bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

cdrom flyer zei:
Heb geen digi camera maar als ik er een lenen kan zal daar wat aan doen. :wink:
ik stuur er wel even 1tje op :lol:

ik zal die van mij denk ik zaterdag wel even plaatsen, nu ziet hij er niet uit :D

ik heb er iig geen en hij doet het prima! Zit je prop op een propsaver of zit hij op een opspan-asje of hoe dat ook mag heten?
Propsaver is duidelijk aan te raden, dat scheelt heel wat propellors en afgebroken motorsteuntjes!

Na een tijdje niks met het vliegtuig gedaan te hebben en veel met mijn auto gedaan te hebben toch maar weer begonnen met dit mooie weer. Ik moet nog steeds een lipo kopen wat een deze dagen gaat gebeuren en een lader hiervoor. Het wordt waarschijnlijk de lipo van HiModels en 7.4V 860MHA en 20C. Toch om er nog even zeker over te zijn dat ik niet iets koop wat niet nodig is, de 7 AAA cellen (900MHA) van Sanyo die ik nu heb kunnen dus gewoon het amperage niet aan, of ligt dit ergens anders aan?

Voor de duidelijkheid:
http://2brothersrc.com/pictures/san_900mah_cel.jpg

kawavinni zei:
ik heb er iig geen en hij doet het prima! Zit je prop op een propsaver of zit hij op een opspan-asje of hoe dat ook mag heten?
Propsaver is duidelijk aan te raden, dat scheelt heel wat propellors en afgebroken motorsteuntjes!

opspan asje ? bedoel je met een elastiek? zoja: dat is een propsaver,ik denk dat jij een propadapter bedoeld

idd, mijn vraag was propsaver of prop adapter, en de voorkeur gaat daarbij sterk uit naar de propsaver!

jep dat is ook zo,alleen het enige waar ik de sch*** van krijg dat is die elastiek over de propeller krijgen :evil:

Senne zei:
jep dat is ook zo,alleen het enige waar ik de sch*** van krijg dat is die elastiek over de propeller krijgen :evil:
ik heb gewoon zo'n ding met een schroevas. prop erop, boutje vastdraaien en klaar is kees

Senne zei:
Wat voor elastiek.
Ik heb een goedkoop assortiment O ringen gekocht en als je de goede maat hebt dan wip je ze er zo over heen.
Geloof bij een bouw markt of sanitair winkel.
Bij de betere ijzer winkel in alle maten per stuk maar dan betaal je wat meer. :)

cdrom flyer zei:
Senne zei:
Wat voor elastiek.
Ik heb een goedkoop assortiment O ringen gekocht en als je de goede maat hebt dan wip je ze er zo over heen.
Geloof bij een bouw markt of sanitair winkel.
Bij de betere ijzer winkel in alle maten per stuk maar dan betaal je wat meer. :)

ja,dat weet ik niet,wat ik wel weet is dat die O elastiek wat BIJ de propsaver zit,dat die er hartstikke moeilijk over gaat

dat is gewoon een handigheidje, het dikke rubbertje wip je er ook zo overheen, en als je reserve rubbertjes besteld krijg je die dunnere, die gaan wat makkelijker idd.

ik heb trouwens iets gemaakt van wat resjes en een(eigenlijk 2) oude citabria's

HPIM3642.jpg

HPIM3643.jpg

HPIM3644.jpg

HPIM3646.jpg

Voordeel van deze constructie is dat je alles apart kan vervangen, en het bouwen niet zo lang duurt. Ook is hij veel crashbestendiger, alleen krijgt het motortje nu alle klappen als het fout gaat.

Als framebuis heb ik een 8mm handgewonden koolstofbuis gebruikt, superlicht en toch sterk. Als die breekt ben ik 6 euro kwijt, een stuk beter dan weer een halve dag knippen en plakken!
Ik neem gewoon een reserve staartstuk en een reserve stuk waar de servo,s in zitten en klaar is kees!

hij is ook nog eens een gram of 50 lichter en een stuk sneller! Ik heb nu een randje van een cm of 3 aan allebei de kanten van de vleugels afgesneden om te kijken of ie dan nog wat harder gaat (minder drag=harder?)

