Al weer een poos geleden ben ik een topic gestart in het Stoom techniek forum om wat te sparren over een eigenbouw stoomketel voor bij een Stuart D10 (of vergelijkbaar) met voedingswaterpomp. Na veel lezen, navragen en tekenen is het eindelijk zo ver dat de eerste onderdelen gerealiseerd kunnen worden. Naast de stoomketel is ook de stoomsloep van de tekentafel gekomen. De basis komt van de Wide a Wake (lijnenplan in Canada verkrijgbaar) echter vond ik de lijn niet stoer genoeg. Na de wijzigingen heeft de staande steven en de iets vollere romp iets meer weg van een werkschip. Verdere details worden nog toegevoegd maar de lijn van de romp met globale indeling staat in hoofdlijnen.
Vandaag de dag is de bouw van de ketel enigszins begonnen en zijn er al diverse materialen in huis. De bouw zal net zoals het ontwerp niet hard gaan. Ik heb een fulltime baan en een huis dat we nog aan het afmaken zijn nadat we het minder dan een jaar geleden volledig casco hebben gesloopt. Gelukkig zitten we er al comfortabel bij en heb ik recent de schuur voorzien van een werkbank en een inrichting om me wat op weg te helpen.
Later de berichten over de eerste vorderingen van de bouw.
Inhoudsopgave update 21-12-2024
1. Start fabricage ketelonderdelen
2. Solderen ketel
3. Afwerking ketel
4. Bouw kist voor ketel
5. Start bouw bouwplank
6. Bouw van de kiel
7. Start van het beplanken
8. Aanbrengen van de nagels en ribben
9. Afwerken van de buitenzijde
10. Schroefas
11. Dek constructie
12. Roer
13. Dek afwerking
Vandaag de dag is de bouw van de ketel enigszins begonnen en zijn er al diverse materialen in huis. De bouw zal net zoals het ontwerp niet hard gaan. Ik heb een fulltime baan en een huis dat we nog aan het afmaken zijn nadat we het minder dan een jaar geleden volledig casco hebben gesloopt. Gelukkig zitten we er al comfortabel bij en heb ik recent de schuur voorzien van een werkbank en een inrichting om me wat op weg te helpen.
Later de berichten over de eerste vorderingen van de bouw.
Inhoudsopgave update 21-12-2024
1. Start fabricage ketelonderdelen
2. Solderen ketel
3. Afwerking ketel
4. Bouw kist voor ketel
5. Start bouw bouwplank
6. Bouw van de kiel
7. Start van het beplanken
8. Aanbrengen van de nagels en ribben
9. Afwerken van de buitenzijde
10. Schroefas
11. Dek constructie