Bouwverslag(en) Hydromite

Discussie in 'Speedboten' gestart door TGXnut, 15 mrt 2006.

  1. hey










    @jurriaan:

    oeps ik heb ze zeg maar weggehaald........het is nu vlak en er er is geen
    ''tunneltje'' meer. :oops: :?
    en nu? maakt het veel uit?? of maakt hert niet zo veel uit???
     
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.524
    Locatie:
    Nieuwegein
    je boot zal meer gaan plakken, je kan eventueel een lat je erop lijmen en weer netjes schuuren
     
  3. Gerjan

    Gerjan Guest

    dat tunneltje zorgt er voor dat lucht onderjeboot blijft.
    de lucht pakt ie voor bij de neus eronder en komt er aan de achterkant ondervandaan
    nu heb je dat tunneltje weg gehaald en gaat de lucht onder je boot vandaan
    het inplane komen en blijven word zo een stuk lastiger

    Groeten Gerjan
     
  4. hey





    no problemo ik zet er zoals al eerder gezegd dan maar een klein strookje/latje hout onder............



    thanks ''

    groet steef
     
  5. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    ik heb zelf voor mijn eigen boten gewone ouderwetse spanlak gebruikt !!! gaat als de beste
     
  6. TGXnut

    TGXnut

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    405
    Locatie:
    IJsselstein
    Heb ik idd ook gedaan. zelfs als je alles goed volgt blijven de randjes wel erg klein
     
  7. bstar

    bstar Guest

    Ja inderdaad! zeker als je ook niet precies weet/wist waarvoor ze dienen!
     
  8. hey







    ik zit nu bijna aan het einde van de bouw en moet hier en daar nog een beetje plamuur bijschuren (foto's volgen later)
    maar ik vroeg me een paar dingen af!

    vraag 1: is waterkoeling perse' nodig? is het duur?? is het makkelijk zelf te maken?? wat heb ik nodig?

    vraag 2: als ik klaar ben met plamuren enz. moest er epoxy op.
    hoe duur is dit?? hoe moet ik het aanbrengen op de boot??? en welke epoxy (ik heb gehoord dat er veel soorten zijn)

    vraag 3: als mijn roer op mijn boot zit steekt het heveltje van het roer waaraan het servo armpje vastgemaakt word, een halve cm boven mijn spiegel heen. kan ik de servo arm (die me servo met me roer verbind)door het bovenste kapje/dek heen laten gaan???????

    vraag 4: een turnfin!??!?! perse nodig of niet??


    ok alvast bedankt
    foto's komen als ik uitgeschuurd ben.......


    groet steef
     
  9. bstar

    bstar Guest

    vraag 1: is waterkoeling perse' nodig? is het duur?? is het makkelijk zelf te maken?? wat heb ik nodig? Koop een messing buisje bij de modelbouwwinkel met een binnen dia meter van ong. 1-2 mm. Doe er zand/zout in. Wikkel hem om iets heen wat iets kleiner is dan je motor. Klop het zand/zout er uit. spoel hem door met water. Klaar! Het zand/zout zorgt er voor dat het buisje niet knikt tijdens het buigen!

    vraag 2: als ik klaar ben met plamuren enz. moest er epoxy op.
    hoe duur is dit?? hoe moet ik het aanbrengen op de boot??? en welke epoxy (ik heb gehoord dat er veel soorten zijn) Dit heb ik niet gedaan. TGXnut ook niet volges mij! Ik weet niet wat voor spec's je je boot wilt geven, maar als je echt een dikke motor bijv. er in doet, is epoxy + glasweefzelmatje wel handig! Gebruik even de zoekfunctie en je vind bergen informatie!

    vraag 3: als mijn roer op mijn boot zit steekt het heveltje van het roer waaraan het servo armpje vastgemaakt word, een halve cm boven mijn spiegel heen. kan ik de servo arm (die me servo met me roer verbind)door het bovenste kapje/dek heen laten gaan??????? Kan je doen! Heb je mischien een foto van je roer? mischien kan je bijv. wel heel makkelijk het asje korter maken!


    vraag 4: een turnfin!??!?! perse nodig of niet??
    Bij een Hydro of Cat is dit meestal wel handig! dit omdat een hydro/cat vlak op het water ligt en doordat je dan een turnfin hebt, heeft ie een soort van 'draaipunt' waar hij om heen draait als je stuurt. Het zal dus ten goede komen van je stuur prestaties en mischien ook met het rechtuitvaren!

