Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

gewoon je geld incl verz terug eisen , tis wel hun fout niet de jouwe .

mvg

Ben idd Pisnijdig... Heb een boze brief gestuurd in mijn beste duits ( en dat is niet veel soeps)... Dat waren nu totaal 68 euro verzendkosten zonder iets in m'n handen te hebben..... vind ik niet leuk.

Bedrag van de demper zal ik wel terugkrijgen, maar al dat heen en weer gestuur... allemaal voor de kat z'n k*t . Ben boos..

Cor

Heel veel sterkte en inderdaad eisen dat je ook het geld voor verzending retour krijgt

als je hem ergens anders wilt halen:

kees maas heeft ze volgens mij ook wel op voorraad.

Bedrag van de demper zal ik wel terugkrijgen, maar al dat heen en weer gestuur... allemaal voor de kat z'n k*t . Ben boos..

Cor

Ook alle verzendkosten zijn ze verplicht terug te betalen als het hun fout is en ze geen passende kunnen leveren.

Dit is een wet in Duitsland:
Paketversandfähige Sachen sind zurückzusenden. Sie haben die Kosten der Rücksendung zu tragen, wenn die gelieferte Ware der bestellten entspricht und wenn der Preis der zurückzusendenden Sache einen Betrag von 40 Euro nicht übersteigt oder wenn Sie bei einem höheren Preis der Sache zum Zeitpunkt des Widerrufs noch nicht die Gegenleistung oder eine vertraglich vereinbarte Teilzahlung erbracht haben. Anderenfalls ist die Rücksendung für Sie kostenfrei.

Ze moeten dus de juiste uitlaat kunnen leveren bij 1x verzendkosten voor jou .

Kunnen ze dat niet en betalen ze de verzendkosten niet terug dan dreig maar eens met de " Wettbewerbszentrale "
Dat helpt meestal wel. :D

naar het schijnt zijn die beide niet als vrienden uit elkaar gegaan ....
:confused:

Uwe heeft mij persoonlijk verteld dat hij geen mallen meer heeft van de extra, en mijn E-Mail heeft hij verder gestuurt naar Volkmar waar de kap nu weg komt.

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Uwe heeft mij persoonlijk verteld dat hij geen mallen meer heeft van de extra, en mijn E-Mail heeft hij verder gestuurt naar Volkmar waar de kap nu weg komt.

Mvg Johan

De extra die ik nu heb, is de eerste die uit zijn nieuwe mal komt,(mid 2011) hij zou die dus wel moeten hebben,
misschien dat hij deze dan ook overgedragen heeft..

De demper, dat gaat nog een probleem worden zo te zien;
-Gister avond een email gestuurd naar MTW voor de TDH 75 met diameter 55 mm , maar ik kreeg als antwoord dat het volume te klein is.
-Krumscheid (95 VS-5) tot 95 cc heeft een diameter van 75 mm
-Krumscheid (89 VS-5) tot 75 cc heeft een diameter van 65 mm , maar m'n motor is daar ook te groot voor.

Heeft iemand nog opties? van andere merken?

Wat zijn dit voor dempers?

kat-35-schall2kammern-35.jpg

En is een resonantierohr een optie? , wat zijn daar de voor of nadelen van ?

Ik heb 75 mm ruimte tussen onderkant romp en de vleugelbuis , en dan moet er ook nog een tunnel om de damper heen :-/

Cor :-(

Dat zijn bananendempers van Krumscheid , worden voor de grotere motoren niet meer gemaakt geloof ik .

Ik heb er zelf een gehat op een Metterhausen Diabolo met 3W60.
Gaf 80,3 dBa op 7 m
(carb. aanzuiging uit de romp en 3bl 22 x 12 van 3W)

af en toe kom je nog wel eens een tegen op Ebay.

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Een reso voor deze grote heeft ook al een 70 mm doorsnee denk ik .

klopt johan maar deze loopt wel van dun naar dik , dus op het punt waar hij de vleugelbuis passerd zou hij kunnen passen .
dan moet je die van KS denk ik hebben , deze zien eruit als een honkbal knuppel :D dus even kijken welke langte header je moet hebben voor die reso en dan kun je kijken hoe dilk het stuk reso is als je de vleugelbuis voorbij moet .

mvg

Ik heb 75 mm ruimte tussen onderkant romp en de vleugelbuis , en dan moet er ook nog een tunnel om de damper heen :-/

Cor :-(

vergeet de tunnel!!!! hij kan goed zonder en scheelt je in ruimte, als je minstens 2 tot 3 mm vrij houd, heb je ECHT geen probleem

MTW heeft een resorohr wat 60 mm diameter heeft.: deze
De Krumscheid resorohr zal idd ook wel passen: ....
3W heeft een demper die 70 mm diameter heeft voor deze motor: deze

Als ik geen tunnel maak en een afstand van 2,5mm onder vleugelbuis en 2,5 mm boven het balsahout genoeg is, dan zal ik de 3W demper nemen.

Ik zal naar Zimmerman een email sturen , kijken wat die voor me kunnen betekenen.

Maar wat doet zo'n resorohr , wat is het verschil met een "normale" demper?

Cor

een reso mits goed afgesteld met de juiste lengte header kan zo rond de 500 toeren opleveren op de zelfde motor prop combinatie .
ik draai nu een 26x10 prop op mijn 3w75 met pefa demper en met de reso die er eerst op had draaide ik een 27x10 met het zellfde toerental .plus met reso loopt hij zoizo stiller
mvg

een reso zorgt voor een resonantie in de uitlaat, deze resonantie zorgt ervoor dat er een drukgolf ontstaat, die bij de neergaande beweging de uitlaat gassen uit de motor zuigt,

voordeel: meer vermogen,
nadeel: minder goed je gas te regelen, vanaf halfgas loopt de motor al bijna op vol vermogen, de laatste helft van je gas merk je weinig verschil, zodra de reso zijn werk doet, begint de motor toeren te maken.

reso werd en word veelal gebruikt als de motor eigenlijk te ligt voor de kist is, dan wel men wil enorm hard gaan,

vroeger werden in de X kisten bijna altijd zenoah 62 motoren gebruikt, en om er dan voldoende vermogen uit te halen, zet men er een reso achter.
tegenwoordig hoeft dat niet meer omdat men nu motoren heeft die lichter zijn, en meer vermogen leveren.

voor 3d is een reso niet ideaal

als je geen huls gaat gebruiken, dan kan je eventueel met alu tape het balsa en de vleugelpijp intapen, dit werkt enorm goed als hitte schild.

als er voldoende lucht door je romp kan, zul je geen problemen hebben met de warmte.

klopt maar volgens mij wil Cor ook niet hele dagen aan de prop hangen of harriers vliegen , meer een F3A programma denk ik . ;)

Ik denk dat het een eigenbouw moet gaat worden .

Oh .... dit klinkt interessant .... zelfbouwen is namelijk helemaal mijn ding. Maaruh hoe gaat dat in zijn werking? Materiaal, afmetingen, Lassen?

@Razor: goede tip .. bedankt. Reso gaat het dan iniedergeval niet worden , ik zal motorvermogen genoeg hebben.

@ ultimate: een beetje een allround toestel voor mij, dus van alles een beetje wat.

Cor

@ Plotterwelt; bedoel je de #5770? pagina 89 en 101? voor de ZG gaat die tot 80 cc boxer en voor de DA- motoren is die tot 50 cc? of 2 stuks voor de 100CC -boxer versie.

Cor

Back