Fotos zijn erg donker maar je hebt er een soort slowstick van gemaakt zie ik.
Een platte romp met een koolstof buis als versterking(STC oer form) had een tussenwag geweest.
Die volle romp is de zwaarste en meest bewerkelijke methode maar iedereen in dit draadje heeft daar kennelijk bewust voor gekozen.
Het oog wil ook wat natuurlijk. :)

ja,dat weet ik niet,wat ik wel weet is dat die O elastiek wat BIJ de propsaver zit,dat die er hartstikke moeilijk over gaat

Hey

Ik heb zelf ook een shockflyer/parkflyer gemaakt uit 6 mm depron weegde 300 gram met alles erin, ik heb een AXI 2212/34 motortje ook met een propsaver die erbij hoort. nu ging ik gister vliegen met alles op de meeste uitslag die ik aan de servo's kon geven. nu ging ik vliegen ging allemaal goed totdat ik de linkerstick helemaal rechtsboven in de hoek zat dus volgas en naarechts sturen, en de rechterstick links in de hoek onderaan links rolroer en hoogtroer omhoog, wat gebeurde nu klapte mij in de lucht de prop om en sloeg hij tegen het vliegtuig 2 stukken eruit opzich niet erg maar normaal mag dat toch niet gebeuren? :?

Groeten Remco

Adrie de H zei:
(K N I P )
Als je de vleugels met alleen een lijmpistool aan elkaar hebt gemaakt zou ik het maar regelmatig controleren of het nog goed vast zit. Ik had het namelijk ook op die manier. Van wat heb je de vleugel struts gemaakt? Ik heb al zitten denken aan een holle koolstof buis alleen zit ik met het probleem dat ik de vleugel er wel makkelijk af wil kunnen halen. Intussen ben ik al begonnen met de reconstructie van de neus. De orginele stukken zitten weer min of meer op hun plek. Volgend weekend moet ik de neus nog wat extra verstevigen, maar ik hoop de zondagavond een nieuwe vliegpoging te kunnen wagen.

Ja dat doe ik ook, iedere keer voordat ik van het veld wegloop haal ik namelijk eerst de vleugel eraf...
kan dan gelijk zien of het nog goed zit. De struts heb ik van 2 mm Carbon met quicklinks op kleine
roerhoorntjes op de vleugel en een stukje paperclip in Z gebogen aan de romp door een stukje plat carbon
met een gaatje erdoorheen geboord.

Hier nog maar even een filmpje van mij van vanavond voor de liefhebbers:

[/media]

Wil je iets betere kwaliteit, kijk dan HIER OP PUTFILE, volgens mij comprimeert putfile het beter.

Mijn vrouw is niet de beste filmster, kan zijn dat je beetje misselijk wordt.

Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er goed uit!!! :proost:

er zaten in mijn decathlon wat fouten qua bouwen in het neusgedeelte. ik post morgen even een fotootje van hoe ver ik ben.

Leuk filmpje :!: Vliegt goed :!:

Zag ik je onderweg nou een paar van die paratroopertjes droppen? En ving je hem op het laatst op vanuit de lucht?

Moet de mijne nog maidenen. Misschien morgen, als mijn buurman gelegenheid heeft om te filmen.

Dirk

Yup, ik liet een paar Pingpong balletjes vallen,
tot 2x aan toe, alleen de 1e keer zie je bijna niet
want mijn vrouw bleef het citabriaatje volgen.

en Yup, ik ving hem aan het eind, maar ja vrouwen hé
ze was net het kissie effe kwijt dus staat net niet op film.

Ja kom op joh... de lucht in met dat ding, vliegt zo verschrikkelijk makkelijk,
als je je CG goed heb kan het bijna niet fout gaan.

Back