Vorige week erg veel gedaan, geen tijd/zin gehad om het bouwverslag te updaten. Maar hier komen de foto's dan:
De romp loopt naar onder toe wat rond en ik wist niet goed hoe de vleugel mooi op de romp aan te sluiten. Ik heb dan met magneten de laatste rib strak tegen de romp gehouden , daarna de beplanking erop gelijmd... Dit is erg goed gelukt:
Hier zie de kromming duidelijk:
Bovenkant daarna ingedekt en webbing ingelijmd:
Ailerons afgetekend en uitgesneden:
De achterlijst en lijst voor de ailerons voorzien van wat extra "vlees" voor de scharnieren:
Met het david-schaafje in de juiste vorm gemaakt:
Scharnieren geplaatst en dit is de maximale uitslag ...... gaat dat genoeg zijn?
Servo houders voor de vleugels uitgefreesd en in de vleugel bevestigd.
Ondertussen ben ik ook begonnen met de andere vleugelhelft, daar heb ik als laatste de ailerons van uitgesneden.... dus er begint nu goed "schot" in te komen.
Ik begon erg nieuwsgierig te komen naar het gewicht zover, dus heb alle onderdelen apart gewogen:
vleugel: 580
aileron:110
staart: 430
romp: 1350
cockpit 110
nog af te bouwen vleugelhelft ca: 700 gram
--------------
totaal 3280gram
Ik heb geen flauw idee of dat veel of weinig is. Van houtbouw komt er niet veel meer bij , alleen nog de vleugeltippen , servo-houders , maar dat zal de moeite niet zijn. Ruwbouw zal die op een 3400-3500 gram komen.
Daar kom nog bij:
-6 servo's
-ontvanger
-emcotec "aan- uit" schakelaar
-vleugel-stabilo buizen ( vergeten te wegen)
-2x lipo voor ontvanger
-1x lipo voor onsteking motor
-motor
-brandstoftank
-rookinstallatie?
-oracover....... veel oracover
-landings gestel
-staartwiel
-prop
-motorkap en canopy
ik denk dat ik het dan wel zo'n beetje heb gehad. dus totaal gewicht........
De motorkap begint ook al vorm te krijgen. Ik heb besloten om die zelf te gaan maken.
*klik* Het model heb ik in 3D getekend en m'n cnc-machine gaat deze dan uitfrezen in 10 lagen van 30 mm. Waarna ik er een glasmat motorkap van ga maken.
De vragen die ik heb:
*Welke motor ga ik erop zetten? Dit gaat m'n eerste benzinemotor worden , ik heb alleen ervaring met methanol (18cc de grootste). Ik wil unlimited vertikaal omhoog kunnen gaan. Ik wil ik een
mooi en vooral
zacht geluid hebben. Ook een van de A-merken. Iemand suggesties?
* servo voor het rudder, voor de ailerons en stabilo heb ik de hitec HS-5645BB/MG DIGITAL gekocht die leveren 12,1 kg op 6 volt (ik ga op 5 volt werken) Hoeveel kg servo heb ik op het rudder nodig?
* De lengte van de rudderhorn , de totale lengte van middelpunt tot aan het "gaatje" of van gaatje tot gaatje , wat is een goede lengte voor een toestel van 2,4 meter spanwijdte? Hier een voorbeeldje:
* Dezelfde vraag voor de horntjes van de ailerons en stabilo , wat is de lengte (A) voor dit formaat kist? ( ik ga deze zelf frezen uit gfk plaat). Voorbeeldje:
*De motorkap, als ik een positieve mal heb, hoe dik glasmat komt er op? (hoeveel moet ik dus de mal verkleinen wil het uiteindelijk product goed passen). Ik wordt in het draadje van de motorkap gezegd , beter een negatieve mal. Ik ben niet helemaal overtuigd omdat dan de detail veel minder wordt en de rondingen minder mooi. Iemand wat voorbeelden en wellicht goede tutorials om een motorkap uit glasmat te maken?
Dat was het weer voor nu denk ik,
Cor