloeibaar wordende vet: Is dat niet gewoon smeltend vet door wrijvingsverliezen (en dus warmte) van je as?

jah hij krijgt denk ferrari rood :D
En uhm uhm ik had gene spelling bij me as dus me as liep zwaar en werd heel het maar nu heb ik 2 mm spelling vanaf buiten dus water kan naar binnendrukken zodat hij niet meer warm word als het goed is dus moet opgelost zijn..

Koen je hebt niet eens een speedboot vaar me over met een uhm werkschip :D

Ik heb een klein probleempje denk ik...

Ik heb me schroefaskoker volgepoten met vasaline, alleen dan doe ik er alles in en dan even testen alleen dan word het vloeibaar aan de binnenkant, is in het water anders of hetzelfde ?

De as draait in de vaseline, er is wrijving, en wrijving genereert warmte, dus je vaseline wordt vloeibaar.
Als de boel zó snel opwarmt, lijkt het me dat er iets te strak is afgesteld.
In het water koelt de boel sneller dan de wrijving het vet kan opwarmen, normaal gesproken...

Op je video vond ik de aandrijving ook vrij lawaaig, net alsof de boel niet goed uitgelijnd staat...

Groeten, Jan.

Uitgelijnd staat het zeker

Ik had geen spelling buiten bij de schroefaskoker en de schroef, daar zit nu 2 mm tussen dus dat moet helpen.

Back