Bouwverslag eerste speedboot (cat)

Kan iemand mij helpen bij de keuze van de motor voor mijn cat?

Als ik het goed begrepen heb, zou voor een cat het belast toerental zo ergens tussen 30.000 en 35.000 toeren moeten liggen.

Verder zou ik het onbelast toerental (opgegeven toerental fabricant) moet vermenigvuldigen met 0,8 om bij benadering het belast toerental te kennen.

Voor een belast toerental van 30.000-35.000 toeren zou dit dus op een onbelast toerental van 37.500 - 43.750 moeten komen.

Ik zat te denken om de boel met 6S te gaan aandrijven, zo kan ik netjes 2 x 3S accupack gebruiken (1 in elke vlotter)

Ik heb reeds een Turnigy 180A Marine ESC, deze zou 6S aankunnen volgens de specificaties... Klopt dit?

Met 6S (22,2V) zou ik dus ergens een motor rond de 1700 à 2000 kv moeten kopen. Klopt dit?

Momenteel overweeg ik de Leopard 4074 met 2000 kv. Is dit een goede keuze?
 
Met 2000KV zit je wel aan de bovenkant van het spectrum (2000 x 22,2 x 0,9 = 39960 rpm) en ben je verplicht met metaalprops te werken, carbon is in no time z'n oren kwijt.

Met 1774KV kun je iets grotere props draaien (= efficienter) en zit je dichterbij de 'ideale' waarde (1774 x 22.2 x 0,9 = 35444 rpm).

Persoonlijk vind ik die hoge toeren een behoorlijke aanslag op je lageringen.

Keuzes, keuzes...

Groeten, Jan.
 
is zeker een goeie er voor Arnold.

maar ik ga voor mijn cat voor een inrunner, gewoon omdat ik al die wasabi met een scorp 3026/1600 is het bij mij gewoon kijken wat dat doet.

wil ervaring opdoen :)
 
Volgens de specs in die link is het max. aantal lipo cellen voor die motor 5S....

helaas... had idd een mooie kunnen zijn...

Wel, deze motor kan prima op 6s hoor.
Ik had dezelfde set-up in de Genesis cat en dat ging perfect.
Er zijn er meerderen die deze motor zonder problemen op 6s varen.
Ik had met de Genesis een vaartijd van ruim 4,5 min.
Hier is een link naar dat topic over de Genesis.

tis maar een idee;)

gr. Arnold
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog enkele foto updates:

Er is mij aangeraden om de opening in het luik te vergroten, was slechts 14 cm breed. Dus, slopen maar die flensranden...
cat_31.jpg


Hier zie je 1 kant van de flensrand verplaast (rechtzijde) is 2 cm meer naar buiten gezet.
cat_32.jpg


Staartje voor montage strut + roer en de gaten nodig voor water in, water uit, en roerbediening
cat_33.jpg


Voorste helft van de boot goed volgestoken met poolnoodle:
cat_34.jpg


Het lijkt mij dat ik nu alvast de voorste helft van de boot kan dichtmaken, dek erop. Juist?

De zijkanten laat ik nog even open, zodat ik nog makkelijk in de drijvers kan (hier moet trouwens nog een systeem voor bevestiging van de batterijen voorzien worden)

Wat de motor betreft, ik weet het hoe langer hoe minder.... via offshore electric een programma gevonden, "FeCalc" (Fast Electrical Boat Calculator) waar je de parameters van motors, ESC's, Lipo's, props etc kan ingeven, hoe meer ik ermee speel hoe minder ik weet wat ik erin moet steken. Het valt mij tevens op dat de keuze van propeller werkelijk inmens veel invloed heeft, op zowel belasting van de ESC, de snelheid en de vaartijd...

Ik weet niet hoe juist dit programma is maar momenteel heb ik nog niet veel combinaties gevonden die mij én een vaartijd van 5 minuten én een top van +80 km/u geven...
 
Ik ben even aan het puzzelen over hoe ik alle hardware in de boot moet inbouwen...

