Bouwverslag Duyfken van Kolderstok - een beginner

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door keez ookwel kees, 19 dec 2018.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je zou eens kunnen kijken bij de andere bouwverslagen van dit schip Keez, daar vind je vast het antwoord.:)
     
    keez ookwel kees vindt dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zo te zien zit er te veel balsa, vooral boven bij het achterschip. Je balsa vulling moet daar zowel de bolling aan de onderkant als de wat holle vorm aan de bovenkant volgen en zo te zien zit er vooral op dat punt teveel, want het gedeelte wat lichtjes hol moet zijn staat ook bol. Wat hier vaak helpt, (wat nu te laat is) is het eerst afschuinen van je spanten voor het opvullen. Is wat meer werk, maar je hebt dan wel veel betere referentie punten. Dus je moet inderdaad nog wel het één en ander wegschuren.

    Je kan met een potlood de lijn van het dek doortrekken tot de achtersteven en wat dan onder de lijn komt volgt de lichte bolling van het onderwaterschip en boven de lijn moet er nog flink wat weggeschuurd worden totdat het achteraan zelfs wat lichtjes hol word.
    Ik hoop dat ik het goed heb gezien en anders komt er vanzelf wel commentaar van de andere bouwers van dit model.
     
    keez ookwel kees vindt dit leuk.
  3. keez ookwel kees

    keez ookwel kees

    Lid geworden:
    19 dec 2018
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Amsterdam
    Dank je wel voor je reactie. Ik begrijp goed wat je bedoelt, nog wat extra schuurwerk is geen probleem, ik heb geen haast.
     
    pietsan, Hans Groenenberg en Jaques vinden dit leuk.
  4. keez ookwel kees

    keez ookwel kees

    Lid geworden:
    19 dec 2018
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Amsterdam
    Jaques en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  5. keez ookwel kees

    keez ookwel kees

    Lid geworden:
    19 dec 2018
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Amsterdam
    07E46D8C-C9A5-4BD9-BD31-CEDC1116D87F.jpeg “testfit” dekken, de lijmpot kan weer opgezocht worden
     
  6. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Het achterste spant van de spiegel zou ik verder niet meer schuren aan de onderkant. Het klopt inderdaad dat je dan teveel materiaal weg gaat halen. Dit komt omdat dit spantje onder een hoek staat ten opzichte van de andere spanten.Wel kan het zijn dat je beplanking nu niet genoeg oppervlak heeft om stevig op te kunnen lijmen. Dit zou je misschien nog aan kunnen vullen met minimale stukjes balsa aan de onderkant op het spantje zelf en dit dan ook afschuinen tot aan de rand van de spiegel.
     
    keez ookwel kees vindt dit leuk.
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    ziet er strak uit
     
    keez ookwel kees vindt dit leuk.
  8. keez ookwel kees

    keez ookwel kees

    Lid geworden:
    19 dec 2018
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Amsterdam
    Dank voor je reactie. Jij bevestigt eigenlijk mijn gedachte. Ik dacht er aan die “gaten” nog op te vullen voor een betere hechting van de lijm.
     
  9. keez ookwel kees

    keez ookwel kees

    Lid geworden:
    19 dec 2018
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Amsterdam
    Dank je wel!
     
  10. keez ookwel kees

    keez ookwel kees

    Lid geworden:
    19 dec 2018
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Amsterdam
    578A6838-E0A0-44B0-AF5A-601111716A91.jpeg 3A2F80DE-4B11-4884-81AB-3028432B9D14.jpeg Met de “scheepsvorm” ben ik wel tevreden. Vanavond dus een beginnetje gemaakt met de dekplanken. De breeuwnaden zijn het resultaat van “de zwarte stift”.
     
  11. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    hoi kees je bent goed bezig maar probeer de dekplanken op 1 lijn aan elkaar te zetten dat maakt het wat mooier.
    ik zou voorstellen dat je op elk span van spant naar spant een lijntje trekt met potlood en als je de dekplanken aan elkaar moet zetten doe dit dan op de lijn die je gezet hebt .
    zomaar tegen elkaar zetten waar het uitkomt , komt slordig over en kan ook helemaal niet in het echt , er zitten namelijk balken onder het dek en op deze balken kan je enkel de dekplanken tegen elkaar zetten. ik heb geprobeert een voorbeeld te maken op jou foto
    ik hoop dat het een beetje duidelijk is
    3A2F80DE-4B11-4884-81AB-3028432B9D14.jpeg

    dus waar de rode kruisjes staan dit kan normaal gezien niet.moest het nu beter uitkomen tussen de spanten en niet er op kan het ook geen kwaad zolang je maar in 1 lijn blijft en ongeveer 50 cm ( in het echt) uitelkaar blijft voor de lijntjes
    verder nog veel plezier met het bouwen
     
    keez ookwel kees en *Hans* vinden dit leuk.
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Het is natuurlijk strakker wanneer alle planken keurig in lijn liggen, maar het was niet helemaal zoals de Hollanders bouwden. Ieder plankje werd gebruikt, en een echte regelmaat zat er niet in de beplanking. Dus zoals het nu is, is het niet "fout" of zo.
     
