Bouwverslag(en) Hydromite

BigBoat zei:
jaimy zei:
maarjah bigboat / rob meerdere tips van jou zijn niet goed

Ik zal me van verder commentaar onthouden, kloot maar aan.

Big Boat, heb je ooit wel eens geprobeerd met parket lak? Of is het van horen zeggen? Tips zijn natuurlijk altijd welkom, mits ze uit eigen ervaring zijn. Parketlak doet dus helemaal niets voor balsa. Het trekt erin en geeft geen harde laag. Balsa blijft bijna zo zacht als anders, maar wordt wel zwaarder. Het maakt het de de plamuur week en smeer je dus mee uit over je boot. Toch wel erg jammer als je zo je best erop gedaan hebt. Ben blij dat ik netjes gebouwd heb.........

Ik ben er niet op uit om iemand af te branden, maar kan er knap pissig om worden als je het advies van iemand opvolgt waarvan je denkt dat hij er verstand van heeft en het blijkt je werk totaal te verprutsen.

Graag je reactie

TGXnut zei:
Big Boat, heb je ooit wel eens geprobeerd met parket lak? Of is het van horen zeggen?

Als je de moeite had genomen om op mijn site te kijken, had je deze (stomme) vraag wel achterwege kunnen laten.

Ik ben er niet op uit om iemand af te branden, maar kan er knap pissig om worden als je het advies van iemand opvolgt waarvan je denkt dat hij er verstand van heeft en het blijkt je werk totaal te verprutsen.

Luister maar naar Jaimy, mijn 40 jaar ervaring met (hout) modelbouw kan niet tegen zijn *tupperware* ervaring op......

BigBoat zei:
TGXnut zei:
Big Boat, heb je ooit wel eens geprobeerd met parket lak? Of is het van horen zeggen?

Als je de moeite had genomen om op mijn site te kijken, had je deze (stomme) vraag wel achterwege kunnen laten.

Luister maar naar Jaimy, mijn 40 jaar ervaring met (hout) modelbouw kan niet tegen zijn *tupperware* ervaring op......

Met je 40 jaar ervaring had je toch moeten weten dat parketlak plamuur oplost.

hier nog even een quote van jouw site:
Het dek is vervangen door multiplex 0,8 mm omdat balsa veel te zacht is.

Het *vouwen* van het dek gaf wat moeilijkheden ivm de stugheid van het triplex.

Nog een leuk kapje maken en daarna dik in de pakketlak

duh gebruikt op multiplex, wat totaal verschilt van balsa. Wat nou stomme vraag?

BigBoat zei:
TGXnut zei:

nou jou 40 jaar ervaring zal dan nog antiek zijn,
en nou mag ik wel glas/epoxy rompen en carbon rompen hebben.. wat wel heel anders is als tuppeware..
ik heb immers ook 6 jaar houtbouw ervaring.
en dan heb ik het niet over sloome boten maar wel over boten die minimaal 60km/h lopen.
en weet ondertussen ook wel wat je wel en niet kan doen met hout.

en met die 40 jaar zogenaamde ervaring die je heb had je moeten weten wat parketlak op balsa doet en op plamuur.
en je wist ht dus niet. dus nou nou wat een ervaring dan..
waardoor wel de boot van evert-jan weer opnieuw geplamuurt kon worden.

greetz jaimy

Pakketlak lost onder geen beding plamuur op......mits je twee gelijk soorten neemt, zoals ik al eerder in dit topic heb aangegeven !
Waterdragende (pakket)lak lost geen (polyester/oliedragendeAcrylaat/Alkyd) plamuur op en oliedragende plamuur lost geen oliedragende lak op.
Net zomin als Alkydlakker elkaar niet bijten en/of Acrylaten elkaar niet bijten.
Dat toevallig de grotere Hydroplane van multiplex is gemaakt, wil nog niet zeggen dat die andere dat ook zijn.......net zomin als dat mono'tje (deepvee).
Die zijn gewoon van balsa gemaakt en behandeld zoals ik heb aangegeven.
Verder heb ik er geen zin meer in om me zelf te verdedigen, zoek het lekker met Jaimy uit, die weet alles..........

