Bouwverslag - Dizzy Bird (Depron Helingzwever)

Hallo,

ik was opzoek naar een leuke makkelijk van depron te bouwen hellingzwever. ik heb bij hier op het forum naar tekeningen gevraagd en kwam toen uit bij de Dizzy Bird. Op verzoek van enkele leden van het forum komt hier een bouw verslagje van mn helingzwever. hij is nu bijna af, maar toch, ik kan altijd nog wat foto's en info plaatsen.

link naar de tekening.

ik zal de foto's in groepjes van ongeveer 3 foto's per post doen. ze zijn met mn telefoon gemaakt. vandaar de niet alte goede kwaliteit

foto's:

SP_A0330.jpg

hier heb ik de vleugel uit geknipt nadat mn vader hem op z'n werk heeft vergroot. je kan de tekening in losse a4tjes uitprinten maar daar had ik geen zin in.

SP_A0331.jpg

SP_A0332.jpg

hier 1 vleugel uitgesneden.

meer foto's in volgende post

deel 2 van de foto's

SP_A0335.jpg

de liggers vast gelijmd met epoxy.

SP_A0336.jpg

als je goed kijkt, zie je dat ik de ligger op de vleugel gelijmd heb. maar er moet nog een plaatje depron tussen. dat was ik vergeten dus kon ik alles weer los breken.

SP_A0338.jpg

hier heb ik een extra ligger vast gelijmd. ik wil op vakantie in zeeland op de duinen gaan zweven. als ik de twee vleugel helften dan alleen met tape vast zet (zoals de bouwbeschrijving) dan kon het wel eens gaan breken als ik lkkr op het strand bezig ben.

meer foto's volgen.

deel 3 van de foto's

SP_A0339.jpg

je ziet hier dat ik het extra stukje depron op de vleugel heb gelijmt. ook zie je hier alle extra liggers op maat gemaakt.

SP_A0341.jpg

vluegels aan elkaar gelijmt met epoxy. je ziet bijna niet dat het twee vleugel helften zijn.

SP_A0342.jpg

hier licht mn setupje dr in.

setup:
2x 9 gr servo's
ontvangertje van rc technics. de goedkoopste.
300 Mah 20C 1cel lipo. had een 2cel lipo gekocht en heb deze uit elkaar gesoldeerd. heb er toen gelijk een zo'n ontvanger kabeltje aan vast gesoldeerd.

meer foto's volgen

Laatst bewerkt:
deel 4 van de foto's

SP_A0344.jpg

foto's van setup

SP_A0347.jpg

ontvanger zonder hoesje. anders konden mn vleugels niet goed dicht gevouwen worden. ik heb er inmiddels een grote krimpkous een klein beetje om mn ontvanger laten krimpen, zodat hij toch wat bescherming heeft.

SP_A0352.jpg

scarnieren heb ik gemaakt van kleine stukjes diskette. je knipt er kleine reepjes van, snijdt wat in in je roer, lijmt het tussen je vleugels(dat kan goed wat die vouwje later toch dicht).

meer foto's volgen

deel 5 van foto's

ben begonnen met het verven. hele vleugel geel, en een zwarte streep er over heen.

SP_A0358.jpg

hier zit afplakband op de vleugel zodat het gele niet zwart word. als je het afplakband direct van de rol op je geverfd(droge) vleugel plakt, en als je dan klaar bent met verven en je het er werr aftrekt, dan heb je heel veel kans dat je verf onder aan het afplakband blijft hangen. plak het afplakband eerst op een oud stukje depron, druk het goed aan, trek het er hard af, dan plakt het veel minder. maar dan moet je als nog voorzichtig je plakband los trekken.

SP_A0359.jpg

SP_A0360.jpg

het ductape voor op de vleugelis om te voorkomen dat tijdens het buigen van mn vluegel de vleugel zou gaan scheuren.

meer foto's volgen

dat ziet er goed uit

mooi geschilderd ook
is dit het toestel die 140 gram weegt vlieg klaar ?
en met zo veel extra liggers ! ik vind hem al tamelijk stevig met de 2 liggers
ik gebruik ook geen schakelaar scheelt in gewicht

veel succes nog en hopelijk is het een beetje deftig weer om te vliegen dit weekend
zodat je hem goed kan testen

tis inderdaad niet duur zo'n zwevertje, en hij is erg makkelijk t bouwen. bij mij zullen ook nog wel een paar vanb zulke zwevertjes komen.
die schakelaar was alen ff om te testen of mn servo's et deden. nu sluit iki mn lipo dr gewoon gelijk op aan en hij weegt +/- 140 gr ja.

