bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Maurits zei:
robert14 zei:
inmiddels heeft mijn nieuwe vliegtuigje zijn maiden gemaakt. opzich vliegt het best goed, hhij reageerd erg fel op het hoogteroer dus dit moet ik even veranderen. ook zijn de vleugels niet al te stevig, ik heb nu niet van die dingen (hoe heten zen ook al weer?) die van de romp naar de vleugels lopen. de vleugel staat in de bochten wel erg bol.dit moet ik ook even veranderen. voor de rest is alles nu goed.

Liggers :wink: Gewoon een carbonstang in de vleugel schuren en vast lijmen.
Struts :wink:

Een vleugel ligger is een lat in een profiel vleugel in de volle lengte van de vleugel om de ribben op de plaats te houden en de vleugel sterkte te geven.
Een strut is een schuine strip van de onderkant van de vleugel naar de onderkant van de romp om de vleugel te fixeren.
Ik weet niet beter tenminste. :)
Een koolstof buis in een depron vleugel is dan meer een ligger idd.

Ik heb sinds kort een FlyCamOne in mijn bezit. Afgelopen zondagavond was het net na een grote bui lekker windstil en moest ik de flycam toch eens op mijn citabria proberen. Ik heb de flycam op de vleugel gelegd onder de elastieken om de vleugel op zijn plaats te houden. Om hem niet te hoog te laten kijken had ik er aan de voorkant nog een extra elastiekje over zitten. Het enige nadeel van de flycam hier plaatsen is dat de prop in het beeld zit. Aan het eind van het filmpje loopt het geluid ook een beetje achter. Heeft iemand enig idee hoe dit komt en hoe ik het kan verhelpen?

Het resultaat:
[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
:offtopic:

Adrie de H,

leuk zeg :D

De beeldkwaliteit valt me niets tegen, laat staan als het een mooie heldere dag is :D
Is dat erg kostbaar zo'n cameraatje ?

:ontopic:
Robert,

ik zou geen ijzer gebruiken voor de liggers. Je gewicht speelt ook een rol !

RCEFlyer zei:
Robert,

ik zou geen ijzer gebruiken voor de liggers. Je gewicht speelt ook een rol !

Ik heb bij mijn vliegtuig de vleugels zelf versterkt met koolstof. Omdat het koolstof niet in een V vorm te krijgen is heb ik het midden (dus de punt van de V) versterkt met een stukje ijzerdraad. Dit voorkomt het dubbelklappen van de vleugels. Misschien is dit wat je bedoelde?

Ik ben na 2 tigermoth-jes (70 en 100cm span) ook aan dit vliegtuigje begonnen. Hij wordt 100cm span, romp heb ik uit 3mm depron gemaakt. De vleugel wordt 6mm. Er komt een 19 grams buitenloper op met 540mAh 2s lipo, 12A regelaar en een ontvanger van 11 gram. Ik denk er over om de vleugel vast te maken aan de romp voor meer stevigheid. Dan maak ik aan de onderkant een luikje voor de accu en de ontvanger. Voordeel dan hoeven de struts niet demontabel te zijn dus nog makkelijker en lichter bouwen ook.

Dan moet je wel licht bouwen anders heeft die kleine accu daar zijn handen vol aan.
Die volle romp heeft nog al veel lucht weerstand waardoor je een tamelijk korte vlieg tijd krijgt.
Onder de 300 gram moet het nog wel lukken.

Ja daar heb je wel een punt de tigermoth vliegt met dat kleine accutje ook maar 10 min.
Misschien toch maar de 860mAh er op dan.

mijn citabria is ook af. ik heb er nog niet mee gevlogen. ik kan het nog niet.
ben alleen maar x-twins gewend. nu nog ff wachten tot de collega van mn, vader tijd heeft
voor een lesje. voor foto's kijk hier

@ Arne

Bij de foto's 1e vliegtuig 9/14

Heb je deze al gebrobeerd te bedienen met je zender ?

ik denk dat de buisjes zullen gaan buigen.

hij is wat zwaar ja. ik moet het eind gewicht nog ff wegen.

en het buigen van die buisjes heb ik geen last. ik heb al heel wat rondjes gereden met dat ding, maar ik heb nergens last van gehad.

Zit net even te oefenen op de sim met de stc. Vraag ik me toch af of dat dit model in het echt ook zo zenuwachtig vliegt als op de sim. De tigermoth vliegt veel makkelijker bij dat model is fms wel het zelfde als de werkelijkheid. Dus ik ben bang dat dit model wel wat lastiger vliegt.

Arne jij was vanmiddag op de club toch met je citabria. Ga je binnenkort weer? Ik ben wel benieuwd hoe dit model vliegt.

ja dat was ik

aan staande zaterdag kan ikniet. ik weet niet of er door de week s'avonds ook wordt gevlogen? anders kom ik een keertje s'avonds langs.

en ik heb een simulator, kan ik ff oefenen.

maar ikmoet eerst nog ff wat veranderen, servo hevels haaks zetten. mn roeren van 3mm vervangen voor 6mm, schijnt iets steviger te zijn. en nog wat van die kleine dingetjes.

Back