Bouwverslag dynaflite talon, voor het eerst op de helling (filmpje)

Ik weet het, wat mij verbaasde is dat hij gewoon goed op rol blijft reageren.
Ik denk dat-ie wél overtrokken is, en dat de ailerons werken omdat ze de luchtweerstand rond de vleugel veranderen?

Vanavond... tja misschien is dat wel wat. Ik zit er alleen een beetje mee dat ik 'm eerst nog even wil handstarten op vlakke bodem vóór ik 'm van het duin gooi... misschien op het LVS parkeerterrein - maar dan zit je weer downwind van het duin...

Ik denk dat-ie wél overtrokken is, en dat de ailerons werken omdat ze de luchtweerstand rond de vleugel veranderen?
Dat lijkt me niet logisch, daar gaat je kist van gieren, niet van rollen.
De vleugel zal echt wel overtrokken zijn, maar het kan best dat hij op rol blijft sturen. De onderkant van de stroming ligt nog steeds aan! En daar bouw je nog steeds meer druk op bij een neergaand rolroer dan bij een opgaand rolroer. Het effect zal waarschijnlijk minder zijn dan bij een niet overtrokken vleugel, maar als je kan blijven sturen: prima.

Bart, kan je niet op de startplek helemaal achter tegen het hek gaan staan? Dan heb je nog best wat metertjes grond voor je. Als hij goed vliegt: over de rand proberen te krijgen, als hij niet goed vliegt: haartje prikken en hij ligt. Parkeerplaats lijkt me niet ideaal: vlagerige wind en asfalt om op te landen.
Ik kan er helaas niet bij zijn.

Tja....hij blijft sturen en hij komt goed naar beneden, dus of de vleugel overtrokken is of niet...ik vind het een prettige eigenschap.

En dat parkeerterrein lijkt mij ook iets te turbulent.
Je kan toch ook op het strand staan, heb je alle ruimte om proefstartjes te maken en aan de voet van het duin is hij ook wel de stijgwind in te gooien denk ik

De onderkant van de stroming ligt nog steeds aan!
Ja, dat is zo'n beetje wat ik me voorstelde.
Bart, kan je niet op de startplek helemaal achter tegen het hek gaan staan?
Hmm... lijkt me toch nog vrij spannend voor een eerste poging...
Vergeet niet, ik ken LVS dan wel heel goed en heb er zélf heel vaak in de hellingstijgwind gehangen, maar er nog nooit met een model gevlogen... :rolleyes:
Misschien dat ik nog even naar de hei rijd vanmiddag. Kweenognie.

Laatst bewerkt:
Hmm... nou ik ben er klaar voor, naar de hei geweest voor een paar handstarts en trimcorrecties... maar de meteo voorspelt de hele avond motregen op LVS!
Ik kijk straks nog wel eens, maar ik ga daar niet in de regen staan hè... (zou ik waarschijnlijk ook de enige zijn)...

Ik wás net dus de enige en het wás droog. Ik heb wel geteld tien minuten kunnen vliegen, daarna ging het goed miezeren. De bewolking zag er niet hoopgevend uit dus ik ben ook meteen weer afgehaakt en naar huis gegaan.
Jammer maar helaas. In ieder geval heb ik wel de conclusie kunnen trekken dat mijn witte cirkels op de vleugel de herkenbaarheid enorm hebben verbeterd.

Wie weet morgen weer een kans. Kan ik vanavond even brainstormen over een ballastmogelijkheid want eigenlijk had hij dat nu wel nodig.

Groeten

Justus

Nou ben ik blij, 't Is voor mij toch een klein uurtje rijden...

Ballast? In de romp is keurig plaats, achter de hoogteroerservo, dan zit je toch mooi bij het zwaartepunt denk ik?
Wel even oppassen met de aileronservo; maar ik denk dat je daar bijvoorbeeld goed een plakje daklood kan leggen (met klitband).

Er is zeker ruim voldoende plek achter de vleugelbout want ik heb daar geen rolroerservo, er zitten er 2 in de vleugel.
Klitteband...hoe simpel! Ik zat al ingewikkeld te denken met houten bakjes ofzo...en dat terwijl mijn accu en ontvanger ook met klitteband vast zitten...pfff...niet makkelijk doen als het moeilijk kan!!

Afgelopen week ging mijn Talon op de club met de Huckepack naar boven. Eenmaal los kreeg ik hem niet onder controle... het leek helemaal nergens op (had vlak ervoor toch nog een paar mooi vlakke handstartvluchten gemaakt). Duikend en tollend is-ie het hele eind omlaag gekomen, om vervolgens, met niet eens veel snelheid, met een radslag neer te gaan.
Eerst dacht ik dat alleen de pen was afgebroken die de vleugel aan de achterkant gecenterd houdt... maar later ontdekte ik kleine rimpeltjes in het oracover oppervlak van één vleugel... er is daar dus inwendig iets gebroken, pech gehad, de bespanning zal eraf moeten.

Nou ja, kan ik die ontvanger weer gebruiken in mijn Yoda... :rolleyes:

JammerJammerJammer!

Terwijl het zo'n leuk ding is! (Ook al heb ik geen idee hoe hij het op het vlakke land doet)

Ik heb ook geen idee wat er was. Niet helemaal uitgesloten achteraf dat-ie aan een stuk door overtrokken was... misschien was een maiden op het duin toch makkelijker geweest dan van de Huckepack, je begint al op zo'n hoogte dat je nauwelijks de stand van het toestel kan inschatten. Als het dan niet zo'n autostabiel toestel is...

