Bouwverslag eerste speedboot (cat)

Hoi Dennis,

Je moet idd van B-C meten, dan gaat je cg meer naar de voorkant!
Die carbon cat van mij die je vrijdag gezien hebt, daarmee kan ik van 28%-32% met de lipo`s schuiven!

Succes!

Hey Lucas,

Bedankt voor de info, net op tijd want had al de nodige bevestigingen gelijmd voor de battery tray (die gelukkig zelf nog niet vast zat...)

Dat verklaard gelijk ook waarom Jur het nogal raar vond dat mijn batterijen helemaal achterin zaten.... heb nog snel een kleine test gedaan en met een balanspunt op 30% gemeten over de afstand B-C, komen de batterijen nu ongeveer ter hoogte van de motor te zitten, met de ESC ook voor de motor... wat een verschil!

Gelukkig op tijd opgemerkt door jou, nu kan ik de draden van zowel motor naar ESC als van batterij naar ESC korter houden, en ik zal ook voldoende kunnen schuiven om ergens tussen 28% en 33% te spelen...

@ Jan: ook een goeie tip ivm de koelmantel, ik had al wel zo gepland maar goed om hier bevestiging over te krijgen!

Hey,

Ja ik zei het toen al tegen je op DEP forum , het klopt niet dat die lipo`s zover naar achter liggen, nu weet je waarom:hammer:

Succes!

Dit weekend toch even tijd gevonden om tussendoor het kapje te maken met de mal.

cat_52.jpg

cat_53.jpg

cat_54.jpg

Volgende fase is het afwerken van de romp, zijkantjes dichtmaken (na plaatsing battery trays) en "strakes" aanbrengen.

Hoi hier ben ik weer....

Het is weeral 2 maand geleden dat ik hier nog heb gepost... de bouw van m'n cat is niet gestopt, maar heeft dus wel een tijd op pauze gestaan... (ben ondertussen getrouwd, op huwelijksreis geweest, tuin aangelegd... tja moet ook gebeuren)

Verder een kleine tegenslag gehad met de cat, dat zit namelijk zo: m'n polyester/glasvezel leverancier (Vosschemie) levert ook een product "G4" (polyurethaan vernis) welke eigenlijk zowel kan gebruikt worden als hoogwaardige, krasvaste vernis om bvb de binnenkant van een houten romp waterdicht te maken, maar kan tevens gebruikt worden als hechtingslaag (primer) voor polyester op een houten ondergrond...

Dus had ik m'n cat een grondlaagje G4 gegeven, enkele dagen wachten tot deze droog was, en dan maar heel erg vakkundig beginnen lamineren - een heel werkje trouwens met al die hoekjes en kantjes en "strakes" en "steps"....

Halverwege het proces, merk ik ineens dat de hechtig niet optimaal is.... ik kan eigenlijk gewoon alle glasvezel zo met 1 vinger lostrekker van m'n romp...

Wat bleek.... als je die G4 als hechtingsprimer voor polyester gebruikt, moet je dus binnen het half uur, tot maximaal 4 uur nadoen, de polyester lamineren.... dan vloeien ze nog als het ware samen...

Tja dat had ik dus niet gedaan... ik heb nu de hele romp terug "glasvezelvrij" en na contact met de leverancier, de hele romp (G4-laag) eerst grof geschuurd, en moet ik opnieuw verdunde G4 aanbrengen en vervolgens binnen de 4 uur hierop lamineren...

Ben eens benieuwd wat dat gaat gegeven, heb zonet het eerste stuk opnieuw gelamineerd... als dit morgen een goede hechting heeft kan ik de hele romp verder doen, ik ben wel van plan om de komende tijd rustig verder te werken hieraan, en zal dan opnieuw foto's van de voortgang plaatsen...

@Isola: carbon is 160gr/m² twill geweven, twee laagjes, geen vacuum (heb ik helaas niet) maar had eerst een plug gemaakt, daar een mal van gemaakt, vervolgens kapje in mal gelamineerd en plug er terug ingepropt, waardoor alles geplet werd tussen plug en mal. Doorgaans voor complexere vormen niet echt een bruikbare methode, maar voor het kapje wou het nogal goed lukken!

