bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Weet trouwens nog iemand een andere florum voor een nog wat kleiner makelijker vliegtuig om snel te maken voor mijn neefje wel RC en dat wat makkelijker zoits als een

Slow stick [media=youtube]XczuFkACJSk[/media]

dit lijkt me een leuk model voor mijn neefje of iets in de buurt

Laatst bewerkt door een moderator:
pff, valt nog mee met dat ding. gisteren een wedstrijd met de dlg in nijmegen, dlgtje van 130 gram ging harder achter uit :lol:

Hey
Ik heb nog een paar foto's gemaakt vandaag :P

339668923.jpg

339668993.jpg

Ik hoop dat we nog een paar mooie dagen krijgen want gaat hij misschien dit jaar de lucht nog in.

mvg Rick

Hoi Robert,

ik ben met een aantal clubleden een keer op een rustige zondagmorgen op een industrieterrein gaan vliegen en daar kwamen we een mooie watervlieglocatie tegen.

Aangezien ik watervliegen toch al geweldig vond, had ik eerst het idee om mijn electro pipertje van een paar floats te voorzien. Gebeurt wellicht ook nog wel een keer, maar vond het een beetje zonde om dat kistje er gelijk aan te wagen.

Toen Dirk (ja die van de Mothjes) bij ons kwam indoorvliegen had ie z'n mini-Citbaria ook bij zich en toen herinnerde ik me jouw draadje en het topic op RCG ineens :)

Ik had nog wel wat China-spul liggen wat bruikbaar zou zijn dus ik ben er een aantal weken aan begonnen, zal het verslag even hier neer zetten.

Vanwege mijn beperkte vliegskills (tijdelijk mag ik hopen ...) wilde ik niet gelijk met een heel serieus toestel gaan watervliegen. Deze Depron plannen leken me een mooie opstap.

Dit model wordt gebouwd met een full fuse zoals de Amerikanen zeggen, Ik vind zo'n volle romp toch wat meer hebben dan een Flat Out. Verder is het natuurlijk wat makkelijker om je electronica weg te werken ;)

Dit voorbeeld neem ik als uitgangspunt:
Citabria_floats.jpg

Deze is ook wel leuk:
Decathlon1.jpg

Nou wil ik wel dat m'n vliegtuigen er een klein beetje uitzien, dus ook een Depron model moet een kleurtje krijgen. Ik ben van start, eerst de kleur wit maar eens aangebracht:
IMG_2878.jpg

Alvast een beetje rood erbij, doet het ook wel leuk. Het stabilo en kielvlak zijn natuurlijk een priegelwerk ...
IMG_2879.jpg

De rest van de romp moet natuurlijk ook een beetje kleur krijgen ... en dat gaat best snel hoor met de roller :)
IMG_2880.jpg

Alle andere delen zijn ook reeds uitgesneden, moeten ook wat kleur krijgen. Wordt vervolgd ...

Grtz,
Menno

Vervolg deel van de bouw:

Het verfwerk is bijna klaar ...
IMG_2882.jpg

Volgende stap is samenstellen van de romp. Ik maak een geprofileerd stabilo / kielvlak, net als bij mijn Infineon. Dit doe ik omdat ik het oorspronkelijke plan niet mooi vind, daarin wordt het kielvlak en richtingsroer samengesteld uit 2 x 6 mm :( Ik heb dus het kielvlak taps toe laten lopen van 2 x 6 naar 2 x 3 mm en het richtingsroer gemaakt uit 2 x 3 mm depron, taps toelopend naar 2 x 1,5 mm. Helaas betekende dat een flink beetje schuurwerk :(

Wordt vervolgd.

Grtz,
Menno

Vanavond nog een kleinigheid gedaan, dus hier wat plaatjes van mijn nieuwe waterkipje in aanbouw :)

Eeehh foutje ? Nee, gewoon een hele berg accu's ... met daaronder een richtingsroer wat ligt te drogen :)
Het roer is samengesteld uit twee plaatjes van 3 mm depron, wat ik weer taps heb geschuurd. Ik heb tussen deze twee plaatjes CA scharnieren gebruikt.
IMG_2883.jpg

Hier wordt het stabilo samengesteld ... dit is op dezelfde wijze gebouwd als hierboven is beschreven.

