bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Zo ik was ook ooit is begonnen met het maken van dit vliegtuig.
Maar nu is het dan toch ook af...

Heb alleen even een vraag, kan je motor domp ook te groot zijn??

Ik weet niet precies hoe groot de hoek (4 graden???) is maar ik had het uitgetekend, en nu het dus zit vind ik hem vrij groot........
Zou ik het moeten aanpassen of zal het zo vliegen?

Ik heb hem nog niet gewogen maar denk dat hij +- 320 gram weegt met een 3 cellen lipo van 1000Mah, 1300kv motor met een 9/4.7 prop..

Zo ik was ook ooit is begonnen met het maken van dit vliegtuig.
Maar nu is het dan toch ook af...

Heb alleen even een vraag, kan je motor domp ook te groot zijn??

Ik weet niet precies hoe groot de hoek (4 graden???) is maar ik had het uitgetekend, en nu het dus zit vind ik hem vrij groot........
Zou ik het moeten aanpassen of zal het zo vliegen?

Ik heb hem nog niet gewogen maar denk dat hij +- 320 gram weegt met een 3 cellen lipo van 1000Mah, 1300kv motor met een 9/4.7 prop..

Lijkt me veel,
maar zou wel kunnen..
De domping van de Minium is nog véél meer...

Btw: Ik zie dat je een SF prop van hobbycity gebruikt? Balanceer die maar eerst goed, voor je motor eraf vliegt :)

Vandaag maiden gemaakt vliegt echt SUPER! allen de vleugels mogen wat steviger vast ik zal straks wel een filmpje plaatsen het lijkt nu net een vogel :)

Motordomp 4 tot 5 graden en 2graden naar rechts is goed om te beginnen.
Zo te zien zit je daar ongeveer op alleen nog wat naar rechts.
Doe je minder dan steekt hij met wat gas gelijk zijn neus omhoog en dat vliegt heel lastig zeker in ongetrimde toestand.;)

Laatst bewerkt:
Lijkt me veel,
maar zou wel kunnen..
De domping van de Minium is nog véél meer...

Btw: Ik zie dat je een SF prop van hobbycity gebruikt? Balanceer die maar eerst goed, voor je motor eraf vliegt :)

Ziet er uit als te veel he ?
Ik ga het toch proberen....

En die prop........ dat is een ramp, ben al bezig geweest maar hij is nog niet goed.
Maar ik zal hem er nog af halen en hem goed balanceren.

CDromflyer, ik heb hem een beetje naar rechts staan is alleen niet goed te zien op de foto.

Ziet er uit als te veel he ?
Ik ga het toch proberen....

En die prop........ dat is een ramp, ben al bezig geweest maar hij is nog niet goed.
Maar ik zal hem er nog af halen en hem goed balanceren.

CDromflyer, ik heb hem een beetje naar rechts staan is alleen niet goed te zien op de foto.

Idd,
gewoon proberen en zien hoe hij vliegt.
Die props zijn idd slecht uitgebalanceerd, heb er zelfs al moeten balanceren door er epoxy op te smeren enzo.

Piet

Idd,
gewoon proberen en zien hoe hij vliegt.
Die props zijn idd slecht uitgebalanceerd, heb er zelfs al moeten balanceren door er epoxy op te smeren enzo.

Piet

Dat gaat wel ver dan...... epoxy er op.
Nou ja anders koop ik wel een keer een gws propje, die zijn wat beter gebalaceerd.

En morgen ga ik het proberen :D

En jawel hij vliegt!!

Wel met wat hulp want dat kan ik wel gebruiken :D
Beetje meer gewicht er in vertelde iemand me...
Maar verder was hij gewoon goed, motor domp was ook okee.

Dus dat wordt even een andere motor er op want met dit ding vlieg ik bijna constant vol gas.
Andere accu voor het gewicht en vermogen :P

Ik ga beginnen aan dit vliegtuig maar nu is mijn vraag: wat is nu uiteindelijk de beste setup? En in de handleiding is hij gemaakt met een brushed motor. Hoe moet ik dit doen, welke wijzigingen moet ik aanbrengen voor een brushless motor?
Dit is mijn eerste vliegtuig dus ik heb een beetje hulp nodig ;)

Mvg, Thibault

En jawel hij vliegt!!