Jongens wat krijgen we nu allemaal 8O 8O ???
-
Gaan we TGX zijn topic hier wat gaan verkl.... :roll:
-
Ik denk dat de moderators hier wat mogen komen poetsen !!!
-
Dus Niek haal die bezem van mij part maar boven hoor :wink:

PS >> Niet fout bedoeld hoor maar BIGBOAT !! Jij bent nog maar 6 jaar en heb het daarbij al duidelijk genoeg gemaakt !!
-
PS dit mag dan evegoed weg Moderators !

Het was juist zo een toffe topic !

DIMATRIX zei:
PS >> Niet fout bedoeld hoor maar BIGBOAT !! Jij bent nog maar 6 jaar en heb het daarbij al duidelijk genoeg gemaakt !!

Ho, ho, dat iemand zijn model verkl**t door gebrek aan kennis moet je niet iemand anders verwijten.

Dat een snel model uit elkaar valt door een combi van houtlijm en secondelijm te gebruiken is al jaren bekend. Seconde lijm is niet geschikt in dergelijke toepassingen en de houtlijm droogt te snel door de seconde lijm. Het plamuur verhaal van bigboat klopt gewoon.

Het is wel handig als bigboat zijn juiste lijftijd weer geeft maar een dergelijke sneer is niet op zijn plaats.

Moderators graag de heren even tot de orde roepen. :!:

kan het liever wat meer offtopic en rechstreeks naar de personen !!
-
Ik heb met boten geen ervaring maar ik zie wel wat ik lees ,, sorry hé

Moderators komen poetsen graag incl deze

hou de topic van dit netjes aub

citro, de boot is niet uit elkaar gevallen. de houtlijm randen welke ik aan de binnenkant had aangebracht als extra losten op. combinatie wil zeggen dat een lange strook houtlijm wordt gebruikt met aan de uiteinden secondelijm om direct aanzet te hebben.

Zaken gaan verkeert, niet zozeer door gebrek aan kennis, maar door verkeerd goedbedoeld advies. Zoals ik al aangaf, je volgt de raad op van mensen waarvan je denkt dat ze het weten.

Balsa is gewoon niet zo als andere soorten hout. blijkbaar gelden er andere regels voor

BigBoat zei:
citrorob zei:
Het is wel handig als bigboat zijn juiste lijftijd weer geeft

Zou dat inhouden dat als ik 80 jaar invul ik nog geloofwaardiger zou overkomen ?

nou zowiezo doe je al kinderachtig..

want ken me herinneren dat jij een tijd gelede als ene gompy of rob/gompy hier rond hing..
en toen na een conflikt met een moderator ben je gekickt of zelf op gestapt...

en nu kom je zeer kinderachtig terug.
door met een andere nickename en niet je echte leeftijd en dan zet je ook nog is onder GEEN 1 post je naam neer.

als je dan balle heb en terug komt kom je gewoon terug zoals je toen was.
dus echte naam en echte leeftijd.

gegroet. jaimy

TGXnut zei:
citro, de boot is niet uit elkaar gevallen. de houtlijm randen welke ik aan de binnenkant had aangebracht als extra losten op.

Tja, houtlijm is nu eenmaal geen vulmiddel volgens de gebruiksaanwijzing, op het flesje/potje.
(die overigens op de meeste flesjes/potjes in het nederlands is en dus goed te lezen zou moeten zijn.....)
Er staat duidelijk op: beide delen _dun_ insmeren, aandrukken en x-tijd laten drogen.
Die droogtijd is gebasseerd op dat dunne laagje _tussen_ de twee delen in.......niet op de dikke kluiten/randen lijm, dat duurt dagen/weken voor dat geheel door gehard is.

Was best een leuk draadje...........

Hopelijk heeft iedereen nu gezegd wat hij wilde zeggen en kunnen we weer verder met de hobby

Back