Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

Gemeten over de middellijn van de bocht ?

Normaal zou je zeggen dat de alu bochten van 3W op maat zijn.

Ik zou hem die paar cm langer maken .

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oh nee, had hem over de "buiten bocht"gemeten , over de middenlijn is die dan 21 cm.


Zojuist ff alles zo precies mogelijk gemeten en de opties bekeken:
* Bocht laten hoe die is , landingsgestel iets naar achter verplaatsen , (2,5 cm) wielen zitten dan nog steeds een 11-12 cm voor het zwaartepunt.
*Bocht inkorten, dit zou 3 cm moeten worden (tussen bocht en demper is dan een 3-4 mm met teflon slang .)
*Bocht langer maken zodat de uitlaat achter het landinsgestel komt (wel een grote uitdaging om hem tussen vleugelbuis en onderkant te wringen :-( ) afstand tussen bocht en demper wordt dan 4 cm.

Het makkelijkste gaat zijn bocht inkorten van 21 naar 18 cm.
Dan het landingsgestel iets naar achter verplaatsen (header lengte blijft 21 cm) , het moeilijkste gaat zijn de header verlengen met 4 cm ivm het plaatsen van de demper tussen de vleugelbuis en onderkant romp. Maar wat is de beste optie ivm motorloop ( rekening houdend dat de demper wellicht voor een 55 cc motor is die wat "omgebouwd" is)

*edit* zojuist gekeken of ik uitkom met optie 3 (langer stuk teflon ca 6 cm) ertussen plaatsen om de uitlaat achter het landingsgestel te plaatsen. Dat zal niet gaan, ik kan de demper niet tussen vleugelbuis en onderkant romp manoeuvreren.

*edit 2* Ook de header inkorten zal niet de beste oplossing zijn voor het inbouwen, omdat de demper zo lang is en de romp een knik heeft , komt de demper met "deze" oplossing tegen de vleugelbuis aan, ook geen ruimte meer dan voor de tunnel.

Het zal optie "1" worden , header laten zoals die is , Het landingsgestel een 2,5 -3 cm naar achter verplaatsen zodat de demper gemakkelijk vanaf de firewall doorgeschoven kan worden met overal nog genoeg vrije ruimte voor de "tunnel"

Zo ... die beslissing was een zware bevalling :-(

Nu eerst sporten en vanavond verder........

Cor
 
Laatst bewerkt:
@ Alexzzz : je zegt dat je de bocht altijd wat verlengd, dit zou voor mij goed uitkomen , hoe verleng je die?

Ik soldeer mijn bochten altijd zelf van KS delen. Dan neem ik gewoon 2/3cm meer dan dat ze opgeven, dus verlengen in die zin is er niet bij:) (omdat je ze op maat moet zagen)
 
Gisteravond de tunnel gemaakt voor de uitlaat:
Een buis gevonden met diameter 75 , 1,5 mm balsahout aan elkaar geplakt, nat gemaakt en er rond gebogen.

full


full


Daarna 25 grams glasmat erover gelamineerd en zag er goed uit.

Een goede 50 cm door de romp geschoven. Bij de vleugelbuis en op het einde is er een lichte knik:
full


En dan de uitlaat erin:
full


Andere kant:
full


Zoals jullie zien raakt de demper op 2 plekken het balsahout , nl waar de vleugelbuis zit en aan de achterkant. eromheen is genoeg ruimte voor de luchtstroming , maar waar de demper het balsahout raakt... is dit erg? , Heb ik m'n smokepomp dan toch niet meer nodig :?

Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je kan iig aan het eind waar de demper het balsa raakt de bodem uitsparen daar je toch door de romp naar buiten gaat aan de onderkant.
je zal ook even de ijzerdraad met de stukjes sillicone rubber om de demper moeten doen en hem dan in de buis schuiven , dan kun je zien hoe hij precies komt te zitten .
succes .
ps de demper wort niet zo heet dat het balsa spontaan gaat branden hoor , anders kun je zoizo zoals razor eerder schreef met aluminium tape de binnenkant beplakken waar jij denkt dat hij hjet balsa raakt .

mvg
 
@ Ultimate: De achterkant kan ik idd vrij maken voor de luchtuitstroom. Maar tussen vleugelbuis en onderkant romp aan de voorkant (waar het landingsgestel aan vast komt , daar kan ik geen kant uit. :(

Alutape , ja , maar de hitte wordt nog steeds doorgegeven door contact , zou het er vrij van zijn , dan zou dat alutape goed helpen tegen de stralingswarmte.

