bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door robert14, 5 feb 2007.

  1. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Inkerven met een schaar/mes heb ik ook al aan gedacht, maar gaat er dan niet een deel van de stevigheid verloren bij bijvoorbeeld n harde landing oid? Wel heb ik n stuk carbonstaaf gekocht die ik aan de onderkant van de vleugels ga monteren...
     
  2. WuTangcl

    WuTangcl Guest

    Ik was dus ook bezig met dit STS modelletje en het is men 2e al,
    de eerste heb ik heerlijk indoor mee gevlogen en dat was de 1e keer indoor,
    ging een beetje moeizaam en door een paar stevige landingen was er 1 en ander
    gebroken, nu hangt de eerste bij mijn dochter aan het plafond want die vond em mooi
    en wilde hem graag hebben.

    Vandaar dat ik dus aan de 2e was begonnen en dit zijn de foto's van hoever ik al ben
    of hoe weinig, ligt er maar aan hoe je het bekijkt... 2 SG-50 Servootjes zitten er al in
    en de motor met regelaar en ontvangertje zijn onderweg...

    Nou genoeg gelult.... Zie Hier:

    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
     
  3. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Ziet er erg goed uit! :worship:

    Hoe heb je precies de stangen voor de versteviging van de vleugels aan de vleugels en kist vast gemaakt? En hoe heb je zo mooi de bolling in de vleugels gekregen?
     
  4. WuTangcl

    WuTangcl Guest

    Dank je wel Maurits,

    Die bolling stelt geen moer voor eigenlijk, de manier waarop ik het doe is het volgende:
    ik teken eerst de hele dunne lijntjes op de onderkant van de vleugel precies zoals op de snijmallen (1cm uit elkaar, 6 lijnen)

    dan leg ik er een 3 mm carbon staafje op en druk/rol er een dikke stift overheen zodat het depron op de plaats van de carbon staaf "indeukt", zo die ik alle zes lijnen.

    Vervolgens plak ik aan de andere kant van het depron waar dus niet de lijnen zitten een strook breed plakband (voor dozen)

    en dank kan je het heel simpel vouwen/buigen zonder dat er ook maar iets breekt, scheurt, knakt of wat dan ook.

    Die stangen (Struts) die heb ik gewoon onder de vleugel eerst tegengehouden met een klein stukje Depron (opgeplakt met por) en daarna en flinke druppel 5 Min Epoxy.

    Aan de romp heb ik aan de binnenkant een stukje 6 mm depron geplakt, de strut erdoorheen gestoken, aan de binnenkant er iets uit laten komen, en daar vervolgens weer een flinke druppel 5 min Epoxy op.

    zit nu zo vast als een huis
     
  5. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Oke bedankt voor de uitleg
     
  6. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    mooi kleurenschema :D

    zo staan de zaken nu bij mij:

    [​IMG] [​IMG]
    ja, ik weet het. romp lijkt een beetje scheef op de foto :D:D is in het echt niet zo

    [​IMG]
    onderkant

    wat nog te doen:

    * hoogteroer plaatsen
    * richtingsroer inbouwen
    * vleugels maken
    * motorkap erop
    * dak erop
    * electronica erin

    dan ben ik volgens mij klaar :D:D

    ik zat er aan te denken om eerst dit vliegtuigje te kopen, daarnee te leren vliegen en dat naa ongeveer twee weken de electronica omzetten in mijn depron modelletje
    [​IMG]
    ongeveer dezelfd electronica als ik er in mijn STS wou stoopen alleen dit modelletje kost compleet maar $55. de zender is een immitatie van fatuba skysport 4. direct een paar extra accuutjes erbij :D en ik heb alles compleet :D:D

    filmpje:
    http://www.bidproduct.com/planemovie/408-1.wmv
     
  7. nosmo

    nosmo Guest

    bolling van de vleugel

    Het is toch niet nodig om te snijden in het depron om een bolling te krijgen, of moet het zeer bol zijn?
    Met mijn tigermoth heb ik gewoon het depron met de glimmende kant onder, gerold over een bezemsteel en het depron "gemasseerd" met mn vingers. Blijft goed bol hoor, het gaat hier trouwens wel om 3mm depron. Misschien is het met 6mm lastiger, wat gebruiken jullie?