Op deze foto kan je goed zien dat de plaats waar de CA scharnieren komen al is afgetekend.
IMG_2884.jpg

Na wat droogtijd ziet het er dan zo uit:
IMG_2885.jpg

Dan maar eens aan de reeds geschilderde romp begonnen. Ik heb de plaats waar de "Center Fuse Joiner" moet komen eerst aan de binnenzijde afgetekend.

Zo houdt je gemakkelijk in de gaten of alles een beetje uitgelijnd blijft.
Oh ja, Center Fuse Joiner is een moeilijk woord voor een stukkie schuim waarmee je de twee rompzijden aan elkaar verbind ;)
IMG_2886.jpg

En als het dan vast zit, begint er een vorm te ontstaan ...
IMG_2887.jpg

Dat was het dan wel weer ... wordt vervolgd.

Grtz,
Menno

Hoi,

Dit zijn de floats die er onder kunnen, ik kijk nog even op internet of er nog wat mooiers is te vinden, maar ze zouden kunnen voldoen.
floats.JPG

Hier staat een topic op RCG met de tekeningen en foto's van de bouw.

De volgende ronde, weer wat gedaan dus plaatjes:
Even passen en kijken hoe het er uit ziet.
IMG_2888.jpg

Stabilo & kielvlak even in elkaar gezet om te passen. Hhmmm, ben twee dingen vergeten ...
IMG_2889.jpg

Even de zijden van het stabilo afronden ... :cry: Had ik natuurlijk gelijk na het lijmen en VOOR het schilderen moeten doen :evil: Nu moet de kwast er nog een keer aan te pas komen.
IMG_2894.jpg

Nou het open ruggetje maar eens wegwerken ... het in te lijmen deel met de fohn even krom gezet.
IMG_2914.jpg

Het begint er op te lijken, had nog iets netter gekund maar ben niet ontevreden :wink:
IMG_2915.jpg

Eerst de voorzijde van het kielvlak maar eens netjes bij elkaar krijgen en verlijmen ...
IMG_2912.jpg

Nog eens beetje passen en meten, oh ja ... de elevator bestaat uit twee delen. Stripje carbon ertussen gelijmd en een uitsparing maken in het richtingsroer. Alle roeren zijn met CA scharnieren tussen het dubbele 3 mm depron gelijmd.
IMG_2913.jpg

Toch een geinig kistje :)

Grtz,
Menno

Hoi,

hoewel het geen weer is om te (water)vliegen, ben ik toch maar verder gegaan aan m'n toekomstige waterkipje :)

De rompzijden zijn nu allemaal verlijmd aan de centre fuse joiner.
IMG_2916.jpg

De servootjes zitten inmiddels in de uitsparingen, ik heb er 0,6 mm liteply stripjes in gelijmd. De servootjes zitten daar in vast geschroefd.
IMG_2919.jpg

Even passen en meten met het stabilo, ligt mooi recht in de uitsparing en is uitgelijnd met de romp. Epoxy ertussen en de boel zit vast ...
IMG_2921.jpg

Als tenslotte het richtingsroer aan het kielvlak is bevestigd, ziet het er best aardig uit :) Het oorspronkelijk plan had een richtingsroer van 2 x 6 mm = 12 mm :? Geen gezicht natuurlijk !
IMG_2922.jpg

De 1 mm verenstalen stuurstangen lopen door geleide buisjes.
IMG_2923.jpg

De aansturing van het hoogte- en richtingsroer:
IMG_2924.jpg

Dan maar eens verder met de vleugeldelen. Eerst alles op maar gesneden, daarna moeten we er met de schuurlat even langs om alle zijden af te ronden:
IMG_2926.jpg