Ik zit hierbij nog met enkele vragen:

Waar wordt de motor het beste geplaatst? Zo ver mogelijk naar achteren, met de ESC dan voor de motor, of de motor meer naar voor, met de ESC tussen de motor en servo?

Enerzijds lijkt het logisch om de motor meer naar achter te plaatsen, met de ESC meer vooraan, enerzijds kunnen zo de draden tussen motor en ESC korter blijven, en blijft ook de nodige lengte flexas korter (minder wrijving?)

Op diverse forums vind ik echter hoofdzakelijk foto's van ESC achteraan en motor meer naar voren...

Aan welke kant van de ESC kan je best de draden verlengen om de afstand batterij-ESC-motor te overbruggen... ik dacht best langs de batterij kant en afstand naar motor zo kort mogelijk houden?


Wat betreft de flexas: hoe moet je de koperen buis plooien, om te vermijden dat er een knik inkomt? ik neem aan best met teflon+flexas erin? moet deze eerst verwarmd worden?

cat_35.jpg
 
Hoi Dazzler, je houdt de vaart er goed in. Ik heb zelf geen ervaring met cats, maar logische volgorde lijkt mij (van r. naar l.) motor, ESC en LiPo's. Dus, idd bedrading zo kort mogelijk. Zelf heb ik de koperen/ messing buis van de flex-as vervangen door dunwandig aluminium en dat laat zich makkelijk buigen zonder te verhitten. Messing zou ik vullen met scherp zand, dan verwarmen en voorzichtig buigen.
 
Hallo Dazzler,

De draden tussen de motor en de regelaar kun je verlengen, die tussen lipo en regelaar wil je zo kort mogelijk hebben, maar, je hebt toch ruimte 'zat'?

De buiging van de flexas wil je zo klein mogelijk houden, een geleidelijke buiging lukt het beste met een langere as.

De motor zover mogelijk achterin leidt tot een kortere krappe bocht en een motor die onder een vrij steile hoek komt te staan, om de buiging in de as zo klein mogelijk te houden.
Als je hier ruimte voor hebt onder de kap, dan is dat ook een optie.

Voor het verstelbaar houden van de strut, heeft een langere as met een geleidelijke buiging mijn voorkeur.

Groeten, Jan.
 
Tijd voor een foto-update en wat uitleg ;)

De voorste helft van het dek bekleed (uit 1 stuk):
cat_36.jpg



De achterkant ook bekleed:
cat_37.jpg



Totaalbeeld met voor en achterkant bekleed. De zijkanten van het middenste stuk hou ik bewust nog even open, om zo makkelijk met de setup en batterijen te kunnen experimenteren. Er moeten trouwens nog trays inkomen om de accupack te bevestigen.
cat_38.jpg



Ondertussen ook weer wat extra materiaal binnengekregen, oa. de motor (Leopard 4074 met 2000kv; waterkoeling, battery trays, motorsteun, klittenband, wat klein materiaal...
cat_39.jpg



Ondertussen trouwens ook begonnen aan de mal (moederplug) voor de canopy:
cat_40.jpg



Canopy moederplug in opbouw, momenteel bijna klaar voor een eerste laagje spuitplamuur:
cat_41.jpg



Ondertussen ook begonnen aan de inbouw van de as. Eerst gekeken onder welke hoek de motor komt (18° in mijn geval) en dit op papier getekend, vervolgens de as in een grote radius een bocht van 18° geplooid...
cat_42.jpg



De as gezien van binnen in de romp, deze maakt dus mooi een hoek van 18° mede dankzij het wigje van 18° dat een mooie uitlijning garandeerd. De as is weliswaar nog te lang op dit moment, deze zal ik inkorten wanneer ik de motor inpas (de motor zit ook met een hoek van 18° in de motorsteun, dus dat valt perfect uit te lijnen)
cat_43.jpg



Het stuk van de as aan buitenzijde, goed te zien dankzij de meetlat dat deze een dikke 20 cm lengte heeft, naar mijn gevoel kort genoeg maar toch weer lang genoeg zodat de strut verstelbaar blijft.
cat_44.jpg



De indeling wordt dan ongeveer als volgt:
cat_45.jpg


De rode lijn geeft het 30% COG aan, de motor valt dus net voor het zwaartepunt. Tussen de roerservo en motor blijft ruimte genoeg over voor de ESC, en de LiPo's kunnen perfect achterin in beide drijvers. Hiermee valt het COG erg mooi op het 30% punt. Door de Lipo's iets meer naar voor te schuiven kan ik het COG tussen 30% en 333% perfect regelen...

