Bouwverslag dynaflite talon, voor het eerst op de helling (filmpje)

Je kan beter tl balken ophangen evenwijdig en midden boven je werkbank.
Dan heb je geen schaduw van jezelf.
Tegen de muur is ook niet handig want dan heb je weer schaduw van je vliegtuig op je tekening bv.
Dus midden boven je werkbank.
Spots zijn meer kachels dan ze licht geven.

Voortgang..

Met een volledige baan en gebruikmakend van witte houtlijm gaat het niet zo snel.
Maar mijn Talon komt er wel...

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Vanavond de onderkant nog even gefolied
Wel zit er een naad in 1 van de kanten.
Want de folie was bijna op, en wilde boven op geen naad.
Nu is het echt wachten op de spullen.
Dat kan nog wel even duren want de spullen zijn nog niet eens bij hobby city zelf binnen.

Laatst bewerkt:
Ik hoor niemand erover maar ik vond de romp zijkanten lastig uitlijnen hoor.
Ik heb ze uiteindelijk in bad laten weken en zeiknat met een flinke hoeveelheid elastieken in vorm laten opdrogen voordat ik ze definitief aan de spantjes heb vastgelijmd.
Het word wel een heel leuk rompje! weer eens wat anders dan vierkante dozen en pod&boompjes.

GR

Justus

Ik vond het maken van de romp wel meevallen (beetje lastig maar vooral leuk door de afwijkende vorm) maar tegen de tijd dat ik de cockpitkap lossneed merkte ik toch wel dat er nog steeds enige spanning op de romp stond... een paar naden sprongen los.

Inmiddels ben ik zover dat ik kan beginnen met bespannen. Ik heb er wel een beetje een zootje van gemaakt... niet dat ik normaal zo'n strakke bouwer ben, maar ik zit nog steeds met een linkerhand die niet zo goed wil (en ik ben links... maar langzaamaan wordt het beter) en dat is bij dat geknutsel een flinke handicap. Soms rechtstreeks, omdat je bijna niks kan doen zoals je gewend bent, en soms indirect, tenminste ik denk dat dat er ook door komt... anders heb ik geen verklaring voor de blunders die ik bij dit project gemaakt heb... (nou ja, zie mijn sig).

De meeste blunders zullen uiteindelijk niet meer zichtbaar zijn... maar zo heb ik bijvoorbeeld de voorrand van het cockpitkapje wel érg schuin afgezaagd... daar is niks meer aan te doen, dus bespan ik de romp met zwart, dan valt die scheve naad niet meer op...

Nou ja, ik denk dat het wel zal vliegen. Alleen gaan we over een week even op vakantie, ik denk dat de maiden pas daarna komt.

Ik heb denk ik door het natte voorvormen geen spanning in de romp.
Ben nu de hoogteroeren aan het maken, ik ga helemaal origineel voor het gewone pendelroer. Misschien vanavond ook al een beginnetje maken aan de vleugel

Ik hoor niemand erover maar ik vond de romp zijkanten lastig uitlijnen hoor.

Dat is het enige wat ik tegen amerikaanse bouwdozen heb: de vaak waardeloze kwaliteit van het balsa (oa veel te hard).
Ik heb mijn zijkanten gewoon uit een plank gesneden en geen centje pijn met uitlijnen.

Ik heb niet "gewoon" een plank liggen en ben geen superScratchBouwer. Uiteindelijk ben ik zeer tevreden over het resultaat hoor. ik ben niet zo'n gewichtsfreak dus dat hij wat zwaarder wordt dan mogelijk is (met deze constructie) lig ik niet wakker van.

Laatst bewerkt:
Als je op beide roeren een servo zet dan moet het wel gaan denk ik, maar het hou niet over.
Ik ga er 9 grams servo's in zetten.
Die hebben 1.5 kilo stelkracht dacht ik.
Dat leek mij wat beter.

Ze zaten een een highlight vleugel en deden het daar goed in maar nu ik ze in mijn handen heb vind ik ze toch wel heel erg klein.

D47 zegt me niks... ik heb er ook 9grams servo's in, Hextronic.
In de lagering van één aileronhefboom was CA gekomen en die gaat sindsdien niet superlicht meer. Ik heb er eerst wat olie in laten lopen, later nog siliconenspray... het hielp wel maar werd niet meer zo licht als de andere. Maar nu de servo erin zit gaat hij met gemak, dus ik maak me er maar geen zorgen over.

D47 is sterk genoeg! Alleen zou ik er dan wel twee op aileron gebruiken.
Er komen niet echt veel krachten op de roeren van zo'n klein zwevertje.
Het enige nadeel is dat de tandwieltjes snel kunnen beschadigen als je tegen het roer aanstoot met vervoer ofzo.

Het is per slot van rekening toch maar een zwevertje....
De 9 gram servo's voldoen hiervoor ruim !
Mijn electrojet ( Aeronaut Vampire ) heeft ook twee 9 gram servootjes op de rolroeren zitten, en hier spreek je over een relatief zwaarder toestel en véél hogere snelheid. De maximale servouitslag op de rolroeren was ook " slechts " een paar millimeter ( 6 mm. )
inmiddels van eigenaar gewisseld :smile:

Ik wil inderdaad elk rolroer apart aansturen, ik gebruik niet de bij de kit geleverde torsiestangen maar bouw de servo's in het ingedekte middendeel.

Het zijn maar 4.5 grams servo's hoor.
De 4.5 grams hebben de helft (1.1 kilo) van de stelkracht van de 9 grams (2 kilo)
Het probleem zal waarschijnlijk niet zijn tijdens het vliegen.
Maar bij de landing een graspolletje kom je wel eens tegen.
Als die tegen je roerhoorntje aankomt ben je van je tandwielen af.

Laatst bewerkt:
Back