Wat betreft ijzerdraadje en silicone ... het zal niet veel hoeven te zijn ... de demper zit "muurvast" tussen vleugelbuis en onderkant romp....

Doorbouwen of andere oplossing verzinnen?


Cor
 
Ik denk dat dit geen optimale optie is , er zal te weinig koellucht tussen stromen.

Hier zou ik eerder een 10 cm brede bodemplaat onder de demper maken .
En de zijkanten ook 10cm hoog maken uit lichte timmerplaat .
Huls van de buis (half) mee inbouwen .

En dan een deksel er op die je afnemen kan .

Zo kan je de demper makkelijk op de juiste plaats inbouwn en heb je de meeste plaats tussen bodemplaat en huls .;)

Aan het eind van de vierkante tunnel kan je dan een stuk van de ronde balsabuis onder 45 grad naar beneden de romp uit .

Ook in de motorspant dat ronde gat laten .

Zo gaat er dan genoeg frisse lucht langs de demper om hem goed te koelen.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch doorgebouwd...

Ik heb de tunnel aan de achterkant door de romp gestoken , waardoor de knik een stuk minder werd.... de demper kan er nu in zonder de zijkant te raken:
full


full


Met wat silicone slang en ijzerdraad in de weer geweest:
full


Morgen de tunnel afwerken en alles weer netjes bedekken met oracover.

Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
die tunnel, die brand er uit!!! waar hij aanligt, en hij krijgt te weinig stroming,,

dat gaat niet goed!!
 
nogmaals, vergeet de tunnel!!! zonder tunnel heb je meer lucht en minder kans op brand dan wat je nu hebt ingebouwd
 
ik denk dat je moet overwegen om het zo te doen zoals ik je gemaild heb Cor .

mvg eric
 
@ Razor & Ultimate : maar hij raakt nu nergens meer de randen , dat was bij de foto's uit post 364. Nu is er overal 9 mm ruimte tussen.

Wat heb ik niet begrepen dan van zo'n tunnel , hoe had het anders gemoeten?
 
het is een beetje een dubbel iets omdat normaal de tunnels voor een reso worden toegepast .
omdat jij met het ruimtegebrek zat hebben we als evt optie deze toepassing naar voren geschoven .
nu blijkt dat het alsnog erg krap is met de tunnel dus misschien toch een andere optie en eens kijken of dit beter werkt .
ik ben benieuwd wat je van de mail vind die ik je gestuurd heb .

mvg
 
Heb er een hekel aan om dingen voor de kat zn k*t te doen .... erg frustrerend. Breken gaat sneller als bouwen:
full


Van karton een mal gemaakt en uitgezaagd in 3 hout:
full


En ingelijmd met epoxy:
full


Wat is nu de juiste manier om de demper vast te zetten in die "bekisting"

Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een tegenslag... Ben bang dat het met de bocht ook niet goed gaat komen:
full


Het zal zo aan elkaar gelast moeten worden, maar kan dit de goedkeuring krijgen?
full


Geen goedkeuring ?.... zelf een bocht solderen? wat heb ik daar alemaal voor nodig?

Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geen goedkeuring ?.... zelf een bocht solderen? wat heb ik daar alemaal voor nodig?

Je gaat extra weerstand krijgen als je de flens er zo op soldeert. Kun je trouwens uberhaupt wel aluminium solderen?

Anders gewoon 28mm KS delen nemen en hardsolderen....
 
Je gaat extra weerstand krijgen als je de flens er zo op soldeert. Kun je trouwens uberhaupt wel aluminium solderen?

Anders gewoon 28mm KS delen nemen en hardsolderen....

De lokale smid zei dat hij het weer aan elkaar kon lassen, maar ik gloof ook dat je aluminium kan solderen , loopt ergens een draadje over.

Maaruh.... wegsmijten dus :-/ Opzoek gaan naar KS onderdelen ... zal me daar komende dagen eens over informeren en spoedcursusje zelf leren hardsolderen volgen :-/

Cor
 
Back
Top