Tja...ik vind mijn kisten aan een elastiek al eng hoog komen, ik weet niet hoeveel hoger je van een rugzak af komt?
M'n diva (ik hoop dat hij er deze week eindelijk is!) gaat ook echt eerst boven een duin hangen voordat ik er een elastiek aan vastmaak.

Eindelijk zijn alle spullen die ik besteld had binnen.
Het is voor verschillende projecten.
Maar de servo's en de ubec zijn voor de talon.

Laatst bewerkt:
Ik zoek me suf en kan niets vinden over ballast dus vraag ik het hier.
Hoeveel % ballast is een beetje reeel om toe te voegen aan een kist (in dit geval dus ook de Talon)
Ik heb tot nu altijd met meer of minder wind een andere kist gepakt, ben nooit met ballast in de weer, maar ik wil mijn Talon zo breed mogelijk inzetbaar maken. Windkracht 3 trekt hij precies en windkracht 5 is wel een beetje het matje, dan wordt het al snel met het neusje in de wind stilhangen en ik wil toch wel tot ruim 6 lekker kunnen vliegen (7 is het nu ook weer niet zo heel erg vaak).
Ik kom met ruimte en materiaal zonder echte modificaties aan 50 gram wat ik kan toevoegen. Dat is maar 10% gewichtstoename....gaat dit al iets doen of moet ik echt wat gaan aanpassen om serieus gewicht toe te kunnen voegen?

...Dat is maar 10% gewichtstoename....gaat dit al iets doen of moet ik echt wat gaan aanpassen om serieus gewicht toe te kunnen voegen?
Mijn kennis terzake is puur theoretisch, maar ik denk dat 10% best een boel uitmaakt.
Je zal het toch moeten opbouwen in de praktijk - geleidelijk wat meer wind & wat meer ballast.
Vergis je niet, 6Bf is 40-50 km/u, als je wil dat hij daar vlot tegenin loopt dan zal-ie toch een trimsnelheid van 60+ moeten hebben. Als je dan ook eens windmee draait komt-ie erg hard op je af... (110 km/u!)

Waar je misschien voor zal moeten oppassen met dat pendelhoogteroer - als je al vliegend steeds meer down trimt dan loop je kans op een gegeven moment een negatieve instelhoek over te houden... (wel lekker voor rugvlucht):D

Als je volle trim nodig hebt om tegen de wind in te kunnen vliegen sla je de plank al mis denk ik. Een klikje trim om tijdens het vliegen wat sneller of langzamer te vliegen is m.i. heel wat anders dan ballast toevoegen om een hogere basissnelheid te krijgen.

Zo het heeft even geduurd maar ik ben weer aan de talon begonnen.

De eerste rolroerservo zit erin.
het snoertje netjes aan de bodem van de servo gelijmd.
Ook heb ik de uitstekende delen van de servo's geslepen (waar de schroefjes normaal in moeten)
Dit omdat hij dan iets naar voren kon anders zou hij tegen de folie aan de bovenkant komen.
Ik hou de snoertjes aan de rompkant wel wat lang.
Als er nu een servo kapot gaat maak ik alsnog een luikje in de vleugel.
Ik heb de servo bewust niet aan de hoofdligger gelijmd.

Laatst bewerkt:
Na de kraak van een paar weken terug is mijn Talon weer vliegklaar.
Zoals ik had beschreven leken er wat stuiken te zitten in de ribben van één vleugel, er zaten puntjes in de bespanning. Voor ik die ging opensnijden heb ik uitgebreid zitten voelen en de vleugel tegen het licht gehouden om te kijken wat waar loos was (had ik nou toch maar transparante Oracover genomen...) maar ik kon niks vinden. Het leek me heel frustrerend om de vleugel open te snijden om dan vervolgens nog niks te ontdekken... :( dus ben ik 'm met mijn folieboutje gaan bewerken.
En het resultaat... niks meer te zien. Vleugel voelt normaal aan... :confused:

We zullen het wel beleven, als er weer eens een westenwindje waait...

Justus, ik zie nu pas je vraag over het toevoegen van ballast.
Je vliegsnelheid bij een vaste invalshoek neemt toe met de wortel van de gewichtstoename. Dus 10% gewichtstoename betekent wortel(1,1) = 1,05 = 5% snelheid erbij. 2x zo zwaar betekent 41% meer snelheid. 5% lijkt niet veel, maar in een stevige bries kan het net het verschil maken tussen stilhangen en een beetje vooruit komen.
Hoeveel ballast je toe kan voegen hangt helemaal af van de sterkte van je kist en de plaatsbaarheid van ballast. Een vol CFK kist kan je makkelijk 2x zo zwaar maken (mits je het kwijtkan), bij een lichtweerzwevertje lijkt me dat niet handig. Zoveel toevoegen als voor jou praktisch haalbaar en comfortabel is.

Dan ga ik nog niet verbouwen voordat ik het met de huidige mogelijkheden geprobeerd heb (voor hetzelfde geld duurt het een half jaar voor ik weer de juiste combi van windsnelheid en richting, vrije tijd en mogelijkheid heb om dat uit te proberen haha

Back