bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

MarcelB zei:
hmm... de maiden op een 'echt modelvliegveld' ... 8)
Kom naar Odoorn! als je mij pb't dan neem ik wel even de camera mee :wink:

weet jij toevallig wat het lidmaatschap kost??? ik kan het niet vinden op de site :D

cdrom flyer zei:
Ik denk dat hij je eerst wil zien vliegen. :mrgreen:

het enige wat ik aan vliegervaring is heb ik op fms met mijn zendertje :lol:
maar ik heb wel al op de site gezein dan marcel les geeft........ :D

hmm... ben bang dat FMS niet genoeg is om he mooie Piper heel te houden :roll:
Heb je met FMS links of rechts gebruikt om 'gas te geven' ?

Die lidmaatschap hoef je nog niet over na te denken, dat komt nog wel, kom eerst maar eens een keertje buurten/vliegen/informatie vragen.

m.vr.gr.
Marcel

MarcelB zei:
hmm... ben bang dat FMS niet genoeg is om he mooie Piper heel te houden :roll:
Heb je met FMS links of rechts gebruikt om 'gas te geven' ?
ik vlieg met mode 2 (gas links), maar fms is niet echt realistisch, ik zat een keer met een x-twin op 12.5 km hoogte :lol:

Voor mij is het wachten op de wat minder wind voor de maiden. Heb een Robbe Equalizer/balancer gekocht en een 2S 20C 1000mha HiModels accu. Laden ging perfect en alles werkte naar behoren. Heb al 1x geprobeerd te vliegen met ongeveer BF3 a 4, en er is niks kapot gegaan. Vliegtuig weegt nog geen 400 gram en werd dus meegenomen door de wind maar wist steeds recht neer te komen 8) Fijn vliegen was het niet want het was steeds corrigeren. Heb het dus ook maar 1x geprobeerd. Hoop dat het komende week wat minder hard zal waaien, want heb nu ondervonden dat het toch echt niet harder moet zijn dan BF2.

De maiden is gemaakt: :D :D 8O :D

Heb ruim 10 minuten gevlogen, zonder enige crash. Het was rustig weer en hij had geen last van de wind, behalve met wat hoge vlagen. Hij vloog nog niet perfect, maar voor de eerste keer met een vliegtuig gevlogen te hebben zeker geslaagt. Heb 2x een test landing gedaan zonder crash, en een zachte plof 8O Hij vloog nog een klein beetje op zijn staart dus het gewicht nog wat naar voren, en de richtingsuitslag wat verminderen.

Op naar de volgende avond! :D

Whoppaaaa, weer een verslaafde erbij, Feli met je succesvolle Maiden...

Als je nu een paar keer gevlogen hebt dan merk je dat het zo leuk is dat wanneer je wel crashed
dan is er een verborgen stemmetje dat je blijft vertellen dat je een nieuwe moet bouwen :D :D

Ik controleer de spanning van de accu altijd voor ik hem op berg voor de volgende vlucht.
Dat geeft grove indicatie van de laad toestand en helpt je te bepalen hoe lang je veilig kunt vliegen zonder je lipo te mollen.
Natuurlijk heeft de ESC een cutt off spanning maar daar wacht ik niet op en ga op mijn gevoel af.
Je merkt na wat ervaring hoeveel je vermogens afname axeptabel is.
Resteerd er na de vlucht nog ongeveer 7.3V bij 2 cellen onbelast dan is het grootste deel van de lading gebruikt en zit je nog niet op de rode streep. :)

Omdat ik een vrij sterke motor heb, hoefde ik steeds maar half gas te vliegen en af en toe vol gas. Niet te lang half gas natuurlijk voor het uitbranden van de regelaar te voorkomen. Op een gegeven moment kon ik continu vol gas vliegen, waardoor ik begon te merken dat de accu in capaciteit af nam. Na nog een paar rondjes gevlogen te hebben ben ik gestopt, en heb ik de lipo weer vol geladen, dit omdat ik dan zeker weet dat hij niet te ver in spanning zakt waardoor de accu kapot gaat. Volgende keer zal ik is meten hoeveel er nog in zit na het vliegen, dit is simpel te controleren omdat ik een computer lader heb die aangeeft wat er in zit als je hem aansluit.

Halfgas vliegen kan geen kwaad want het werkt niet zo als in goedkope RC speelgoed autotjes.
Daar zit een regelweerstand in die de helft van het opgenomen vermogen in warmte om zet bij half gas.
Een moderne regelaar werkt met stroom pulsen waardoor de motor vele malen per seconde aan en uit geschakeld wordt.
Simpel gezegd staat je motor dus bij half gas voor 50% van de tijd uit en 50% aan.
Vertrouw je het niet zet dan je vliegtuig op de grond zodat je kan voelen of de regelaar warm wordt en geef een tijdje half gas.
In ieder geval zorgen dat de prop de regelaar goed koelt.
Ik weet niet wat voor regelaar je hebt maar die zal wel meer aan kunnen als je stroom bij vol gas. :)
Ik heb nog nooit een regelaar op geblazen terwijl ik voor 80% half gas vlieg.
Mijn regelaar is echter wel over bemeten. :wink:

Heb nog een keertje gevlogen alleen stond er wel wat veel wind maar geen schade gevlogen en het ging erg goed :D . Heb eventjes gekeken voor het opladen hoeveel er nog in zat en er zat 7,4V in. Ik vlieg met een 12A fly brushless regelaar van RCtechnics :wink:

Met 7.4V heb je een waarde waar ik ook vaak op uit kom als ik stop op een moment dat ik duidelijk vermogens afname constateer.
Met een 12A regelaar kom je bij volgas normaal niet aan het maximum van de regelaar maar als je niet weet wat de stroom is zou ik maar eens controleren hoe warm hij wordt. :wink:

Maurits zei:
Als vanavond het weer het toelaat zal ik een filmpje maken van hoe hij vliegt, want nu waait het erg hard.

gefeliciteerd met je maiden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! nu nog filmpjes!!! mijn accu's zijn nog steeds niet binnen :cry: dus als ze er volgende week nog niet zijn wil ik de bestelling afzeggen en lipo's bestellen via internet. ik wordt hier namelijk een beetje pissed off van ! :evil: :evil:

Heb nog geen filmpje kunnen maken, vliegen daarentegen ook niet door de harde wind. Deze wind geven ze de hele week aan dus ik zal geduld moeten hebben, maar plannen voor een nieuw vliegtuig na dit vliegtuig zijn er al. Heb deze al vrij goed onder de knie, en ga misschien een simpele laagdekker bouwen, maar zoals ik al zei, dit zijn nog plannen :wink:

Back