    Groet, Aad
     
  10. BigBoat

    BigBoat Guest

    Koop liever een 4mm uitwendig aluminiumbuisje, is lichter, buigt makkelijker, voert sneller zijn warmte af, is goedkoper.
     
  11. ok bedankt voor de help en de tips!!!!

    als ik een buisje heb dat om mijn motor heen gaat (waar het water door stroomt om het af te koelen)
    waar komt dan dat water vandaan!?!? uit het vaarwater van je boot??of water aan boord
    als het uit het vaarwater komt dan moet dit opgezogen worden door de koelbuis gaan en ook weer uit me boot!!!! word dit gedaan met behulp van en pompje ofzo????


    ja kwa bootjes ben ik een onwijze beginner :oops:


    groet steef
     
  12. jaimy

    jaimy

    Lid geworden:
    22 okt 2003
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    amsterdam
    jongens waarvoor zulke dunne buisjes..
    ik heb altijd een binne diameter van 4mm
    dat geeft een betere doorstroom.
    en een betere doorstroom is een betere koeling

    klopt niet helemaal..
    want een cat(catamaran) heeft nooit een turnvin zo ver ik heb gezienn.(en heb veel gezien)

    de turnfin zorgt er voor dat je de bocht doorkomt met een hydro type boot
    op een mono zorgt het er voor dat ie niet uitbreekt aan de achterkant

    als je op een hydro geen turnfin hebt kom je de bocht zeer moeilijk door want de boot zal driftend rechtdoor gaan.

    greetz jaimy
     
  13. bstar

    bstar Guest

    Ow ja! inderdaad Jaimy! bedankt voor de verbetering :wink:
     
  14. jaimy

    jaimy

    Lid geworden:
    22 okt 2003
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    amsterdam
    geen probleem :wink:
     
  15. hallo,




    ik ben een beetje aan het ontwerp aan het denken......ik ben er nog lang niet aan toe, want er moet nog zat gebeuren.....maar toch
    ik heb stickers van bridgestone
    en van laser exhaust systems
    ik kan dus 2 variaties al maken.
    een laser boot of een bridgestone boot.......
    http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/9004/1
    met deze site ben ik aan de stickers gekomen, je schrijft gewoon een bedrijf met een of ander l*lverhaal en vraagt om stickers en voila.
    gratis stickers........
    ik had nog een vraagje: als mijn as door de onderkant van de boot gaat waarmee maak het het dan waterdicht????????

    pics:



    [​IMG]


    [​IMG]


    groet steef
     
  16. jock

    jock Guest

    Hi Steef,
    Kijk even hier op de site van Bas Ladru: http://home.tiscali.nl/~bladru/hydromite/hydromitefoto/
    Bij foto hydromite37 zie je dat er een buisje bij een van de drijvers, vastgesoldeerd aan de turnfin, 'net' gelijk/onder het wateroppervlak steekt. Het water wordt hier door de druk/snelheid in het buisje geperst om vervolgens via eventueel de snelheidsregelaar en vervolgens de motor te lopen. Het koelwater laat je vervolgens via een uitgang aan de zijkant of achterkant er weer uit lopen. (zie foto 40 en 41)

    Succes
    Jock
     
  17. a.keizer

    a.keizer Guest

    wil graag veder maar mijn onderdellen zijn nog niet binnen wordt er zat van


    :cry:

    maar goed
     
  18. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    hoi,

    ik gebruik voor waterkoeling een pickup achter de schroef. Op de foto gaat het oranje slangetje erheen.
    Is een messing buisje van 5mm dacht ik, met daaraan een stukje messing gesoldeerd die aan de strut vast geschroefd zit.
    Dit werkt bij mij erg goed 8)

    [​IMG]

    grtz
     
  19. wwidow

    wwidow Guest

    Beste mensen,

    Ik ben zelf ook net klaar met m'n hydromite.
    Gister de eerste test-vaart gemaakt.

    [​IMG]

    Tijdens het varen 'hapt' hij heel veel water, dat komt natuurlijk omdat hij zo plat is. Hij planeert wel leker snel, dus de gewichtsverdeling lijkt me goed.

    Hoe hebben jullie je boot waterdicht gemaakt? Alsin: de 'deksel' die er opgeplaatst wordt? Met tochtstrips ofzo?

    gr,
    Sander
     
  20. jaimy

    jaimy

    Lid geworden:
    22 okt 2003
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    amsterdam
    wij maken de boot dicht door de kap afteplakken.

    greetz jaimy
     

Deel Deze Pagina