Bouwverslag dynaflite talon, voor het eerst op de helling (filmpje)

Weet je zeker dat de instelhoeken goed zijn?
Mijn talon vliegt met het aangegeven CG prima.
En een beetje gewicht voor aan de helling kan geen kwaad.

Nog even een waarschuwing: net achter de de vleugelzitting zit een zwakke plek in de constructie van de romp, met een beetje harde landing is ie daarop finaal afgebroken ondanks dat er 80 gr. glas op de romp zit.

Laatst bewerkt:
Het kan best zijn dat je instelhoek van het stabilo niet goed is.
Je kan het eens proberen met veel down te trimmen.
Bij het orginiële systeem verander je gewoon de instelhoek als je up en down geeft.
Ik weet niet hoeveel graden het zou moeten zijn.
Ik ging er van uit dat de achterkant van de romp de juiste hoek heeft.
Anders zou het stabilo niet gelijk staan met het blokje wat je er moest lijmen.
Dus recht proberen te trimmen en kijken hoe hij dan vliegt is een optie.

vleugeltips

@raymon: kan zijn dat je foto een vertekend beeld geeft, maar het lijkt alsof jij de wingtips haaks op de vleugel hebt zitten. Bij mijn tekening zitten die onder een hoek van 30 graden of zo. Heb je dat bewust gedaan ?

Het viel mij op dat op mijn tekening de instelhoek van de vleugel niet nul is (LE 3mm up, het vlakke deel van de onderkant van de vleugel is op 0 graden). Ik weet niet of dit gewoon is voor zwevers. Dit is mijn eerste zwever, maar op motorkisten maakte ik altijd 0 graden instelhoek.

@wouter: bedankt voor de tip. Ik moet de romp nog bouwen maar zal in de 6 hoeken van de romp op die plek bamboe versteviging aanbrengen (weegt weinig, is sterk, en kost niks) in de vorm van gesplitste sate prikkers..

Harm

Laatst bewerkt:
de tippen ziten echt zo als op de tekening.
op de tekening zit ook 0 grade op het Vstaartje net als ik heb. ik ga gewoon eerst wat lood voor in stopen,, en mischien snel kijken naar een motortje...

Waarom zou een motortje je probleem oplossen dan? Hij moet toch ook zonder motor fatsoenlijk vliegen?

Een motortje is geen verkeerd plan.
Toch zou ik eerst kijken of hij met lood goed vliegend te krijgen is.
Want als het toch in de instelhoek zit kan je dat beter oplossen.

dat klopt ga ik ook doen. en aan de hand van het gewicht wat er bij moet ga ik een setup uitzoeken..

Maar heb je dat lood er nu niet in dan...? Ik snap het niet helemaal. :confused:
Als je die 100 gram er nu niet in hebt zitten is het geen wonder dat hij beroerd vliegt. Zit het er al wel in dan gaat hij echt niet anders vliegen als je er een motortje in stopt en die 100 gram weg haalt.

ik ga er nu ruim 100 gram lood in stopen. want heb nu 70 en dat is niet genoeg.
Maar ipv lood kan ik beter een motor er in stopen natuurlijk, want dan heb ik wat aan het extra gewicht..

Groetjes.

Maar ipv lood kan ik beter een motor er in stopen natuurlijk, want dan heb ik wat aan het extra gewicht..

Groetjes.

Dat sowieso! Lang leve de elektrozwever :-)
Succes, ik ben benieuwd hoe het afloopt. Het is een erg leuk kistje om te zien en in Amerika zijn ze er wel aardig gek op geloof ik.

Ik heb vier AAA celletjes tot halverwege het neusspant gepropt en nog een klein beetje lood (10 gr?) in het uiterste puntje.
De hoogteroerservo (hs81) zit ongeveer in het midden tussen neusspant en het tweede spant. ontvangertje ligt daarachter. Aileronservo's (HS55) zitten ongeveer op het CG.

