Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

Een centrale bout die op de krukas van een motor zit trilt niet los , eerder gaat hij vaster zitten .

tot 2 keer toe zelf gezien bij een clubgenoot ze willen er wel af hoor Johan en dat geeft een behoorlijke knal als ie de prop raakt in de lucht en nog minder je prop is aan gort als ie 'm raakt.
 
Als je een centraalbout van een spinner normaal vastdraait, komt hij nooit los. Inmiddels heb ik ervaring met +/- 100 motoren, en er is er nog nooit 1 los gekomen bij mij. Loctite is helemaal niet nodig trouwens.
 
tot 2 keer toe zelf gezien bij een clubgenoot ze willen er wel af hoor Johan en dat geeft een behoorlijke knal als ie de prop raakt in de lucht en nog minder je prop is aan gort als ie 'm raakt.

Zelfs bij de Zenoah,s waar ook de prop met 1 centrale bout vast zit heb ik het nog nooit gehat dat de spinnerbout los gaat.

Bij 4T methanolers die terug slaan en ook verkeert om kunnen lopen is dat goed mogelijk .

Een benziner probeert door het ontstekings proces de bout nog vaster te draaien. :D

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ieniminie druppeltje middelvaste loctite dan misschien.

Moed verzameld om de spinner op maat te maken.
Met zo'n aparaat van Ultimate de vorm op tape overgezet en op de spinner geplakt.
full


In de draaibank gezet , om met de drieklauw precies te bepalen waar de gaten moeten komen. Meteen een gaatje met de centerpunt geboord om het precieze midden te hebben:
full


En dremelen maar:
full


Met een dikke bout en moer de voorplaat van de motor bevestigd op de prop en de gaten geboord in de prop.
full


Tadaa:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
netjes Cor , gaat goed he met dat kammetje ?
de prop lijkt wel groot op de foto , maar de wielen zitten er nog niet op dus hij komt nog wat hoger op zijn pootjes natuurlijk .
leuk moment altijd , als de spinner/prop combi erop zit en alles past netjes ;)

geniet ervan .

mvg eric
 
@ Ultimate; ja ... mooi stukje gereedschap erbij , erg gemakkelijk.

De prop is idd erg groot , de grootste in mijn assortiment momenteel ;-) Maaruh iniedergeval niet te groot voor het toestel , genoeg "ground clearance" , zelfs zonder de wielen (foto vertekend een beetje denk ik).

Ik zit te denken om van die fairings te maken van romp naar landingsgestel. Iemand een goede link om zoiets eenvoudig te maken?

Cor
 
@ Ultimate: Voor die 10 euro kan ik dat idd zelf niet maken. Emailtje naar lindinger gestuurd om te vragen of ze dat ook vanaf "hier" kunnen leveren.


Zojuist eindelijk de "grote" baas van Pefa aan de lijn gehad , en die zegt dat de demper verkeerd gegraveerd is , deze demper heeft hij omgebouwd voor mijn motor. De binnenkant is anders als de originele RDL55 zegt hij.

Mijn vraag , zit hij nu de boel te belazeren , of is/kan het waar zijn wat hij zegt. Kan ik het op de een of andere manier testen? Heb weinig zin om het geheel helemaal in te bouwen en er achter te komen dat de motor voor geen meter/optimaal wilt daaien , zeker omdat ik totaal nog geen ervaring heb met benzinemotoren , en ook bij mij op de club wordt er niet met benzine gevlogen.

Cor
 
Ik zou er van uit gaan dat gewoon de waarheid zegt .

Je kan hem ook even op een bok monteren met de uitlaat en testen.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Plotterwelt; Het probleem " loopt" al een hele tijd , en er zijn etelijke emailthes heen en weer gegaan. En ik heb ze duidelijk gemaakt dat ik hun service ver beneden peil vind . 2-3 emailtje + telefoon elke keer voor een antwoord. Zo leuk vonden ze dat niet , Mevrouw Faller zei dat hun service tip top was *uhhum* Dus ja.... ze kunnen zeggen wat ze willen he, normaal zou ik ook uitgaan van de waarheid.

Op de bok zetten en proberen, dat is voorlopig niet aan mij besteed, ik zie dat niet echt zitten. Starten zal wel lukken , maar ik ga niet weten of die motor optimaal loopt of niet, daarvoor heb ik te weinig verstand van benzinemotoren.

Met afmetingen kan er dus niet "geschat" worden of deze demper ok is of niet?

Cor
 
als de motor op de bok goed oppakt, en zo rond de 6000 toeren maakt, dan loopt hij goed,

wat id de totale afmeting van de pefa?

ik heb er hier ook 1 liggen van een 3w 75 hij zou dus minstens zo groot moeten zijn
 
200cm3 kan niet dat is 2 liter en dat is een volume van 2 cola flessen

volgens mij is die van jouw 134 cm3
en die van mij 169 cm3

das dus maar 35 cm3

valt wel mee dus, en die van mij is een 5 kamer demper, (wel door pefa gemaakt maar via 3w besteld.

ik denk dat je die pot er maar eens achter moet knuppen, en de motor moet laten lopen, hij kan er niet van stuk gaan, en waarschijnlijk loopt hij er gewoon goed op.

als het verhaal van pefa niet klopt, dan raakt hij meer kwijt dan enkel een klant.

loopt hij er niet goed op, dan kan je hem dat altijd melden. maar ik verwacht er geen problemen mee.

bel anders 3w eens en vertle hun wat je hebt en of dat kan.. zij verkopen de zelfde dempers...
 
Back
Top