Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

@ D-J , niet goed ..... ben er nog niet verder aan geraakt. Ben momenteel met teveel projectjes tegelijk bezig. Heb een draaibank gekocht die in een nieuwe in te richten ruimte moest komen. Toen dat klaar was meteen maar begonnen met de nieuwe hobbyruimte. Die is nu bijna klaar en hopelijk over een goede 1-2 weken weer langzaam verder bouwen aan de extra...... Tussen alle andere projecten door.

Cor
 
Het is altijd lastig om zoveel projecten tegelijk te proberen te voltooien. Nieuwe hobbyruimte? kom je ruimte tekort of moet er een grotere bouwtafel inkomen? Ik blijf de bouw in ieder geval volgen.
 
@ D0J ..... altijd ruimte tekort :-) Heb een draaibank gekocht en die moest in een andere ruimte, dus ook maar meteen de hobbyruimte verplaatst zodat ik werk- en hobbyruimte naast elkaar heb.
Helaas geen grotere bouwtafel , ik wilde graag een bouwtafel van 2x2 meter , maar het wordt er weer eentje van 2x1,5 meter. Groter zou toch wel iets te groot worden voor de nieuwe ruimte. Foto's volgen in het desbetreffende draadje.

Cor
 
Ik vraag me af of er ergens meer info omtrent dit bouwplan te vinden is en waar het precies vandaan komt. Zou wel eens een willen zien (vliegen).
wel de 2,8m versie dan.

Veel succes nog !
 
Hoi Cor wat voor vleugel profiel heb jij gebruikt zoals staat aangegeven op de tekening?? NACA 0018 kan ik wel vinden in profili maar die 0024-64 kan ik nergens vinden?>!
 
hallo leeft het project nog ???

ik heb de extra van derosa overgenomen om straks in de wintermaanden te gaan afbouwen .
omdat jij dezelfde bouwd leek het me leuk om even te reageren.

mvg eric
 
@ Eric,

Of m'n project nog leeft? ... hmm, het juiste antwoord zal zijn " in coma" ...

Momenteel veel te weinig tijd , een hoop andere projecten in en rond het huis. Muurtje bouwen, hooien , werken aan machines voor op de boerderij, oh ja en af en toe ook nog werken voor de baas :-) . Ik hoop er binnenkort verder mee te gaan , maar ben bang dat er tot aan de herfst altijd wel wat tussen zal komen.

Succes met het afbouwen van jouw nieuwe aanwinst.

groeten,
Cor
 
oke dan , jij hebt het net zo druk als ik hoor ik al :D

ik zal komende winter wel wat minder druk zijn en dan is het vroeg genoeg om ermee verder te gaan .
heb nu mijn 2,60m extra330s vliegklaar en mijn 2,40m yak is bijna vliegklaar dus ik hoef me niet te haasten .

ps dit wordt mijn schema voor de 300 .

k0124z.jpg


mvg eric
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er lag al een laagje stof op het half afgebouwde model.... afgelopen maanden is er veel gebeurd , maar niet aan de extra.
Gisteren en vandaag weer ruimschoots tijd genomen voor het bouwen.

Eerst wat antwoorden:

Hoi Cor wat voor vleugel profiel heb jij gebruikt zoals staat aangegeven op de tekening?? NACA 0018 kan ik wel vinden in profili maar die 0024-64 kan ik nergens vinden?>!

Ik ben inmiddels begonnen aan de vleugels. Je kan in profili zelf profielen aanmaken. in dit geval : airfoils management >management >generate new naca airfoil > naca 4 digit series modified. intiepen 0024-64. Klaar.
Nu klopte dat profiel niet met de tekening, zelf heb ik profiel NAca0018-73 en NACA 0024-63 gebruikt , dat kwam beter in de buurt.

@ Ultimate: erg mooi schema, zelf ben ik er nog niet helemaal uit wat voor schema het wordt , heb wel een ideetje ......maar dat zal voor later zijn.


Zoals gezegd , gisteren en vandaag ruimschoots tijd genomen om verder te gaan met de bouw.

