Voor een vleugel moet je depron rond buigen.Maurits zei:cdrom flyer zei:Nee balsa is niet te buigen tenzij het heel dun is maar dan knijp je een vleugel al snel kapot.
Leg boven in de vleugel een strip balsa en onder in.
Deze manier gebruik je minder matriaal en het is sterker door de grotere afstand van boven en onder plankje.
Tussen de balsa plankjes dus een strip depron recht op om ze op afstand te houden.![]()
Waar zou ik het balsa moeten buigen dan?
Het balkje was in mijn gedachte van hardhout met de afmetingen 5x5MM. Zo is het niet te dik en niet te zwaar maar heb je een lekker aangrijppunt van de ribben erop en weet je zeker dat het goed vast zit en haaks. Jou idee lijkt me trouwens ook een goed idee, maar ik begin pas te bouwen als ik weet hoe ik de kist moet bouwen. Heb je toevallig een voorbeeld of bouwverslagje met een doosconstructie?
Met balsa moet je een andere constructie toepassen wat geen probleem hoeft te zijn.
Dat balkje is de meest simpele mannier maar als je harthout als ligger in een balsa spanten vleugel met nog onbekende afdekking gaat toepassen dan komt het gewicht ver boven dat wat de ontwerper in gedachte had.
Ik heb een kist staan die veel lijkt op de Citabria met een spanw van 120cm geheel in balsa uitvoering.
De romp is een balsa doos constructie(Citabria is ook een doos constructie maar van depron)de vleugel ribben de motor speed 600 200gram accu nicad 380gram 2 servos 40gram per stuk ontvanger 30gram regelaar 30gram totaal vliegklaar 1200gram.
Als je daar een lichte nieuwe setup in bouwd kom je aan ongeveer 750gram vliegklaar.
Dit ter illustratie voor waar je ongeveer op uit gaat komen.
Ik weet niet precies wat je doel is met een balsa contstructie maar je komt altijd zwaarder uit en is je set op dan nog bruikbaar?
Als je het door wilt zetten ga je gang maar dan kan je beter zelf een bouwplan opzoeken dat aan je smaak voldoet.
Ik kan weer eens geen plaatjes op het forum plaatsen maar als dat weer lukt zal ik het proberen.