bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Maurits zei:
cdrom flyer zei:
Nee balsa is niet te buigen tenzij het heel dun is maar dan knijp je een vleugel al snel kapot.

Leg boven in de vleugel een strip balsa en onder in.
Deze manier gebruik je minder matriaal en het is sterker door de grotere afstand van boven en onder plankje.
Tussen de balsa plankjes dus een strip depron recht op om ze op afstand te houden. :)

Waar zou ik het balsa moeten buigen dan?

Het balkje was in mijn gedachte van hardhout met de afmetingen 5x5MM. Zo is het niet te dik en niet te zwaar maar heb je een lekker aangrijppunt van de ribben erop en weet je zeker dat het goed vast zit en haaks. Jou idee lijkt me trouwens ook een goed idee, maar ik begin pas te bouwen als ik weet hoe ik de kist moet bouwen. Heb je toevallig een voorbeeld of bouwverslagje met een doosconstructie?
Voor een vleugel moet je depron rond buigen.
Met balsa moet je een andere constructie toepassen wat geen probleem hoeft te zijn.

Dat balkje is de meest simpele mannier maar als je harthout als ligger in een balsa spanten vleugel met nog onbekende afdekking gaat toepassen dan komt het gewicht ver boven dat wat de ontwerper in gedachte had.
Ik heb een kist staan die veel lijkt op de Citabria met een spanw van 120cm geheel in balsa uitvoering.
De romp is een balsa doos constructie(Citabria is ook een doos constructie maar van depron)de vleugel ribben de motor speed 600 200gram accu nicad 380gram 2 servos 40gram per stuk ontvanger 30gram regelaar 30gram totaal vliegklaar 1200gram.
Als je daar een lichte nieuwe setup in bouwd kom je aan ongeveer 750gram vliegklaar.
Dit ter illustratie voor waar je ongeveer op uit gaat komen.
Ik weet niet precies wat je doel is met een balsa contstructie maar je komt altijd zwaarder uit en is je set op dan nog bruikbaar?
Als je het door wilt zetten ga je gang maar dan kan je beter zelf een bouwplan opzoeken dat aan je smaak voldoet.
Ik kan weer eens geen plaatjes op het forum plaatsen maar als dat weer lukt zal ik het proberen. :mad: :)

cdrom flyer zei:
Ik heb een kist staan die veel lijkt op de Citabria met een spanw van 120cm geheel in balsa uitvoering.
De romp is een balsa doos constructie(Citabria is ook een doos constructie maar van depron)de vleugel ribben de motor speed 600 200gram accu nicad 380gram 2 servos 40gram per stuk ontvanger 30gram regelaar 30gram totaal vliegklaar 1200gram.

Was dit een gekocht bouwpakket of was dit vanaf een tekening gebouwd? Als deze vanaf een tekening gebouwd is heb je er dan nog de tekeningen van?

Was een kant en klaar model (10 jaar geleden)maar heb hem gekregen van iemand die hem zat was.
Hij vloog wel goed maar niet langer als 10minuten.

Senne zei:
cdrom flyer zei:
Senne zei:
2 accu's gebruiken
Heb je daar ervaring mee dan. :?

ja,in mijn twinstar gebruik ik ook 2 accu's voor 2 brushless motoren en regelaars :wink:
En die twee accus mogen dan niet elektrisch verbonden zijn. :?
Ik vraag me af of er wel een potentiaal verschil ontstaat tussen de min van beide accus.
Als dat niet zo is kan je ze net zo goed door verbinden m.a.w.1 accu gebruiken.

dat kun je doen,maar ik zeg gewoon maar hoedat ik het heb,ik heb 2 brushless motoren op 2 aparte regelaars met elk hun eigen accu.

