Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door corvl, 15 sep 2010.

  1. razor

    razor Guest

    je moet ook handschoenen aantrekken, van die latex dingen...
     
  2. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Hoe staat het met de bouw?
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ D-J , niet goed ..... ben er nog niet verder aan geraakt. Ben momenteel met teveel projectjes tegelijk bezig. Heb een draaibank gekocht die in een nieuwe in te richten ruimte moest komen. Toen dat klaar was meteen maar begonnen met de nieuwe hobbyruimte. Die is nu bijna klaar en hopelijk over een goede 1-2 weken weer langzaam verder bouwen aan de extra...... Tussen alle andere projecten door.

    Cor
     
  4. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Het is altijd lastig om zoveel projecten tegelijk te proberen te voltooien. Nieuwe hobbyruimte? kom je ruimte tekort of moet er een grotere bouwtafel inkomen? Ik blijf de bouw in ieder geval volgen.
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ D0J ..... altijd ruimte tekort :) Heb een draaibank gekocht en die moest in een andere ruimte, dus ook maar meteen de hobbyruimte verplaatst zodat ik werk- en hobbyruimte naast elkaar heb.
    Helaas geen grotere bouwtafel , ik wilde graag een bouwtafel van 2x2 meter , maar het wordt er weer eentje van 2x1,5 meter. Groter zou toch wel iets te groot worden voor de nieuwe ruimte. Foto's volgen in het desbetreffende draadje.

    Cor
     
  6. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    Ik vraag me af of er ergens meer info omtrent dit bouwplan te vinden is en waar het precies vandaan komt. Zou wel eens een willen zien (vliegen).
    wel de 2,8m versie dan.

    Veel succes nog !
     
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik heb veel gezocht , maar heb vrijwel niets kunnen vinden over dit model. Maar hoe meer mensen bouwverslagen maken en filmpjes posten...........:rolleyes:

    Cor
     
  8. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Hoi Cor wat voor vleugel profiel heb jij gebruikt zoals staat aangegeven op de tekening?? NACA 0018 kan ik wel vinden in profili maar die 0024-64 kan ik nergens vinden?>!
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
  10. ultim@te

    ultim@te Guest

    hallo leeft het project nog ???

    ik heb de extra van derosa overgenomen om straks in de wintermaanden te gaan afbouwen .
    omdat jij dezelfde bouwd leek het me leuk om even te reageren.

    mvg eric
     
  11. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Eric,

    Of m'n project nog leeft? ... hmm, het juiste antwoord zal zijn " in coma" ...

    Momenteel veel te weinig tijd , een hoop andere projecten in en rond het huis. Muurtje bouwen, hooien , werken aan machines voor op de boerderij, oh ja en af en toe ook nog werken voor de baas :) . Ik hoop er binnenkort verder mee te gaan , maar ben bang dat er tot aan de herfst altijd wel wat tussen zal komen.

    Succes met het afbouwen van jouw nieuwe aanwinst.

    groeten,
    Cor
     
  12. ultim@te

    ultim@te Guest

    oke dan , jij hebt het net zo druk als ik hoor ik al :D

    ik zal komende winter wel wat minder druk zijn en dan is het vroeg genoeg om ermee verder te gaan .
    heb nu mijn 2,60m extra330s vliegklaar en mijn 2,40m yak is bijna vliegklaar dus ik hoef me niet te haasten .

    ps dit wordt mijn schema voor de 300 .

    [​IMG]

    mvg eric
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jul 2011
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Er lag al een laagje stof op het half afgebouwde model.... afgelopen maanden is er veel gebeurd , maar niet aan de extra.
    Gisteren en vandaag weer ruimschoots tijd genomen voor het bouwen.

    Eerst wat antwoorden:

    Ik ben inmiddels begonnen aan de vleugels. Je kan in profili zelf profielen aanmaken. in dit geval : airfoils management >management >generate new naca airfoil > naca 4 digit series modified. intiepen 0024-64. Klaar.
    Nu klopte dat profiel niet met de tekening, zelf heb ik profiel NAca0018-73 en NACA 0024-63 gebruikt , dat kwam beter in de buurt.

    @ Ultimate: erg mooi schema, zelf ben ik er nog niet helemaal uit wat voor schema het wordt , heb wel een ideetje ......maar dat zal voor later zijn.


    Zoals gezegd , gisteren en vandaag ruimschoots tijd genomen om verder te gaan met de bouw.

