bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Mensen ik heb een versie gebouwd van 80 cm spanbreedte. Welke moter + prop moet ik gebruiken?

Ik weet nog niet hoe zwaar het word ben nog niet helemaal klaar.

In de modelbouwzaak adviseren ze me een speed 400, maar is dit niet te veel?

Evil ik denk het niet hoor dat die motor te zwaar is , als je het topic goed door lees.
alleen word een borstel loze motor meer aanbevolen. die is lichter en heeft meer trekkracht (minder verlies van vermogen)

Ok, hmm ik had zo'n idee dat het te zwaar zou zijn. Het weegt 73g namelijk. Die borstelloze motortjes wegen rond de 25g dus vandaar dacht ik dat mijne te zwaar is, ook aangezien mijn kist veel kleiner is (~80 cm) tov het origineel (~130 cm).

ik ben ook een modelletje aan het maken ,ik over denk om de vleugel te bespannen met oracover en eigenlijk wil ik de optionele aileron (roll roer) erin maken heeft iemand hier foto's van ?

Wickinger zei:
... alleen word een borstel loze motor meer aanbevolen. die is lichter en heeft meer trekkracht (minder verlies van vermogen)
Even de puntjes op de 'í' zetten, motoren leveren geen trekkracht, dat doet de propellor.

EVILSalami zei:
Mensen ik heb een versie gebouwd van 80 cm spanbreedte. Welke moter + prop moet ik gebruiken?

Ik weet nog niet hoe zwaar het word ben nog niet helemaal klaar.

In de modelbouwzaak adviseren ze me een speed 400, maar is dit niet te veel?

Ik quote ff mezelf. Ik heb inmiddels deze speed 400.

Welke prop kan ik het beste op deze speed 400 zetten? En welke/watvoor accu?

Setup

Bedankt voor de complimenten.

Setup:

- Depron 6mm en balsa 2mm
- Motor: HiModel 1540KV Outrunner Brushless Motor Type 282215
- Prop: GWS GW/EP9047 228x119 Reduction Propeller
- Speed Control: HiModel FLY Seires Brushless Speed Control Type FLY-25A
- LiPo: 1000mah/11.1V 20C Li-poly Battery Pack W/ Balancer
- Receiver: WFLY 35MHz 6 Channels FM Mini Receiver
- Servo: Tower Pro SG50 Mini Servos

Total: 320 gram

Met deze motor: ROXXY BL OUTRUNNER 2834/12 Robbe 1-4960 vliegt hij wat mooier.

Ben nu bezig met een versie van 100cm wingspan.

Nog de beste wensen en groetjes Thijs :x-mas:

Laatst bewerkt:
khad vandaag mn maiden. ik heb zelf nog nooit gevlogen, maar bij de plaatselijke vliegclub waren ze bereid om me te helpen en hebben ze hem laten vliegen. heb zelf ook nog een paar rondjes gevlogen. vliegt egt super relaxt.

setup:
één van die paarse motortjes van Rctechnics met een 10x4.7 prop
12A FLY Brushless ESC regelaar
2x standaard futaba servo's. (niet de lichtste maar ik ze nog ligge)
2s 1800MaH 10C lipo

filmpje word door iemand van de club gepost(als het goed is)

Gefeliciteerd Arne met de succesvolle maiden, dat zag er goed uit!

Dat geeft toch een bijzonder gevoel als je voor het eerst vliegt met je eigengebouwde toestel he? En helemaal natuurlijk als ie het zo goed doet :cool:

En je hebt me over de streep getrokken om vandaag ook maar eens mijn mini-citabria te maidenen. Die heb ik bijna een jaar geleden al gebouwd en nog nooit mee gevlogen :mrgreen:

En ik moet zeggen dat 'ie fantastisch vliegt. Super wendbaar en een leuk gezicht in de lucht, zo'n dikbuikje ;). Ik ben echt enthousiast over het toestelletje.

Mijne is 66 cm span en weegt 145 gram totaal. Helaas geen foto's of video gemaakt, dus nog maar even het fotootje van toen 'ie net af was.

Dirk

stsvp5.jpg

Back