Pffff dik balen, men hele paint job is naar de kl***n
Wat is er gebeurd?
De romp komt namelijk in een kleurenschema bestaande uit 4 kleuren. Deze 4 kleuren had ik netjes gekocht in spuitbus van Dupli-color - kwestie van alle kleuren van hetzelfde merk en type te hebben om onderlinge reacties te vermijden.
Netjes de eerste kleur gespoten, volgens de aanwijzing op de bus is de verf na 24 uur helemaal uitgehard, dus een dag laten met kwalitatieve masking tape (gele masking tape van Tamiya + gele masking tape "Supertape Gold"
Supertape Nederland - Tape. It's in our DNA - Speciale masking tape)
alles afgeplakt wat in de eerste kleur moest blijven, netje de 2° kleur gespoten, wederom 24 uurtjes wachten, afplakken, spuiten, 24 wachten.... tot de 4 kleuren er helemaal opzaten.
Vervolgens begin ik de tape los te halen.... wat merk ik... de tape komt niet zuiver los, maar laat een enorm lijm-spoor na.
OK denk ik, geen probleem, dat lossen we even op met wasbenzine, dat lost de lijm wel op maar niet de lak (is ook echt zo) dus inderdaad de lijm eraf.... helaas merk ik dan dat de lijm van de tape eveneens een reactie met de lak heeft gehad, waardoor de lak zelf beschadigd is (soort fijn sinaas-huid-effect)
Dus nu zit ik met een romp die in essentie perfect prima gelakt is, alleen zitten er dus overal waar er kleur-overgangen zijn en tape gehangen heeft enorme strepen met sinaas-huis effect over m'n romp.
Echt dik balen, kan weer vanaf nul beginnen.... ergste van al is nog dat ik niet echt weet waarom het mis gegaan is, dus heb schrik om opnieuw te beginnen....
Heb ik niet lang genoeg gewacht tussen elke laag? volgens de fabricant 24u, kan toch geen week wachten tussen elke laag, ben ik nog een maand bezig!!!
Tape zelf is van goede kwaliteit, een laat normaal nooit sporen na, ook niet als je hem maanden laat hangen (gebruik dezelfde tape ook om karton tegen mijn PVC ramen te kleven als verduistering - na maanden komt deze perfect los zonder sporen)
Enige wat ik zojuist opmerk - op de website die ik hierboven meegeef, dat de lijm van de tape (en vermoedelijk ook de tamiya tape dan...) op "acrylaatbasis" is.
De dupli color waarmee ik spuit is ook acrylverf.... zouden deze dan toch chemisch op elkaar reageren?
Zou ik dat kunnen vermijden daar in plaats van met acrylverf te spuiten, met alkydlak te werken? Ik heb ook al gedacht om ipv spuitbussen, Levis lak te gebruiken met het rolletje (heb hier goede resultaten mee gehad op m'n zeilboten) enige probleem hiermee is dat het slecht in een beperkt aantal kleuren te krijgen is en ik 1 kleur nodig heb die ze niet hebben, deze kan ik ook niet met de spuitbus dus want ik weet uit ervaring dat de motip/duplicolor spuitbussen de levis lak doen blazen/rimpelen....
Ik vermoed dat ik een verkeerde combinatie van producten gebruik, maar ik weet dus niet wat/hoe en durf niet meer opnieuw beginnen....