    De ribben van het stabilo waren lang geleden al uitgefreesd, ook had ik ze al gelijmd , beplankt en de vleugelbuis- huls geplaatst.
    [​IMG]

    De 2 "duvels" om de juiste instelhoek te houden:
    [​IMG]


    Bovenkant van het stabilo beplankt met 2 mm balsa:
    [​IMG]

    Ook het kielvlak was aan de beurt:
    [​IMG]

    Ziet er niet verkeerd uit zo:
    [​IMG]

    Inlijmen van 2 ronde stukje hout om de "duvels" op hun plaats te houden:
    [​IMG]

    Dat was niet helemaal goed, de randen moeten nog wat opgevuld worden:
    [​IMG]

    Het uitsnijden van de hoogteroeren:
    [​IMG]

    Neuslijst enzo plaatsen:
    [​IMG]

    De achterkant van onderkant in model gebracht:
    [​IMG]

    Servoluikjes uitgefreesd in 2 mm berken triplex , uitgesneden in het stabilo en vastgeplakt:
    [​IMG]

    Wat "vlees" ingelijmd in de 2 hoogteroeren om de hevels in te kunnen lijmen:
    [​IMG]

    Kielvlak uitgelijnd en vastgeplakt:
    [​IMG]

    Het model is bedoeld om met een beplankte styropor vleugel te vliegen , ik ga er een ribbenvleugel van maken. Gisteren met profili het juiste profiel bepaald, en ook met dit programma een heel vleugelplan gemaakt.
    Dan reste nog om de ribben op de "virtuele" tekening te leggen om te kijken of ze juist waren en de gaten voor de vleugelbuis te bepalen. Was nog een grote klus. Inmiddels is de eerste rib gefreest, en het is nogal een joekel zeg!
    [​IMG]

    Morgen weer verder , hopelijk de rest van de ribben uitfrezen en de vleugel in elkaar lijmen.

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. ultim@te

    ultim@te Guest

    ziet er goed uit cor ik sta op het punt om te gaan verhuizen naar mijn oude woning en daar heb ik een ruime kelder om mij hobby uit te oeffenen :banana:
    het was de bedoeling om een garage te gaan bouwen in ons huidige huis maar we hebben besloten om hier niet langer te blijven wonen en de boel te verkopen .
    zo zie je maar elk nadeel heeft zijn voordeel :wink:

    ik ga je verslag volegen en over een paar maandjes ga ik ook met mijn extra aan de slag .

    suc6
     
  15. razor

    razor Guest

    @ultimate , ga jij naar odoorn?
     
  16. Wessel3d

    Wessel3d

    Lid geworden:
    22 mei 2010
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Rijen
    Mooi kist ziet er goed uit de hoogteroer vind ik al helemaal mooi.
     
  17. ultim@te

    ultim@te Guest

    nee razor helaas , ik heb even niks te vliegen ook :(

    morgen / straks ga ik waarschijnlijk naar het veld om mijn yak te gaan testen en als dit allemaal goed gaat dan is de maiden niet ver weg meer .
    kan ik eindelijk na 2 of 3 weken alweer eens gaan vliegen .

    mvg eric
     
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dank voor de complimenten.

    Paar dagen geleden nog verder gegaan met de bouw.
    O.a. De fairings van het stabilo gemaakt. Een stuk balsahout genomen , in de juiste vorm gesneden, uitgehold en vastgeplankt:
    [​IMG]

    De andere kant al bijna klaar. Juist nog wat bijwerken met een beetje plamuur voordat er met oracover gewerkt gaat worden:
    [​IMG]

    De ribben bleken wel erg groot te zijn. Ik moest 2 planken aan elkaar lijmen om de ribben erop te passen... Zo gaat de hout voorraad wel erg snel :-/
    [​IMG]

    Toch erg gemakkelijk die CNC frees, zou al bijna niet meer zonder kunnen :rolleyes: De eerste rib wordt 2 mm en gedubbeld met 0.8 mm berken, de andere ribben zijn van 3 mm balsa.
    [​IMG]

    De tabjes aan de onderkant hadden wat kleiner gemogen , maar verder passen ze allemaal super:
    [​IMG]

    De bovenkant beplankt met 2 mm balsa:
    [​IMG]

    De huls van de vleugel ingelijmd en de duvels voor de juiste instelhoek:
    [​IMG]

    Paar daagjes sim vliegen en dan weer verder bouwen.

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Cor,

    Zo zo, je heb t de draad weer snel opgepakt en het tempo zit er ook weer lekker in.
    Bedankt voor het sturen van de tekeningen.,

    Gr.
     