    keez ookwel kees vindt dit leuk.
  13. keez ookwel kees

    keez ookwel kees

    Lid geworden:
    19 dec 2018
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Amsterdam
    93B375DE-CA46-40C4-B8E2-1B6A0AA94A47.jpeg
    Dank je wel voor je reactie. Je uitleg is superduidelijk dus ik begreep het direct. In dit geval is de reactie van Hans hierboven ook van belang, ik had dat op een andere plek (de bouw van de Duyfken van Hans) ook al gelezen en probeerde zo te bouwen, niet echt nadenkend over de ligging van de dwarsbalken onder het dek...... In dit verband is natuurlijk de aannemelijke ligging van deze dwarsbalken wel van belang. Ik was gisteravond nog even verder gegaan en na het lezen van je bericht heb ik een aantal gelijmde planken weggehaald. Ik probeer nu de naden op één lijn te krijgen en ik probeer de bouwwijze van de Hollanders na te bootsen (ze gebruikten het hout dat voorhanden was, en niet perse een mooi lang stuk). Het resultaat wordt natuurlijk vanzelf weer zichtbaar 8n mijn bouwverslag. Hierbij nog wel even een foto van de “tijdelijke planken ravage”.....
    Beste Hans, zie mijn reactie hierboven! Ik heb nog wel een vraag over de huidbeplanking. Was het hier ook zo dat er door de Hollandse bouwers gegrepen werd naar een stuk dat te gebruiken was (niet perse lang)? En kan ik hierbij ook uitgaan (bij deze schaal) van zo’n 14 tot 16 cm? Of werden er andere lengtes gebruikt? Ik heb natuurlijk veel meer vrijheid qua huidplanklengte door mijn balsa vulling. Uitgaande van een onderlinge afstand van de spanten van 1 cm in het model.
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Excuses.. mijn reactie was onjuist. Ik zag te laat dat het over de huidbeplanking ging....Verkeerde informatie dus verwijderd.
     
    keez ookwel kees vindt dit leuk.
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Als het even kon wel zo lang mogelijk. Van Yk wijdt in zijn boek uit 1696 nogal uit over de kosten van hout en wat je al kan of moet betalen voor grzaagde planken. Hij noemt daarbij lengtes tussen 25 en 45 voet, en geeft daarbij wel aan dat de kwaliteit goed moet zijn en het hout goed heeft moeten kunnen besterven.
    25 voet is ongeveer 7 meter, 45 voet is bijna 13 meter, en bij schaal 1 op 50 is dit ca. 14 tot 25 cm lang.
     
    keez ookwel kees vindt dit leuk.
  16. keez ookwel kees

    keez ookwel kees

    Lid geworden:
    19 dec 2018
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Amsterdam
    Bedankt, hier kan ik goed mee uit de voeten.
     
  17. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    ik zie dat je aardig wat gesloopt hebt kees.
    maar het gaat zeker goed komen hoor , dit ga je nooit meer vergeten en van je ( fouten ) kan je alleen maar leren.
    als je eens moest weten hoeveel ik al aan schepen gesloopt heb daar kan je bijna een heel schip van bouwen :)
    een schip bouwen is nu eenmaal geen makkelijke klus en je moet aan veel denken en ook vooruit denken wat je nog moet doen .
     
    keez ookwel kees vindt dit leuk.
  18. keez ookwel kees

    keez ookwel kees

    Lid geworden:
    19 dec 2018
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Amsterdam
    4B1413A9-23EB-4237-B533-04B14348395F.jpeg Met dank voor alle waardevolle tips, inmiddels alle dekplanken (voor nu) aangebracht. Langzaam maar zeker richting beplanking van de scheepsromp. Dat vind ik stiekem nog wel even een spannend dingetje.
     
  19. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    mooi kees
    dat ziet er heel goed uit
     
    keez ookwel kees vindt dit leuk.
  20. keez ookwel kees

    keez ookwel kees

    Lid geworden:
    19 dec 2018
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Amsterdam
    85D30A4E-ECFF-4C98-BFEB-59B83D790743.jpeg 4FB4006E-98F5-45C1-AD59-CB50710BB484.jpeg De eerste twee planken aangebracht. Na een dagje in het water wilde het hout goed buigen. Weer een dag verder was alles droog en kon ik lijmen. Het ging makkelijker dan gedacht had. Vanavond plank twee aan beide zijden.
     

Deel Deze Pagina