Wel met wat hulp want dat kan ik wel gebruiken :D
Beetje meer gewicht er in vertelde iemand me...
Maar verder was hij gewoon goed, motor domp was ook okee.

Dus dat wordt even een andere motor er op want met dit ding vlieg ik bijna constant vol gas.
Andere accu voor het gewicht en vermogen :P
Dat is mooi gefeliciteerd.:D

Meer gewicht is alleen goed als je vermogen en ruimte genoeg hebt en streeft naar wat minder wind gevoeligheid.;)

Wat is je setup.
Welke motor Kv prop gewicht vliegklaar spanw accu regelaar.:confused:

Ik ga beginnen aan dit vliegtuig maar nu is mijn vraag: wat is nu uiteindelijk de beste setup? En in de handleiding is hij gemaakt met een brushed motor. Hoe moet ik dit doen, welke wijzigingen moet ik aanbrengen voor een brushless motor?
Dit is mijn eerste vliegtuig dus ik heb een beetje hulp nodig ;)

Mvg, Thibault
Dat hangt af van de grootte en het gewicht.
Hier kan je vast zoeken naar een setup.
Brushless is beter en voor de kosten hoef je het niet te laten.
RCtechnics Internet Store
Veel lezen in beginners forums.
wat-het-beste-borsteloos-lipo-beide

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben op deze setup gekomen:

lipo: RCtechnics Internet Store
motor: RCtechnics Internet Store
(de andere versie was uitverkocht)
speed control: RCtechnics Internet Store

Nu heb ik nog een vraag hoe ik deze motor moet mounten op dit vliegtuig aangezien ik denk dat het tussenstuk voor de brushed motor te veel naar binnen staat. Of moet ik wachten met het tussenstuk erin te lijmen tot ik mijn motor heb? Ook heb ik al een paar keer gezien dat de motor een beetje schuin gemonteerd word kan ik daar wat uitleg over krijgen? En heeft die winkel rctechnics een beetje een goede reputatie en verzendtijd?
Sorry voor al deze vragen maar daar dient een forum voor nietwaar? :D

Mvg, Thibault

ik heb hem zelf nog niet gebouwt, dus ik kan je niks vertellen over domp enz. maar ik kan wel zeggen dat rctechnics een goede site is, snelle levertijd en heel vriendelijk

Dat is mooi gefeliciteerd.:D

Meer gewicht is alleen goed als je vermogen en ruimte genoeg hebt en streeft naar wat minder wind gevoeligheid.;)

Wat is je setup.
Welke motor Kv prop gewicht vliegklaar spanw accu regelaar.:confused:

Hij is nu iets meer dan 300 gram met een 24 grams 1300kv motortje van Hobbycity, en dacht dat er een 9/4.7 opzat.
Span is volgens tekening en volgens mij is dat 1 meter.....
En een 3 cells 1000MAh LiPo, en dat vind ik toch te krap vlieg nu bijna altijd vol gas.

Ga er denk een fietsbel (met pasende regelaar) opzetten met een wat grotere prop en accu, dan zal het wel lekker vliegen ook met wat wind.

Met de setup die er nu op zit bouw ik wel een shockflyer :)

Hij is nu iets meer dan 300 gram met een 24 grams 1300kv motortje van Hobbycity, en dacht dat er een 9/4.7 opzat.
Span is volgens tekening en volgens mij is dat 1 meter.....
En een 3 cells 1000MAh LiPo, en dat vind ik toch te krap vlieg nu bijna altijd vol gas.

Ga er denk een fietsbel (met pasende regelaar) opzetten met een wat grotere prop en accu, dan zal het wel lekker vliegen ook met wat wind.

Met de setup die er nu op zit bouw ik wel een shockflyer :)

Wat is een fietsbel? En ik dacht er een 600 mah lipo in te doen ivm het gewicht laag te houden. Of kan dit vliegtuig veel zwaardere accu's "dragen"?

een fietsbel? dat is zo'n ding op je fiets, om mee te bellen:)

nee grapje, een fietsbel motortje is een bepaalt soort motortje zoals deze:
id_318.jpg

Back