De draden tussen ESC en motor moet ik dan met enkele cm verlengen (er hangt helaas maar 3cm draad aan de motor, erg weinig dus) maar anderzijds blijft de afstand ESC-batterij wel beperkt.

Ook voor de koeling is dit eenvoudig, van het roerblad naar de ESC, dan naar de motor, en van de motor terug naar buiten... allemaal vrij rechttoe-rechtaan...
 
Daar komt schot in, knappe afwerking.:yes:
Weer wat bijgeleerd gebogen as om deze evenwijdig aan de waterlijn te krijgen veronderstel ik ?
Uit welk materiaal is zo een as + koker opgebouwd ?
 
Daar komt schot in, knappe afwerking.:yes:
Weer wat bijgeleerd gebogen as om deze evenwijdig aan de waterlijn te krijgen veronderstel ik ?
Uit welk materiaal is zo een as + koker opgebouwd ?

Inderdaad (denk ik) je wil je as/prop eigenlijk min of meer horizontaal hebben, het is niet de bedoeling dat de kont naar boven wordt geduwd door de prop indien deze schuin naar achter zou zitten...

De as en koker is koper of messing buitenbuis, de as zelf is een flexibele as (ik denk van meerdere dunne stukken verenstaal samen) met ertussen een teflon laag.

Tijd voor een update trouwens:


Update:

De moederplug voor de canopy:
cat_46.jpg


Helaas heeft de plug het "ontmallen" niet overleefd....:
cat_47.jpg


Maar gelukkig is de mal zelf zeker goed gelukt:
cat_48.jpg



Vandaag trouwens ook de motor op z'n plaats gemonteerd, hopelijk heb ik het goed gedaan ;)
cat_49.jpg


Met de motor op zijn plaats, tijd voor een balans-oefening:
cat_50.jpg


Zo hangt ie dus, met de hardware als volgt:
cat_51.jpg



Nu dus tijd om de batterij trays definitief te monteren, daarna kan ik de bovenkanten toe maken!
 
tja, volgens mijn methode wel dus ;)

idee is dat bij dit type boot het zwaartepunt ongeveer op 30% van de achterkant ligt (kan iets meer of minder zijn, maar 30% is een mooi startpunt)

Dus heb ik de romp opgehangen ter hoogte van deze 30%, en volgens de hardware er zo ingemikt dat het in balans zat.

Nu goed, ik denk wel dat het een goed beeld geeft. Het exacte balanspunt is toch voor elke romp iets anders en kan bijgesteld worden bij de eerste proef runs... door met de batterijen te schuiven...)


Bepaal je zo het zwaartepunt van je boot ?
 
Hey Dennis,

De achterkant drijver hè! Niet de spiegel waar je roer aan vast komt!

MMMM ... ok dan... ik heb het balanspunt nu bepaald van de achterkant (spiegel) tot het puntje van de boeg (afstand A - C hieronder, daar 30% van)

Wat jij dus zegt is dat je de balans moet bepalen van de achterkant van de drijver (punt B hier dus) tot het puntje van de boeg?

Maw mijn zwaartepunt ligt dan iets verder naar voor dan ik dacht?

balans.jpg
 
M.a.w. mijn zwaartepunt ligt dan iets verder naar voor dan ik dacht?
Yep, 30% van A-C is meer dan 30% van B-C.

Nog iets op op te letten; zorg dat de uitlaat van je koelmantel op het hoogste punt van de motor ligt (aan de voorzijde, dus) anders wordt de mantel niet compleet gevuld en heb je een deel zonder waterkoeling...

Groeten, Jan.
 
Back
Top