Gefelisiteerd met je huwelijk, een grote stap :)

Verder druk bezig geweest lees ik. in plaats van G4 en polyester kan je beter epoxy gebruiken, stinkt ook minder. Ben al jaren geleden gestopt met polyester, is alleen maar intresant om te lamineren in een mal met glasvezel. Voss chemie blijft dat promoten G4 + polyester, weet echt niet waarom. Bij de 1/1 boten zijn ze 30 jaar geleden al gestopt met het bekleden van hout met G4 en polyester na de fiasco's in de jaren 60/70.

Hoi,
Ik ben nieuw op het forum, en volg een aantal draadjes sinds kort. Leer er veel van.
Ziet er strak gebouwd uit Dazzler. Ben het wel volledig met Isola eens; gebruik epoxy; is echt op alle fronten beter. Ik heb wel (nog) geen ervaring met snelle RC boten, maar wel met andere scheepsmodellen (zeil) en met epoxy-hout bouw in het groot.
Je kunt er zelfs mee over bestaand polyester heen werken. dan wel goed schuren (en het moet volledig uitgehard zijn). andersom gaat overigens niet.
heel veel succes met het afbouwen; ik blijf volgen

stinkt ook minder.

Dat is nu net de grap, epoxy stink inderdaad wel minder, maar de dampen zijn wel schadelijker dan die van polyester...

Trouwens een gedacht of ik epoxy kan gebruiken op G4? want sommige stukken zitten ondertussen wel onder de G4....

Als je de G4 opschuurt gaat dat wel, als de g4 uitgehard is pakt de epoxy niet zonder schuren. De dampen van epoxy vermijden, ga altijd buiten mijn berghok staan met mijn rug naar de wind :) tijdens het mengen. Denk trouwens dat de detergenten waar de epoxy mee verdund word door sommige producenten veel gevaarlijker zijn. Werk altijd met zuiver hars waar voor de eerste laag op hout 5 à 10 % aceton word aan toegevoegd, de volgende lagen zuiver binnen de 6 uur ( bij 20°C ) aanbrengen met of zonder glas of carbon weefsel, wanneer ik mat gebruik word er ook 5 % aceton aan toegeboegd om de binder op te lossen .
Contact met mijn handen vermijd ik met een speciale creme, die niet oplost door aceton.
Nog iets over epoxy gemengd met detergenten, deze kan je niet onder de 18 °C gebruiken anders gaat de kwaliteit sterk achteruit.
De epoxy die ik gebruik hard uit boven de 5 °c en zelf onder water, gaat alleen zeer langzaam .

Laatst bewerkt:
Bedankt René,

m'n carbon kapje is gemaakt met epoxy (in een mal natuurlijk) dus het is niet dat ik geen ervaring heb met epoxy... nadeel is dan weer wel, dat als ik met epoxy ga lamineren, en ik achteraf kleine putjes of foutjes met plamuur moet bijwerken, ik dit ook met een epoxy-plamuur moet doen (polyesterplamuur hecht niet op epoxy)

Misschien heb ik de verkeerde producten, maar de epoxy plamuur die ik heb liggen, moet eerst 6 uur uitharden (tov 20 min voor de polyesterplamuur) maar moet dan ook na 6 uur geschuurd worden (is dan nl nog schuurbaar) wacht je langer, tot hij echt volledig uitgehard is, dan is hij zo hard dat het nauwelijks nog te schuren valt...

Misschien wel haalbaar als je veel tijd hebt, maar als je - zoals ik - vaak pas om 19u00 thuiskomt, dan kan je dus niet meer met die epoxy plamuur aan de slag, dan zou ik namelijk om 1 of 2 uur 's nacht aan het schuren moeten....

Wat is jou ervaring met epoxy en plamuren?

PS ik gebruik altijd nitrile handschoenen als ik met die spullen bezig ben.

Mijn epoxy plamuur maak ik zelf, lichte met hars micro balloons en airosol en zwaardere met nevitic als vulmiddel dit laatste word ook gebruikt om schotten in 1/1 boten vast te zetten, kun je met de gewenste dikte in de hoek van je romp en schot aanbrengen en met een houtje met de gewenste ronding glad strijken. Dit laatste produkt gebruikte ik vorige week nog om kleine herstellingen op hout uit te voeren.
Om de romp af te werken gebruik ik ook altijd 2 comp polyester plamuur, aanbrengen voor dat je epoxy is uitgehard en anders schuren, maar dat is ook nodig op andere uitgeharde 2 comp verfsystemen.