Vervolgens zetten we het kleurenschema even uit:
IMG_2928.jpg

Na twee lagen verf begint het er op te lijken, maar het dekt nog steeds niet :(
IMG_2931.jpg

Als ik delen verf, wordt ik altijd ongeduldig, die droogtijden he ;) Ik ben uit frustratie maar eens aan de drijvers begonnen. Alle onderdelen uitgesneden uit 6 mm depron en uitgelegd, zo kan ik mooi zien hoe een en ander in elkaar moet:
IMG_2932.jpg

De drijver wordt ondersteboven gebouwd. De toplaag wordt op de bouwtafel gelegd, zo bouw je natuurijk mooi recht. Op de toplaag heb ik wat accu's gelegd om de boel te fixeren, daarna lijm je de ribben op de toplaag. Dit alles heb ik met foam safe CA gelijmd.
IMG_2933.jpg

Daarna kan de eerste zijkant er in worden gelijmd, dit heb ik met epoxy gedaan om alvast te werken aan de waterdichtheid:
IMG_2935.jpg

Tweede zijkant er in gelijmd:
IMG_2936.jpg

De fohn van m'n liefje er maar eens bijgehaald om de indekking van de ronde voorzijde makkelijker te buigen:
IMG_2938.jpg

en ja hoor een van de drijvers is klaar :)
IMG_2939.jpg

Wordt vervolgd ...

Grtz,
Menno

Hoi,

ik heb nog niet gezocht op internet, maar even een vergelijk met twee foto's geven wel een aardig beeld over de grootte van de drijvers en de verhouding met het vliegtuig.
Als ik onderstaande foto's vergeljk, lijkt het me dat de grootte niet echt uit de pas loopt ?

Model:
IMG_2942.jpg

Voorbeeld 1:
Citabria_floats.jpg

Voorbeeld 2:
SE-GEV-ScoutSmaller.jpg

Iemand andere ideeen ?
EDIT: Inmiddels een speurtocht gehouden en wat wijzer geworden.
Ik vroeg me af hoe de drijver t.o.v. de vleugel zou moeten worden gemonteerd. Gewoon 0 graden of een bepaalde hoek ?

Modelbouwforum, Berto:
" Een "standaard" regel is dat de bovenzijde van de drijvers gelijk staan met het stabilo (beide dus op 0 graden). "

Verder stond de vraag betreffende de maatvoering nog open. Een topic op modelbouwforum leverde het volgende antwoord (van Ger Kovacs) op:
" Stelregel 1 : drijvers 80% van de romplengte.
Stelregel 2 : drijvers minimaal 15% of 10 cm van de drijver-lengte vóór de propeller houden.
Stelregel 3 : inhoud drijvers minimaal 2X het draagvermogen van het gewicht van de kist.
Stelregel 4 : de 'step' van de drijver op het loodrechte punt onder het zwaartepunt houden.
Stelregel 5 : geef de trust van de motor minimaal 3 graden up-trust ten opzichte van wat de 'bouwtekening' aangeeft, om het werkelijke zwaartepunt te compenseren, ten opzichte van de prop trust line.
En last but not at least, maak ze zo licht mogelijk, als het effe kan volledig van b.v. gelamineerd balsa. "

Stelregel 3 behoeft enige uitleg, draagvermogen wordt o.a. bepaald door het volume van de drijvers.

Een stelregel m.b.t. volume is: 1000 cc volume per kilo vliegewicht.
Bovenstaande regels heb ik in het boekje "Bouwen aan R/C bestuurde modelvliegtuigen" van J.J. Melchior (wat ik eens op ebay kocht voor een paar euro) nagezocht en worden daar bevestigd.

Tevens heb ik een paar Duitse sites geraadpleegd, het verhaal wordt ook daar onderschreven.

Lijkt me dus dat ik de tweede drijver kan gaan bouwen en de set kan gaan afwerken :)

Of zie ik iets over het hoofd ?

