bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Er wordt savonds wel gevlogen maar niet op vaste tijden en er is niet altijd een instructeur aanwezig.
Op zondag is er wel een instructeur geloof ik. Maar ik ben zelf nog nooit op zondag geweest dus dat weet ik niet zeker.
Voor staart roer kun je ook 2x 3mm opelkaar plakken als je geen 6mm hebt. Dan kun je gelijk de floppy scharnieren er tussen verwerken. Ik las gister trouwens een tip van iemand die gebruikt van die doorzichtige sheets voor onder zn projector die zie je niet zitten.

Succes ik ben nu ook aardig ver met dit model.

Is de Citabria nu het beste te bouwen van 3 of 6 mm depron? ik ga denk ik aankomende week beginnen...

EVILSalami zei:
Is de Citabria nu het beste te bouwen van 3 of 6 mm depron? ik ga denk ik aankomende week beginnen...
Dat hangt er van af hoe groot hij wordt of de romp plat is of een volle romp of de vleugel plat is of in profiel.
Hoe sterker hoe zwaarder en sneller.
Hoe lichter hoe minder crash bestendig maar makkelijker te vliegen doordat hij langzamer kan vliegen. :wink:

cdrom flyer zei:
EVILSalami zei:
Dat hangt er van af hoe groot hij wordt of de romp plat is of een volle romp of de vleugel plat is of in profiel.
Hoe sterker hoe zwaarder en sneller.
Hoe lichter hoe minder crash bestendig maar makkelijker te vliegen doordat hij langzamer kan vliegen. :wink:

Word m'n eerste vliegtuig waar ik wil mee leren vliegen. Heb al eerder een spirit gebouwd 6~7 jaar geleden maar nooit écht me gevlogen. Ik wil gewoon in een parkje leren vliegen. Wil volgens originele plan de volle romp gaan bouwen.

Ik moet dus crash bestendigheid afwegen tegen leercurve(snelheid) begrijp ik? Dan nog is de keuze moeilijk :P

Dus zo simpel mogelijk.
Dan is dit mijn advies.

Geheel in 6mm met enkele vleugel maar ook enkele romp dat vliegt beter.
Dat is lichter heeft minder luchtweerstand en je elektronica is goed berijk baar.
Met meer ronding in de vleugel vliegt hij langzamer en de vleugel wordt sterker en maakt versterking overbodig.
Spanw 80 cm tot 1M.
Een paar sate prikkers als struts of 4 maar dan een aan voorkant en een aan de achterkant van de vleugel die dan op 1 punt bij de romp samen komen.
Vleugel op de romp lijmen dus geen elastieken nodig.
Romp versterken met koolstof buisje of een 1mm balsa strip aan beide kanten van de romp.
Landingsgestel alleen toepassen als je op een harde ondergrond moet landen.
Op een gras veld heeft het weinig zin.

De meeste beginnen met een volle romp maar dat is voor de eerste vlieg ervaring beslist overbodig en het stelt ook hogere eisen aan je setup.
Succes. :)

Ik bouw bij een model groter dan 80cm de romp uit 3mm depron en de vleugels uit 6mm.

@robbert14, ik zal binnen kort wat fotos maken.

Na de tigermoth http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...0&postorder=asc&highlight=lipo+saver&&start=0
Dat was mijn eerste vliegtuig en eerste vliegervaring :!: En omdat ik nu helemaal enthousiast ben geworden, ben ik vandaag ook begonnen met het bouwen van dit model, uit 6mm depron en met platte romp.

Ik heb de tekening uitgeprint op A0 (niks aan de maten veranderd) en mijn totale vleugelwijdte is 120cm. Volgens mij hebben de meeste hem kleiner :!:
Nu heb ik klein vraagje: kan ik de zelfde setup gebruiken als ik bij de tigermoth heb gedaan :?:

Motor: HiModel 1540KV Outrunner Brushless Motor Type 282215
Regelaar: HiModel FLY Seires Brushless Speed Control Type FLY-12A
Accu: HiModel 860mAh 7.4V 20C Lithium Polymer Battery Pack W/ balancer
Servo: Tower Pro SG50 Mini Servos
Prop: 8 x4.3 Prop for Electric Powered airplane

Moet ik dan b.v. onder de ca. 300 gram blijven met mijn setup? Ben namelijk bang dat hij net iets zwaarder wordt :D

als het motortje paars is kan het best. ik heb dat motortje en regelaar ook. hij trekt erg
hard. maar hij trekt hem niet recht omhoog. ( :oops: komt waarschijnlijk door mn zwaare servo's :oops: )

arne veenman zei:
als het motortje paars is kan het best. ik heb dat motortje en regelaar ook. hij trekt erg
hard. maar hij trekt hem niet recht omhoog. ( :oops: komt waarschijnlijk door mn zwaare servo's :oops: )

Heb je al gevlogen?

Die van mij is nog steeds niet af. Ben wel benieuwd of deze ook zo leuk vliegt als de tigermoth.

djjr zei:
Heb je al gevlogen?

Die van mij is nog steeds niet af. Ben wel benieuwd of deze ook zo leuk vliegt als de tigermoth.

ik had de afgelopen weken niet echt tijd om ff naar GMVC te fietsen. moet mn srevo;s ook nog ff vast zetten en mn kabels weer vast maken.

ik heb zware servo's genomen, zodat ik ook met een beetje wind kan vliegen. met die kleine servo's waait ti erg snel weg. nu heeft hij nog een beetje gewicht

Ga je deze zaterdag nog vliegen? Ik denk dat ik er smiddags wel ben.

Ik heb trouwens met de tigermoth niet het idee dat hij met meer gewicht beter af is in de wind. Het beste gaat het bij mij met wat meer power door middel van een 3s accu pack (kwa gewicht lichter als mn 2s pakket) dan kan je aardig wat wind hebben.

Gister zelfs achter uit gevlogen :) En op 1 plaats blijven en stijgen tot je hem bijna niet meer ziet echt fun zn piepschuim vliegtuigje.

waarschijnlijk niet, als het niet druk is op mn werk, en ik alles weer vast heb kunnen zetten, dan kom ik ff langs.
ik namelijk mn servo's weer losgehaald om er andere hevels op te zetten. ik moet daarom ook nog mn servokabels weer ff vast zetten. die waren te kort.

Ik heb inmiddels gevlogen met een 60cm versie gemaakt van dat blauwe 3mm spul wat per rol verkocht wordt.
De vleugels hebben elk twee struts om het een beetje recht te houden.
De vleugels zijn wat minder rond gebogen omdat ik ribben van het zelfde matriaal gemaakt heb waardoor ze een beetje krom gaan staan.
Vliegklaar met 540 mA lipo weegt hij 125 gram en hij vliegt wat snel maar wel goed. :)

Back