En de tippen op mijn tekening zijn toch echt anders. ;)

ik heb hem op de tekening gebouwd. en dit tipen staan wel schuin.
het loopt taps toe naar voor..

Staart

Wouter, heb jij hem met V-tail gebouwd ? Heb je gewicht bespaard op de staart, of gewoon (precies) de bouwbeschrijving aangehouden ? Want 4 AAA's wegen maar 40 gram, en Raymond heeft er al een Lipo in liggen van 30 gram (wel dichter bij CG).

Raymond, heb jij somes een stalen (2mm) stuurstang naar achteren lopen ??

Ik vind de verschillen wel erg groot.

Daarnaast vind ik het nog steeds vreemd dat de hoek tussen het staartvlak en vleugel niet nul is. Zie mijn overdreven kladje hieronder.

full

Als je de staart neutraal zet zoal op tekening lijkt het mij dat het toestel voortdurend UP heeft. Dat is ook als je een V staart hebt.
Nogmaals, dit is het eerste zweefvliegtuig dat ik bouw (tot nu toe alleen motor kisten), dus misschien is het heel normaal voor zweefvliegtuigen, maar het lijkt mij raar toe.

Harm

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de staart neutraal zet zoal op tekening lijkt het mij dat het toestel voortdurend UP heeft. Dat is ook als je een V staart hebt.
Harm, zwevers hebben altijd wat instelhoek - en ik dacht eigenlijk, motorkisten ook...- die is nodig om ervoor te zorgen dat de vleugel in de gewenste invalshoek vliegt.
Zie het stabilo als een windvaan, met het zwaartepunt als draaipunt. Het stabilo wil dus altijd met nul graden vliegen; gevolg is dat de vleugel de door de bouwer gewenste invalshoek krijgt.

Overigens, ik heb net eens de tekening van de Talon bekeken. Als je de onderlijn van de vleugel doortrekt naar achteren (ik heb het dus niet over de koorde!) blijkt het stabilo daar een hoek van, naar schatting, één graad mee te maken. Ga je uit van de koorde, dan zal dat ongeveer twee graden zijn.

Omdat de Talon (in elk geval standaard) een pendelroer heeft, wordt instelhoek dus een tamelijk abstract iets. Maar ik bedacht dat het te doen is om de neutrale stand van het stabilo als volgt te checken:
Leg de Talon met een vleugel op een tafel, met de romp tegen de tafelrand. (Leg iets zwaars op de vleugel zodat-ie blijft liggen.) Nu kan je goed de hoek bekijken die het stabilo maakt met de tafelrand. Zoals ik eerder schreef, zou die ongeveer -1º moeten zijn.

@Bart: Bedankt voor de uitleg, ik begin er steeds meer van te snappen.
Ik ga jouw methode gebruiken. Handig. Ik gebruikte steeds een waterpas en boeken (die heb je in allerlei diktes) om het ding op tafel vlak te krijgen. Het kan dus veel simpeler....

Harm.

na controle toch het cg, ik heb het lood minder ver in de neus als ik met het meten had blijkbaar.
nu wat meer er in gegooit, en nog maar eens testen mischien vanmidag even naar het veld toe.

Ik heb het rompje eergisteren gespoten, en vanmiddag weer helemaal kaal geschuurd,
en weer gespoten.
Ik vind hem nu glad genoeg er is nog wel wat op aan te merken maar straks zie je er bijna niets meer van denk ik.

Ik kan nu van printplaat alleen nog roerhoortjes maken.
Ik doe de aansturing van de rolroeren toch aan de onderkant.
Dit omdat ik het scharnierpunt aan de bovenkant heb.
Er moeten anders veel te grote roerhoortjes op komen.

Laatst bewerkt:
zo ik heb er vandaag weer even mee gevlogen, maar hij vliegt nu.
ik had nog wat loot er in gedaan. weegt nu 365gram.
alleen paar handstartjes gedaan morgen komt het filmpje denk ik. en paar foto`s

Back