Ik begin maar eens rustig aan aan een tot slot gedeelte
Hieronder staat iig een reactie op wat vragen omtrend te inbouw van de apparatuur in de romp. Dit doe ik als volgd.
Voordat ik ook maar één component plaats in het toestel maak ik hem ruwbouw af. Dit betekend dat alles waarmee ik niet meer schuiven kan er al in zit. Dus ik plaats:
1) de motor met complete uitlaat, tank, koelschotten motorkap, prop spinner, etc.
2) het richtingsroer volledig gemonteerd
3) het stabilo volledig afgemonteerd incl. servo's
4) de vleugels volledig afgemonteerd incl. servo's
5) gemonteerd landingsgestel incl wielen en kappen.
Dan zet ik toestel in elkaar en bekijk het zwaartepunt, ongefolied in mijn geval, beter zou zijn als hij al gefolied is. Je loopt dan alleen tegen wat praktische bezwaren aan als je nog sleuven moet maken voor o.a. de closed loop kabels naar je richtingsroer.
Aangezien de richtlijn voor het zwaartepunt bij dit toestel net achter de buis is hou ik dat in dit stadium aan. Ik hang het toestel in dit punt op de kop net met het kielvlak van de grond. Dan leg ik de componenten die ik nog over heb onder op de romp om een indruk te krijgen van de positie.
Ik heb op dit moment de positie van de volgende componenten bepaald:
1) De Ontstekingsaccu, deze leg ik zo ver mogelijk naar voren, ver weg van de ontvanger en kabels richting de ontvanger.
2) De gasservo, deze zit ook zo ver mogelijk naar voren, maar nog wel bereikbaar vanuit de cockpit, of onder de motorkap zodat deze makkelijk te monteren is.
3) De richtingsroer servo, in mijn geval kwam deze zo ver mogelijk naar achter maar nog wel bereikbaar vanuit de cockpit t.b.v. montage
4) De ontvanger, deze is licht en heeft niet veel invloed om het zwaartepunt. Tevens had ik eigenlijk de positie al bepaald vanwege mijn antennegedachte, zie voor meer uitleg de foto's
Als laatste leg ik nu de ontvangeraccu's neer zodat het toestel in balance is. Ik bedenk dan of ik tevreden ben met de verschillende posities voornamelijk m.b.t. montagegemak van de servo's en storingskans (dus duidelijke scheiding onstekingsgedeelte en ontvangergedeelte). Zo niet dan schuif en speel ik nog een beetje.
Als laatste kijk ik hoeveel ik het zwaartepunt nog kan beinvloeden door de ontvangeraccu's te verschuiven. Dit is uiteindelijk het enige component waarmee je nog spelen kan als je toestel af is. In mijn geval kwamen de accus midden onder de cockpit uit en gaf naar mijn mening voldoende speelruimte zonder de storingskans te vergroten of de montage te bemoeilijken.
Even een paar foto's (deels herhalingen hoor) van de inbouw constuktief:
:arrow: Gasservo, zoals je ziet volledig voor in de de cockpit.
:arrow: Antenne geleidehulzen en servoplaat richtingsroer
:arrow: In gemonteerde toestand ziet dat er dan zo uit:
De ontvanger heeft een 2mm balsa plaat gekregen welke tegen de rompliggers gelijmt is. Hierop zit de ontvanger vast met dubbelzijdig tape met daartussen schuim om trillingen af te vangen. De antenne licht in één van de oranje hulzen. Deze lopen bewust omhoog het kielvlak in. Ik heb er dan ook zorg voor gedragen dat de lengte van deze hulzen gelijk is aan de antennelengte zodat de antenne maximaal omhoog steekt in het kielvlak. Hierdoor lag de positie van de ontvanger eigenlijk al vast.
De servoplaat zit deels voor en deels achter het laatste spant onder de cockpit. Deze haakt in dit spant. hierdoor krijg je een goede verbinding. Het licht op de balsa liggers. Je ziet hier ook de schakelaars in de bodem. Wel een 0.8mm raampje op het balsa geplakt om uitscheuren te voorkomen.
:arrow: Montage van de accu, niet moeilijk over doen. Twee balsa liggers geplaatst op de grene onderste ligger en tegen een balsa ligger. Hierdoor ontstaat ruimte achter de balsa liggers. Accu past er precies tussen incl. wat schuim. Trekbandjes erachterlangs en klaar is kees.
Naast de accu zie je de aansluiting voor de rolroerservo's. 2 servo's op één stekker. En deze ultiplex stekkers zitten strak en goed. Tegen de romp geplakt zodat ik niet na hoef te denken of ik de linker en rechter zijde niet heb omgewisseld of dat soort fratsen.
Volgende keer nog weer een stukje over hoe ik de motorkoeling heb gerealiseerd. Niet onderschatten AUB. Zonde van je geld
Groetjes
Mark