bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Mooi model CDrom Flyer en leuk dat het goed is gegaan. Vanavond nog een accu gevlogen met heerlijk weer, kwam er een Chinook op een hoogte van ong. 4 meter over. Mensen die toekeken vroegen of ik die ook bestuurde, wat een geweld :lol: Maar wat zou de maximale grootte zijn dat je met dit vliegtuig kan gaan in depron, zodat het niet slap wordt en er te veel verstevigt aan moet worden. Een span van 1,50?

Toen ik een bus overgebleven verf zag staan kon ik het niet laten, en heb hem dus even snel in een kleurtje gespoten voor de aardigheid. Ook heb ik er een test-landingsgestel ondergezet om te kijken hoe dat gaat, maar het zal een stuk lastiger landen zijn. Eerst deed ik dat altijd in hoog gras waar je gewoon rustig aan kwam vliegen en hem liet vallen.

Ben een beetje aan het rondneuzen voor een 2e vliegtuig met leuke setup, maar nou was ik vandaag op een club waar ze aan het vliegen waren en kwam ik een leuke Messerschmidt tegen die blijkbaar ook maar op 3 kanalen vliegt. Hoogte/rolroeren en het gas. Heeft iemand enig idee van welk merk deze is en heeft iemand een link + prijs?

Fototje:

voor mijn decathlon moet ik eerst een nieuwe romp bouwen. ik heb inmiddels al een e-zwever RTF liggen en ik den dat ik hiermee eerst maar eens vlieglessen ga nemen. dan komt die decathlon wel weer.

rompje bouw je toch in een ruim uurtje man, maar dan natuurlijk niet zo mooi afgewerkt en gespoten zoals je vorige natuurlijk.

robert14 zei:
voor mijn decathlon moet ik eerst een nieuwe romp bouwen. ik heb inmiddels al een e-zwever RTF liggen en ik den dat ik hiermee eerst maar eens vlieglessen ga nemen. dan komt die decathlon wel weer.
Nieuwe romp is zo gebeurt maar je blijft nog steeds bij de zelfde set up dus met speed 400?
Vlieglessen is ook nuttig.
Er gaat niets boven een piloot die je op weg helpt maar dan moet er wel een in de buurt zitten.

Maurits zei:
Ben een beetje aan het rondneuzen voor een 2e vliegtuig met leuke setup, maar nou was ik vandaag op een club waar ze aan het vliegen waren en kwam ik een leuke Messerschmidt tegen die blijkbaar ook maar op 3 kanalen vliegt. Hoogte/rolroeren en het gas. Heeft iemand enig idee van welk merk deze is en heeft iemand een link + prijs.
Aileron of richting roer werkt allebij goed en doen hetzelfde op een andere mannier.
Alleen voor het acrobatische werk wordt 4 kanalen belangrijk.
Ik kan nu zo ongeveer lezen en schrijven met mijn STC met 2 motoren incl kort hooveren daarom nu bezig met een Bling Bling van 80 cm spanw die ergens in de buurt van 150gram zal gaan wegen.
Moet relatief makkelijk te vliegen zijn.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=45375&highlight=bling

Als je ervaring hebt met balza bouwen zal dat wel lukken maar hij mag niet veel zwaarder worden.
Maar omdat je dit vraagt heb je waarschijnlijk weinig of geen ervaring en kan je beter de beproefde methode aan houden. :)

cdrom flyer zei:
Als je ervaring hebt met balza bouwen zal dat wel lukken maar hij mag niet veel zwaarder worden.
Maar omdat je dit vraagt heb je waarschijnlijk weinig of geen ervaring en kan je beter de beproefde methode aan houden. :)
hahaha, je hebt gelijk hoor ;)
heb wel wat modelbouw ervaring, alleen dan met auto's en boten, dus ik hou me gewoon aan wat er gezegd wordt ;)

Als het je eerste poging is een vliegtuig te bouwen en te vliegen dan is de platte romp het beste omdat minder luchtweerstand heeft lichter is en simpeler te bouwen is.
Het gaat immers alleen om vlieg ervaring te krijgen. :wink:
Het is zo als je gezien hebt aan mijn 2 motoren versie ook met 3mm goed te doen.
Die vliegt afgezien van de opstart probleempjes echt bijzonder makkelijk voornamelijk omdat hij zo licht is. :)

Omdat ik op zoek ben naar een iets groter en zwaarder vliegtuig met rolroeren en bouwen zelf leuk vind, ga ik er eentje van balsa maken.
Ik ga de tekeningen met 30% vergroten en kom dan op een spanwijdte van 136,24 cm. De diktes waarin balsa verkrijgbaar zijn weet ik niet zo, maar ik denk dat ong. 0,6cm voldoende moet zijn.Wat voor setup moet ik dan ong. hebben? Ik zoek zelf eigenlijk iets met 6 cellen Sub-C en bijv. een Machibu 540 direct drive o.id en 15 a 20 grams servo's.

Iemand ook enig idee waar ik goedkoop balsaplaten kan krijgen, dus niet die kleine plaatjes?

Balsa is meestal in plankjes van 10X100cm tekoop en duurder als depron.
Ik wil je niet om praten maar heb je al eens gedacht aan beide matrialen te gebruiken.
Ik heb daar leuke ervaringen mee en ik ben van plan dat meer te gaan doen. :)

Even over de volledig balsaversie; hoe kan ik dan het beste de volle romp maken? Neem aan dat de hoogte van de romp hoger is dan 10cm waardoor ik de plaatjes als het ware op moet gaan stapelen, wat met niet echt stevig lijkt. Dat balsa duurder dan het depron is maakt niet zo veel uit.

Over de mix met depron en balsa; welke delen maak je dan balsa en welke depron?

Maurits zei:
Even over de volledig balsaversie; hoe kan ik dan het beste de volle romp maken? Neem aan dat de hoogte van de romp hoger is dan 10cm waardoor ik de plaatjes als het ware op moet gaan stapelen, wat met niet echt stevig lijkt. Dat balsa duurder dan het depron is maakt niet zo veel uit.

Over de mix met depron en balsa; welke delen maak je dan balsa en welke depron?
Voor de balsa versie moet je je eerst verdiepen in de bouw methodes met balsa.
Je kunt kiezen tussen een doos constructie of spanten constructie.
Ook daar over is op internet van alles te vinden.
Wat betreft de mix met depron en balsa.
De vleugel kan je b.v.van 3mm depron maken maar dan een vol profiel.
Om de vleugel sterker te maken maak je een ligger van balsa 1mm.
De romp kan je ook 3mm depron maken en dan afdekken met 1mm balsa.
Ik noem zomaar wat op maar dat zal je dus zelf moeten uitvinden.
Er gaat in ieder geval val meer tijd in zitten als met depron. :wink:
Dit is een voorbeeld van een platte romp versterkt met 1mm balsa aan beide kanten.
Sterk en erg licht.

Back