Bouwverslag (Dennis Tapsfield) Spacewalker

Bij deze een bouwverslag van mijn spacewalker. Ik bouw hem van een tekening van Dennis Tapsfield die reeds jaren geleden in de FMT heeft gestaan. De tekening heb ik al minstens 5 jaar in bezit. Vorig jaar ben ik eens begonnen met de bouw van de staartdelen. Nu ben ik verder gegaan met de romp. Als het in dit tempo door gaat is die voor de marslanding wel klaar denk ik;).

Wellicht helpt dit topic een beetje om het tempo er wat in te houden. Maar dan moeten jullie wel allemaal steeds zeggen 'oh, wat mooi!'. Dat schijnt te motiveren...:rolleyes:

Oh ja, is er nog iemand in het bezit is van de beschrijving uit de FMT van destijds? Ik ben de mijne kwijt en het is misschien wel handig om die er nog even bij te hebben....

Foto's volgen binnenkort...

Groet,
Hotze

Motorkeuze ben ik nog niet helemaal uit. Ik heb het een beetje gehad met die vette methanol smurrie..
Benzine heeft wel duidelijk de voorkeur. Dan kom je idd al snel op Zenoah denk ik.

Mooi electrisch maken :D
Lekker stil, schoon en makkelijk "even" mee te vliegen zonder een uur voorbereiding ;)

Ik denk dat ik vaak sneller in de lucht ben met een ZG-20 als een E vlieger met gelijk grote kist .

Met een 500ml tank die ik thuis al kan vullen vlieg ik snel een uur lang met zo`n kist .

Vraag mij af waar je dat uur voor nodig hebt .:mrgreen:

Mvg Johan

Een half uur op een halve liter?! :O jemig..

Nou een uur is wel overdreven, maar als je normaal op het veld moet klaarmaken:

- aftanken
- starten (ik heb alleen ervaring met slecht startende methanolkisten, vandaar)
- schoonmaken na het vliegen

Bovendien hou ik niet van de geur van brandstof in huis, in de auto en op het veld :)

Aftanken is het werk niet. Dit baseer ik op wat ik bij ons op 't veld heb gezien. Het was twee keer in het balletje knijpen en de tank zat vol. Het verbruik is minimaal net als de viezigheid. Hangt er vanaf hoeveel olie er in zit. Maar benzine laat praktisch geen vuil achter, is zuinig en sterk.Als je motor gewoon goed is,start ie na het choken na 1 of 2 klappen.

Een half uur op een halve liter?! :O jemig..

Nou een uur is wel overdreven, maar als je normaal op het veld moet klaarmaken:

- aftanken
- starten (ik heb alleen ervaring met slecht startende methanolkisten, vandaar)
- schoonmaken na het vliegen

Bovendien hou ik niet van de geur van brandstof in huis, in de auto en op het veld :)

Verbruik van een ZG-20 is 1 liter per uur volgas , Ik red makkelijk 1 uur met gewoon rondvliegen .

Aftanken is 2 minuten
Starten is 20 seconden
Schoonmaken is vaak alleen de prop van muggen bevrijden . :mrgreen:

Vlieg op Aspen , en dat merken de meesten niet als ze bij mij zijn , staan 4 benziner in de woning met gevulde tank .

Mvg Johan

Met andere woorden (sorry voor het kapen van het topic, zal het hierna niet meer doen) ik moet een BENZINEmotor kopen. Ik ken eigenlijk alleen die methanol dingen (hoog naar geluid, stinkt en heel je toestel vet als een slak en goor)

Hmm..

Tweezitter

Ik heb net in goed overleg met mijn vrouw (ja, zo gaat dat bij mij thuis...:cool:) besloten dat het een tweezitter versie moet gaan worden.

mooie kist zon spacewalker hier ook n abotje dus het word n 2 zitter ik persoonlijk vind de 2 zitter het mooist maar smaken verschillen enuuu ooooooooooooo wat mmmmmmmmmoooi

mvgr johan snijders

Laatst bewerkt:
Nieuwe foto's

Ik ben weer een beetje verder. Was wel een beetje gepruts (lees: gepuzzle) om te bepalen waar de twee cockpits moeten komen. Maar ik geloof dat ik aardig in de richting zit. Ik vond nog een 3-aanzicht tekening van de tweezitter versie van de spacewalker. En ik mis een beetje de beschrijving van uit de FMT van destijds. Daar stond nogal wat info in die niet op tekening is terug te bvinden.

Verder heb ik de rug vanavond gemaakt van balsa. Tijdens snijden en plakken van de spantjes en latjes van de rug leek het me eerst een beetje te slapjes toe. Maar nu het eenmaal op de romp vast zit valt het me niet tegen qua stevigheid.
Ik heb de hele romp (ook hoofdliggers) tot zover uitgevoerd in Balsa (m.u.v. motorschot). Wat is jullie mening daarover? Moet kunnen? Of...?

Ten slotte nog wat foto's:

GroteFoto-CDSQRFW8.jpg

GroteFoto-O6HPLKOP.jpg

GroteFoto-8N8X46RH.jpg

Groet,
Hotze

Teus nog niet langsgeweest? :confused::confused::confused:
Hij heeft een perfekt vliegend exemplaar met een ZG20
Zou eens bij hem buurten

Groeten, Ralf

dankje. Ik doelde ook op een kleurenschema, maar het ziet er naar uit dat hij praktisch alleen in het geel-rood gemaakt wordt. De bekleding van de stoelen is echt kermis-style ;)

dankje. Ik doelde ook op een kleurenschema, maar het ziet er naar uit dat hij praktisch alleen in het geel-rood gemaakt wordt. De bekleding van de stoelen is echt kermis-style ;)

Geel rood wordt die dus absoluut niet. Dat vind ik niet zo'n mooie combi.
Ik zit zelf meer te denken aan Zwart/Rood met witte bies of Goud/Zwart met rode bies.

Groet,
Hotze

Kleur maakt niet uit...
Als er maar Knuffels in kunnen voor het berenvliegen editie 2010 in Weert!!

Spacewalker is een prachtig toestel!
Succes en veel plezier ermee.

Frank

Back