bouwverslag duwboot

ja het klopt dat de boot nu de 'Alina' heet, we hebben de boot in februari gekocht, hij is gekeurd in Terneuzen, toen was de stuurboord Jastram beschadigt en is bij Schraven gerepareerd, en toen is hij naar Lemmer gegaan
klopt het dat jullie een Franse motor hebben gehad?

ha,

had net (ofja uurtje geleden) antwoord gegeven daarop, maar wel in mijn forum :S en daar staan inmiddels weer meerdere posts bij. Geeft nie. Al sinds ik er ben (eigenlijk 1,5 jaar daarvoor) Hebben me ouders het schip van me opa en oma over genomen. Dus dat is ongeveer 21,22 jaar geleden. Al die tijd staat er al Ora et Labora op. 80x8,20. Er is er maar 1 met zo'n kop zoals wij die hebben kan niet missen :P. Zelf hebben we nooit op een franse motor gevaren en bij mijn weten opa en oma ook niet.

ah ok,

bij mijn weten niet, niet mijn ouders in ieder geval.

jij ook succes met de bouw, ben benieuwd hoe je dat gaat doen met de Jastrams. Modelbouw is toch net een beetje lastiger om alles netjes te verwerken(sturen en aandrijving) maar das juist de uitdaging.

Vriend van me Cor Verdonk, heeft de tekening van de (vroegere) Arjos en is die na aan het bouwen 1:25 maar heeft inmiddels ook hier en daar zijn eigen draai er aan gegeven.

Mij zegt het zo niet veel, maar als je het me vader zou vragen kon je wel eens een heel ander antwoord krijgen, die ken zo'n beetje iedereen uit de vaart, als vriend, of via via.

Zal het hem eens vragen als ik weer met ze bel, zal morgen wel zijn dan zijn ze in Nl stampersgat als goed is

Laatst bewerkt:
Hoi Jeroen,

We hebben elkaar al gesproken over de schottels o.a..
Dit wordt voor jouw nog een uitdaging :)
Zeker daar er minder ruimte is, om alles mooi weg te werken.

Verder een erg leuk en mooi model, ik blijf je topic zeker volgen.
Mocht je verdere vragen hebben betreft men servo-sturing...
Dan hoor ik het wel van je.
Dit is voorlopig nog in test-running zeg maar :)

Succes met de verdere bouw.

afbeelding2d.png

dit had ik in gedachten, alleen moet nog even denken over het laten draaien van de schottel

Laatst bewerkt:
Beste,

Waarom boven geen overbrenging met een tandriem, veel stiller en het scheelt je een haakse overbrening, ver zou ik onderin dat linkse tandwiel weg laten, voegt nl niets toe en de horizontale as verder door laten lopen en op een 2e plek nogmaals lageren.

Verder weet ik niet welke diameter schroef je gaat plaatsen maar een BB900 torque is nogal wat geweld hoor, ik hoop dat je alles sterk genoeg krijgt...

Voor het draaien kan je de buis welke door de romp gaat in een andere buis laten draaien ter hoogte van de romp, uiteraard moe eea wel waterdicht worden.....

Tom

omdat bijna de hele jastram buiten de boot te zien is, en het in het echt natuurlijk ook niet met een riem gaat, dat van dat linker tandwiel dacht ik dat het dan sterker werd, en het worden stalen tandwielen, dus ik denk dat het wel goed gaat met de motoren, en de jastram gaat niet door de boot, maar achterlangs, op de foto is het wel te zien, oja de schroef word in verhouding 5,4 cm, maar ik heb hier thuis 2x 6cm schroeven liggen en ga die dan aftoppen

Laatst bewerkt:
Hoi,

Die motoren zijn veel te zwaar voor waar jij ze voor gaat gebruiken. Het zal eerder rond de speed 600 denk ik liggen. Gebruik net als leen.boers op dit forum een tandriem aandrijving. Dit is vele malen stiller. het zal ook veel minder snel slijten dan de haakse overbrenging van de tandwielen. Wel een mooie tekening trouwens. Voor de aansturing gewoon een servo nemen die er net onder de aandrijving van je tandriem of haakse overbrenging komt. Dit zou ik ook met een riem aandrijven aan je buitenste as. Om geen water via je romp laten lekken zou ik aan de binnenkant een extra buis lijmen die om de buitenste as gaat. Deze ook met keerringen en vet afsluiten!! Dit lijkt mij de beste oplossing op dit moment. en ga niet met volle kracht een beitel langzaam tegen je schroef houden en proberen te draaien want dan vliegen de bladen letterlijk om je oren. Je kan beter met een vijl tegen je schroef laten draaien en het laatste beetje met schuurpapier dat je er om heen houd.

tim

dan de 720BB, die heb ik nu in mijn Hunter en die bevallen best, die riem zal wel kunnen, dan bouw ik er gewoon iets overheen, dan zal ik mijn tekening even aanpassen

Is dit nou een Schottel, of gewoon een starre uitvoering? 60 mm is heel klein, kijk maar bij het 360gr schottel topic van marten77. Is haast niet tedraaien tenzij je precies het juiste gereedschap hebt.

Al klaar met de 2de tekening?

mooie tekening trouwens,

ja als het goed is dat de omtrek van de riem. Het ligt dan aan je tandwielen hoe groot de afstand werkelijk wordt, mja dat begrijp je wel. De afstand is die van de lengte van de riem

zo te zien is je aandrijving geen probleem. Hoe ga je het sturen erbij oplossen? Wil je trouwens 180 of 360 graden draaien. Dat zou ook wel gaan met tandriem. Kleintje op de jastram en grote op de stuurservo of op andere mogelijkheid op sturen :S. Hoe groot is de ruimt voor alles om dit weg te werken? Het is opzich een grote boot maar was er wel benieuwd naar.

tsja de ruimte is beperkt, omdat de boot zelf in het echt ook maar 1,4m diep ligt (met schottels 2,1) dus daarom is de bedoeling dat de motor omhoog komt te staan, ik denk maar 180c, het is natuurlijk mooier om 360c te kunnen draaien, en ik heb al een ideetje voor het ronddraaien

Laatst bewerkt:
ik ben het weekend weer aan boord geweest, maar buiten het werk om op het schip, ben ik niet echt op geschoten met de duwboot

afb014i.jpg

hier staat ie op de duwsteven

afb006d.jpg

hier zitten de zijen er al op maar was de dremel vergeten, dus dan maar volgende keer

afb012.jpg

Back