bouwverslag duwboot

heeft iemand ervaring met deze motoren: Torpedo elektromotor 800-Klasse?
afbeelding1uaa.png

afbeelding2qiz.png

Laatst bewerkt:
zo'n antwoord zit je niet op te wachten maar nope.

Hoe groot zijn die? Vriend van me heeft motoren in zijn duwboot staan uit een ford sierra. ruitenwisser motoren. Sterk en stil. Is dat niks? Ruimte ervoor heb je geloof ik wel.

gr

Hoi jeroen,

Ik heb geen ervaring maar dit zijn wel redelijke motoren van conrad denk ik. Maar waar ga je ze precies voorgebruiken? Je kan ook mooi igarashi motoren van conrad of bühler motoren van hobbieplaza.nl. Ik denk dat deze motoren aardig duur zijn vergeleken met die igarashi of bühler motoren. Maar je kan het beste gaan voor igarashi of buhler omdat die wel wat beter zijn denk ik dan die torpedo motoren.

tim

deze motoren zijn, ± 30 euro, dus niet echt duur
ruimte is er wel inderdaad, ze zijn wel aardig groot
ik was van plan om er 720bb torque's in te zetten, maar ik denk laat ik hier eens over nadenken, ik zal eens naar Buhler motoren kijken
dankjullie

schotteltekening.png

nog een tekeningetje gemaakt van de schottel en het stuurgedeelte
alleen ik denk niet dat een servo ver genoeg draait, om de schottel 180 graden te laten draaien
daarom zal ik op de servo een groot ''pulley'' zetten, dan draait de schottel misschien ver genoeg

Laatst bewerkt:
Een zeilwinch is een servo zonder eindafslag met een rol waar je draad op kan spannen.

Voordeel: je kan je schottels volledig ronddraaien.
Nadeel: je bent je automatische terugloop kwijt en zonder roerstandaanwijzer in je zender kun je op afstand niet zien hoe je
schottels staan.

het is wel irritant dat je niet weet hoe je schottels staan, al heb ik erover nagedacht om een streepje bovenaan te schilderen, zodat je ziet hoe de schottel staat, maar ook dat zie je niet echt goed

Dat systeem van Marten is fantastisch, maar....

Ten eerste nogal technisch en nog niet in productie....
Ten 2e voorlopig zal het inderdaad prijzig zijn .

Je kunt een servo pakken met een schijf op de schottel die 2x zo groot is, dan haal je bijna 360 graden.
vooral als je toch een achteruit hebt op je motor zou 180 al genoeg zijn.

Je zou wel contact op kunnen nemen met marten om te vragen wat je kunt doen om het nu simpel op te lossen en wel zo dat je later zonder al te veel te slopen/verbouwen zijn systeem in te kunnen bouwen.

ik heb marten gehoord over een potmeter,
nu kan ik mijn vader vragen hoe dit werkt, maar ik vraag het aan jullie, hoe werkt dit nou precies? hoe kan die meter aangeven hoe mijn schottels staan?

hallo

nee die potmeter die vervangt de potmeter in de servo
dus die soldeer je los en die draden die je juist hetzelfde aan die losse potmeter
die losse potmeter wordt door een tandwiel op de shottle aangedreven en zo volgt de servo de shottle stand
als je ook de nokjes uit de servo haalt kan je servo veel verder draaien en zo haal je toch 360° en staat je shottle toch even ver als de uitslag op je stick

groetjes raf

Dat systeem van Marten is fantastisch, maar....

Ten eerste nogal technisch en nog niet in productie....
Ten 2e voorlopig zal het inderdaad prijzig zijn .

Je kunt een servo pakken met een schijf op de servo die 2x zo groot is, dan haal je bijna 360 graden.
vooral als je toch een achteruit hebt op je motor zou 180 al genoeg zijn.

Je zou wel contact op kunnen nemen met marten om te vragen wat je kunt doen om het nu simpel op te lossen en wel zo dat je later zonder al te veel te slopen/verbouwen zijn systeem in te kunnen bouwen.

Een paar opmerkingen:
1) Houdt er rekening mee dat je, als je je servoschijf met factor 2 vergroot, je een aardig sterke servo moet hebben.
Als je de servoschijf 2x vergroot, zal de uitslag inderdaad verdubbelen, maar kracht met de factor 2 afnemen. Een standaard servo zal het dan best moeilijk krijgen.

2) Als je de schijf op de servo factor 1,3 groter maakt dan op de Schottel, zullen de meeste servo's echt wel 180 graden schotteluitslag kunnen bereiken.

3) Bedenk: hoe groter het verschil in verhouding tussen servoschijf en Schottelschijf, hoe onnauwkeuriger de uitslag.

4) Het systeem met een zeilwinch is op zich technisch wel te doen. Zeker als je een computerzender hebt, waarbij je je servo-uitslag en je middenstand nauwkeurig kan regelen.
Nadeel: de middenstand van een zeilwinch in nogal onnauwkeurig en fluctueert.
Voordeel: zeilwinch is wel sterk.
Tot zover mijn 2 centen... Ervaringsdeskundige met de Seabex One, eind jaren '80. (4 schottels)

Back