Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door corvl, 15 sep 2010.

  1. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
  2. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Pieteralje ... pff idd veel geld voor die kappen , maar het is een oplossing.... Eerst het model zien te bouwen. Bedankt voor de tip.

    Het heeft lang geduurd , maar ik ben tot een conclusie gekomen.

    2820 mm span is wel heeeeeel erg veel , en een beetje te groot ... denk ik. Daarnaast nog het probleempje met mn bouwtafel.....

    Ik heb besloten om het model te verkleinen, en wel 15% , dat komt dan neer op een spanwijdte van 240 cm. Dat is een mooi formaat als instapmodel in de benzinewereld.

    Het verkleinen in Rhinoceros is een fluitje van een cent; "scale" en dan 0.85 en klaar is kees.. En dan de rest want ik moet natuurlijk wel alle inkepingen gaan aanpassen, dat gaat wel een werkje zijn, zal er vanavond eens aan gaan beginnen.

    Cor
     
  3. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    zou je niet eerst zoeken naar kappen e.d.? straks zit je er een paar cm naast en moet je zelf kappen bouwen (heb ik een hekel aan...)
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk

    Dat zou idd het gemakkelijkst zijn... Maar ik ga de moeilijke kant op .... een motorkap in 3D frezen en dan lamineren met glasmat/vezel..... ach ja , nog meer voldoening als die klaar is. :)

    Update 18:59: de eerste spanten zijn al getekend.


    Cor
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    De kogel is door de kerk en ben er wel blij om , de eerte spanten zijn gefreest , en het is nu al behoorlijk groot.

    Gisteren de laatste onderdelen van de romp opnieuw getekend en meteen gatenkaas van gemaakt:
    [​IMG]

    Mn freesmachine slikt materiaal tot 80 cm lang ..... dat gaat dus niet passen , zelfs niet in 2 keer, de beplating van de romp is 161 cm lang :-/ Ik heb de romp-zijkant moeten opdelen in 3 stukken:
    [​IMG]

    Dat is nou het mooie van dat CNC-gebeuren .... het pas precies weer allemaal aan elkaar... druppeltje lijm en klaar. (versteviging komt natuurlijk wat later):
    [​IMG]

    Inmiddels zijn de meeste onderdelen van de romp uitgefreesd , morgen de laatste delen en dan verder plakken.

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    dat ziet er goed uit, je hebt er al een lekker tempo te pakken!
     
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dank je D-J


    Gisteren en vandaag vrij veel gedaan.

    Het is niet goed te zien , maar een stuk tape op mn bouwplank geplakt en er een rechte lijn op getekend om de spanten uit te lijnen. De spanten worden vastgehouden door magneten.
    [​IMG]

    Met de lattensnijder heb ik een 8 mm "zwaardere" balsa plank opgeofferd om de latten te maken voor de spanten:
    [​IMG]

    En aan elkaar gelijmd:
    [​IMG]

    Dit...... wordt het motorschot. Volgens de originele tekening moet deze van 2x 6 mm hout worden gemaakt, maar dat is dan ook voor een 150 cc motor. Omdat de mijne toch ietjes kleiner wordt , ook maar iets dunner hout. 1 laag berken triplex van 3 mm, 1 laar populieren triplex van 4 mm en aan de voorkant een dun laagje van 1 mm berkentriplex ... tesamen 8 mm ipv 12mm.
    [​IMG]

    Een onderdeel om het motorschot te bevestigen aan de rest van de romp. "t zal stevig moeten zijn , want er moet met redelijk wat PK's aan getrokken worden. 4mm populieren triplex gedubbeld met 2 mm berkentriplex.
    [​IMG]

    Nu vanavond laat toch nog een zijkant erop kunnen plakken . Ik wilde graag de andere kant ook nog doen , maar helaas, niet genoeg knijpers.
    [​IMG]

    Morgenochtend de andere kant dan plakken en het motorschot in orde maken, verder zie ik dan wel.

    Tijd om te slapen nu,
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Dat ziet er goed uit Cor! Je motorspant is nu wel sterk genoeg om daar een motor van rond de 80CC op te zetten.
    Ik hoop voor je dat het een mooi en ook een toestel mag zijn dat lekker licht is.
     
  9. ultim@te

    ultim@te Guest

    je bent lekker bezig , ik ga dit ook zo nu en dan wel even volgen .

    ben benieuwd.

    suc6
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Zo, daar ben ik weer,
    Afgelopen dagen niet kunnen doen aan de bouw ivm druk met werken, maar vond zojuist nog wat foto’s op mn camera:
    De andere zijkant is erop geplakt .
    [​IMG]


    Een versteviging voor het motorschot… bedoeling is dat hier heel wat pk aan gaan trekken:
    [​IMG]


    Omdat hier flink wat pk’s aan gaan trekken toch nog wat verstevigingen aangebracht:
    [​IMG]


    Ook ben ik op een probleem gestuit….. het ziet ernaar uit dat dit een fout op de tekening is. Eerst dacht ik dat ik een foutje heb gemaakt met het verkleinen van de tekening, maar met nameten en nog eens alles goed bestuderen klopt er de ballen niet van:
    [​IMG]


    Bovenstaande 2 omcirkelde uitsteeksels zouden (denk ik) vlak moeten lopen met de zijkant van het vliegtuig. Maar als ik de originelen opmeet en vergelijk dan zou het ook uitsteken…. Erg vreemd. De zijkant van het motorschot ( de spant voor dit "foute" spant) loopt namelijk wel alles vlak met de zijkant. (zie 2e foto in deze post).
    Hmmm….. ik weet het niet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Het ziet er inderdaad uit als een ontwerp foutje, ik denk dart je het nu het beste alles zo kan laten, wegsnijden of schuren kan altijd nog.