Ook leuk voor indoor als ik die filmpjes zie.
Je kunt trouwens ook 4 cellen uit een 9V blokje gebruiken.
1 lipo is te weinig en 2 lipos is te veel spanning voor de meeste ontvangers en servos.;)
Er kan volgens mij nog gewicht van af.
Ik vlieg al met een motorvliegtuig met een 540mAh lipo en een normale budget setup met een vliegklaar gewicht van 125gram.:)

mn ontvanger doet het gewoon in de huis kamer op een 1cel lipo. moet nog een keer de 30 meter test doen met ingeschoven antenne.

heb vandaag mn vleugels dicht gevouwen en op de ligger vast gelijmd met epoxy.

hier wat foto's van hoe de situatie nu is:

SP_A0368.jpg

hoe mn setup in mn vliegtuig zit

SP_A0375.jpg

zo veel mogelijk gewicht op de vleugel

SP_A0373.jpg

luikje voor mn lipotje.

danku,

de onderkant wordt helemaal zwart op de roeren, de wingtips en het werphandvat na. die worden knal geel, net zo als de rest.

foto's volgen.

onderkant is inmiddels helemaal zwart. heeft me zowat 1,5 uur met de kwast gekost. viel me best wel tegen eigenlijk hoelang het verven in beslag neemt. je denkt ik geef em ff een leuk kleurtje, maar neen.....

onderkant is inmiddels helemaal zwart. heeft me zowat 1,5 uur met de kwast gekost. viel me best wel tegen eigenlijk hoelang het verven in beslag neemt. je denkt ik geef em ff een leuk kleurtje, maar neen.....
Idd, die ervaring heb ik ook...
Af en toe airbrush ik wel is wat, kan je nagaan hoelang dat duurt.
Iedere keer een andere kleur, dus schoonmaken:(
Resultaat is wel altijd super strak:-P

hij is helemaal klaar. 10 minuten gelden de laatste wingtip dr op gelijmd. dr moet alleen wat ductape op en nog 5 gram lood voor in. anders is het zwaarte punt niet goed. totaal gewicht schommelt zo rond de 170 gram, komt waarschijnlijk door de extra liggers, de ietwat zwaare ontvangger en een wat verstevigd werphandvat. maar toch.....

fototjes:

SP_A0391.jpg

wat een beautie hé???????????????????

SP_A0392.jpg

ik zat te pielen met de servo draadjes. ik gebruik rvs lasdraadjes van 0,8mm van mn vaders werk. mn vader had het heldere iedee om een kroonsteentje te ontleden, het stukje metaal water in zit in tweeën te zagen en dat als "klemmetje"te gebruiken. werkt erg goed!!

SP_A0393.jpg

bij de wingtip heb ik alles een beetje schuin geschuurt zodat je geen randen ziet.

ik zal nog is wat betere foto's maken als mn zus dr digcam mee neemt. een filmpje van mn maiden (nog niet gehad) komt ook een keertje.

tot zover....

ik zat te pielen met de servo draadjes. ik gebruik rvs lasdraadjes van 0,8mm van mn vaders werk. mn vader had het heldere iedee om een kroonsteentje te ontleden, het stukje metaal water in zit in tweeën te zagen en dat als "klemmetje"te gebruiken. werkt erg goed!!
Even een paar opmerkingen die overdreven lijken maar toch nuttig om te weten.
0.8 mm is net te dun voor de gaatjes in de servo armpjes daarom gebruik ik liever 1mm.
Dat word ook gebruikt om paperclips te maken.;)
Het contact tussen de draadjes in het klemmetje kan storing veroorzaken vooral bij motor aangedreven modellen.
Ik gebruik daarom bamboe sate prikkers in het midden die ik zelf nog dunner maak met een model schaafje en 1mm staaldraad van de modelbouw winkel of paperclips aan de uiteinden.
Als klemmetje gebruik ik 2 stukjes ventielslang bij elke koppeling.
In de lengte kan het dan schuiven als stelmogelijkheid en als meganische beveiliging van de servos maar het is strak genoeg voor de stuurfunctie.;)

ik gebruik 0,8 mm omdat het gaatje in mn 'roerhoorntjes' daarvoor precies groot genoeg is.

dat van die state prikker is wel een goeie. moet ik ook een keertje proberen.

heb vanmiddig ff staan gooie. heel zagjes proberen. en dan steeds harder. kon aleen niet te hard gooien omdat k anders in de boom zou zitten. het veldje bij mij voor is daar net iets te klein voor eigenlijk. heb er wel een filmpje van. die zal ik nog een keertje op youtube zette.

vanavond met mn depron citabria en dizzy bird naar een wat grtoer gras veld geweest. stond een klein beetje wind. ik eerst ff met de dizzy bird. het vliegt leuker en makkelijker dan ik had verwacht. leter was de wind weg en dan merk je echt goed dat zo'n zwever zonder wind niet echt leker vliegt. wachte op meer wind dus...

Back