gr.senne
nu terug on topic

Ik ga toch verder met het idee van de Citabria uit balsa. Ik wil 5mm of 6dik balsa gaan gebruiken? en ga de kist in verschillende gedeeltes opbouwen. Ik vergroot de tekening met 30% tot een span van 1,33 zo uit mn hoofd. Aan de middelste fuselage maak ik een balk aan de onderkant die ik er met sterke Bison D4 op lijm. Daarop komt het 2e (onderste deel) van de kist. Het bovenste deel komt gewoon op de fuselage. Het zal minder stevig zijn, maar moet een lichte crash toch zeker overleven (al zal ik er niet vanuit gaan dat ik crash :wink: ). Het motorgedeelte lijm ik met een groot oppervlak op de neus wat sterk genoeg zal zijn. Heb goede ervaring met Bison D4 lijm en als het eenmaal uitgedroogd is zit het erg stevig. Hier een ideetje:

Zeg maar wat jullie er van vinden....

Oja, is de splitsing bij de staart te maken met balsahout? Eventueel door het nat te maken...

Nog niet gemaakt, maar ik maak hem niet te zwaar maar ook niet te licht :wink: Setup bedenk ik wel als deze af is.
Misschien wel een lichte 5,5CC brandstofmotor van Conrad, deze schijnen het erg goed te doen.

hoe gaat het inmiddels met de rest van de decathlons????????????

ik moet eerst wachten tot mijn rapport totdat ik depron mag kopen :(
dan kan ik weer gaan bouwen :D

Hoi Robert

Een nieuwe decathlons "vlieger" meld zich op het forum :D

Begin dit jaar ben ik begonnen met het bouwen van een SIG rascal, (balsa houtbouw model)
toen deze wat vorm begon te krijgen vond ik het toch wel jammer om met dat model te leren vliegen, want dat kan ik nog niet :|

Daarom ben ik de Citaba gaan bouwen, en deze is inmiddels af
ik heb er een BM2408-21G Brushless Outrunner 1400KV in zitten
met een 8x4 sf prop en een 18A regelaar
de accu is een LiPo 7.4V 1000MAH (20C)
en 2x 9 gram servo en een ontvanger
incl. vliegtuig zonder wielen kom ik op 370 gram uit

en toen moest er gevlogen worden
1e poging > te weinig 'gas" vliegtuig valt 3 meter voor me neer
2e poging > voor ik los kan laten laat de propadaptor los :oops:
3e poging > na een wilde lucht van 15 seconden stort ik neer > neus kapot
4e poging > ik vlieg :lol: ...enkele minuten rustig rond gevlogen, ik had echter nog geen struds onder de vleugels zitten, en naa een kleine duik werd de belasting te groot en brak de vleugel in de lucht af, en stortte mijn citaba voor de 3e keer neer. neus kapot vleugel kapot.

De neus en vleugel zijn weer gemaakt en ben nu struds aan het maken,
wiellen heb ik ook, en die gaan er ook onder zodat ik bij de volgende poging een landing kan gaan maken :D

De SIG Rascal zal voorlopig nog wel op de kast blijven liggen want ook ik wil een wat grotere versie gaan maken met een profiel vleugel die sterk genoeg moet zijn om zonder struds te kunnen. dat is makkelijker met het monteren van de vleugel.
de romp wil ik smaller maken, ongeveer 4 cm, minder weestand, gewicht mag wat omhoog zodat het allemaal wat harder gaat. en de Rascal wat meer benaderen.
Rascal heeft een spanwijdte van 120 cm en gaat ongeveer 600 gram wegen.(ik bouw de Electro versie).

nu is het weer wachten op beter weer... zal nog wel even duren :(

Na de tigermoth, is dit ook mss een leuk modelletje om te bouwen (eerst voor de show, en daarna mss om mee te vliegen (ik vind dat bouwen fantastisch, nu met de tigermoth enzo, en dan is dit model aleen nog maar makkelijker!

Hierzo een filmpje van de 3e poging

de oorzaak van de crash is de onervaren vlieger
wel is goed te zien dat er voldoende vermogen in zit

[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi gebouwd, genoeg vermogen, maar slecht afgetrimt...

Ik zou het eens laten invliegen door een ervaren piloot die je toestel aftrimt. Daarna kan je er zeer veel plezier aan hebben, daar ben ik zeker van.

Grtz TripleX²

Back