Zo, ondertussen weer even wat verder....

Het was trouwens enkel de onderkant (steps) die onder de G4 zaten, de overige stukken (zijkanten, bovenkant, tunnel) was nog gewoon blank hout, en ik heb dan ook besloten om hier ineens met epoxy aan de slag te gaan, geeft zowieso een veel betere hechting blijkbaar...

Onderkant (steps) gelamineerd:
lami_01.jpg

------
Onderkant, steps reeds afgesneden/geschuurd aan de kanten, tunnel gelamineerd:
lami_02.jpg

------
Bovenkant en zijkanten in 1 keer samen gelamineerd:
lami_03.jpg

------
De romp volledig gelamineerd en alle kantjes bijgewerkt:
lami_04.jpg

lami_05.jpg

------

Ik heb overal een glasweefseltje van 160 grams aangebracht met hierop ineens een glasweefseltje van 40 grams. Dit laatste is zo fijn van stuctuur, dat het haast een gladde afwerking geeft. Het volstaat meestal om een spuitplamuur aan te brengen en alles even op te schuren, en een glad resultaat te bekomen.

Dan moet ik echt enkel gaan plamuren op de stukjes waar er eventueel een foutje zit.

ziet er allemaal netjes uit! was de onderkant een beetje te doen met al die hoeken ?
ga je deze uit eindelijk ook nog een kleurtje geven ?
succes met de vorderingen! :-)

Moet zeggen dat een zilboot een stuk makkelijker is ;) ik heb de onderkant met kleine stukjes gedaan, van kantje tot kantje telkens.... je kan de glasmat toch nooit netjes 90° het hoekje omleggen...

Uiteraard gaat er nog een kleurtje op....ik heb juist de eerste laag spuit-plamuur gezet, nu wachten tot het droog is en schuren maar... uiteindelijk als alle putjes er uit zijn komt er een kleurtje over... dat hou ik nog even "geheim" ;)

ziet er allemaal netjes uit! was de onderkant een beetje te doen met al die hoeken ?
ga je deze uit eindelijk ook nog een kleurtje geven ?
succes met de vorderingen! :-)

Ziet er goed uit , denk dat je het werk aan zo een romp gemakkelijk onderschat, licht sterk en duurzaam bouwen ;)

Natuurlijk ontsnap ik ook bij dit projectje niet aan het werkje waar ik altijd tegenop kijk, het schuren en plamuren (en schuren en plamuren, en schuren en schuren en plamuren.... totdat het goed zit....)

Ik zou dringend moeten investeren in enkele kaboutertjes die 's nachts in mijn plaats dit rotklusje deden, helaas zijn ze altijd uitverkocht als ik in de winkel kom :roll:

Eerste stap, aanbrengen van een spuitplamuur:
schuurplam01.jpg

Alles schuren tot de spuitplamuur terug weg is (en enkel in de allerkleinste gaatjes overblijft)
schuurplam02.jpg

Vervolgens de iets grotere gaten en scheuren bijwerken met plamuur (hoofdzakelijk de kantjes - waar je niet echt deftig kan lamineren) en natuurlijk weer schuren
schuurplam03.jpg

Tot slot een eerste laagje primer aanbrengen, want je ziet op den duur helemaal niks meer met al die verschillende kleuren van hout, plamuur, spuitplamuur en glasvezel...
schuurplam04.jpg

Het begint er goed uit te zien, helaas zitten er nog steeds veel foutjes in die nu goed zichtbaar worden met de primer:
schuurplam05.jpg

Dus dat wordt natuurlijk weer plamuren, schuren, primen....

Moet ik trouwens ook even aanhalen hoe eenvoudig een romp van een zeilboot wel is, lekker grote vloeiende vormen, zo'n speedboot heeft echt veel te veel hoekjes en kantjes :cry:

Nu goed, ik ben dus nog wel even bezig met schuren en plamuren voor het leuke werk weer verder kan (= schilderen en hardware inbouwen)

hey,

Dit wordt een prachtige cat man!!
Als ie straks net zo vaart als ie eruitziet dan belooft dat wat.
Heb het zelf niet in de vingers om zoiets te maken , respect!;)

gr. Arnold

Back