Grtz,
Menno

Hoi,

dank je. Je zult wel denken wat gaat dat ineens in een sneltreinvaart :)
Ik was er een weekje of twee aan bezig, toen ik bedacht dat ik het verslag ook wel hier kon plaatsen ...

Alle twee de drijvers zijn gebouwd, ik heb nu een setje:
IMG_2943.jpg

Om ze zeker weten waterdicht te krijgen wil ik ze eigenlijk een (dun) laagje epoxy geven. Iemand een idee hoe dit mooi dun aan te brengen is en hoe ik epoxy kan verdunnen ?

Grtz,
Menno

Hoi,

nou, dit zijn echt de laatste vorderingen vanavond, dus nu zal het weer even duren (paar daagjes) voordat er weer vooruitgang in zit :)

Paar stapjes verder met de Citabria en de floats.

De floats zijn inmiddels geschuurd en bijgewerkt.
Ik doe er even een experimentje mee, hier en daar zat nog een naadje en ik wilde de zaak waterdicht en glad hebben.
Kijk, vooraan zitten een paar naadjes.
IMG_2956.jpg

en nu ziet het er een stuk strakker uit en zijn de naadjes dicht.
IMG_2963.jpg

Dit spul heb ik er voor gebruikt ... kreeg een keer een tip om dit als balsa vuller te gebruiken.
Zeer licht (is een soort schuim) en makkelijk schuurbaar :)
IMG_2964.jpg

Daarna ben ik verder gegaan met een tip van clubgenoot Dennis, omdat ik houtlijm in huis had en wat andere middelen niet. Kan hooguit een paar drijvertjes verknoeien, een paar nieuwe maak je in een kwartiertje :)

De houtlijm heb ik sterk verdund (gewoon met water) en breng ik met de roller op:
IMG_2969.jpg

De vleugel (hier nog in twee delen) heb ik inmiddels voorzien van tape aan de neuslijst, tevens zijn de vleugelhelften gebogen (undercamber).
IMG_2967.jpg

De vleugeldelen zijn inmiddels met voldoende v-stelling aan elkaar gelijmd met 5 min epoxy. Ik heb 8 cm V-stelling aan de tip toegepast.
IMG_2968.jpg

Kan het niet laten, even een totaalplaatje ...
IMG_2970.jpg

Als de Citabria lekker vliegt en leuk is om mee te watervliegen komt er een aileronvleugeltje. Dit wil ik opbouwen uit ribben en indekken met 3 mm depron. Maar dat is voor later ...

Wie heeft er nog een goede tip hoe ik een paar struts kan maken die makkelijk zijn af te nemen ?

Ik heb nog geen idee hoe ik de bevestiging een beetje simpel kan houden ... ;)

Wordt vervolgd ...

Grtz,
Menno

hoi menno
ziet er goed uit! leuk schema ook, lekker orgineel :lol:
als je nog niet veel ervaring hebt let dan goed op de uitslagen op je rudder. daar kan ie heel fel op zijn. ennuh afneembare struts?? ik heb dat gedaan door een stuk draadeind van 2mm met aan beide uiteinden een kwiklinkje. oud servoarmpje met ca ind de vleugel verwerkt en het werkte super.

let bij dit filmpje op de vleugels bij de looping:
18A-FSaqnbA[/media] - depron trainer speed 400

zonder de struts was dit nooit goed gegaan. gewoon de draadeind op deze versie. welke servo's heb je erin? de HXT500 van HC? lijkt me een goede keuze. ik had de 4.5 grams van bidproduct erop en die leverden ook genoeg kracht.

Hee Menno,

Ziet er goed uit! Ik heb een tip voor de drijvers, in de FMT van september staat een bouwverslag van depron drijvers tot 500 g. Ik weet zo niet wat de jou Citabria gaat wegen maar denk dat die drijvers perfect zijn.
Op de site van FMT heb ik de tekeningen voor je gevonden:

Depron-Schwimmer

De drijvers zijn niet zo recht-toe-recht-aan als de jouwe, als je wil kan ik de bladzijdes van het bouwverslag scannen.

Groet,

Freek

Back