  20. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Vorige week erg veel gedaan, geen tijd/zin gehad om het bouwverslag te updaten. Maar hier komen de foto's dan:

    De romp loopt naar onder toe wat rond en ik wist niet goed hoe de vleugel mooi op de romp aan te sluiten. Ik heb dan met magneten de laatste rib strak tegen de romp gehouden , daarna de beplanking erop gelijmd... Dit is erg goed gelukt:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier zie de kromming duidelijk:
    [​IMG]

    Bovenkant daarna ingedekt en webbing ingelijmd:
    [​IMG]

    Ailerons afgetekend en uitgesneden:
    [​IMG]

    [​IMG]


    De achterlijst en lijst voor de ailerons voorzien van wat extra "vlees" voor de scharnieren:
    [​IMG]

    Met het david-schaafje in de juiste vorm gemaakt:
    [​IMG]

    Scharnieren geplaatst en dit is de maximale uitslag ...... gaat dat genoeg zijn?
    [​IMG]

    Servo houders voor de vleugels uitgefreesd en in de vleugel bevestigd.
    [​IMG]


    Ondertussen ben ik ook begonnen met de andere vleugelhelft, daar heb ik als laatste de ailerons van uitgesneden.... dus er begint nu goed "schot" in te komen.

    Ik begon erg nieuwsgierig te komen naar het gewicht zover, dus heb alle onderdelen apart gewogen:

    vleugel: 580
    aileron:110
    staart: 430
    romp: 1350
    cockpit 110
    nog af te bouwen vleugelhelft ca: 700 gram

    --------------
    totaal 3280gram

    Ik heb geen flauw idee of dat veel of weinig is. Van houtbouw komt er niet veel meer bij , alleen nog de vleugeltippen , servo-houders , maar dat zal de moeite niet zijn. Ruwbouw zal die op een 3400-3500 gram komen.

    Daar kom nog bij:
    -6 servo's
    -ontvanger
    -emcotec "aan- uit" schakelaar
    -vleugel-stabilo buizen ( vergeten te wegen)
    -2x lipo voor ontvanger
    -1x lipo voor onsteking motor
    -motor
    -brandstoftank
    -rookinstallatie?
    -oracover....... veel oracover
    -landings gestel
    -staartwiel
    -prop
    -motorkap en canopy


    ik denk dat ik het dan wel zo'n beetje heb gehad. dus totaal gewicht........:confused:

    De motorkap begint ook al vorm te krijgen. Ik heb besloten om die zelf te gaan maken. *klik* Het model heb ik in 3D getekend en m'n cnc-machine gaat deze dan uitfrezen in 10 lagen van 30 mm. Waarna ik er een glasmat motorkap van ga maken.
    [​IMG]

    [​IMG]


    De vragen die ik heb:

    *Welke motor ga ik erop zetten? Dit gaat m'n eerste benzinemotor worden , ik heb alleen ervaring met methanol (18cc de grootste). Ik wil unlimited vertikaal omhoog kunnen gaan. Ik wil ik een mooi en vooral zacht geluid hebben. Ook een van de A-merken. Iemand suggesties?

    * servo voor het rudder, voor de ailerons en stabilo heb ik de hitec HS-5645BB/MG DIGITAL gekocht die leveren 12,1 kg op 6 volt (ik ga op 5 volt werken) Hoeveel kg servo heb ik op het rudder nodig?


    * De lengte van de rudderhorn , de totale lengte van middelpunt tot aan het "gaatje" of van gaatje tot gaatje , wat is een goede lengte voor een toestel van 2,4 meter spanwijdte? Hier een voorbeeldje:
    [​IMG]

    * Dezelfde vraag voor de horntjes van de ailerons en stabilo , wat is de lengte (A) voor dit formaat kist? ( ik ga deze zelf frezen uit gfk plaat). Voorbeeldje:
    [​IMG]

    *De motorkap, als ik een positieve mal heb, hoe dik glasmat komt er op? (hoeveel moet ik dus de mal verkleinen wil het uiteindelijk product goed passen). Ik wordt in het draadje van de motorkap gezegd , beter een negatieve mal. Ik ben niet helemaal overtuigd omdat dan de detail veel minder wordt en de rondingen minder mooi. Iemand wat voorbeelden en wellicht goede tutorials om een motorkap uit glasmat te maken?

    Dat was het weer voor nu denk ik,
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015

Deel Deze Pagina