De ribben van het stabilo waren lang geleden al uitgefreesd, ook had ik ze al gelijmd , beplankt en de vleugelbuis- huls geplaatst.
full


De 2 "duvels" om de juiste instelhoek te houden:
full



Bovenkant van het stabilo beplankt met 2 mm balsa:
full


Ook het kielvlak was aan de beurt:
full


Ziet er niet verkeerd uit zo:
full


Inlijmen van 2 ronde stukje hout om de "duvels" op hun plaats te houden:
full


Dat was niet helemaal goed, de randen moeten nog wat opgevuld worden:
full


Het uitsnijden van de hoogteroeren:
full


Neuslijst enzo plaatsen:
full


De achterkant van onderkant in model gebracht:
full


Servoluikjes uitgefreesd in 2 mm berken triplex , uitgesneden in het stabilo en vastgeplakt:
full


Wat "vlees" ingelijmd in de 2 hoogteroeren om de hevels in te kunnen lijmen:
full


Kielvlak uitgelijnd en vastgeplakt:
full


Het model is bedoeld om met een beplankte styropor vleugel te vliegen , ik ga er een ribbenvleugel van maken. Gisteren met profili het juiste profiel bepaald, en ook met dit programma een heel vleugelplan gemaakt.
Dan reste nog om de ribben op de "virtuele" tekening te leggen om te kijken of ze juist waren en de gaten voor de vleugelbuis te bepalen. Was nog een grote klus. Inmiddels is de eerste rib gefreest, en het is nogal een joekel zeg!
full


Morgen weer verder , hopelijk de rest van de ribben uitfrezen en de vleugel in elkaar lijmen.

Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er goed uit cor ik sta op het punt om te gaan verhuizen naar mijn oude woning en daar heb ik een ruime kelder om mij hobby uit te oeffenen :banana:
het was de bedoeling om een garage te gaan bouwen in ons huidige huis maar we hebben besloten om hier niet langer te blijven wonen en de boel te verkopen .
zo zie je maar elk nadeel heeft zijn voordeel :wink:

ik ga je verslag volegen en over een paar maandjes ga ik ook met mijn extra aan de slag .

suc6
 
@ultimate , ga jij naar odoorn?

nee razor helaas , ik heb even niks te vliegen ook :(

morgen / straks ga ik waarschijnlijk naar het veld om mijn yak te gaan testen en als dit allemaal goed gaat dan is de maiden niet ver weg meer .
kan ik eindelijk na 2 of 3 weken alweer eens gaan vliegen .

mvg eric
 
Dank voor de complimenten.

Paar dagen geleden nog verder gegaan met de bouw.
O.a. De fairings van het stabilo gemaakt. Een stuk balsahout genomen , in de juiste vorm gesneden, uitgehold en vastgeplankt:
full


De andere kant al bijna klaar. Juist nog wat bijwerken met een beetje plamuur voordat er met oracover gewerkt gaat worden:
full


De ribben bleken wel erg groot te zijn. Ik moest 2 planken aan elkaar lijmen om de ribben erop te passen... Zo gaat de hout voorraad wel erg snel :-/
full


Toch erg gemakkelijk die CNC frees, zou al bijna niet meer zonder kunnen :rolleyes: De eerste rib wordt 2 mm en gedubbeld met 0.8 mm berken, de andere ribben zijn van 3 mm balsa.
full


De tabjes aan de onderkant hadden wat kleiner gemogen , maar verder passen ze allemaal super:
full


De bovenkant beplankt met 2 mm balsa:
full


De huls van de vleugel ingelijmd en de duvels voor de juiste instelhoek:
full


Paar daagjes sim vliegen en dan weer verder bouwen.

Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Cor,

Zo zo, je heb t de draad weer snel opgepakt en het tempo zit er ook weer lekker in.
Bedankt voor het sturen van de tekeningen.,

Gr.
 
