Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

Maar het gevoel is wel een stuk minder hoor, met zo'n rubbertje:rolling::rolling::rolling:
Maar je hebt wel langer plezier :-)

Ik vind dat "Ultimate" de goede oplossing heeft, die rubbers kan ik later natuurlijk alsnog inbouwen mocht het nodig zijn.

Cor

je moet alleen in real life wel eerst met de rubbers beginnen he , niet andersom !

anders is het hela hola ik heb een soa . :D

@ Ultimate; ... jij maakt het moeilijk hoor . In een eerdere post zeg je.... zonder rubbers beginnen, kan je later alsnog doen.... en nu zeg je weer... eerst met rubbers beginnen ... van jou wordt ik ook niet wijzer ;-)

Cor

@ Ultimate; ... jij maakt het moeilijk hoor . In een eerdere post zeg je.... zonder rubbers beginnen, kan je later alsnog doen.... en nu zeg je weer... eerst met rubbers beginnen ... van jou wordt ik ook niet wijzer ;-)

Hij had het over in real life, maar dan ging het niet meer om een vliegtuig, maar om hele andere dingen:mrgreen:

hahaha :D cor gewoon ZONDER RUBBERS beginnen met je vliegtuig , en als je gaat stappen MET RUBBERS !!! :cool:

duidelijker kan niet toch ???

succes , maak eerst die kist maar verder af .

mvg eric

Zo .. genoeg slap gelullt over rubbertjes, vibreren, trillingen.. etc... back to business :-)

Heb afgelopen redelijk wat kleine dingetjes gedaan, en foto's gemaakt natuurlijk. Maar die ga ik morgen uploaden.... als ik weer aan het werk ben :-)

Eerst een vraag, want ik heb de 3W motor nog niet laten versturen, omdat ik komende week toch nog niet thuis ben. Ik zat op hun website te kijken en wellicht kan ik daar ook meteen een propeller mee laten sturen.

Zijn dit goede (de CFK versie)?
Propeller : Katalog: 3W Modellmotoren - Modellmotoren und Flugzeuge

Ik denk dat ik graag een 3-blads wil.... welke zou goed zijn voorde 3W80xi ? of toch ergens een andere prop bestellen?

Thanks,
Cor

de elster 3-blad heb ik ook gehad op mijn EA330s , mooie prop en niet zo heel erg duur.

2d1gsy.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ah ok , dan bestel ik de propeller niet meteen mee. Dat kan nog eventjes wachten totdat motorkap en motor erop zitten.

Zoals gezegd , afgelopen week veel kleine dingetjes gedaan. o.a. de instelhoek van de vleugel goed zetten t.o. het stabilo. M'n instelhoekmeter paste niet dus eventjes langs de bouwmarkt gegaan , om hem te verlengen:
full

Gezekerd met 3 mm triplex:
full

Voor het stabilo een lipje gemaakt om deze te bevestigen met een plastik boutje aan de romp:
full

full

M'n freesmachine aan het werk gezet om de rudderhorns uit gfk-plaat te frezen.
full

Ook met de CNC-frees in het hoogteroer en de ailerons gleufjes gefreesd om ze later in vast te lijmen:
full

full

De servo-luikjes voorzien van houtjes om de servo's in vast te kunnen schroeven:
full

En als laatste een beginnetje gemaakt met het bespannen. Een enorme klus, maar als het eenmaal af is :-) Deze vleugel was in totaal 5 uur werk :-/ nog een hoop metertjes te doen.

Eerst afgetekend op karton:
full

Om daarna af te tekenen op de oracover (zoals jullie duidelijk kunnen zien):
full

Voorzichtig erop strijken:
full

Om daarna met een overlap van zo'n 2 cm de andere kleuren erop te strijken:
full

De onderkant voorzien van 2 kleuren , om later toch bovenkant van onderkant te onderscheiden:
full

Dat was het weer voor deze week. Spulletjes zoals motor, servo's canopy en landingsgestel zijn besteld. Ook volgende week de motorkap maken van glasmat.....

Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
netjes Cor , je hebt jezelf weer overtroffen ;)
het is een hoop werk maar dat folieen is echt een lonend klusje .
het wordt dan echt wat ipv al dat hout :D

suc6 verder

@ Pascall, als je heel goed kijkt wel , maar als je van licht naar donker gaat valt het reuze mee, andersom zou het idd wat anders zijn geweest. Maar als dat moet ... tja , dan moet dat. Er is geen andere mogelijkheid als overlappen. Nadeel als je de hele vleugel eerst in een ene kleur doet en dan de andere kleur erover , dan krijg je luchtbellen tussen de 2 lagen en je gebruikt erg veel onnodig oracover.

