bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

ik heb dit weekend even met mijn nieuwe zwever gevlogen en dat ging me nog redelijk goed af. van de 15 vluchten 1 crash. ik denk dat ik eerst maar leer vliegen met die zwever (super vlieggedrag) en ondertussen een nieuw depron ding bouw. ik denk dat ik dan niet naar een vliegclub ga.

cdrom flyer zei:
Gefeliciteerd met je opgedane vlieg ervaring.
Wat is het voor een zwever?
Plaatje zou leuk zijn. :)

yellowaccipiter1.jpg

ik heb hem leeg gekocht met een speed 400 en klapprop voor 10 euro bij wartexx

super cheap ook, leuk modelletje.

Ik heb zelf net een flip 3d en een 7.5cc plankje dat de 200 moet kunnen halen gekocht!

kawavinni zei:
super cheap ook, leuk modelletje.

Ik heb zelf net een flip 3d en een 7.5cc plankje dat de 200 moet kunnen halen gekocht!

ach, nieuw kost ie ook maar 30 dollar excl. verzendkosten. maar een flip 3d of een plank gaat me nog iets te ver :lol:
als ik geluk heb krijg ik morgen een x-twin binnen :D

Als je een beetje met die citabria oefent kun je die ook makkelijk hebben.

nog even een practische vraag voor een schoolproject voor het bouwen van een duikboot. we willen 2 regelaars elk op een ander kanaals hebben, maar kan dit?? omdat je dan met dubbele voeding zit naar de ontvanger??? of van 1 regelaar de voeding afknippen???

Vraag het maar even hier omdat ik geen zin heb om hier een topic voor te starten. Heb 25 euro verdient en keek wat ik daar allemaal mee kon doen.
Toen kwam ik op RCtechnics een Micro Warbird tegen voor 22,50. Het is 3 kanaals. (hoogte en rolroeren of hoogte en richting?) Setup met 1540KV motor van RCtechnics lijkt me meer dan voldoende met een 12A FLY-regelaar. Is dit wat en kan het wat wind aan? Evenveel als de Citabria is goed maar meer is natuurlijk altijd beter :wink:

Micro Warbird P-40

voor dit dingetje moet je bijna windstil hebben, dus met meer wind kan je beter met dat depron ding vliegen. en voor 25 euro heb je ook een x-twin :D

robert14 zei:
voor dit dingetje moet je bijna windstil hebben, dus met meer wind kan je beter met dat depron ding vliegen. en voor 25 euro heb je ook een x-twin :D

Ik koop liever voor die €25 een realistisch ogend vliegtuig, dan een X-twin.

Maurits zei:
Vraag het maar even hier omdat ik geen zin heb om hier een topic voor te starten. Heb 25 euro verdient en keek wat ik daar allemaal mee kon doen.
Toen kwam ik op RCtechnics een Micro Warbird tegen voor 22,50. Het is 3 kanaals. (hoogte en rolroeren of hoogte en richting?) Setup met 1540KV motor van RCtechnics lijkt me meer dan voldoende met een 12A FLY-regelaar. Is dit wat en kan het wat wind aan? Evenveel als de Citabria is goed maar meer is natuurlijk altijd beter :wink:

Micro Warbird P-40
50cm spanw met ailleron 145gram dat vliegt niet goed met veel wind.
X twin nog slechter. :?
Citabria kan meer wind hebben.

cdrom flyer zei:
Maurits zei:
Even over de volledig balsaversie; hoe kan ik dan het beste de volle romp maken? Neem aan dat de hoogte van de romp hoger is dan 10cm waardoor ik de plaatjes als het ware op moet gaan stapelen, wat met niet echt stevig lijkt. Dat balsa duurder dan het depron is maakt niet zo veel uit.

Over de mix met depron en balsa; welke delen maak je dan balsa en welke depron?
Voor de balsa versie moet je je eerst verdiepen in de bouw methodes met balsa.
Je kunt kiezen tussen een doos constructie of spanten constructie.

Om maar weer even over het zelfbouwplan te beginnen, het bouwen volgens plan lukt dus niet met balsa?
Heb even een tekeningetje gemaakt van hoe ik het in gedachte had met de vleugel wat snel werkt en mij vrij sterk lijkt.

Maurits zei:

Micro Warbird P-40

ik heb ook nog eens naar dat dingetje gekeken, gaat een 5A regelaar in, 5G servo's, een 2s lipootje van ongeveer 500mah, allemaal superlicht spul dus.

Om maar weer even over het zelfbouwplan te beginnen, het bouwen volgens plan lukt dus niet met balsa?
Heb even een tekeningetje gemaakt van hoe ik het in gedachte had met de vleugel wat snel werkt en mij vrij sterk lijkt.

Nee balsa is niet te buigen tenzij het heel dun is maar dan knijp je een vleugel al snel kapot.

Leg boven in de vleugel een strip balsa en onder in.
Deze manier gebruik je minder matriaal en het is sterker door de grotere afstand van boven en onder plankje.
Tussen de balsa plankjes dus een strip depron recht op om ze op afstand te houden. :)

cdrom flyer zei:
Nee balsa is niet te buigen tenzij het heel dun is maar dan knijp je een vleugel al snel kapot.

Leg boven in de vleugel een strip balsa en onder in.
Deze manier gebruik je minder matriaal en het is sterker door de grotere afstand van boven en onder plankje.
Tussen de balsa plankjes dus een strip depron recht op om ze op afstand te houden. :)

Waar zou ik het balsa moeten buigen dan?

Het balkje was in mijn gedachte van hardhout met de afmetingen 5x5MM. Zo is het niet te dik en niet te zwaar maar heb je een lekker aangrijppunt van de ribben erop en weet je zeker dat het goed vast zit en haaks. Jou idee lijkt me trouwens ook een goed idee, maar ik begin pas te bouwen als ik weet hoe ik de kist moet bouwen. Heb je toevallig een voorbeeld of bouwverslagje met een doosconstructie?

Back