    Bij de tigermoth heb ik er ook nog struts ingelijmd, alles volgens het bouwplan :)
     
  8. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Nee snijden is niet nodig alleen indrukken waardoor het schuim makkelijker in elkaar drukt aan de holle kant en de kans op scheuren aan de buitenkant kleiner word.
    Plakband aan de buitenkant maakt die kans nog kleiner.
    De eerste keer is altijd het moeilijkste omdat je niet weet wat depron hebben kan maar bij twijfel gewoon een proefstukje buigen. :)
     
  9. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ik was net lekker een vleugeltje aan het rollen.................KRAK, kan ik weer overnieuw beginnen, ik ga er ook een extra staaf in zetten als versteveging :D:D
     
  10. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    oke, ik ga straks lekker verder bouwen :D voorinplaats dat ik die zenderset van $32 dollar koop kan ik op op ebay.de een 4 kanaals zender op 35mhz kopen voor 15 euro en een losse ontvanger erbij voor $4. dit is een stuk goedkoper en hiermee kan ik eerst ook wel leren vliegen :D

    het gaat om deze zender (van de 47g heli)
    http://cgi.ebay.de/Graupner-micro-4...QcategoryZ23639QQtcZphotoQQrdZ1QQcmdZViewItem

    wat denken jullie hiervan???

    UPDATE: en natuurlijk ook een setje kristallen :D
     
  11. nosmo

    nosmo Guest

    leuke zender, maar houdt er wel rekening mee dat het wel een FM zender moet zijn, althans, 1 die werkt met PPM ontvangers.

    De zender die bij Walkera producten (dragonfly 04 bv) wordt geleverd werkt alleen met walkera ontvangers. Ik weet niet of dit nu een PCM of PPM zender is dan...
     
  12. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Een aantal van die zenders gebruikt inderdaad een soort (low cost unieke "Chinese") PCM ..... uiteraard uitsluitend compatible met zichzelf ..... maar die Graupner gebruikt is volgend mij redelijk PPM compatible ..... alleen aan het bijbehorende heli-ontvangertje heb je niet zoveel als vlieger ..... dus als er een "echte" ontvanger voor € 4,-- bijzit (wat ik nauwelijk kan geloven) en het werk bewezen ......
     
  13. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    het gaat heir alleen om de zender :D en ik heb gelezen dat hij ook met andere zenders en ontvangers werkt :D
     
  14. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Kun je de carbon verstevigingsstangen van de vleugels ook gewoon een stukje door de kist prikken en goed vastzetten met hot-glue?
     
  15. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ik zou het niet weten, ik gebruik geen carbon :D
     
  16. nosmo

    nosmo Guest

    Denk dat bij een crash het carbon staafje dan zo door je depron heen prikt...
     
  17. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Ik betwijfel het, omdat het staafje er al een stukje doorheen zit met een grote drup hotglue.
    Bij deze foto lijkt het alsof er een staafje direct onder de vleugel zit gelijmt.

    [​IMG]
     
  18. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ik ga het ook zo doen :D
     
  19. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Hoe dan, er doorheenprikken of de staaf onder tegen de vleugel aan lijmen? Denk dat de eerste optie wel steviger is. Voor het monteren van de vleugels, hoogteroer en richtingsroer ed ga ik wel eerst de kleur spuiten, want anders is het veel lastiger ivm druipers ed.
     
  20. WuTangcl

    WuTangcl Guest

    Scroll es een stukje naar boven Maurits, dan kan je het op 1 van mij foto's zien dat het kan :D
     

Deel Deze Pagina