Cor

Spoedvraagje; ben nu in Hongkong en wil zodirekt een bestelling doen, hopelijk kan ik het meteen ophalen... dat scheeld weer een hoop weken wachten.

De ontstekingsaccu die ik nodig ga hebben , hoeveel S, C en mah moet die zijn? Ook een smokepump van sullivan zal erop moeten gaan draaien.

*edit* .. en deze spinner, zijn deze ok voor 80 cc 3W motoren , of heb ik daar andere spinners voor nodig?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F14760%5F%5FAluminum%5FSpinner%5F89mm%5F3%5F5%5Finches%5F3%5FBlade%5F.html

Thanks,
Cor

Laatst bewerkt:
Ik gebruik een 1000mA accu voor de ontsteking van mijn brandstofkisten. Na een zaterdag vliegen (5 of 6 vluchten van 8 minuten), heb ik dan nog 500 of 600mA in de accu zitten. Als de rookpomp er ook op moet, zou je kunnen kijken naar 1500mA of 2000mA. Geen idee hoeveel power een rookpomp trekt. Maar ik zou de rookpomp niet op de ontstekingsaccu laten lopen. Ik had mijn rookpomp altijd gewoon via de ontvanger accu's lopen. De rookpomp moet via de ontvanger aangestuurd worden (rook aan/uit), dus die verbinding heb je toch al.

Ik heb even je topic doorgebladerd en ik zie twee motoren terugkomen. De 3W80 en de MVVS80. De ontstekingen van beide motoren kunnen direct op een 2S lipo werken. Aangezien een ontsteking zo weinig stroom vraagt is het aantal C niet van belang. Elke lipo voldoet.

Dus een 1000 tot 2000mA 2S lipo.

Als spinner zou ik niet voor een aluminium spinner gaan. Tenzij je veel gewicht in de neus verwacht nodig te hebben. Veel te zwaar (zeker in deze maat!). Een carbon (CFK) of glasfiber (GFK) spinner is een stuk lichter! Ik denk dat de maat ongeveer wel klopt (90 tot 100mm doorsnede)

Laatst bewerkt:
neem een 2s lipo met tussen de 2000mah en 2600mah, beetje overcapaciteit kan geen kwaad, aantal c's maakt niet. Wellicht ook nog 2 lipo's als voeding van de ontvanger en een Powerbox Digiswitch, deze regelt terug naar 5.5v

Een gfk of een cfk spinner is een stuk lichter, verwacht persoonlijk niet dat je een alu spinner nodig hebt voor het gewicht.

zou de skywriter gewoon apart voedden en niet op je vluchtaccu`s zetten .
ik heb gewoon een 1300 mha pakketje 2s voor de smokepomp en dit gaat prima .
de spinner zou ik ook niet nemen , ik heb de spinner die op de foto staat met mijn extra met 3 blads ook over en deze zat om mijn 3w75 dus die past meteen op jouw motor .
de 3 bladsprop als je die bij elster besteld past dan uiteraard ook perfect daar ik de spinner voor zo`n prop heb gefreest .
de spinner wil ik best naar je opsturen voor € 50,- incl verzenden als je interesse hebt , ik gebruik hem niet meer .
ben je in 1 keer klaar .

hoor het wel ;)

Dank voor de antwoorden.

Om de smokepump op de ontvanger accu te zetten , dat vind ik niet zo'n goed idee.... een pomp wat in principe een "groot" stroomverbruiker is. Als daar iets bij misgaat, dan heb ik niets geen controle meer. Als er iets misgaat bij de ontsteking , het ergste wat kan gebeuren is dat de motor uitvalt, en dat is natuurlijk niet erg. :-)

Ik zal een 2000mah 2S accu halen en dan kan ik alsnog kijken of ik er een aparte accu voor neemt of hem tesamen met de ontstekingsaccu zet. Zal een beetje afhankelijk van het gewicht worden denk ik.

De spinner, ik hou dat in gedachte voor als ik wat extra gewicht nodig heb aan de voorkant.

Thanks voor de input,
Cor

Back