Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

200cm3 kan niet dat is 2 liter en dat is een volume van 2 cola flessen

...

1 liter = 1000 cm³ ;)

Het verschil is dus ( zoals Cor al aangeeft) rond de 200 cm³ als ik van de buiten maten uit ga .

Maar alleen de inhoud van een demper zegt nog niet alles .
Het is ook het aantal kamers en hoe groot zijn de deuren (openingen) tussen de kamers .

Zet het op een bok en laat hem lopen Cor.
Zo leer je ook veel gemakkelijker je motor kennen omdat je overal makkelijk bijkomt .
In het model is alles veel lastiger als je het voor de eerste keer moet doen .

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Op de bok laten laten draaien zit er voorlopig echt niet in. Zo'n gehaktmolen ga ik niet starten zonder hulp en zeker al niet als er niemand in de buurt is, (ik woon nogal afgelegen). Het zal nog wel een tijdje duren voor de motor voor het eerst zal draaien.

Ik zal er dan maar vanuit gaan dat de demper in orde is en volgende week beginnen met hem inbouwen.

Cor

Inmiddels staat hij op z' pootjes:
full

Ook de achterkant is nu van de grond, of het een sleep blijft of er een wieltje op komt is afhankelijk wat het zwaartepunt gaat doen:
full

De motorkap is nu volledig op maat gemaakt (zonder puist) en ook de gaatjes zijn voorgeboord. Inmiddels zit hij in de laatste laag spuitplamuur en morgen gaat de gele kleur erop.
full

Bestelling is gisteren binnengekomen , o.a. wielen, veel schroefjes , boutejes en moeren... een voorraadje is altijd gemakkelijk:
full

Vandaag de planken aan elkaar gelijmd om de tunnel te maken voor de uitlaat. Morgen een ronde koker ervan maken en een laagje glasmat erover... foto's zullen volgen.
Maar de plaatsing van de demper gaat niet zo gemakkelijk zijn, het gedeelte wat buiten de romp moet komen (,waar de uitlaatgassen uit komen) , zit natuurlijk net bij het landingsgestel :mad: Mag ik zonder problemen de bocht 4 cm inkorten , dan zou ik de demper kunnen mooi plaatsen. Of is dit een slecht idee?
De overlapping op onderstaande foto zou dan weg zijn:
full

Cor

@ Wiert; hij is niet gebouwd om te taxien, vliegen mot tie :-) Met een sleep ipv wiel trek ik m'n plan wel , dat zal geen enkel probleem zijn.

Bedankt voor de link ivm de bocht , ik ga morgen eens meten.

Tussen bocht en demper komt nog een stuk silicone, wat is de "normale" afstand tussen de bocht en de demper, zo min mogelijk , of toch een paar cm?

Cor

3-4 mm nemen tussen bocht en uitlaat .

Als je het teflon stuk er passend op hebt en de 2 klemmen zitten er op kun je het teflon even verwarmen met een föhn (160 grad neem ik)

De klemmen drukken dan beter an en de verbrande olie kruip er dan niet zo snel door . ;)

Mvg Johan

Mag ik zonder problemen de bocht 4 cm inkorten

Ik raad het je zwaar af, sterker nog; ik neem altijd 2/3cm extra t.o.v. wat ze opgeven, om een mooi middengebied te krijgen. Als je er 4cm af haalt, draait hij straks extreem slecht. Overigens is het ook voor je motor niet zo best.

teflon even verwarmen met een föhn (160 grad neem ik)

een fohn van 160 graden ?!?!?! , dan zouden alle vrouwen kaal moeten zijn johan.;)
neem aan dat je een verfstripper bedoeld :D

Nee Erik

Er bestaan ook nog andere . :D

Een Steinel föhn is geen verfstripper .
föhn - Google zoeken

Ik kan met mijn Steinel elke temperatuur elektronisch regelen tussen 50 en 650 grad .
(als nood oplossing ook nog om de haren te drogen:D)

Mvg Johan

idd johan DAT is een verfstripper hoor , gebruik ze zelf ook om beton droog te stoken als er iets te vochtig is om te kitten .
haha :D

oh .. ik pak de chips, popcorn en cola alweer :-)

Maar toch een goede tip om het stukje teflon te verhitten... heb hier fohn en verfbrander, dus het zal zeker lukken :-)

Was er al bang voor dat ik de bocht niet kon inkorten.
Het uitlaatgedeelte van de demper kom natuurlijk precies waar het landingsgestel zit :-( 't zit ook nooit mee.
Eens kijken hoe ik dat nu weer ga oplossen .... Landingsgestel naar achter... pfff , komt dan wel erg dicht in de buurt van het zwaartepunt.

Cor

kun je het pijpje niet achter je landingsgestel uit de romp laten komen dan ?

ps popcorn is niet nodig hoor , die affaire was echt maar èènmalig .

Met het pijpje achter het landingsgestel uit laten komen kom ik een 2 cm tekort. Dus dan zou ik de bocht moeten verlengen. Kan dit met dit stuk teflon? of is die 3-4mm een "harde" waarde?
@ Alexzzz : je zegt dat je de bocht altijd wat verlengd, dit zou voor mij goed uitkomen , hoe verleng je die?

Cor

Je neem een stukje buis van de lengte die je nodig hebt om achter het landings gestel uit te komen .

Dat stukje druk je in de midden van een stuk teflonbuis wat 6 cm langer is .
Veerklem er op .

Dan aan de ene kant de bocht er op met veerklem en aan de andere kant de demper met veerklem .
Tussen de delen 1-2 mm lucht laten .;)

Mvg Johan

@ Plotterwelt; duidelijk. Ik vraag me af (uit nieuwsgierigheid) waarom er nog een stuk metaal in de teflonbuis moet , en niet gewoon een lang stuk teflon.

Cor

En dan blijft je demper niet meer in een lijn , en daar door word de opening in het stuk teflon kleiner en ga je de motor knijpen. ;)

Bij de Zimmermann dempers en bochten uit RVS soldeer ik er een stukje metaalschlang aan om het langer te maken als het nodig is .

Mvg Johan

Hier staat iets over de header lengte beschreven voor 3W motoren en dempers :
Header Length

c1209cb013.jpg

Zojuist de lengte van de bocht gemeten, deze is van inlaat tot einde 23 cm , dus de totale lengte van lijn "A" Deze website zegt:
3w 75i, 80xi, 150iB2F, 157xiB2Fi, 212iB4, 220iB4: 7 - 7.5 inch for L 80 / L 80K / LV 80 / LV 80K
Dat is dan max 19 cm.

Precies de 4 cm die ik teveel hebt. Meet ik verkeerd? De 23 CM zo laten en de demper wat meer naar achter doen met een langer stuk teflon. Of toch die 4 cm inkorten naar de maximale lengte van 19 cm?

Wat een gedoe zeg ..... toch maar electro gaan vliegen :-/

Cor

Back