Vorige week erg veel gedaan, geen tijd/zin gehad om het bouwverslag te updaten. Maar hier komen de foto's dan:

De romp loopt naar onder toe wat rond en ik wist niet goed hoe de vleugel mooi op de romp aan te sluiten. Ik heb dan met magneten de laatste rib strak tegen de romp gehouden , daarna de beplanking erop gelijmd... Dit is erg goed gelukt:
full


full


Hier zie de kromming duidelijk:
full


Bovenkant daarna ingedekt en webbing ingelijmd:
full


Ailerons afgetekend en uitgesneden:
full


full



De achterlijst en lijst voor de ailerons voorzien van wat extra "vlees" voor de scharnieren:
full


Met het david-schaafje in de juiste vorm gemaakt:
full


Scharnieren geplaatst en dit is de maximale uitslag ...... gaat dat genoeg zijn?
full


Servo houders voor de vleugels uitgefreesd en in de vleugel bevestigd.
full



Ondertussen ben ik ook begonnen met de andere vleugelhelft, daar heb ik als laatste de ailerons van uitgesneden.... dus er begint nu goed "schot" in te komen.

Ik begon erg nieuwsgierig te komen naar het gewicht zover, dus heb alle onderdelen apart gewogen:

vleugel: 580
aileron:110
staart: 430
romp: 1350
cockpit 110
nog af te bouwen vleugelhelft ca: 700 gram

--------------
totaal 3280gram

Ik heb geen flauw idee of dat veel of weinig is. Van houtbouw komt er niet veel meer bij , alleen nog de vleugeltippen , servo-houders , maar dat zal de moeite niet zijn. Ruwbouw zal die op een 3400-3500 gram komen.

Daar kom nog bij:
-6 servo's
-ontvanger
-emcotec "aan- uit" schakelaar
-vleugel-stabilo buizen ( vergeten te wegen)
-2x lipo voor ontvanger
-1x lipo voor onsteking motor
-motor
-brandstoftank
-rookinstallatie?
-oracover....... veel oracover
-landings gestel
-staartwiel
-prop
-motorkap en canopy


ik denk dat ik het dan wel zo'n beetje heb gehad. dus totaal gewicht........:confused:

De motorkap begint ook al vorm te krijgen. Ik heb besloten om die zelf te gaan maken. *klik* Het model heb ik in 3D getekend en m'n cnc-machine gaat deze dan uitfrezen in 10 lagen van 30 mm. Waarna ik er een glasmat motorkap van ga maken.
full


full



De vragen die ik heb:

*Welke motor ga ik erop zetten? Dit gaat m'n eerste benzinemotor worden , ik heb alleen ervaring met methanol (18cc de grootste). Ik wil unlimited vertikaal omhoog kunnen gaan. Ik wil ik een mooi en vooral zacht geluid hebben. Ook een van de A-merken. Iemand suggesties?

* servo voor het rudder, voor de ailerons en stabilo heb ik de hitec HS-5645BB/MG DIGITAL gekocht die leveren 12,1 kg op 6 volt (ik ga op 5 volt werken) Hoeveel kg servo heb ik op het rudder nodig?


* De lengte van de rudderhorn , de totale lengte van middelpunt tot aan het "gaatje" of van gaatje tot gaatje , wat is een goede lengte voor een toestel van 2,4 meter spanwijdte? Hier een voorbeeldje:
full


* Dezelfde vraag voor de horntjes van de ailerons en stabilo , wat is de lengte (A) voor dit formaat kist? ( ik ga deze zelf frezen uit gfk plaat). Voorbeeldje:
full


*De motorkap, als ik een positieve mal heb, hoe dik glasmat komt er op? (hoeveel moet ik dus de mal verkleinen wil het uiteindelijk product goed passen). Ik wordt in het draadje van de motorkap gezegd , beter een negatieve mal. Ik ben niet helemaal overtuigd omdat dan de detail veel minder wordt en de rondingen minder mooi. Iemand wat voorbeelden en wellicht goede tutorials om een motorkap uit glasmat te maken?

Dat was het weer voor nu denk ik,
Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top