    Verder ziet het er allemaal goed en strak uit
     
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @D-J Ik heb de vraag ook aan MAPI voorgelegd , die is momenteel ook bezig met de bouw van dit toestel....

    Als het idd een foutje is , dan ga ik hem eraf snijden en op de computer nieuw verschalen/maken en opnieuw uitfrezen , dat gaat niet zoveel werk zijn.

    En dan ook maken dat ik de hele voor/bovenkant weg kan nemen, ipv alleen de cocpkitkap. Dat gaat wel gemakkelijker zijn denk ik voor onderhoud.

    Cor
     
  13. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Ik denk persoonlijk dat je het beter voor kan leggen aan Derosa, hij heeft de kist namelijk al een keer gebouwd.
     
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ D-J : ik heb de spant inmiddels afgesneden en een nieuwe getekend, vanavond of morgen wordt deze uitgefreesd en gelijmd. De gehele voorkant ga ik meteen afneembaar maken.

    De laatste dagen een klein beetje gebouwd.
    Met de lattensnijder latjes gemaakt van 5x4 en aan de onderkant geplakt:
    [​IMG]

    Het landingsgestel wordt hier aangeschroefd, 4 mm populieren triplex gedubbeld met 3 mm berkentriplex. Dat zou stevig genoeg moeten zijn voor mijn landingen :)
    [​IMG]

    Dit is voor in staart , hier wordt het staartwiel aangeschoefd:
    [​IMG]

    [​IMG]

    De latjes die ik had gesneden voor aan de onderkant waren van zeer slechte kwaliteit. Het geheel was erg broos en breekbaar. Ik zat er al aan te twijfelen of ik de onderkant zou gaan indekken of niet. De keuze werd voor mij gemaakt :p
    [​IMG]

    Ook de bovenkant van latjes voorzien ... toch maar beter opgepast wat voor plankje balsahout ik ervoor ging opofferen:
    [​IMG]

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. mapi

    mapi

    Lid geworden:
    8 jan 2011
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Den Helder
    Cor,

    Jij gaat ook lekker .....
    Hoeveel mm balsa heb jij gebruikt om de romp dit te maken ???
    Ben nu aan het zoeken voor een cowl die past, maar dat valt nog niet mee.
    Blijf je project volgen suc6......

    Groetjes Marcel
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Mapi , tja je kan anders niet veel doen tijdens je vakantie met een gebroken teen :-/

    De onderkant heb ik dichtgemaakt met 1 mm balsa , maar is wat aan de dunne kant, ik had beter 1,5-2mm genomen. Misschien ga ik het nog veranderen. De bovenkant heb ik /ben ik aan het dichtmaken met 2 mm balsa, dat gaat stukken beter als de onderkant.


    De cockpitkap en voorkant worden in zijn geheel afneembaar, vandaag de aanpassing gedaan, 2 gaatje geboord voor de hardhouten staafjes.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit gedeelte wordt makkelijk afneembaar gemaakt zodat er makkelijk aan de tank en smoke installatie :rolleyes: gewerkt kan worden.
    [​IMG]

    De bovenkant wordt ingedekt met 2mm balsahout:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Morgen verder met de bovenkant indekken (voor en achter) en nog een over de onderkant nadenken, misschien toch wat dikker uitvoeren.
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Dat ziet er goed uit, je blijft er een hoog tempo inhouden.

    Weeg je de balsa plankjes ook? Hoeveel weegt de romp tot nu toe met de delen die er nog bij moeten (alleen het hout)?

    Succes
     
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ D-J : Ik weeg de plankjes niet, wel kijk ik naar de kwaliteit van de plankjes, donker is zwaar en steviger, licht is lichter maar ook minder stevig. Ik neem wat ik denk dat voor dat onderdeel beter is.

    Ik heb hem op de weegschaal gezet en hij hij er nu bij staat weegt hij 1020 gram, geen idee of dat veel of weinig is :confused:

    De onderkant hoef ik toch niet uit te breken, het is niet slecht, op 1 plek moet ik wel iets verstevigen, maar dat gaat geen werk zijn.

    Vanmiddag de ronde bovenkant dichtgemaakt:
    [​IMG]
    De andere kant is nog aan het drogen:
    [​IMG]

    Tussen motorkap en cockpitkap ga ik het iets anders maken als op de tekening.. ik hou van rondingen :p
    [​IMG]

    Een kant al uitgesneden en vastgeplakt, vanavond laat de andere kant:
    [​IMG]

    Morgen denk ik dat ik aan het stabilo ga beginnen, ik heb ze inmiddels al getekend met profili, ze moeten alleen nog gefreesd worden. (de tekening gaat uit van een piepschuim kern, ik maak ribben vleugel stabilo en kielvlak).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Leuk om weer eens een "ouderwets" bouwverslag te volgen tussen al het "arf-geweld", ik blijf het volgen!:)
     
  20. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Zozo, dat ziet er steeds beter uit!

    Het gewicht is best oke, ik schat dat je zonder folie, incl landingsgestel, motorkap en canopy tussen de 3 & 3,5kg uitkomt als je zo doorgaat.

    Op dit formaat heb je dan echt een heel erg mooi gewicht!!!
     

Deel Deze Pagina